Maximumsnelheid fietspad

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Rein
2x4 autosnelweg

Re: Maximumsnelheid fietspad

Bericht door Rein »

^^ Nou wat ik vanmorgen al aangaf: begin eens met het inbeslagnemen en vernietigen van fatbikes die feitelijk een niet-goedgekeurde brommer zijn.
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

kees schreef: do 11 jun 2026, 20:14 Een flink stuk meer handhaving, dus.
Maar waarop dan als het niet op de snelheid kan zijn?
Op wat voor grond moet oom agent dan gaan handhaven?
Gevaarlijk inhalen, niet gebruiken van fietspad, fietsen over de stoep, fietsen met telefoontje in de klauwen, geen voorrang verlenen, niet stoppen bij VOP's, door rood fietsen, spookfietsen, geen richting aangeven, art.5,....

We zijn het op de weg een beetje vergeten lijkt het, maar er zijn echt ook andere regels dan alleen een Vmax!!
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

Ik ben het eens met wat Rein zegt: het kei- en keihard handhaven op fietsverlichting (je kunt er prat op gaan dat er bij de eerste wintermaanden weer een paar controles plaatsvinden) zorgt ervoor dat men dat steeds beter voor elkaar heeft.

Als de echte misdragingen 'te moeilijk zijn' om te handhaven, ga dan inderdaad gewoon heftig en structureel handhaven op opgevoerde fatbikes. Dan bewerkstellig je in ieder geval dat er meestal niet harder dan 25 op fietspaden wordt gereden.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
traveldude
dorpsstraat

Bericht door traveldude »

Je kan veel zeggen over fatbaikes maar de verlichting is dermate op orde dat je nu mensen hoort klagen dat de verlichting te fel is.
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Attietattie schreef: do 11 jun 2026, 23:20 Ik ben het eens met wat Rein zegt: het kei- en keihard handhaven op fietsverlichting (je kunt er prat op gaan dat er bij de eerste wintermaanden weer een paar controles plaatsvinden) zorgt ervoor dat men dat steeds beter voor elkaar heeft.

Als de echte misdragingen 'te moeilijk zijn' om te handhaven, ga dan inderdaad gewoon heftig en structureel handhaven op opgevoerde fatbikes. Dan bewerkstellig je in ieder geval dat er meestal niet harder dan 25 op fietspaden wordt gereden.
Zou die snelheid, wetende dat fietsers geen kenteken hebben, niet ook 'te moeilijk zijn?'
Sterker nog, daarvoor moet je als agentje niet alleen ogen en verstand hebben maar ook nog meetapparatuur. Staande houden moet ook net zo goed. Dat gaat net zo goed niet werken als ee geen capaciteit op gezet kan worden.

Nja,misschien heeft Rein wel gelijk, controleren op e-bikes waarmee gesjoemeld is (opgevoerd, gashendels) en flink aanpakken. Alleen weet ik niet hoe gemakkelijk de originele software begrenzing weer aan te zetten is.
ThatPCDude
woonerf

Bericht door ThatPCDude »

traveldude schreef: vr 12 jun 2026, 0:02 Je kan veel zeggen over fatbaikes maar de verlichting is dermate op orde dat je nu mensen hoort klagen dat de verlichting te fel is.
Totdat ook die verlichting niet (meer) werkt of bewust uitgezet is. Als je dan ook nog het gemiddelde petje met pufferjas en capuchon erop hebt zitten, hebben die obesifietsen in het donker meer weg van een (ongeleid) projectiel dan een verkeersdeelnemer. Onzichtbaar, flink opgevoerd, en vooral lekker donker wat iedereen die de obesifiets niet ziet is toch fout!

A propos een verbod zie ik obesifietsen het liefst volledig verdwijnen uit ons land. Het is van de zotte dat die dingen nog altijd eenvoudig te krijgen en op te voeren zijn. Juist door dat opgevoerde geneuzel is het aantal keer dat ik een bijna-aanrijding met een obesifiets heb gehad op mijn werk vele malen hoger dan met normale verkeersdeelnemers. Een normale fiets haalt mij immers niet over de parallelweg van de Lammenschansweg in Leiden in terwijl ik zelf 53 km/u rij op de GPS...
Bordjes, bordjes en nog eens bordjes. Beter kan het niet!
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Zoals ik elders volgens mij al eens heb betoogd, moeten de voertuigcategorieën in het RVV nodig herzien worden, waarbij elke vorm van motorisatie, inclusief trapomdersteuning anders behandeld moet worden dan geheel ongemotoriseerd.

Tevens snelheidsmeter verplicht stellen voor motorisch ondersteunde voertuigen en handhaven maar.
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
traveldude
dorpsstraat

Bericht door traveldude »

@ThatPCDude: De fatbaike is niet het probleem, de berijder is. Gaan we ook audis en bmws bevechten? Nee. Immers, ook de bezorgfietsers kunnen er wat van. Misschien minder een plaag in jouw directe omgeving, maar bij mij juist des te meer. Overigens zitten daar ook de nodige "jochies met een zeker profiel" op. Als het vooral daar om gaat.

Een maximumsnelheid voor fietsen op fietspaden is weing houdbaar. Maar voor de mensen die heilig geloven in de maakbare samenleving wellicht het enige houvast.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Rein schreef: do 11 jun 2026, 20:39 ^^ Nou wat ik vanmorgen al aangaf: begin eens met het inbeslagnemen en vernietigen van fatbikes die feitelijk een niet-goedgekeurde brommer zijn.
Ja, en dan doen ze dat, en dan blijkt ineens dat een rechter zowat het enige kenmerk van een fatbike dat nog zorgt voor onderscheid van een snorfiets, namelijk dat je enigszins een fietsbeweging moet maken, ook onderuit haalt. Sta ja dan, als handhaver..
https://www.bright.nl/nieuws/2095806/je ... echte.html

De fatbike is niet het probleem, het ontbreken van definitie en regelgeving is het probleem. En dat er blijkbaar massa’s ouders zijn die het een goed idee vinden om hun 12-jarige kinderen op snorfietsen of zelfs bromfietsen te laten rijden, nog zonder helm ook nog.
Laatst gewijzigd door paolie op vr 12 jun 2026, 8:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Attietattie
2x5 autosnelweg

ThatPCDude schreef: vr 12 jun 2026, 7:03Totdat ook die verlichting niet (meer) werkt of bewust uitgezet is. Als je dan ook nog het gemiddelde petje met pufferjas en capuchon erop hebt zitten, hebben die obesifietsen in het donker meer weg van een (ongeleid) projectiel dan een verkeersdeelnemer. Onzichtbaar, flink opgevoerd, en vooral lekker donker wat iedereen die de obesifiets niet ziet is toch fout!

A propos een verbod zie ik obesifietsen het liefst volledig verdwijnen uit ons land. Het is van de zotte dat die dingen nog altijd eenvoudig te krijgen en op te voeren zijn. Juist door dat opgevoerde geneuzel is het aantal keer dat ik een bijna-aanrijding met een obesifiets heb gehad op mijn werk vele malen hoger dan met normale verkeersdeelnemers. Een normale fiets haalt mij immers niet over de parallelweg van de Lammenschansweg in Leiden in terwijl ik zelf 53 km/u rij op de GPS...
Man, wind je niet zo op. :lol:
ThatPCDude
woonerf

Bericht door ThatPCDude »

Mwoah, ik vind dat er best wat gezegd mag worden van die ratten van het fietspad.
Bordjes, bordjes en nog eens bordjes. Beter kan het niet!
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Coen Tunnel schreef: do 11 jun 2026, 15:09 Dat geldt niet alleen voor die borden met zo'n Vmax 15 bordje. Bestuurders mogen op een erf nooit sneller dan 15 km/u. Dat bordje Vmax 15 op de nieuwere erfborden is puur ter ondersteuning. Op basis van RVV artikel 45 kun je sowieso al handhaven, of de :G5: nou zo'n aanduiding Vmax 15 bevat of niet.
Niet als je kijkt naar het feitenboekje. Daar staat de fietser alleen voor overtreding van een A1 bord (en ga ervan uit ook van een Zone A1). Een woonerf zonder Vmax 15 bordje of een Bibeko bord zijn dus geen direct beboetbare snelheidslimieten, los of je je er aan zou moeten houden volgens algemene regels. Er zullen niet veel fietsers zijn die 60-70 rijden Bibeko, tenzij heuvel af in Vaals of zo.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Kaaiman schreef: vr 12 jun 2026, 7:38 Zoals ik elders volgens mij al eens heb betoogd, moeten de voertuigcategorieën in het RVV nodig herzien worden, waarbij elke vorm van motorisatie, inclusief trapomdersteuning anders behandeld moet worden dan geheel ongemotoriseerd.

Tevens snelheidsmeter verplicht stellen voor motorisch ondersteunde voertuigen en handhaven maar.
Dat is nog niet zo eenvoudig als de EU dit niet verplicht stelt. Je mag immers aan EU-importauto's en voertuigen van buitenlanders geen nationale (extra) eisen stellen. En dan komen ze alsnog binnen als 2e handjes. Lijkt me ook lastig voor elektrische skateborden en zo.
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

duikgek89 schreef: vr 12 jun 2026, 6:34 Zou die snelheid, wetende dat fietsers geen kenteken hebben, niet ook 'te moeilijk zijn?'
Even heel stomme vraag: hoe werkt dat eigenlijk met laserpistolen op auto’s? Registreren die een kenteken of fotograferen ze op de een of andere manier het object dat ze meten? Of draai je daar uiteindelijk op de verklaring van de verbalisant op het proces-verbaal, waar de agent feitelijk onder ede staat?

Uiteraard is deel twee dat bij een groepje fietsers (wielrenners in het bijzonder) wel lastiger wordt om te zeggen “ik was jou aan het meten” wanneer ze vlak bij elkaar zitten en er geen makkelijk onderscheidende factor is als een kenteken. Maar je kunt tenminste het hele groepje staande houden - irriteer je die wielrenners ook genoeg mee.
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Volgens mij is het bij lasercontroles normaal zo dat men voertuigen staande moet houden, tenzij het niet veilig kan.

Maar de verschillen zijn ten eerste dat maar relatief weinig snelheidscontroles met lasers gedaan worden en ten tweede dat je met de auto of motor wel kunt proberen weg te rijden maar je dan op kenteken alleen maar meer in de problemen komt.

Op de fiets naai je ertussenuit, ergens een talud af en je bent weg?... Het lijkt me dat een opgevoerde fatbike best capabel is om weg te komen.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Men heeft een tijd vanaf viaducten gelaserd. Misschien nog steeds wel, maar ik heb het al lang niet meer gezien. Dan kan je niet staande houden (of je moet een motoragent beneden hebben staan na 1 km....). Ik heb uit Duitsland wel een keer een laserboete gehad. Gewoon vanaf de straat, vermoedelijk half vanachter een container of zo. 9 kmh te hard.... Krijg je ook een korzelig plaatje van jezelf achter het stuur. Geen staandehouding en de agent of Boa nooit gezien. De enige snelheidsbekeuring waar ik de flits of opname niet gezien heb (te laat soms). Goed vermomd kennelijk. Leek geen foto vanuit een vuilcontainer. Die had je vroeger ook in NL.

Ik ga ervanuit dat laseren gewoon te duur is in vergelijk met een vaste of mobiele flitser. En voor fietsers is de opbrengst ook nog eens laag (en 16-ers betalen ook nog maar eens de helft). Een BOA mag het wellicht niet doen (althans niet om boetes op te leggen).
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Peter schreef: vr 12 jun 2026, 10:17
Coen Tunnel schreef: do 11 jun 2026, 15:09 Dat geldt niet alleen voor die borden met zo'n Vmax 15 bordje. Bestuurders mogen op een erf nooit sneller dan 15 km/u. Dat bordje Vmax 15 op de nieuwere erfborden is puur ter ondersteuning. Op basis van RVV artikel 45 kun je sowieso al handhaven, of de :G5: nou zo'n aanduiding Vmax 15 bevat of niet.
Niet als je kijkt naar het feitenboekje.
Staat gewoon in het feitenboekje hoor. Feitcode R475a en R475b.

R475a:
als bestuurder van een fiets de maximumsnelheid binnen een erf overschrijden tot en met 10 km/h

Het boetebedrag wordt:
€50
R475b:
als bestuurder van een fiets de maximumsnelheid binnen een erf overschrijden met meer dan 10 km/h

Het boetebedrag wordt:
€70
Attietattie
2x5 autosnelweg

Peter schreef: vr 12 jun 2026, 10:22Lijkt me ook lastig voor elektrische skateborden en zo.
Een skateboard is geen voertuig.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Een elektrische wel neem ik aan. Ik weet niet of die in Nederland is toegelaten overigens (net als de E-step).
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

^^ Nee, die zijn niet toegelaten in Nederland: https://www.rijksoverheid.nl/themas/ver ... -op-de-weg
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

Pino schreef: vr 12 jun 2026, 10:29 Even heel stomme vraag: hoe werkt dat eigenlijk met laserpistolen op auto’s? Registreren die een kenteken of fotograferen ze op de een of andere manier het object dat ze meten? Of draai je daar uiteindelijk op de verklaring van de verbalisant op het proces-verbaal, waar de agent feitelijk onder ede staat?
Verklaring van de agent.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Als een voertuig wordt gelaserd, moet dat voertuig bij voorkeur altijd aan de kant worden gezet. Daarom zijn er bij een lasercontrole vaak meerdere politie voertuigen betrokken, met minimaal twee motorrijders. Dit hoeft echter niet, ook één agent kan een lasercontrole houden.

Zodra een voertuig in beeld komt dat de maximum snelheid overschrijdt, zal er geprobeerd worden het voertuig aan de kant te zetten. Een lasergun maakt immers geen foto of video en een staandehouding is daarom verplicht. Alleen zo kan de bestuurder van het voertuig geïdentificeerd worden.

Mocht een staandehouding wegens druk verkeer of gevaarzetting niet mogelijk zijn, dan wordt er op kenteken bekeurd. De agent moet in zijn proces-verbaal wel duidelijk opnemen waarom de overtreder niet aan de kant gezet kon worden.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Hoe doet men dat dan vanuit zo'n Transporter busje dat op het viaduct staat en met één kant van het raam gericht op de rijbaan beneden?
Is dat dan toch met een soort camera achter dat glas?

Ik heb ook weleens een opvallende B-klasse op het viaduct nabij de Stichtse Rotonde zien staan (als je vanaf de A28 komt en dus snelheid hebt) met een lasergun uit het raam, zo net vanachter de bossages. Kunnen ze ook niet direct iemand aanhouden (wel erachter aan rijden als ze iemand te pakken hebben want je bent dan relatief snel weer op de rotonde, lijkt mij).
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Vanuit die VW Transporter kan worden geflitst, er wordt bekeurd op kenteken.

Bij de situatie die je beschrijft, Stichtse Rotonde, staat er zeker ergens ten minste één motoragent verdekt opgesteld. De agent(en) die met de controle bezig zijn, geven het kenteken door aan de motoragent en die gaat dan proberen de overtreder aan de kant te zetten.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel