Denemarken - Bremen op 21 augustus

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Denemarken - Bremen op 21 augustus

Bericht door Seat Ibiza »

Op vrijdag 21 augustus plannen wij vanuit de omgeving van Kopenhagen naar Bremen te rijden. Daarbij hebben we twee alternatieven:

1. De route via de Grote Beltbrug
2. De route via het veer Rødby - Puttgarden

De eerste is afhankelijk van tijdstip tot een uur langzamer en ongeveer 150 km extra aan afstand. Een ticket voor het veer is op dit moment iets meer dan €110, waarbij er enige flexibiliteit is in het tijdstip. Een ticket voor een vast tijdstip is voordeliger, maar dat geeft wat risico bij onverwachte vertraging onderweg.

Wat zouden jullie aanraden? En hoe druk zou het op een vrijdag eind augustus zijn bij het veer? Klopt het dat je gegarandeerd mee kan op de gereserveerde tijd? En kom je niet in de knel als er een lange wachtrij is voor het veer?

Alvast bedankt voor de tips!
Chris
Moderator

Re: Denemarken - Bremen op 21 augustus

Bericht door Chris »

De flexibiliteit en niet aan een reservering vast zitten hebben mij altijd de voorkeur gegeven voor de Grote Beltbrug. Het is inderdaad langer in afstand, maar qua reistijd en kosten is het uiteindelijk niet echt onderscheidend van elkaar.

In Denemarken eindigt de zomervakantie al veel eerder (rond 10 augustus). In Duitsland zijn eind augustus de zomervakanties in heel wat deelstaten ook al afgelopen: oftewel, de hoeveelheid terugkerend verkeer is minder. Daarnaast is de route Kopenhagen - Rødbyhavn niet gevoelig voor files, je grootste risico zal denk ik daardoor niet de reis naar de veerhaven zijn, maar eventuele drukte in de veerhaven zelf. Het drukste traject is Kopenhagen - Køge, maar sinds dat is verbreed naar 2x4 rijstroken staat er zelden nog file. Na Køge is het een bijna uitgesproken rustige snelweg.

Deze richting is gunstiger dan andersom (vanuit Nederland naar Denemarken), omdat je pas Hamburg en Bremen passeert ná je overtocht, in plaats van ervoor.
T-hijs
autoweg

Bericht door T-hijs »

Ik zou echt altijd voor de route via de veerboot gaan. Inderdaad is de kans op vertraging van Kopenhagen naar Rødby heel erg klein en daarnaast is deze route, ook in Noord-Duitsland, vaak rustiger dan die via de A7. Plus het feit dat er een mooie pauze in zit, in de vorm van de overtocht.
Overigens: als je voor een vaste afvaart hebt geboekt en je bent eerder, mag je altijd met een eerdere boot mee als er ruimte is.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

2 weken geleden heb ik de route via de bruggen gereden.

Puntjes van aandacht:
-> De E20 rond Kopenhagen is serieus druk.
-> werkzaamheden:
Ring van Kolding (alleen druk tijdens de spits)
Tussen Middelfart en Nyborg zijn er 3 zones: het wegdek is volledig weggeschaaft, lijnen ontbreken maar het verkeer blijft gewoon z'n ding doen.

-> Store belt: koop je tolticket vooruit. Dat is goedkoper en de express lanes werken prima (bij 20 km/h)

Duitsland
-> De BAB1 rondom Bremen is een grote puinhoop vanwege 2 baustelle
-> Hamburg kan ook nog de nodige tijd kosten. Plan een stop net voor Hamburg om de situatie te checken
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

T-hijs schreef: wo 24 jun 2026, 14:22 Ik zou echt altijd voor de route via de veerboot gaan. Inderdaad is de kans op vertraging van Kopenhagen naar Rødby heel erg klein en daarnaast is deze route, ook in Noord-Duitsland, vaak rustiger dan die via de A7. Plus het feit dat er een mooie pauze in zit, in de vorm van de overtocht.
Overigens: als je voor een vaste afvaart hebt geboekt en je bent eerder, mag je altijd met een eerdere boot mee als er ruimte is.
Tegenwoordig is dat niet meer, de voorwaarden zijn aangepast (vanwege de introductie van 3 verschillende ticket smaken , waar dat voorheen slechts 2 ticket smaken waren)

Je moet het duurdere ticket kopen om daarvan gebruik te maken. Maar dat is wel minimaal 35 euro meer
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Chris schreef: wo 24 jun 2026, 13:41 De flexibiliteit en niet aan een reservering vast zitten hebben mij altijd de voorkeur gegeven voor de Grote Beltbrug. Het is inderdaad langer in afstand, maar qua reistijd en kosten is het uiteindelijk niet echt onderscheidend van elkaar.

In Denemarken eindigt de zomervakantie al veel eerder (rond 10 augustus). In Duitsland zijn eind augustus de zomervakanties in heel wat deelstaten ook al afgelopen: oftewel, de hoeveelheid terugkerend verkeer is minder. Daarnaast is de route Kopenhagen - Rødbyhavn niet gevoelig voor files, je grootste risico zal denk ik daardoor niet de reis naar de veerhaven zijn, maar eventuele drukte in de veerhaven zelf. Het drukste traject is Kopenhagen - Køge, maar sinds dat is verbreed naar 2x4 rijstroken staat er zelden nog file. Na Køge is het een bijna uitgesproken rustige snelweg.

Deze richting is gunstiger dan andersom (vanuit Nederland naar Denemarken), omdat je pas Hamburg en Bremen passeert ná je overtocht, in plaats van ervoor.
Helaas had ik deze ervaring niet. Van Koge naar de aansluiting luchthaven stond ik dik in de file, waarbij de snelheid niet boven de 25 km/h uitkwam

Iets meer dan 1 uur over gedaan
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Jeff schreef: wo 24 jun 2026, 19:58 Helaas had ik deze ervaring niet. Van Koge naar de aansluiting luchthaven stond ik dik in de file, waarbij de snelheid niet boven de 25 km/h uitkwam
Maar dat is toch de richting van zuid -> noord?
T-hijs
autoweg

Bericht door T-hijs »

^^
Dat was ook míjn gevoel!
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

^^
Ik bedoel: ik rij van noord naar zuid. Chris zegt dat de kans op files in die richting juist niet zo groot is...
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Excuus, ik zie dat een deel van mijn reactie niet is meegekomen

Om het verder af te maken: terwijl ik stevig in de file stond, stond de file juist op het deel tussen aansluiting 22 en Greve (Strand), ook wel het noordelijke deel van de 2x4. Hoewel daar de borden slechts 10 tot 15 mins vertraging aangaven, wat vergelijkbaar is een drukke passage van Utrecht (A12).

Mocht je via Rodby gaan, hou dan rekening dat tussen Puttgarden en het begin van de BAB1 het 1 grote bouwput is, waardoor het minder fijn rijden is (lagere snelheden, krappe rijstrook, geen inhaalmanoeuvres, enz)

Goede reis verder!