Zomers rondje Zwitserland en Frankrijk

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

boriq
polderweggetje

Zomers rondje Zwitserland en Frankrijk

Bericht door boriq »

Dit jaar gaat de vakantie naar Zwitserland en Frankrijk, ondanks dat de route mij redelijk simpel lijkt toch nog even een check. :D
We rijden met een fietsendrager achterop, dus max snelheid zal zo rond de 100-110 liggen.

Belangrijkste reisdagen
Di. 7 juli - Twente > Bern (vertrek zo rond 4:00)
B54 > A1 > A45 > A5 > (CH) > A2 > A1 > A12
Beter te doen dan de route door het Roergebied over de A3 vermoed ik

Do 16 juli - Aix les Bains > Frejus (vertrek na het ontbijt)
Via Grenoble (A41 en A51) en Sisteron (D1075)? Scheelt 100km en wat tol t.o.v. de A7, ook hebben we geen echte haast om vroeg in Frejus te zijn

Za + Zo 25/26 Juli - Frejus > Dijon > Twente (vertrek na het ontbijt)
Hebben een tussenstop in Dijon van Zaterdag op Zondag
Zaterdag de A7, zondag via Nancy/Luxemburg/Bitburg/Köln weer richting Twente
Chris
Moderator

Re: Zomers rondje Zwitserland en Frankrijk

Bericht door Chris »

Lijkt mij een prima route.

Het Ruhrgebied is altijd vermijdenswaardig als dat redelijk kan. Met name de A3, ik kan mij niet herinneren wanneer ik daar voor het laatst ben gepasseerd zonder file.

De A45 heeft wel heel veel baustelles, maar dat geldt voor bijna elke route door Duitsland. Ik heb in juni de B54 twee maal gereden, er zijn momenteel geen wegwerkzaamheden. Op de A1 van Münster naar Dortmund wel. Ik vind dat altijd een kwestie van cruise control op 80 en op de rechterrijstrook hangen tot het voorbij is. De linkerrijstrook is daar erg smal (2,1 meter).
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland »

De A1 lijkt aan de oostkant van Dortmund nog wel regelmatig files te hebben. Moet je spontaan bekijken of het eventueel zinvol is om via de A31 naar Bottrop te rijden en dan via de A2 naar de A45. Voor de rest een prima route. Bij Darmstadt zou ik persoonlijk de A67-A6 tot Walldorf boven de A5 verkiezen, vanwege deels 2x3 rijstroken, maar dat is een persoonlijke keuze. Kan je natuurlijk ook laten afhangen van de verkeerssituatie.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
hoompey
stadsweg

Bericht door hoompey »

^^ Op een donderdag moet de D1075 goed te doen zijn. Als je 20 minuten meer hebt is de D1085 (Route Napoléon) ook een optie, iets langzamer dan de D1075 maar wel een stuk mooier. Rond Grenoble kan het drukker zijn, verder voorzie ik geen knelpunten.