Venlo - Lyon 13 juli
Moderator: Moderatoren
-
sven_engelen
- expressweg
Venlo - Lyon 13 juli
Beste forummers,
Hoewel ik de route aardig heb uitgestippeld wil ik tóch om advies vragen. 13 juli ga ik op vakantie (en daarmee vermijd ik gelukkig al elke mogelijkheid tot Zwarte zaterdag) naar Spanje en hoewel de rest van de ritten richting Spanje al aardig uitgestippeld zijn vraag ik me toch af of ik er wijs aan doe om de route die google maps voorstelt via Maastricht, Liège, Luxemburg, Nancy en Dijon te nemen via de E25, A3, A31 en A6. Google stelt een ander alternatief voor via Duitsland over de A61 en B51 en vanaf Nancy via Vesoul over de N57, N83 en D1083. Dat laatste zal een tolvrij alternatief zijn. Ik ben benieuwd hoe jullie zelf zouden rijden.
Ik wil wel dat de route interessant blijft maar alsnog binnen een redelijke rijtijd. De A31 staat erom bekend vrij saai en traag te zijn vanwege de lage 110 km/u limiet tot Nancy en het soms vrij monotone landschap.
Hoewel ik de route aardig heb uitgestippeld wil ik tóch om advies vragen. 13 juli ga ik op vakantie (en daarmee vermijd ik gelukkig al elke mogelijkheid tot Zwarte zaterdag) naar Spanje en hoewel de rest van de ritten richting Spanje al aardig uitgestippeld zijn vraag ik me toch af of ik er wijs aan doe om de route die google maps voorstelt via Maastricht, Liège, Luxemburg, Nancy en Dijon te nemen via de E25, A3, A31 en A6. Google stelt een ander alternatief voor via Duitsland over de A61 en B51 en vanaf Nancy via Vesoul over de N57, N83 en D1083. Dat laatste zal een tolvrij alternatief zijn. Ik ben benieuwd hoe jullie zelf zouden rijden.
Ik wil wel dat de route interessant blijft maar alsnog binnen een redelijke rijtijd. De A31 staat erom bekend vrij saai en traag te zijn vanwege de lage 110 km/u limiet tot Nancy en het soms vrij monotone landschap.
Svenlo
https://svene.nl/
-
Pino
- 4x4 autosnelweg
Re: Venlo - Lyon 13 juli
N57 is tot aan Besançon nog maar een klein stukje enkelbaans, en wellicht door iets aardiger landschap. Dus dat past aardig binnen je idee van variatie met beperkt tijdsverlies. Het irritante A31-stuk Thionville-Nancy speel je er echter niet mee kwijt…
N83 van Besançon richting Lyon heb ik zelf nooit gereden, maar heeft de naam populair te zijn onder tolmijdend vrachtverkeer. Maar Poligny heb je op zich zo bereikt en dan zou je verder kunnen over de A39. Ook geen onaardige variatie.
N83 van Besançon richting Lyon heb ik zelf nooit gereden, maar heeft de naam populair te zijn onder tolmijdend vrachtverkeer. Maar Poligny heb je op zich zo bereikt en dan zou je verder kunnen over de A39. Ook geen onaardige variatie.
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Hoewel ik denk dat het effect op de drukte wel mee zal vallen, is het de dag erna wel de Franse nationale feestdag. Dat heeft op de dagen eromheen wel enig effect op de verkeersstromen waardoor die op maandag 13 juli net even anders kunnen zijn dan op een andere maandag in de maand juli.sven_engelen schreef: do 02 jul 2026, 11:12 Beste forummers,
Hoewel ik de route aardig heb uitgestippeld wil ik tóch om advies vragen. 13 juli ga ik op vakantie (en daarmee vermijd ik gelukkig al elke mogelijkheid tot Zwarte zaterdag) naar Spanje
In principe zou het qua drukte tot aan Lyon allemaal wel mee moeten vallen op 13 juli. Ik weet niet of je dezelfde dag nog verder wil tot voorbij Lyon, maar weet wel dat de A7 in de zomerperiode eigenlijk elke dag erg druk is en enige congestie tussen Lyon en Orange wel te verwachten zal zijn.
-
sven_engelen
- expressweg
Svenlo
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
Dat stuk A31 ten noorden van Nancy kan je alleen redelijk vermijden door via Reims te rijden. Wat over het geheel wel een wat saaie route oplevert.Pino schreef: do 02 jul 2026, 11:18 N57 is tot aan Besançon nog maar een klein stukje enkelbaans, en wellicht door iets aardiger landschap. Dus dat past aardig binnen je idee van variatie met beperkt tijdsverlies. Het irritante A31-stuk Thionville-Nancy speel je er echter niet mee kwijt…
De N83 kent vanaf Besançon een vrij lange klim die kan ophouden, door vrachtverkeer dat daar niet zo snel gaat. Daarna is het tot aan Bourg-en-Bresse best een leuke route met de nodige inhaalmogelijkheden.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Ah okay. Maar waarom dan via Lyon of wil je graag eens even in die stad neuzen?sven_engelen schreef: do 02 jul 2026, 12:16Nee ik heb 13 juli een hotel in Lyon. 14 juli vertrek ik naar Narbonne (en dat wil ik via Clermont F. doen zodat ik het viaduct van Millau mee kan pakken) en 15 juli rij ik richting Terrassa.
Qua route zou je ook bijvoorbeeld Reims - Troyes - Auxerre - Nevers - Clermont Ferrand kunnen rijden om richting Milau te gaan. Dat is wat leuker dan de saaiere route naar Lyon wat mij betreft.
Ik zou bij Millau vlak voor de brug wel even de Aire du Viaduc de Millau nemen. Als je daar parkeert en even 5 minuten (omhoog) loopt heb je een fraai uitzicht op de brug. Vanaf de snelweg is de brug af en toe vanuit de verte te zien, maar op de brug zelf is het weinig aan. Vanaf de andere kant trouwens is de brug al helemaal amper van tevoren te zien.
-
Pino
- 4x4 autosnelweg
Vanaf Venlo is een route naar Millau over Lyon maar 30 kilometer om ten opzichte van een route over Parijs. Zou ik alleen al vanwege het vermijden van Parijs in overweging nemen. Het vrij oostelijke startpunt bewerkstelligt dit. Behalve dat Lyon zelf een aardige tussenstop is, pak je een stuk A89 mee waar je anders nog niet zo snel zou komen (kom maar door met je video Sven
-
sven_engelen
- expressweg
Ik wil inderdaad ook de stad bezoeken. Het schijnt een vrij fraaie stad te zijn vandaar.Rein schreef: do 02 jul 2026, 17:50 Ah okay. Maar waarom dan via Lyon of wil je graag eens even in die stad neuzen?
Svenlo
-
Koots
- dorpsstraat
A39 is een fijne snelweg, regelmatig gereden op weg naar ons overnachtingsadres in de buurt van Bourg-en-Bresse. Of je kiest voor deze route hangt ook wel af van de lokatie van je overnachting in Lyon.Pino schreef: do 02 jul 2026, 11:18 N83 van Besançon richting Lyon heb ik zelf nooit gereden, maar heeft de naam populair te zijn onder tolmijdend vrachtverkeer. Maar Poligny heb je op zich zo bereikt en dan zou je verder kunnen over de A39. Ook geen onaardige variatie.
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
-
Egbert
- expressweg
Het stuk van Luxemburg naar Metz vind ik altijd een vervelend stuk. Het is druk, er zijn een paar flinke snelheidsbeperkingen met flitspalen en de weggebruikers zijn een combinatie van de slechtste in Europa.
Als alternatief zou je via Longwy kunnen gaan, dan vermijd je iig Thionville.
A61 in Duitsland zie ik niet zo als alternatief.
Als alternatief zou je via Longwy kunnen gaan, dan vermijd je iig Thionville.
A61 in Duitsland zie ik niet zo als alternatief.
-
Pino
- 4x4 autosnelweg
Venlo-Lyon via Duitsland zou ik zelf eerder denken aan een route over Mulhouse, maar dat is dan 130 of 170 kilometer om (afhankelijk van de vraag of je vanaf Besançon afsteekt over de ex-N83). Door Duitsland rijden om in Luxembourg te komen, kan natuurlijk ook best, maar dat is dan nooit een vervanging het mindere stuk A31. Eventueel kun je nog over Saarbrücken rijden, stukje A4 en dan over N4/A33 zuidelijk langs Nancy. Dat is dan een omweg die leuk is voor wegen die je anders niet zo snel ziet, maar echt bijzonder landschap zie je er niet mee.
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
Als je de A31 ten noorden van Nancy wil vermijden, lijkt een route via Charleroi/Bouillon-Reims-Troyes me het meest logische alternatief eigenlijk.
-
paolie
- expressweg
Zo erg is de A31 tussen Luxemburg en Nancy toch niet is mijn ervaring. Ondanks de drukte en snelheidsbeperkingen vind ik deze weg nog altijd prettiger rijden dan bepaalde delen van bijvoorbeeld de A3 of A61 in Duitsland.
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
-
Pino
- 4x4 autosnelweg
Om het maar even in beeld te hebben, voor Venlo-Beaune:
- reguliere route over Luxemburg-Nancy: 633 km
- via Charleroi-Reims: 690 km
- via Bouillon-Reims: 696 km
- via A61 en Strasbourg: 765 km
- via A61 en A5: 787 km
Dus ik ben het wel eens met jouw duiding. Maar onder de streep vind ik Thionville-Nancy een wat vervelend stuk, maar het is in de tijd kort genoeg om nou geen drama van te maken en er omwegen voor te gaan zoeken. Bovenal een stuk waarvan je goed moet nadenken op welk tijdstip je er zo ongeveer zult komen. Maar dat speelt eigenlijk allemaal niet zo wanneer je in de ochtend uit Nederland vertrekt; het wordt relevanter wanneer je een halve reisdag hebt (hotels rond Nancy willen nog wel eens vol zitten met Nederlanders die vrijdagmiddag na school wegrijden om zo de kop van hun rit eraf te hebben).
- reguliere route over Luxemburg-Nancy: 633 km
- via Charleroi-Reims: 690 km
- via Bouillon-Reims: 696 km
- via A61 en Strasbourg: 765 km
- via A61 en A5: 787 km
Dus ik ben het wel eens met jouw duiding. Maar onder de streep vind ik Thionville-Nancy een wat vervelend stuk, maar het is in de tijd kort genoeg om nou geen drama van te maken en er omwegen voor te gaan zoeken. Bovenal een stuk waarvan je goed moet nadenken op welk tijdstip je er zo ongeveer zult komen. Maar dat speelt eigenlijk allemaal niet zo wanneer je in de ochtend uit Nederland vertrekt; het wordt relevanter wanneer je een halve reisdag hebt (hotels rond Nancy willen nog wel eens vol zitten met Nederlanders die vrijdagmiddag na school wegrijden om zo de kop van hun rit eraf te hebben).
-
sven_engelen
- expressweg
Naja ik ben van plan om rond 07:00 al uit Venlo te vertrekken dus ik verwacht dat ik al rond 11:00 rondom Thionville zit na een tankbeurt bij Aire de Berchem (en ik hoop dat het daar niet al te druk is). Ik zit dus in de nasleep van de ochtendspits rondom Luxemburg. Op zich moet dat niet zo'n groot probleem zijn aangezien het ook vakantietijd is. Ik zal sowieso als ik bij Bastogne zit goed kijken naar de kaart waar het rood is en dan mijn uiteindelijke beslissing maken. Via Duitsland gaat hem hoe dan ook niet worden.
Svenlo
-
Egbert
- expressweg
Kleine tip als het daar druk is, rij een afslag verder, Livange, linksaf en na een paar honderd meter is daar ook een tankstation. Brandstofprijzen in Luxemburg zijn toch overal hetzelfde.
-
Koots
- dorpsstraat
Eraf bij Bastogne en dan via de N4 levert ook een leuke route (vind ik) en nog lagere benzineprijzen... en je kunt dan kiezen of de E25 weer op te draaien of via de N81 verder afzakken naar Longwy.sven_engelen schreef: ma 06 jul 2026, 11:36 Naja ik ben van plan om rond 07:00 al uit Venlo te vertrekken dus ik verwacht dat ik al rond 11:00 rondom Thionville zit na een tankbeurt bij Aire de Berchem (en ik hoop dat het daar niet al te druk is). Ik zit dus in de nasleep van de ochtendspits rondom Luxemburg. Op zich moet dat niet zo'n groot probleem zijn aangezien het ook vakantietijd is. Ik zal sowieso als ik bij Bastogne zit goed kijken naar de kaart waar het rood is en dan mijn uiteindelijke beslissing maken. Via Duitsland gaat hem hoe dan ook niet worden.
-
Pino
- 4x4 autosnelweg
Ha, da's die Total onder het spoorwegviaduct waar ik ook tank bij passages van Luxembourg. Zit trouwens ook een supermarkt en bakkerij naast, wat aardig kan zijn voor lunch.Egbert schreef: ma 06 jul 2026, 13:02 Kleine tip als het daar druk is, rij een afslag verder, Livange, linksaf en na een paar honderd meter is daar ook een tankstation. Brandstofprijzen in Luxemburg zijn toch overal hetzelfde.
Mocht je om de een of andere reden eindigen op de N81/N52/A30 langs Longwy, dan is het een klein blokje door Rodange, het makkelijkste aan te rijden via de afrit Aubange vlak vóór de grens. Lunch vervolgens regelen op het centre commerciale van Mont Saint Martin vlak aan de n52.
-
R-R-L
- stadsweg
Als voormalig inwoner kan ik dat bevestigensven_engelen schreef: vr 03 jul 2026, 2:31Ik wil inderdaad ook de stad bezoeken. Het schijnt een vrij fraaie stad te zijn vandaar.Rein schreef: do 02 jul 2026, 17:50 Ah okay. Maar waarom dan via Lyon of wil je graag eens even in die stad neuzen?
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Of het 'hoekje' om vanaf Croix de Cessange over de A4 en A13 via Esch, en dan weer terug de A3 op bij Bettembourg. Dan kun je gewoon op de snelweg blijven en tanken bij Aire de Pontpierre. Kost ongeveer 5 minuten extra aan rijtijd, maar dat ben je bij Livange ook kwijt. Bij Pontpierre zit een nieuwe Total (de aire is in 2022 geopend ter vervanging van de oude, veel krappere aire iets zuidelijker) staat eigenlijk nooit een wachtrij.Egbert schreef: ma 06 jul 2026, 13:02 Kleine tip als het daar druk is, rij een afslag verder, Livange, linksaf en na een paar honderd meter is daar ook een tankstation. Brandstofprijzen in Luxemburg zijn toch overal hetzelfde.
-
sven_engelen
- expressweg
Er komt wat moois bij: De A73 gaat vanaf dit weekend, 2 weken dicht 
Ik rij via de Napoleonsbaan (N273) naar de A2 maar het zal aardig wat tijd in beslag gaan nemen t.o.v. de A73
Ik rij via de Napoleonsbaan (N273) naar de A2 maar het zal aardig wat tijd in beslag gaan nemen t.o.v. de A73
Svenlo
-
Pino
- 4x4 autosnelweg
-
Autostrada
- autoweg
Nee joh. Wie wat waar.sven_engelen schreef: wo 08 jul 2026, 15:25 Er komt wat moois bij: De A73 gaat vanaf dit weekend, 2 weken dicht![]()
-
Egbert
- expressweg
Was dat stuk nog niet zo lang geleden niet ook al een hele tijd dicht?
Je kunt ongetwijfeld gewoon de A74 en A61 op en als er files ontstaan zal dat vooral voor afrit Maasbree zijn. Ik denk niet dat veel mensen via de N271 gaan rijden.Pino schreef: wo 08 jul 2026, 15:50In eigener Sache voor een rit richting omgeving Koblenz: begint die afsluiting op Tiglia en wordt gerekend op files voor dat knooppunt?
-
sven_engelen
- expressweg
Richting Maasbracht gaat ie tussenAutostrada schreef: wo 08 jul 2026, 15:58Nee joh. Wie wat waar.sven_engelen schreef: wo 08 jul 2026, 15:25 Er komt wat moois bij: De A73 gaat vanaf dit weekend, 2 weken dicht![]()
Svenlo
-
Pino
- 4x4 autosnelweg
Nog los van waar het verkeer precies heen gaat, het wegvallen van rijstroken kan op zichzelf het nodige gedoe opleveren. Maar als je kijkt naar de kilometers A73 ten noorden van Tiglia zou dat mee moeten vallen. Bij afrit Venlo-Zuid ga je al naar twee rijstroken en daarna heb je een weefvak tussen oprit Venlo-Zuid en de Tiglia-afslag richting Roermond. Ik stel me zo voor dat dat hele weefvak dicht zal zijn, al zal er nog ruimte moeten komen om verkeer dat de oprit Venlo-Zuid gebruikt in te laten voegen.Egbert schreef: wo 08 jul 2026, 16:21 Je kunt ongetwijfeld gewoon de A74 en A61 op en als er files ontstaan zal dat vooral voor afrit Maasbree zijn. Ik denk niet dat veel mensen via de N271 gaan rijden.
Afrit Maasbree naar de N273 zou inderdaad veel meer kunnen worden gebruikt dan normaal, maar dat heeft zo'n lang weefvak dat het niet à la minute over zal lopen (uiteraard het gevolg van de geschiedenis van de A73 Venlo-Roermond). Moet zeker op mijn reis-zondag wel goedkomen en ik heb een week om het aan te zien. Kan altijd nog over de A77-A57 naar het zuiden rijden.
-
Koots
- dorpsstraat
Daar mazzel ik dan mee, wij gaan in de nacht van 23 op 24 juli rijden... Die 15 minuten op een rit naar Lyon zijn verwaarloosbaar idd, en je kunt de auto lekker rustig warmrijdensven_engelen schreef: wo 08 jul 2026, 16:56Richting Maasbracht gaat ie tussenAutostrada schreef: wo 08 jul 2026, 15:58Nee joh. Wie wat waar.sven_engelen schreef: wo 08 jul 2026, 15:25 Er komt wat moois bij: De A73 gaat vanaf dit weekend, 2 weken dicht![]()
Tiglia en
19 vanaf 10 juli t/m 22 juli dicht vanwege asfalteringswerkzaamheden. Waarbij tussen 18 en 22 juli tussen
Tiglia en
Het Vonderen. Het is via de Napoleonsbaan zo'n 15 minuten extra aangezien ik vlak bij de Napoleonsbaan woon dus dat is nog enigszins verwaarloosbaar.