Wat zin ervaringen met de beschikbaarheid ed van snellader langs de snelwegen op de route naar Cinque terre (Lerici)
Route zoals ik nu gepland heb op 1 augustus is via Duitsland Zwitserland (overnachten net voorbij gotthard). Volgende dag laatste 400 kilometer.
Heeft ook iemand ervaring met de app Abrp? A bette routeplanner
Route Duitsland Zwitserland Italië snelladers
Moderator: Moderatoren
-
hansnooteboom
- woonerf
-
Vahalis
- autoweg
Re: Route Duitsland Zwitserland Italië snelladers
Beschikbaarheid zal geen probleem zijn. In alle drie de landen hebben vrijwel alle bemande VZP's snelladers of zijn ze beschikbaar dichtbij afritten. Kijk voor de zekerheid even bij https://chargemap.com/nl-nl/map of https://chargefinder.com/nl langs je voorgenomen route.
Zelf heb ik weinig ervaring met ABRP, maar ik hoor eigenlijk alleen maar positieve dingen. De app is handig om vooraf je laadstops te plannen.
Aanvulling: ik zie dat 1 augustus een zaterdag is. Op drukke reisdagen is er een kans op wachttijden bij snelladers. Zeker op populaire routes, zoals via de Gotthard.
Zelf heb ik weinig ervaring met ABRP, maar ik hoor eigenlijk alleen maar positieve dingen. De app is handig om vooraf je laadstops te plannen.
Aanvulling: ik zie dat 1 augustus een zaterdag is. Op drukke reisdagen is er een kans op wachttijden bij snelladers. Zeker op populaire routes, zoals via de Gotthard.
-
Autostrada
- autoweg
ABRP is een goede app. Ook om inzicht te krijgen van de drukte bij (snel)laders.
Op de route naar Italië via Duitsland en de Gotthard heb je heel veel laadpalen. Je kunt wel te maken krijgen met drukte, met name op plaatsen waar het aantal snelladers (in aantal) beperkt is.
Daarentegen heb je in Duitsland in toenemende mate dat een Autohof voorzien is van tientallen snelladers, van verschillende merken. In mijn ervaring is het zelfs op piekdagen (wintersport uittocht bijvoorbeeld) op die grote laadstations gewoon een kwestie van aan komen rijden en inpluggen.
In de ABRP app kun je eenvoudig zien hoeveel laders er zijn op het spot waar de app plant om te gaan opladen, en wat de alternatieven in de buurt zijn.
Neem even als (willekeurig) voorbeeld Raststätte Mahlberg West, langs de A5 tussen Karlsruhe en Basel. Daar staan 6 Ionity laders. Een gerede kans dat je daar op zaterdag 1 augustus wachttijden gaat aantreffen. Rijd je daarentegen slechts 2 kilometer door, vind je aan de afrit Ettenheim 10x Tesla supercharger, 8x Shell Recharge, 4x Aral Pulse, 4x Circle K. Dit zie je veel langs Duitse autobanen (beperkt aantal laders op VZP's, maar enorm aanbod direct aan de snelweg).
Op de route naar Italië via Duitsland en de Gotthard heb je heel veel laadpalen. Je kunt wel te maken krijgen met drukte, met name op plaatsen waar het aantal snelladers (in aantal) beperkt is.
Daarentegen heb je in Duitsland in toenemende mate dat een Autohof voorzien is van tientallen snelladers, van verschillende merken. In mijn ervaring is het zelfs op piekdagen (wintersport uittocht bijvoorbeeld) op die grote laadstations gewoon een kwestie van aan komen rijden en inpluggen.
In de ABRP app kun je eenvoudig zien hoeveel laders er zijn op het spot waar de app plant om te gaan opladen, en wat de alternatieven in de buurt zijn.
Neem even als (willekeurig) voorbeeld Raststätte Mahlberg West, langs de A5 tussen Karlsruhe en Basel. Daar staan 6 Ionity laders. Een gerede kans dat je daar op zaterdag 1 augustus wachttijden gaat aantreffen. Rijd je daarentegen slechts 2 kilometer door, vind je aan de afrit Ettenheim 10x Tesla supercharger, 8x Shell Recharge, 4x Aral Pulse, 4x Circle K. Dit zie je veel langs Duitse autobanen (beperkt aantal laders op VZP's, maar enorm aanbod direct aan de snelweg).
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Let op dat 1 augustus de nationale feestdag in Zwitserland is. Er zal dan buitengewoonlijk veel verkeer rijden, bovenop de normale zaterdag stroom aan vakantiegangers. Ook op de spontane beschikbaarheid van snelladers zal dit een invloed hebben.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
Autostrada
- autoweg
Dus zeker ten noorden van de Gotthard verwacht ik geen extra aanloop door Zwitsers. Ten zuiden van de Gotthard is het een ander verhaal, daar zijn geen grote rustplaatsen met veel snelladers. Pas in Italië kom je weer wat grotere stations tegen. Maar daar heb je met overnachting net na de Gotthard geen last van (ik ga er vanuit dat je een hotel met laadpaal hebt uitgezocht)
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Dat klopt, maar niet overal bij elke woningen zijn er goede laadvoorzieningen. Dan krijg je het nog wel eens dat men eerst nog moet laden, alvorens de reis start. Maar dit kan men uiteraard ook al op een vooravond doen. Ik ga er wel een mee dat de snelladers niet overbelast zullen zijn, maar een bepaalde invloed kan ik me desondanks wel voorstellen.Autostrada schreef: ma 06 jul 2026, 9:56 Daar zou ik niet zo heel bang voor zijn, Zwitsers met een EV zullen doorgaans met volle accu vertrekken vanuit huis. De kans dat ze binnen Zwitserland al moeten gaan laden is vrijwel nihil. Zelfs een Basel - Chiasso ligt binnen het bereik van veel EV’s.
Qua verkeer zal er weldegelijk meer aan de hand zijn als op reguliere zaterdagen. Op 1 augustus wordt toch best veel samen met familie en vrienden gevierd. Nu wonen Zwitsers weliswaar niet vaak ver uit elkaar, zoals in Duitsland gebruikelijk is, maar zo'n feestdag is vaak wel een aanleiding om dit ergens op een speciale plaats te vieren. Bijvoorbeeld in Ticino, Wallis of de grootste steden.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"