Onze zomervakantie gaan we dit jaar naar 2 bestemmingen: de eerste week verblijven we in de Marche, in de buurt van Sforzacosta (vlak bij de SS77). De week erna gaan we naar Oostenrijk, aan de Ossiacher See. Het is voor mij een hele tijd geleden dat ik naar Italië ben gereden dus kan wel wat hulp gebruiken. Helaas komen we aan op zaterdag 25 juli, dus dat wordt een fijne reisdag.... Het goede nieuws is dat we geen enkele haast hebben dus de heenreis in meerdere dagen kunnen doen. De nacht van vrijdag op zaterdag hebben we al een hotel in Steinach am Brenner. De nacht ervoor wil ik in Duitsland overnachten, ik heb goede herinneringen aan de Spessart en specifiek Heimbuchental dus sleep ik mijn familie daar heen. We rijden met een personenauto, geen caravan of andere aanhanger. Tolkosten (ik heb een badge ook voor Italië) en brandstofkosten zijn voor de routekeuze niet relevant.
We vertrekken donderdag vanuit regio Eindhoven. Meest logische route lijkt me me vanaf de grens A61, A1 via Leverkusen en dan de A3 op. Of de A61 afzakken en dan bij Koblenz via de A48 naar de A3.
Vanaf Heimbuchental wil ik de volgende (vrij)dag de A3 op, dan de A7 helemaal afzakken via de Fernpass, Oostenrijkse A12 en dan naar de Brenner. Of het eerste stuk binnendoor, dan via de B290 en vervolgens de A7 op. Hangt van m'n humeur op dat moment af... Vrijdagmiddag de A7 af en de Fernpass lijkt me hoe dan ook een uitdaging
De zaterdag, richting bestemming in Italië, wil ik bijtijds weg, mijn doel is wel om rond 17-18 uur aan te komen zodat we niet in de volle middagzon de tent hoeven op te zetten. Dit deel van de route vind ik lastig te bepalen wat wijsheid is, tot Bologna zal het sowieso de E45 worden er vanaf daar kan ik langs de kust (E65) via Ancona of binnendoor via de E45 en de SS3bis via Perugia naar de eindbestemming.
Ik ben benieuwd naar jullie ideeën/tips/afraders.
Naar Ancona en Ossiacher See; tips gevraagd
Moderator: Moderatoren
-
Remco
- verkeersader
-
Chris
- Moderator
Re: Naar Ancona en Ossiacher See; tips gevraagd
Dat is één van de drukste reisweekenden, over één van de meest filegevoelige routes van de zomervakanties.
Vrijdagmiddag door Zuid-Duitsland is eigenlijk gegarandeerd filegevoelig. Het is wel zo dat er dat weekend geen deelstaat vakantie krijgt, maar vanaf nu worden alle vrijdag-zaterdagen in Duitsland alleen maar drukker. Met name in het zuiden. NRW krijgt het weekend ervoor vakantie, dus West-Duitsland is vermoedelijk niet extreem druk zoals eerder in juli.
De A22 van Bolzano naar Verona is vaak één lang traject vertraagd verkeer met een reistijd van soms uren op zo'n zaterdagochtend. Daarna is de A14 van Bologna tot Ravenna / Rimini vaak één lange file.
Serieuze alternatieven om dit te vermijden zijn er echter niet. De SS3bis zou ik niet nemen, want daarmee vermijdt je precies het problematische traject niet. Na de aftakking naar Ravenna rijdt het vaak wel weer beter en na Rimini is het in de regel al een stuk rustiger.
Dit waren de constateringen van dat weekend vorig jaar:
zaterdag 26 juli 2025:
In Duitsland druk in het zuiden en noorden. In het midden veel minder file, en wat er staat is kort.
in Italië de gebruikelijke stop-and-go op lange stukken A22 van Bolzano naar Verano.
Vrijdagmiddag door Zuid-Duitsland is eigenlijk gegarandeerd filegevoelig. Het is wel zo dat er dat weekend geen deelstaat vakantie krijgt, maar vanaf nu worden alle vrijdag-zaterdagen in Duitsland alleen maar drukker. Met name in het zuiden. NRW krijgt het weekend ervoor vakantie, dus West-Duitsland is vermoedelijk niet extreem druk zoals eerder in juli.
De A22 van Bolzano naar Verona is vaak één lang traject vertraagd verkeer met een reistijd van soms uren op zo'n zaterdagochtend. Daarna is de A14 van Bologna tot Ravenna / Rimini vaak één lange file.
Serieuze alternatieven om dit te vermijden zijn er echter niet. De SS3bis zou ik niet nemen, want daarmee vermijdt je precies het problematische traject niet. Na de aftakking naar Ravenna rijdt het vaak wel weer beter en na Rimini is het in de regel al een stuk rustiger.
Dit waren de constateringen van dat weekend vorig jaar:
zaterdag 26 juli 2025:
In Duitsland druk in het zuiden en noorden. In het midden veel minder file, en wat er staat is kort.
in Italië de gebruikelijke stop-and-go op lange stukken A22 van Bolzano naar Verano.
-
Pino
- 4x4 autosnelweg
Er zit maar zes kilometer verschil tussen Sforzacosta benaderen over A14/SS3bis en via de A1 en Perugia. Die laatste lijkt me dan weer minder filegevoelig, omdat je er het eerste stuk A14 achter Bologna mee vermijdt. En de snelweg rijdt relaxter dan de SS3bis als brakkig uitgebouwde expresweg door de bergen.Chris schreef: zo 05 jul 2026, 17:23 Serieuze alternatieven om dit te vermijden zijn er echter niet. De SS3bis zou ik niet nemen, want daarmee vermijd je precies het problematische traject niet. Na de aftakking naar Ravenna rijdt het vaak wel weer beter en na Rimini is het in de regel al een stuk rustiger.
Maar goed, blijft 70 kilometer omweg, dus dat komt pas in beeld bij grotere vertragingen op de hoofdroute - of wanneer je meent tijd over te hebben en een stuk middag wilt doorbrengen ergens langs de route. Hoeveel tijd je overhoudt, zal een kwestie van geluk of pech zijn langs de A22. Vroeg vertrekken in Steinach lijkt mij een devies om de schade nog enigszins beperkt te houden, hoewel de files er ook al zeer vroeg zullen staan dankzij Duitsers die door de nacht rijden.
Het voordeel van een vertrek uit Heimbuchental is dat je rond lunchtijd al in de buurt van Kempten kunt zitten. Je zou voor de grootste drukte uit moeten rijden. Dat loopt dan ergens over in het idee dat, hoewel deze vrijdag-leg vrij kort is en door aantrekkelijk landschap gaat, het misschien geen dag is om heel rustig aan te doen - gewoon rapido de Fernpass over en dan liever een rustige middag aan de Brenner.Remco schreef: zo 05 jul 2026, 17:12 Vanaf Heimbuchental wil ik de volgende (vrij)dag de A3 op, dan de A7 helemaal afzakken via de Fernpass, Oostenrijkse A12 en dan naar de Brenner. Of het eerste stuk binnendoor, dan via de B290 en vervolgens de A7 op. Hangt van m'n humeur op dat moment af... Vrijdagmiddag de A7 af en de Fernpass lijkt me hoe dan ook een uitdaging
Als het nog opportuun is, zou ik trouwens kijken of wat verder zuidelijk overnachten vrijdag op zaterdag een optie is. Vrijdag is de A22 minder filegevoelig dan zaterdag.
-
Remco
- verkeersader
Dat dit weekend niet het meest prettige/handige reisweekend is was me wel duidelijk, maar het is niet anders. Bedankt voor de tips. Als iemand nog een tip heeft voor een hotel zuidelijker op de route/in Italië dan hou ik me aanbevolen. Nacht van vrijdag op zaterdag zijn de grote zakelijke ketenhotels ideaal is mijn ervaring, iets van de route af in Brescia bv een Novotel.
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Iets verder van de route, maar aangezien je ook Brescia noemt: Link124 hotel in Parma.
Dit hotel ligt vrij dicht aan de A1, keurig redelijk nieuw hotel, inclusief parkeren en goed ontbijt en toch vriendelijk geprijsd. Parma is ook een prettige stad om 's avonds even rond te scharrelen en een hapje te eten.
Wij reden afgelopen vrijdag en zaterdag via Chiasso naar de omgeving van Ascoli. Zoals hierboven al gezegd zat de grootste drukte op de A14 tussen Bologna en Cesena. Op de A1 voor Bologna alleen wat langzaam rijdend verkeer gehad.
Op jouw reisdagen zal het drukker zijn. Ik weet niet of Parma dan voor jou wel handig zou zijn.
Reken onderweg op veel typisch Italiaanse werkzaamheden: een metertje verschoven rijstroken vanwege een vangrail dicht langs de weg, zonder dat enige activiteit te zien is. Officieel gaat de snelheid vaak naar 100, 80 of zelfs 60. Hoe zuidelijker je komt, hoe minder de Italianen zich er ook maar iets van aantrekken
Dit hotel ligt vrij dicht aan de A1, keurig redelijk nieuw hotel, inclusief parkeren en goed ontbijt en toch vriendelijk geprijsd. Parma is ook een prettige stad om 's avonds even rond te scharrelen en een hapje te eten.
Wij reden afgelopen vrijdag en zaterdag via Chiasso naar de omgeving van Ascoli. Zoals hierboven al gezegd zat de grootste drukte op de A14 tussen Bologna en Cesena. Op de A1 voor Bologna alleen wat langzaam rijdend verkeer gehad.
Op jouw reisdagen zal het drukker zijn. Ik weet niet of Parma dan voor jou wel handig zou zijn.
Reken onderweg op veel typisch Italiaanse werkzaamheden: een metertje verschoven rijstroken vanwege een vangrail dicht langs de weg, zonder dat enige activiteit te zien is. Officieel gaat de snelheid vaak naar 100, 80 of zelfs 60. Hoe zuidelijker je komt, hoe minder de Italianen zich er ook maar iets van aantrekken
-
Pino
- 4x4 autosnelweg
Als er één plaats is langs je route die grote ketenhotels ademt, is het Verona. Zuidkant van de stad, bij de Fiera (dus met een klein blokje via de A4). Dit verlengt je route op vrijdag met 250 kilometer, naar 750 kilometer in totaal. Omdat je voor de vrijdag-troepen uit rijdt, lijkt dat me goed te doen.Remco schreef: ma 06 jul 2026, 6:52 Als iemand nog een tip heeft voor een hotel zuidelijker op de route/in Italië dan hou ik me aanbevolen. Nacht van vrijdag op zaterdag zijn de grote zakelijke ketenhotels ideaal is mijn ervaring, iets van de route af in Brescia bv een Novotel.
Trento zal er ook wel hebben, maar minder.
Laatste hele gekke gedachte: als je dan toch in Verona zit, heb je nog wel een aardig alternatief naar de A14 bij Rimini via de combinatie SS434-A13-RA8-SS309-SS3bis. Halfuurtje langer bij regulier verkeer, maar dan maak je wel een goede bocht om het drukste stuk A14 heen. Mocht er om de een of andere reden gedoe zijn om de A22-A1 tussen Verona en Modena, dan is de combinatie SS434-A13 sowieso wel een goede manier om in Bologna te komen.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Ik heb zelf ooit een prima overnachting gehad bij het Mercure Hotel in Reggio Emilia, op een kleine 20 minuten van het knooppunt A22/A1 bij Modena. Ligt aan de rand van het centrum, met eigen parkeergelegenheid.Remco schreef: ma 06 jul 2026, 6:52 Dat dit weekend niet het meest prettige/handige reisweekend is was me wel duidelijk, maar het is niet anders. Bedankt voor de tips. Als iemand nog een tip heeft voor een hotel zuidelijker op de route/in Italië dan hou ik me aanbevolen. Nacht van vrijdag op zaterdag zijn de grote zakelijke ketenhotels ideaal is mijn ervaring, iets van de route af in Brescia bv een Novotel.
In Bologna heb ik ooit in het B&B Hotel overnacht, dat was ook in orde. Maar het ligt een stuk buiten de stad op een industrieterrein, en de hele omgeving is daar 's avonds wel verlaten. Ik kan me wel herinneren dat het destijds, voor een ketenhotel, gunstig geprijsd was.
Ik heb er zelf nooit overnacht, maar er zit ook een Mercure vlakbij de afrit Rovereto Sud van de A22. Kan misschien ook handig zijn. Die heeft goede beoordelingen. Ik heb ooit wel overwogen om er te overnachten, maar uiteindelijk heb ik toen mijn reisplannen aangepast.
-
Remco
- verkeersader
Ik heb een hotel iets ten zuiden van Verona geboekt. Nu nog iets zoeken in Duitsland, want mijn eerdere optie (Heimbuchental) is me te ver. Ik denk dan eerder in de buurt van Füssen. Mooi gebied ook.