Reisadvies Utrecht - Dresden
Moderator: Moderatoren
-
wellproc
- dorpsstraat
Reisadvies Utrecht - Dresden
In de aankomende zomervakantie gaan wij naar Tsjechië. Ergens bij Dresden gaan we de grens over, de exacte locatie hangt af van de drukte op dat moment. Nu vraag ik me vooral af welke route ik tot aan Dresden ga rijden. Vanaf regio Utrecht (lees: Ede/Veenendaal) worden 2 alternatieven gepresenteerd op Google Maps:
1. A12 afrijden, BAB3 naar Oberhausen, dan noordrand Ruhrgebied en via BAB44 naar Kassel. Vanaf daar BAB38 naar Leipzig en BAB14 naar Dresden. Klinkt logisch.
2. A12 naar Arnhem, A50 naar Apeldoorn, A1 naar Hengelo/grens. Vanaf daar BAB30 en later BAB2 via Hannover naar Maagdenburg. En dan de BAB14 naar Dresden.
Route 1 is 3 minuten en 10 km korter dan route 2.
Ofwel: het scheelt niets. Dus de vraag is: wat rijdt lekkerder/soepeler/vlotter/fijner?
BAB38 ziet er nogal slingerend uit, is het net zo'n weg als de BAB3 (wat ouder, meer hoogteverschillen en bochten)?
Ik heb eerdere jaren ook de BAB7 gereden (Kassel naar het zuiden), dat is ook een hoop geslinger en veel hoogteverschillen. Mooi rijden, maar niet altijd even relaxed met een zwaar beladen auto en veel gemengd verkeer (caravans, campers, vrachtwagens). Dan is een wat vlakkere route wel zo fijn.
1. A12 afrijden, BAB3 naar Oberhausen, dan noordrand Ruhrgebied en via BAB44 naar Kassel. Vanaf daar BAB38 naar Leipzig en BAB14 naar Dresden. Klinkt logisch.
2. A12 naar Arnhem, A50 naar Apeldoorn, A1 naar Hengelo/grens. Vanaf daar BAB30 en later BAB2 via Hannover naar Maagdenburg. En dan de BAB14 naar Dresden.
Route 1 is 3 minuten en 10 km korter dan route 2.
Ofwel: het scheelt niets. Dus de vraag is: wat rijdt lekkerder/soepeler/vlotter/fijner?
BAB38 ziet er nogal slingerend uit, is het net zo'n weg als de BAB3 (wat ouder, meer hoogteverschillen en bochten)?
Ik heb eerdere jaren ook de BAB7 gereden (Kassel naar het zuiden), dat is ook een hoop geslinger en veel hoogteverschillen. Mooi rijden, maar niet altijd even relaxed met een zwaar beladen auto en veel gemengd verkeer (caravans, campers, vrachtwagens). Dan is een wat vlakkere route wel zo fijn.
-
Chris
- Moderator
Re: Reisadvies Utrecht - Dresden
Op beide routes kom je langs locaties waar de Duitsers grenscontroles uitvoeren. Die op de A1 kunnen wel makkelijk vermeden worden door via de B54 te rijden.
De A38 is niet bijzonder bochtig en dit is een relatief nieuwe snelweg. Het is ook niet zo'n drukke route.
Intussen is vanaf Kassel naar Dresden de A44 ook wel een interessant alternatief geworden, de snelweg is nu dermate ver voltooid dat er nog maar twee korte stukken B-weg in zitten en de A4 telt helemaal 2x3 rijstroken van Eisenach tot Dresden en is in de regel niet zo druk.
De A38 is niet bijzonder bochtig en dit is een relatief nieuwe snelweg. Het is ook niet zo'n drukke route.
Intussen is vanaf Kassel naar Dresden de A44 ook wel een interessant alternatief geworden, de snelweg is nu dermate ver voltooid dat er nog maar twee korte stukken B-weg in zitten en de A4 telt helemaal 2x3 rijstroken van Eisenach tot Dresden en is in de regel niet zo druk.
-
wellproc
- dorpsstraat
Die A44 vond ik niet zoveel aan vorig jaar. Viel me vooral tegen qua beeld (substandaard, veel snelheidswisselingen) tov wat ik had verwacht van een gloednieuwe snelweg. En dan het stuk wat je nog binnendoor moet rijden.
Vorig jaar lag het perfect op de route, maar ik zou er pas weer overheen willen rijden als het (vrijwel) helemaal af is.
Inderdaad zijn de grenscontroles irritant. Wij gaan meestal op een doordeweekse dag en dan ook nog vroeg op pad. Ik denk dat het dan nog wel meevalt.
-
Jeff
- expressweg
Ik vermijd de BAB / A3 meestal door de BAB57 te gebruiken. Minder druk, meestal alleen grenscontrole oude style (2 tot 4 voertuigen langs de kant van de weg of vluchtstrook)
Vanuit Utrecht is dat nauwelijks extra tijd of km
Vanuit Utrecht is dat nauwelijks extra tijd of km
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
De A38 is een fijne, moderne weg. Ik was positief verrast toen ik hem twee jaar terug voor het eerst reed.
Voor de tweede route, hou ook rekening met de werkzaamheden op de A50 bij Woeste Hoeve. In de weekenden van 1/2 augustus en 8/9 augustus is die weg dicht tussen Arnhem en Apeldoorn: https://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/pr ... este-hoeve
Uiteraard hoeft dat geen probleem te zijn, vanaf Ede/Veenendaal neem je makkelijk de A30 naar de A1 toe. De Duitse A2 kan ook druk zijn maar is naar mijn idee in de vakantie niet de meest vervelende weg, en uiteraard kun je bij Braunschweig al doorsteken naar de A391-A36 en langs de noordkant van de Harz richting de A14 rijden, dan ben je mooi uit de drukte. De A391-A36 is rustig.
Voor de tweede route, hou ook rekening met de werkzaamheden op de A50 bij Woeste Hoeve. In de weekenden van 1/2 augustus en 8/9 augustus is die weg dicht tussen Arnhem en Apeldoorn: https://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/pr ... este-hoeve
Uiteraard hoeft dat geen probleem te zijn, vanaf Ede/Veenendaal neem je makkelijk de A30 naar de A1 toe. De Duitse A2 kan ook druk zijn maar is naar mijn idee in de vakantie niet de meest vervelende weg, en uiteraard kun je bij Braunschweig al doorsteken naar de A391-A36 en langs de noordkant van de Harz richting de A14 rijden, dan ben je mooi uit de drukte. De A391-A36 is rustig.
-
wellproc
- dorpsstraat
Check: BAB57 is mij bekend. Ook wel eens genomen om de grenscontroles te vermijden.
En dat ze op de A50 bezig gaan was mij nog niet bekend. De A30 is tegen die tijd wel weer open, dus prima alternatief. Ook al lees ik behoorlijk wat bevestigende info om 'gewoon' de A12 af te karren en daarna zo ongeveer rechtdoor te rijden naar Dresden
En dat ze op de A50 bezig gaan was mij nog niet bekend. De A30 is tegen die tijd wel weer open, dus prima alternatief. Ook al lees ik behoorlijk wat bevestigende info om 'gewoon' de A12 af te karren en daarna zo ongeveer rechtdoor te rijden naar Dresden
-
T-hijs
- autoweg
Ik heb een zeer uitgesproken voorkeur voor de route via Hengelo - Osnabrück - Magdeburg, dus via A30 - A2 - A14. De route via de A44 - A7 - A38 vind ik echt minder fijn; veel mensen die, met name op de A44, per se willen laagvliegen, ook al kan het eigenlijk niet. Op de route via de A2 zie je dat minder, ook al omdat de A2 2 x 3 rijstroken heeft. Komende zomer gaan wij een week naar Leipzig, en de route staat al vast.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
-
wellproc
- dorpsstraat
Dank voor je input. Dat 2x3 vs 2x2 is nog wel een overweging waard.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Ik ben het hier mee eens. Ik heb de route via de A38 (en aansluitend A7 en A44, dus richting Nederland) één keer gereden; naar waar ik woon is het niet de meest voor de hand liggende route en in principe zou via Hannover en Magdeburg voor mij altijd logischer zijn. Ik vind de route via Kassel qua landschap interessanter dan de A30-A2-A14, en de A38 is geen onaardige Autobahn, met nog best leuke uitzichten. De A38 rijdt ook fijn, die weg is absoluut het probleem niet. Maar vooral de A44 en in iets minder mate de drukke A7 die wat op en neer gaat kunnen wel wat hectisch rijden. De A2 is vlak en breed en niet per se rustig, maar zoals gezegd, in de zomerperiode gevoelsmatig niet heel problematisch en tussen Braunschweig en Bernburg heb je ook nog het mooie, rustiger alternatief via de A391 en A36, die weliswaar 2x2 is maar waar je geen gekkigheid hoeft te verwachten, en die ook goed doorrijdt ondanks dat het niet zo'n hoofdroute zoals de A2 en A14 is.T-hijs schreef: di 07 jul 2026, 8:15 Ik heb een zeer uitgesproken voorkeur voor de route via Hengelo - Osnabrück - Magdeburg, dus via A30 - A2 - A14. De route via de A44 - A7 - A38 vind ik echt minder fijn; veel mensen die, met name op de A44, per se willen laagvliegen, ook al kan het eigenlijk niet. Op de route via de A2 zie je dat minder, ook al omdat de A2 2 x 3 rijstroken heeft. Komende zomer gaan wij een week naar Leipzig, en de route staat al vast.
-
Ger81
- autoweg
Zeker aangezien je doordeweeks rijdt. Op die 2x2 word je gek van de -met miniem snelheidsverschil- inhalende vrachtwagens.wellproc schreef: di 07 jul 2026, 22:11![]()
Dank voor je input. Dat 2x3 vs 2x2 is nog wel een overweging waard.
Ubi volentia est, via est
-
KaiserVonB1
- polderweggetje
Vaker deze routes gereden ook naar Leipzig. Vanuit Utrecht zou ik via de A12-A44-A38 rijden ipv A1-A2-A14. Aangezien je ipv 150 km door Nederland maar ca 80 km hoeft. En ik vind altij de rit naar Bad Bentheim zo lang duren ben je bijna 1,5 uur onderweg in Nederland terwijl je via Arnhem al met 45 minuten in Duitsland zit. Daarnaast kan je op de A38 prima doorrijden (180KM+)
-
wellproc
- dorpsstraat
Check, genoeg meningen en argumenten...
Ik ga het laten afhangen van de drukte de komende weken (Google Maps in de gaten houden) en van de wegwerkzaamheden die gepland staan op beide routes. Denk ik.
En als dat allemaal niet uitmaakt, dan laat ik het van mijn humeur afhangen
Ik ga het laten afhangen van de drukte de komende weken (Google Maps in de gaten houden) en van de wegwerkzaamheden die gepland staan op beide routes. Denk ik.
En als dat allemaal niet uitmaakt, dan laat ik het van mijn humeur afhangen