Hallo allemaal,
Ik heb een vraag over de route van Kreuz Mutterstadt naar Ettlingen. Op een vrijdag rond 11.00 uur in augustus of september: wat is dan meestal de beste keuze, de A65 of de B9?
Is er veel verschil qua drukte en reistijd? En hoe zit het met de doorstroming? Kun je op de A65 doorgaans sneller doorrijden, of maakt dat weinig uit? Ik ben ook benieuwd of er verschil is in de uitbouw van de wegen (aantal rijstroken, gelijkvloerse kruisingen, etc.) en welke route jullie zelf zouden aanbevelen.
Alvast bedankt voor jullie ervaringen!
Kreuz Mutterstadt - Ettlingen A65 of B9
Moderator: Moderatoren
-
KaiserVonB1
- polderweggetje
-
Pino
- 4x4 autosnelweg
Re: Kreuz Mutterstadt - Ettlingen A65 of B9
Ben niet specifiek bekend met vaste files of Baustelles die de analyse zouden veranderen. Dat is naar zijn aard ook wel iets dat je kunt vaststellen wanneer je rond Ludwigshafen je keuze maakt. Het is ook niet meteen een heel verdacht file-tijdstip.
Overigens: je noemt hier de A5 bewust niet? Dat zou zonder files toch de snelste route tussen beide moeten zijn… Al is van de A5 gegeven dat die ook kan vastlopen, een alternatief door Karlsruhe is niet op voorhand zaligmakend.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Maar mijn voorkeur zou ook uitgaan naar de A65, een prima Autobahn en doorgaans best rustig ook. Ik weet niet wat de eindbestemming is, maar als dat Zwitserland of verder is, dan is de A65 ook wat makkelijker om uiterlijk bij Kandel-Süd te besluiten om eventueel via de B9 en de Franse A35 te rijden in plaats van over de Duitse A5. Voor Baden-Baden en verder zou ik ook de route over de B9, Franse A35 en D4, en de Duitse B500 in het achterhoofd houden. Dat rijdt doorgaans goed door en je omzeilt Karlsruhe er mee.
-
Pino
- 4x4 autosnelweg
Discussie totaal in de marge, maar A65 betekent één keer afslaan bij Mutterstadt (aannemend dat je van de A61 komt) en dan rechtdoor rijden tot in Karlsruhe; B9 betekent afslaan bij Speyer en dan nog een keer bij Wörth om in Karlsruhe terecht te komen. Het knooppunt B9-B35 bij Germersheim komt daar dan nog eens bij. Weliswaar sla je daar niet af om de B9 te vervolgen, maar er zit wel een relatief scherpe bocht in.Coen Tunnel schreef: wo 08 jul 2026, 12:13 Uiteindelijk rij je op de B9 tussen Speyer en het Wörther Kreuz ook gewoon rechtdoor
Het eerste deel bij Speyer tot Bellheim is niet de verdubbelde historische B9, maar wel deels een verdubbeling van een weg die in de jaren '60 werd aangelegd met het doel later nog eens verdubbeld te worden. Die verdubbeling, en de nieuwbouw van grofweg Schwegenheim tot Bellheim vond vervolgens in de jaren '80 plaats op Kraftfahrtstrasse-standaard.Coen Tunnel schreef: wo 08 jul 2026, 12:13al is het eerste deel volgens mij inderdaad wel een verdubbelde uitgebouwde B-weg. Vanaf Bellheim-Süd is de weg echter wel op (jaren '70-) Autobahnprofiel gebouwd, dit had ooit de A69 moeten worden.
De B9 ten noorden van de A61 is overigens wel op Autobahn-profiel gebouwd; dat was oorspronkelijk gedacht als A653. Die "A653" hield echter al enkele honderden meters ten zuiden van de A61 op, waar het verkeer Speyer in moest. Voor doorgaand verkeer was immers wat verder westelijk de A69 gedacht.
Dit laatste stuk is in de jaren '60 aangelegd als vierstrooks B10 en in de jaren '80 met minimale ombouw tot Autobahn verheven. Ook verder noordelijk is het een Autobahn aangelegd met een tamelijk minimaal budget, dus smalle vluchtstroken.Coen Tunnel schreef: wo 08 jul 2026, 12:13 Weliswaar met vluchtstroken die aan de smalle kant zijn, maar volgens mij normaal voor regionale snelwegen: de A65 heeft namelijk niet bepaald bredere vluchtstroken en tussen Landau en Kandel heeft die weg helemaal geen vluchtstroken.
-
KaiserVonB1
- polderweggetje
Thanks voor de reacties. Ik rijd normaal altijd via de A65 maar omdat GM aangeeft dat de B9 3 minuten sneller is en 7% minder benzine verbruikt. Ik heb altijd slechte ervaringen met de A61/A6/A5 bij ring Hockenheim. Ik wil vanaf hier richting Basel. Alleen voor mijn gevoel om van de a65 door te steken via de B9 een binnendoolweg om via Frankrijk te rijden naar Basel weegt niet op tegen het laatste deel van de A5 onder Karlsruhe en ook nog dat je wat makkelijker via Rheinfelden de grens over kan dan Weil Am Rhein. Het is richting Zurich vanuit Utrecht.
-
Pino
- 4x4 autosnelweg