Reisadvies Alba, Italië - 15 augustus

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

doorn
verkeersader

Reisadvies Alba, Italië - 15 augustus

Bericht door doorn »

Plan is om zaterdag 15 augustus van Gouda naar Alba, Italië te rijden. Voor het eerst in jaren weer eens tijdens de schoolvakanties ipv ervoor of erna.
Normaal zouden we deze afstand in 1 dag rijden, maar vanwege eventuele vakantiedrukte willen het in 2x gaan doen. We hebben een overnachting geboekt in Basel.
Mijn idee is om bij Venlo de grens over te gaan en de A61 te volgen tot Kreuz Mutterstadt en daar de A65 te nemen.
Om uiteindelijk op de Franse A35 uit te komen en die te volgen (via de A355 uiteraard) tot de Zwitserse grens.
Qua vertrektijd had ik 6/7 uur 's ochtends in gedachten, voor mijn gevoel moet dit weinig problemen opleveren, maar kan het volledig mis hebben.

De volgende dag zou het dan nog zo'n 6 uur naar Alba moeten zijn, mijn plan was om via de Grote Sint Bernardtunnel te rijden. Als het goed is zou daar weinig drukte moeten zijn (niet zoals de andere grote tunnels iig).

Hebben jullie nog suggesties voor andere routes, of zou dit zonder grote vertragingen goed moeten komen?
Alvast bedankt.
Rein
2x4 autosnelweg

Re: Reisadvies Alba, Italië - 15 augustus

Bericht door Rein »

^^ vanaf de Grote St Bernhard is bij Aosta de tunnel ten noorden van de stad voorlopig dicht. Op drukke dagen rekent men op 45 minuten extra reistijd, op minder drukke dagen zal de reistijd ook langer zijn omdat de alternatieve route slingert en door de stad gaat.
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik ken de route door Aosta beter dan de tunnel eromheen (vast overnachtingsadres) en dat is inderdaad geen feestje. Denk wel dat 15-16 augustus niet echt meer drukke reisdagen zijn naar het zuiden. 15 augustus is natuurlijk wel een feestdag in Italië en delen van Zuid-Duitsland, die nog wel eens wat terugkeer-files oplevert, maar ook die zie ik niet zo vlug in beeld bij een trip richting Aosta. Zou rond Torino later op de dag een rol kunnen gaan spelen.
exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje »

Die tunnel rond Aosta zou toch maar tot eind juni dicht zijn? Maar hij is dat nog steeds....Hij zal in Augustus toch wel weer open zijn lijkt me. Mogelijk is er op een italiaanse site meer info te vinden..
Op de St Bernard levert de tunnel maar 15-20 minuten tijdwinst op tov de pas. En hij kost 30 Franc of zo dus ik neem hem vrijwel nooit. Zeker omdat bij drukte de enige vertraging op die route de tolpoort voor de tunnel is...

Wil je de kans op vertraging minimaliseren dan moet je eigenlijk via Frankrijk rijden, en dan binnendoor vanaf Nancy naar Pontarlier. Dan kom je verderop de dag geen enkele hotspot tegen na Luxemburg. Eigenlijk het beste te doen als je toch in 1 dag rijdt omdat je dan ook vroeg al langs Belgische steden bent. Ook vermijd je in Zwitserland Basel Bern, wil op reisdagen in de middag nog wel eens druk zijn.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

exroosje schreef: do 09 jul 2026, 18:48 Die tunnel rond Aosta zou toch maar tot eind juni dicht zijn? Maar hij is dat nog steeds....
Juni 2027 ja… Dus blijft nog wel even dicht.