Oude rijkswegennummers en hun huidige

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

mhkamp
2x2 autosnelweg

Oude rijkswegennummers en hun huidige

Bericht door mhkamp »

Ik zat al te zoeken, maar niet echt kunnen vinden. Is er een lijst beschikbaar met een lijst van de oude rijkswegennummers en hoe die nummers zijn opgegaan in hun huidige?

Bijvoorbeeld Rijkweg 41 die nu de N360 is geworden.
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
Chris
Moderator

Re: Oude rijkswegennummers en hun huidige

Bericht door Chris »

Dat zou wel iets voor de Wegenwiki kunnen zijn: https://www.wegenwiki.nl/Rijkswegenplan_1932
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

De lijst is er wel voor de planvervangende rijkswegen van 1968 en 1984. https://www.wegenwiki.nl/Planvervangende_rijksweg Maar ergens ontbreekt dan de slag hoe RW41 planvervangend werd gemaakt.

Omgekeerd zullen de pagina’s over de huidige wegen wel de wegnummergeschiedenis bevatten.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Ik heb jaren geleden een rijkswegenlijst uit 1987 gekregen en die toen uitgebreid bestudeerd.
Het resultaat is nog steeds te vinden op https://wegnummers.nl/nl/uitleg2.html.
Ik heb toen o.a. de "huidige" wegnummers bij iedere weg opgezocht.
Dit was volgens mij voordat soortgelijke informatie op de wegenwiki stond.
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het is ook afhankelijk van welke versie je neemt, gezien dat rijkswegnummers met elk rijkswegenplan (gedeeltelijk) zijn veranderd. Dat maakt een conversie van een bestaande weg naar de rijksweghistorie wat makkelijker dan andersom.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Pino schreef: za 11 jul 2026, 8:02 Maar ergens ontbreekt dan de slag hoe RW41 planvervangend werd gemaakt.
Volgens mij is rijksweg 41 nooit planvervangend geweest. Het is in de jaren 80 geruild voor rijksweg 46 (wat nu weer grotendeels provinciaal is). Een stukje in Groningen werd gemeentelijk.

Dat was ongeveer in dezelfde tijd dat N33 en N362 van eigenaar wisselden.

Ik heb de eerste 25 jaar van mijn leven langs rijksweg 41 gewoond. :)
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Chris schreef: za 11 jul 2026, 12:41 Het is ook afhankelijk van welke versie je neemt, gezien dat rijkswegnummers met elk rijkswegenplan (gedeeltelijk) zijn veranderd.
Soms veranderde het nummer wel in het plan, maar bleef het op alle andere plekken nog jarenlang hetzelfde.

Eigenlijk kon een weg soms 3 verschillende nummers hebben:
- het nummer in het meest recente wegenplan;
- het nummer dat door de wegbeheerder gebruikt werd;
- het nummer dat aan de weggebruiker gecommuniceerd werd, met name op wegwijzers.
--Harry.
mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp »

Die RW41 / N360 was een voorbeeld. Als volgend voorbeeld neem ik de A7, die volgens mij RW42 en RW43 was in de provincie Groningen. Maar ja kan ook naar de RW68 gaan. Ik heb het hier niet over plan vervangend, maar echt over de Rijkswegnummers en hoe die in der loop der tijd zijn veranderd / verwijderd / vervangen door een ander nummer.
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

^^ Die informatie is volgens mij wel op wegenwiki te vinden. Bij de individuele weg-topics.
--Harry.