Sven's grote Eurotrip 2026

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

sven_engelen
expressweg

Sven's grote Eurotrip 2026

Bericht door sven_engelen »

Het is weer begonnen: De grote eurotrip van dit jaar. Vorig jaar heb ik een vrij intensieve rit gemaakt door Denemarken, Zweden, Litouwen, Polen en Duitsland. Dit jaar ga ik naar Spanje! Dat gebeurt via de volgende route:

- Lyon
- Narbonne
- Terrassa
- Valencia
- Madrid
- Bilbao
- Bordeaux
- Parijs

En gisteren heb ik last minute besloten om de eerste etappe die oorspronkelijk naar Lyon zou zijn te verkorten naar Saarbrücken. Ik heb voor een spotprijs een kamer in het B&B Hotel in Saarbrücken-Ost geboekt en ben rond 20:00 vertrokken bij mijn ouders thuis. Hiermee heb ik de A73 afsluiting totaal vermeden en ben met een vrij voorspoedige rit via de A61 en A1 in Blankenheim. Ik wilde per sé via Schengen rijden omdat ik daar de tank vol kon gooien met goedkope benzine. Zou ik in Duitsland tanken dan zou ik op dat moment €2,02 per liter kwijt zijn. De A1 stopt in Blankenheim dus vanaf daar binnendoor via landweggetjes naar Dreis Brück en die landweggetjes waren onder de streep vermoeiender dan ik zou denken. Normaal overdag is het prima te doen maar in de schemering wordt het al gauw vervelend. Vervolgens weer de A1 op. Dit keer doorrijdend tot de A602 bij Trier. Daar is het een complex van korte afslagen en weefvakken richting de A64 waar ik bij Mertert, Luxemburg binnen kwam. Vanaf daar weer binnendoor via de N10 en Duitse B419 naar Schengen en de tank tot de nok aan volgegooid. Aankomst: 23:25. Later dan ik had gehoopt maar enfin. Na een korte pauze weer in de auto gestapt om de laatste loodjes naar Saarbrücken af te leggen. Dat ging vrij voorspoedig ondanks vele baustellen op de A8. De A620 was één groot drama. Een zeer lange baustelle met maar 1 beschikbare rijstrook zorgde zelfs om 0:00 's nachts om file. Ik was toen wel een beetje gaar en geërgerd dat het allemaal zo lang duurde. Ik kwam uiteindelijk om 0:30 aan bij het hotel waar ik gelukkig al ingecheckt was en de code van mijn kamer had ontvangen. Vandaag na goed uitgerust te zijn gaat etappe 2 van start: Saarbrücken naar Lyon. Het plan is om via Forbach richting Metz te rijden en vervolgens "omlaag" richting Nancy en Dijon via de A320, A4, A31 en A6. :woop:
Pino
4x4 autosnelweg

Re: Sven's grote Eurotrip 2026

Bericht door Pino »

^^ Ga je bewust met de A4-bocht noordelijk om Metz heen ipv A314/N431 om ten zuiden van de stad op de A31 uit te komen?

Goede reis!
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Interessant. Ik ga ervanuit dat er ook beeld beschikbaar komt :lol:
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

De reis is het doel op zich!?
Behouden rit!
NWH
verkeersader

Bericht door NWH »

Klinkt goed, er is genoeg te zien onderweg. Veel plezier!
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

Nou, we zijn inmiddels twee dagen verder en in die tijd is er weer genoeg gebeurd.

Dag 2

Na redelijk vroeg uit bed te zijn gekomen en te hebben ontbeten, ging de koers vandaag richting Lyon. Een aardige rit van ruim 500 kilometer. Gelukkig schoot het lekker op via de A4, N431, A31 en A6.

Tussen Metz en Nancy op de A31 was het even druk met lage snelheidslimieten, maar vanaf Toul reed het eigenlijk weer heerlijk door. Wat me vooral opviel was hoeveel Nederlanders er op dit traject rijden. Helaas betekende dat ook regelmatig mensen die met 100 km/u op de linkerbaan bleven hangen... :wall: Gelukkig was dat probleem grotendeels verdwenen zodra de weg naar 2x3 rijstroken ging.

De ergernis was echter nog niet helemaal weg, want de Fransen hebben de bijzondere gewoonte om eindeloos op de middelste rijstrook te blijven rijden. Daardoor word je bijna gedwongen om hetzelfde te doen, tenzij je zin hebt om continu op zoek te gaan naar een gaatje om weer naar links te kunnen.

Bij Lyon had ik op de M6 nog een kort stukje file, maar verder verliep de rit zonder problemen.

Eenmaal aangekomen in Lyon was het met 38 graden net een grillplaat buiten. Mijn plan om de stad in te trekken kon dus direct de prullenbak in. In plaats daarvan heb ik wat rondgereden in en rondom Lyon en alvast wat content voor YouTube opgenomen. Toen het donker begon te worden ben ik lekker teruggegaan naar het hotel.

Dag 3

Vandaag stond opnieuw een flinke reisdag op de planning. De bestemming was Narbonne, met als hoogtepunt onderweg het Viaduct van Millau.

Ook deze rit verliep bijzonder soepel via de A89, A711, A75 en A9. Vooral de A89 en A75 zijn fantastische snelwegen. Eerst rijd je door glooiende heuvels en later door indrukwekkend berggebied. Ik heb me geen moment verveeld.

Het absolute hoogtepunt was natuurlijk het Viaduct van Millau. Daar heb ik een flink aantal dronefoto's gemaakt. De resultaten zal ik later nog delen in het A75-topic. Daarna ben ik ook nog even Millau zelf ingereden. Een mooi en sfeervol plaatsje, al is er verder niet heel veel te beleven.

Rond 17:30 kwam ik aan bij mijn appartement in Narbonne. Nadat ik mijn spullen had gedropt ben ik meteen doorgereden naar Narbonne-Plage. Daar heb ik gegeten bij een restaurant waar de prijzen prima waren, maar het eten helaas dramatisch. (Wie krijgt het voor elkaar om zalm kurkdroog te bakken, rijst tot pap te koken en groenten tot snot...? :P)

Na het eten ben ik nog even naar Bages gereden om wat dronefoto's te maken. Daarna vond ik het mooi geweest en ben ik teruggegaan naar mijn appartement.

Morgen staat de rit naar Terrassa, bij Barcelona, op het programma. Eerst over de A9 en vervolgens de grens over bij Portbou om daarna de prachtige bergachtige kustweg te nemen. Daar kijk ik nu al enorm naar uit! :woop:

AfbeeldingUntitled by Sven Engelen, on Flickr