- Verdrag inzake het wegverkeer - Convention on Road Traffic
- Verdrag inzake verkeerstekens - Convention on Road Signs and Signals
Moderator: Moderatoren
Heb je daar een bron voor die ik op de Wegenwiki kan toevoegen?Bart schreef: di 14 jul 2026, 9:46 Vanwege de parlementaire goedkeuring heeft Nederland het (gewijzigde) Verdrag verworpen totdat het is goedgekeurd. Wel heeft het ministerie laten weten het Verdrag over te nemen, op de nodige voorbehouden na (vergelijkbaar met de huidige voorbehouden).
Precies wat ik dacht. Heerlijke materie, zo vlak voor het slapen.
Klopt en dat is zeker niet logisch. Ook conform het huidige RVV is het bord juist ook bruikbaar voor tolstations.Chris schreef: di 14 jul 2026, 10:19 Ik zat te kijken op Street View bij de Westerscheldetunnel en de Kiltunnel, maar daar lijkt dit bord niet gebruikt te worden?
Ik was niet sarcastisch. Ik vind dit heerlijke materie. Sommige mensen lezen een roman voordat ze naar bed gaan, ik lees wetteksten of richtlijnen.Pino schreef: di 14 jul 2026, 12:01En dat is waarom jij op de weg werkt, en ik achter een bureau met een wettenbundel onder handbereik
(ik vat jouw dagelijkse bezigheden vast samen op een manier die veel te kort door de bocht is - neem het niet te letterlijk)
Het Verdragsbord C-16.1 (in NederlandChris schreef: di 14 jul 2026, 10:19 Toevallig kwam dit onderwerp op een ander forum naar voren: bord C16 (stoppen bij tolweg / Prohibition of passing without stopping )
Dit bord is primair voor grensovergangen bedoeld, maar kan ook worden gebruikt bij tolpleinen. Het is tweetalig, en in voormalig Joegoslavië en Oostenrijk wordt om de één of andere reden het Frans gebruikt, ook al is dat in die regio geen relevante taal. In andere niet-Franstalige landen wordt geen Frans gebruikt.
Ik zat te kijken op Street View bij de Westerscheldetunnel en de Kiltunnel, maar daar lijkt dit bord niet gebruikt te worden?
![]()
Die lezing klopt wel ja, zo kun je ook afleiden uit het kleurgebruik op de voorbeelden. De rood op witte achtergrond voor bewegwijzering van fietspaden wordt niet gezien als strijdig met het Verdrag.Pino schreef: di 14 jul 2026, 10:26 Aardig leesvoer, dank voor het delen. Puur grafisch zijn de eerder illustratief bedoelde voorbeelden van wegwijzers aardig naar de 21e eeuw gebracht. Mijn oog viel op de tekst dat de kleur rood op de bewegwijzering voor uitzonderlijke gevallen bewaard moet blijven, uitgezonderd wegnummerschildjes. Ik neem aan dat dat moet worden gelezen als de achtergrondkleur, niet rood als kleur van de letter zoals wij dat doen op de fietsbewegwijzering en Denemarken op de OWN-bewegwijzering?
Miste trouwens de oude tekst dat autosnelweg-bewegwijzering blauw of groen behoort te zijn - maar mogelijk te snel gelezen.
De verwerping van het Verdrag, Overeenkomst en Protocol is openbaar genotificeerd op een (niet heel publieksvriendelijke) website van de VN. In die Notificaties staat dat de verwerping is vanwege de duur van de parlementaire goedkeuringsprocedure (die hoe dan ook langer is dan 12 maanden) en dat na het doorlopen hiervan Nederland de VN zal notificeren van de implementatie (n.b. dat is dus inclusief eventuele voorbehouden).Pino schreef: di 14 jul 2026, 10:26Heb je daar een bron voor die ik op de Wegenwiki kan toevoegen?Bart schreef: di 14 jul 2026, 9:46 Vanwege de parlementaire goedkeuring heeft Nederland het (gewijzigde) Verdrag verworpen totdat het is goedgekeurd. Wel heeft het ministerie laten weten het Verdrag over te nemen, op de nodige voorbehouden na (vergelijkbaar met de huidige voorbehouden).
Je bedoelt dat België de Taalwet aanpast, zodat binnenlands kan worden bewegwijzerd zoals opgenomen in het aangepaste artikel G.I.4? Zal wel weer niet. Maarruh, maakt België daar eigenlijk een voorbehoud voor of gaat dat langs de lijn “amai, het is maar een voorkeur, dus we doen lekker zelf waar we zin in hebben?”Wimpie25 schreef: di 14 jul 2026, 10:33 België heeft dit nieuwe verdrag reeds geïmplementeerd en verwerkt in onze lokale wetgeving. Het nieuwe verdrag gaat bij ons in op 1 juni 2027.
Luxemburg heeft toch ook rode bordjes bij omleidingen/werkzaamheden?Pino schreef: di 14 jul 2026, 15:39In de spoiler zie je hoe de kleurenregel in Deel G wijzigt. Inhoudelijk geen grote verandering, maar er ontstaat meer ruimte om een beetje met kleuren te spelen op de bewegwijzering. Bijvoorbeeld ook met tijdelijke bewegwijzering - misschien is dat iets waar een land als Duitsland om vroeg? Maar het lijkt dus inderdaad zo dat de verplichting om op de richtinggevende bewegwijzering blauw of groen te gebruiken vervalt; voor de voorschrift-borden in deel E en de voorziening-borden in deel F komen die kleuren, zoals je al opmerkte, wel terug.
De regel over rood wijzigt inhoudelijk dus niet, zo te zien. Onderstreept dan maar weer dat Nederland en Denemarken geen probleem hebben met de huidige bewegwijzering.
Pino schreef: di 14 jul 2026, 15:39
Je bedoelt dat België de Taalwet aanpast, zodat binnenlands kan worden bewegwijzerd zoals opgenomen in het aangepaste artikel G.I.4? Zal wel weer niet. Maarruh, maakt België daar eigenlijk een voorbehoud voor of gaat dat langs de lijn “amai, het is maar een voorkeur, dus we doen lekker zelf waar we zin in hebben?”
Dit houdt geen verplichting in, het is slechts een voorkeur. Er is juridisch uiteraard een groot verschil tussen zaken die verplicht zijn en zaken die niet verplicht zijn.The names of localities should preferably be displayed in the language of the country, or subdivision thereof, where they are situated.
In Groot-Brittanië en Ierland geldt ook dat je wel de lijn mag overschrijden om af te slaan omdat er een uitzondering is geformuleerd in hun wetgeving:Bart schreef: wo 15 jul 2026, 8:39Specifiek voor de doorgetrokken streep heeft Nederland dus een voorbehoud gemaakt bij de oorspronkelijke toetreding in 2007. Dat geldt trouwens ook voor de (ontbrekende) rode randen om een flink deel van de MTM-signaalgevers: die zijn in Nederland altijd een maximumsnelheid, ook wanneer de rode rand ontbreekt.
Precies de twee zaken waarvan ik denk, hou op met dit achterhoedegevecht en sluit aan bij wat Europees gangbaar is. Alle argumenten om het anders te doen zijn compleet achterhaald.Bart schreef: wo 15 jul 2026, 8:39Specifiek voor de doorgetrokken streep heeft Nederland dus een voorbehoud gemaakt bij de oorspronkelijke toetreding in 2007. Dat geldt trouwens ook voor de (ontbrekende) rode randen om een flink deel van de MTM-signaalgevers: die zijn in Nederland altijd een maximumsnelheid, ook wanneer de rode rand ontbreekt.
Vanuit een systeembenadering met ongeclausuleerde bevoegdheden en ongelimiteerde middelen valt daar wel wat voor te zeggen. Tegen de achtergrond van een tekort van +/- 55 miljard euro op de intstandhouding van de rijksinfrastructuur is het een ander verhaal. Dan kan het maar zo een afweging worden van het vervangen van duizenden MTM-signaalgevers of het vervangen van de Van Brienenoordbrug, het plaatsen van een gemaal bij IJmuiden, of herstel van allerlei tand-nok constructies met betonrot...paolie schreef: do 16 jul 2026, 0:07Precies de twee zaken waarvan ik denk, hou op met dit achterhoedegevecht en sluit aan bij wat Europees gangbaar is. Alle argumenten om het anders te doen zijn compleet achterhaald.Bart schreef: wo 15 jul 2026, 8:39Specifiek voor de doorgetrokken streep heeft Nederland dus een voorbehoud gemaakt bij de oorspronkelijke toetreding in 2007. Dat geldt trouwens ook voor de (ontbrekende) rode randen om een flink deel van de MTM-signaalgevers: die zijn in Nederland altijd een maximumsnelheid, ook wanneer de rode rand ontbreekt.
Achterhaald? Rode kruizen worden al bij de vleet genegeerd. Als we nóg meer rode verlichte borden ophangen, zal dat niet minder worden. Een rood kruis valt dan compleet weg. In die opvatting is niets veranderd, dus weet ik niet waar jij vandaan haalt dat dat argument achterhaald is.paolie schreef: do 16 jul 2026, 0:07Precies de twee zaken waarvan ik denk, hou op met dit achterhoedegevecht en sluit aan bij wat Europees gangbaar is. Alle argumenten om het anders te doen zijn compleet achterhaald.