Rotterdam-Zagreb in augustus

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

David93
woonerf

Rotterdam-Zagreb in augustus

Bericht door David93 »

Hallo allemaal, ik rijd vrijwel iedere zomer naar Kroatië. Ik doe dat dan in twee etappes, met een overnachting in Oostenrijk of nog net in Duitsland. Dit jaar zal dat ofwel op zondag 16 augustus en maandag 17 augustus zijn, ofwel op maandag 17 augustus en dinsdag 18 augustus.

Mijn eerste vraag aan jullie is: wat zou beter zijn qua verkeersdrukte, zondag of maandag vertrekken? Het voordeel van zondag is - naast een dag langer in Kroatië - dat er geen vrachtverkeer in Duitsland rijdt, maar misschien is er wel dermate veel vakantieverkeer dat het alsnog beter is om maandag te vertrekken?

Qua route doe ik eigenlijk altijd vrijwel hetzelfde: ik steek ergens het Roergebied door, rijd de hele Duitse A3 af, dan de Oostenrijkse A9 en rijd via Maribor naar Zagreb. Wat mij betreft een ontzettend prettige route. De variant via München, Salzburg, de Karawankentunnel en Ljubljana heb ik ook geprobeerd, maar is me een stuk slechter bevallen. Toch sta ik, voor de afwisseling, wel open voor iets anders. Ik zat bijvoorbeeld te denken aan de Duitse A44, doorsteken bij Kassel naar de A4, vervolgens een stuk A9, bij Hof een stukje op de A72 en vervolgens een lang stuk A93 om bij Regensburg uit te komen. Dat het een beetje om is, vind ik niet erg. Is dit qua rust op de weg en qua landschap de moeite waard? Is het juist een afrader wegens wegwerkzaamheden? Of is er wellicht een andere route die jullie zouden aanraden, die wellicht een beetje om is, maar niet extreem?

Alvast veel dank.
Pino
4x4 autosnelweg

Re: Rotterdam-Zagreb in augustus

Bericht door Pino »

Over Hof rijden is een 60 kilometer extra, dus dat kost je al snel drie kwartier. Zelf nooit in die buurt geweest, dus aan landschap waag ik me verder niet. Maar je kunt ook wat lichter variëren door A44 naar Kassel te rijden, en dan via A7-A3 (eventueel ook langs Bamberg). Da’s variatie die minder tijd extra kost, en door leuk landschap ook.

Zaterdag 15 augustus is een feestdag in Bayern en Oostenrijk. Gevolgd door een regulier zondags Fahrverbot krijg je mogelijk double whammy op maandag? Vakantieverkeer naar het zuiden heb je niet veel meer dan. Mogelijk wel wat terugkerend weekendverkeer later op de zondag. Misschien nog een extra reden om München te vermijden (al komt terugkerend verkeer daar eerder uit het zuiden).
verfmeer95
expressweg

Re: Rotterdam-Zagreb in augustus

Bericht door verfmeer95 »

Als je variatie wil: Dit jaar is de A45 weer in z'n geheel te berijden tussen Dortmund en Aschaffenburg. Dat kan dus een leuk alternatief voor de A3 zijn.