Einde is in zicht voor betonnen masten in Noord Brabant

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Taran 5
verkeersader

Einde is in zicht voor betonnen masten in Noord Brabant

Bericht door Taran 5 »

Zoals te lezen was in een bericht van Peter Schoeber worden de betonnen masten die voornamelijk in Noord Brabant werden gebruikt en tussen Breda en Tilburg zullen de laatste GP portalen (zoals ze officieel heten) worden vervangen:
Afbeelding
Dit exemplaar staat te Zevenbergen en recentelijk is de bovenleiding hier nog kapot getrokken. Dit type mast is heet dus een GP portaal en bestaat uit
2 holle palen en een gebogen dwarsbalk, ze worden ook wel Brabant of Arkel portalen genoemd ondanks ze ook op mijn eiland werden geplaatst.
Afbeelding
Vlakbij het viaduct A27 en niet ver van de Takkebijsters is de keet van Volker en hier liggen de funderingen voor de nieuwe masten.
Afbeelding
Bij de keet liggen ook de nieuwe dwarsbalken en asymmetrische steunen.
Afbeelding
Een GP mast waar de dwarsbalk lager is gemonteerd vanwege het viaduct A27, de asymmetrische steun is ook korter.
Afbeelding
De plekken waar de funderingen gaan komen worden gemarkeerd door een stuk tempex met een pion erop.
Afbeelding
Bij de Texelstraat staan de masten klaar om de draden over te nemen.
Afbeelding
De afspan mast, waar Swietelsky betonnen funderingen gebruikt schoren van de afspanmasten te kunnen monteren, Volker gebruikt gewoon dezelfde funderingen.
Afbeelding
Ergens vind ik het wel jammer dat er gebruikelijke portalen worden gebruikt.
Afbeelding
De oude GP mast en de vervanger.
Afbeelding
De overweg in de Oosterhoutseweg is alleen toegankelijk voor fietsers en voetgangers maar is nog steeds breed :?:
Afbeelding
Vanaf de overweg, de oude en hun vervangers.
Laatst gewijzigd door Taran 5 op di 21 jul 2026, 7:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Victor
autoweg

Re: Einde is in zicht voor betonnen masten in Noord Brabant

Bericht door Victor »

Jammer! Ik heb 9 jaar aan de Takkebijsters gewerkt, met zicht op de spoorlijn. En het is natuurlijk al sinds jaar en dag "mijn huisspoorlijn", Breda - Tilburg.
Maar gelukkig hebben we de beelden nog 8-)
https://www.youtube.com/watch?v=D0YYY3RNdVo&t=1550s
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

^^ Zeker jammer! Als kind vond ik de constructies mooi om naar te kijken en ik ben geboren in Hilversum waar de Gotische bogen staan langs de spoorlijn Utrecht-Hilversum (ik vond het¨nieuwe¨uiterlijk van de bogen na de renovatie niet bepaald mooi, volgens mij heeft Peter hier nog een foto in zijn collectie bij Hollandse Rading tijdens de renovatie. Maar niet alleen de GP masten gaan vervangen worden, deze zijn van alle betonnen masten toch wel de slechtste, maar ook de SP masten moeten er aan geloven. Je ziet trouwens op de video dat er in de jaren al veel masten zijn vervangen en dus ook een mix van alle voorgaande soorten DIN masten. Op mijn eiland zijn enkele van de GP palen vervangen door een stalen DIN paal met een afgeronde top, zag er wel mooi uit.
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

Die betonnen masten staan toch nog tussen Deurne en Horst-Sevenum?
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

^^ Ze staan tussen Eindhoven en grofweg tussen Helmond en Deurne, vanaf daar werden weer DIN masten gebruikt. Hetzelfde is gebeurt met de SP portalen waar men vanaf Nijmegen begom met het plaatsen van de masten maar even voor Wijchen waren de palen op en is de rest is weer met DIN gedaan. Ik zal later nog een foto plaatsen van een mast niet ver van Deurne vandaan.
Laatst gewijzigd door Taran 5 op di 21 jul 2026, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark »

Ergens wel blij om te zien dat het klassieke ontwerp gehandhaafd blijft, niet die lelijke zooi zoals toegepast bij Culemborg.
PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber »

^^ Dat het "klassieke beeld" van palen met een dwarsbalk gehandhaafd blijft kan wel eens te maken hebben met eenheid van beeld. Er zijn al vele betonnen portalen vervangen, vanwege diverse oorzaken, en als je nu een totaal ander soort portalen/masten gaat gebruiken krijg je een erg onrustig beeld. Voor een machinist lijkt het mij erg onrustig rijden als er een wirwar van palen te zien is.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber »

Taran 5 schreef: ma 20 jul 2026, 23:17 ^^ Zeker jammer! Als kind vond ik de constructies mooi om naar te kijken en ik ben geboren in Hilversum waar de Gotische bogen staan langs de spoorlijn Utrecht-Hilversum (ik vond het¨nieuwe¨uiterlijk van de bogen na de renovatie niet bepaald mooi, volgens mij heeft Peter hier nog een foto in zijn collectie bij Hollandse Rading tijdens de renovatie. Maar niet alleen de GP masten gaan vervangen worden, deze zijn van alle betonnen masten toch wel de slechtste, maar ook de SP masten moeten er aan geloven. Je ziet trouwens op de video dat er in de jaren al veel masten zijn vervangen en dus ook een mix van alle voorgaande soorten DIN masten. Op mijn eiland zijn enkele van de GP palen vervangen door een stalen DIN paal met een afgeronde top, zag er wel mooi uit.
Ik denk dat jij Hilversum Sportpark bedoelt. Er stonden toen tijdelijk 5 DIN portalen nadat een te hoge vrachtauto op de nabij gelegen overweg de bovenleiding had vernield waarbij er maar liefst 5 betonnen bogen sneuvelde. Omdat deze betonnen portalen een monumentale status hebben was er geen andere oplossing dan 5 nieuwe portalen te maken.

Bijgaand nog enkele plaatjes uit "de oude doos".
Kijkend door de boog in de richting van Hilversum.
Afbeelding28440581-13602 Hilversum Sportpark 7 januari 1995
by Peter_Schoeber (award = block), on Flickr

Nogmaals een blik richting Hilversum met midden in beeld de overweg waarover de te hoge vrachtauto reed.
Afbeelding28440582-13603 Hilversum Sportpark 7 januari 1995

In eerste instantie had men er zich bij het laatste portaal op het perron, heel gemakkelijk vanaf gemaakt met het schade herstel door de nieuwe mastvoet botweg op het perron neer te zetten. Na meerdere klachten, een rolstoeler kon er namelijk niet meer langs, is de mastvoet alsnog ingegraven in het perron.
Afbeelding28440583-13605 Hilversum Sportpark 7 januari 1995
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

PeterSchoeber schreef: wo 22 jul 2026, 18:22 Ik denk dat jij Hilversum Sportpark bedoelt. Er stonden toen tijdelijk 5 DIN portalen nadat een te hoge vrachtauto op de nabij gelegen overweg de bovenleiding had vernield waarbij er maar liefst 5 betonnen bogen sneuvelde. Omdat deze betonnen portalen een monumentale status hebben was er geen andere oplossing dan 5 nieuwe portalen te maken.
Nee, ik bedoelde echt Hollandse Rading maar dan in 1987 ten tijde van de renovatie van de Gotische bogen waar de Y steunen werden vervangen voor (witte gelakte) Y steunen en waar de¨standaard¨draagkabelblokken werden vervangen voor een ander type die ik niet bij de mast vind staan. Tevens is de versterkingsleiding van de 2 oortjes aan de zijkant verplaatst naar dezelfde draagkabeldragers die ik dus niet mooi vind.
Op de link zie je hoe het er vroeger uit zag:
https://www.nicospilt.com/index_Utrecht_Hilversum.htm
Afbeelding
Zo zien ze er nog steeds uit, deze mast is nog de originele uit 1942. De renovatie was dus in 1987 en dus 40 jaar na de plaatsing, zouden ze binnenkort weer een keer aangepakt moeten worden?
Wat betreft de vraag van Sven,daar zou ik nog even op terugkomen:
Afbeelding
Dit is de overweg in de Biesdeel niet ver van Helmond vandaan. Hier staan de¨laatste¨GP portalen in de richting van Deurne.
Link
Op het filmpje van Arjen V is de overgang te zien op 23:43. De rest van het traject heeft de standaard masten.
Afbeelding
@Mark, je bedoelt deze masten? Dit type is ook geplaatst tussen Tilburg en Tilburg=Universiteit.
Afbeelding
Waarom dit kleine gedeelte is vervangen is me niet duidelijk.
N.B. de foto die ik bedoelde is te zien via deze link:
https://www.flickr.com/photos/25717227@ ... 9760220285
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

Taran 5 schreef: ma 20 jul 2026, 21:32 Bij de Texelstraat staan de masten klaar om de draden over te nemen.
https://imagizer.imageshack.com/v2/1024 ... k4Tiq7.jpg
Leuk die foto's. Mijn opa en oma woonden vroeger aan de andere kant van de spoorlijn aan de Lageweg. Ik heb weleens een foto van mijn oma gezien die bovenop het betonnen bovenleidingsportaal naast hun huis zat (ik neem aan toen die portalen geplaatst werden) :)
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

^^ Jammer dat je die foto niet hebt zou zeker passen hier. Dinsdag gaat het traject tot 9 augustus op slot. Net alleen zullen de masten vervangen gaan worden maar ik zag bij de Reeshof ook nieuwe (NS90) dwarsliggers liggen dus de laatste Duoblocks zullen gaan verdwijnen.
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

Vandaag begint mijn vakantie echt dus wat minder bijdragen van mij:
Afbeelding
Kijkend in de richting van Rijen bij het viaduct A27 vlakbij de Takkebijsters.
Afbeelding
Ook bij dit project worden dezelfde funderingen gebruikt als bij de elektrificatie van de Maaslijn.
Afbeelding
In de richting van het station Breda.
Afbeelding
Aan de zijde van de Takkebijsters.
Afbeelding
Richting Dorst staan nu ook masten.
Afbeelding
Wel jammer om deze masten zien verdwijnen :(
Afbeelding
Een viaduct verderop, hier waren al nieuwe masten gezet vanwege het viaduct.
Afbeelding
Bij de Texelstraat.
Afbeelding
Inmiddels zijn de dwarsbalken verwijdert. De bovenleiding richting het station wordt volledig vernieuwd.
Afbeelding
Nog even en de palen zijn voorgoed weg. Een stukje verderop moet zelfs een¨nieuwe¨mast wijken voor de nieuwe palen.
De bovenleiding wordt wel gedeeltelijk vervangen zoals het stuk vanaf de Texelstraat in de richting van het station.
Afbeelding
Nieuwe bovenleiding boven de Oosterhoutseweg.