[I] FiPiLi - Firenze-Pisa-Livorno

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

[I] FiPiLi - Firenze-Pisa-Livorno

Bericht door Chris »

Er was kennelijk nog geen eigen topic over de beruchte FiPiLi, de dubbelbaans weg Firenze - Pisa - Livorno (waar het naar vernoemd is).

https://corrieretoscano.it/firenze/econ ... na-strade/

Er is op 8 juni gestemd om een eigen agentschap op te richten die de FiPiLi gaat moderniseren, het gaat 'Strade Toscana' heten. Dat moet dan in de komende tijd opgericht worden en het beheer van de FiPiLi overnemen. Het beheer ligt nu nog bij de Città metropolitana di Firenze, mede in opdracht van de provincies Pisa en Livorno.

Om het te financieren wordt een tolheffing op vrachtverkeer ingevoerd. Je merkt dat regio's in Europa dit steeds meer zien als inkomstenbron (zoals in het Franse Alsace, straks ook Grand-Est, en de afgelopen jaren in de Spaanse provincies Gipuzkoa, Bizkaia en nu dus ook hier).
waldo79
4x3 autosnelweg

Re: [I] FiPiLi - Firenze-Pisa-Livorno

Bericht door waldo79 »

Een ware verschrikking om overheen te rijden. Krappe in- en uitvoegstroken, geen vluchtstrook. Slecht wegdek en vooral vol met vrachtwagens die de tol op de relatief parallelle A11 ontwijken. De FiPiLi heeft dan wel een vrij logisch tracé ten opzichte van de A11.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Chris schreef: zo 26 jul 2026, 10:49 Om het te financieren wordt een tolheffing op vrachtverkeer ingevoerd. Je merkt dat regio's in Europa dit steeds meer zien als inkomstenbron (zoals in het Franse Alsace, straks ook Grand-Est, en de afgelopen jaren in de Spaanse provincies Gipuzkoa, Bizkaia en nu dus ook hier).
Zo gek vind ik dat ook niet; vrachtverkeer belast wegen en bruggen best wel flink. Ik vind wel dat de opbrengsten wel moeten gaan naar instandhouding en verbetering van de infrastructuur. Dat weet je met overheden natuurlijk nooit.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Ik heb vorige week nog over de FiPiLi gereden en het wegdek is inderdaad dramatisch. Ik ben hier in 2007 voor het eerst overheen gereden en toen was het al een grote hobbelweg die aan grootonderhoud toe was. De afgelopen (bijna) 20 jaar heeft dit grootonderhoud waarschijnlijk niet plaatsgevonden en is de situatie alleen maar erger geworden. De Vmax is 90 km/h, maar je bent een echt held als je die snelheid ook daadwerkelijk durft te rijden. Voor je het weet zie je een groot gat over het hoofd en heb je schade aan je ophanging te pakken. Over de toestand van de bruggen en viaducten moet je denk ik al helemaal niet gaan nadenken.
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

De FiPiLi is op een zeer lage standaard aangelegd. Niet alleen het alignement, maar ook minimale drainage, duikers etc hebben de rijbaan geen goed gedaan. Gevolg van het feit dat deze weg altijd een soort sluitpost is geweest.