[RO] Roemenië - Romania - România
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
Re: [RO] Roemenië - Romania - România
Linksafslaan is de meest vervelende route op een kruispunt. Rechtsafslaan is het makkelijkst.
-
- 4x3 autosnelweg
Maar op de autosnelwegen komt dat toch niet voor. Althans, dat mag je hopen 

-
- 2x2 autosnelweg
Hoe moet ik dit in de praktijk zien? Dat gaat toch niet werken?joejojo schreef:Burgemeester van Boekarest wil links afslaan verbieden.
De autogordel: een band voor het leven.
-
- 4x5 autosnelweg
Dat is een wel heel erg kort door de bocht statement. Maar er zit natuurlijk een kern van waarheid in. Door op hoofdwegen linksafslaan te verbieden en verkeer dat die kant op wil via parralelwegen en één centrale oversteekplaats (liefst ongelijkvloers) kunnen problemen in beperkte mate worden opgelost.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 4x5 autosnelweg
Zoiets:

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Moderator
-
- 4x5 autosnelweg
Leuke deadlock op de laatste foto. Hoewel de kruispunten in Nederland in de regel een stuk kleiner zijn, kom je het ook hier vaan tegen dat bij filevorming altijd wel iemand is die vindt dat hij een gat dicht moet rijden. Al is het midden op een kruispunt 

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Moderator
€12.8billion is being invested in Romania's motorways to create the country's first national motorway network.
As part of a strategy to improve the country's transport infrastructure, the Transport Ministry is now implementing a major motorway construction programme. This aims to increase the motorway network from 114 kilometres to 2,319 kilometres by 2013. In 2008, the target is to complete 809 kilometres of new motorway.
This huge infrastructure project will provide the country with its first national motorway network. It will not only link the country's major cities but, essentially, also provide a link to Europe.
Critics have cited the lack of an adequate motorway network as a major obstacle holding back the Romanian economy.

-
- Secretaris
Vooral die transkarpatische routes zijn erg welkom, en ook de wegen om de kernen heen zijn een welkome vooruitgang.
De A1 was trouwens al in de tijd van Ceaucescu gebouwd (Boekarest - Pitesti), de A2 (Boekarest - Constanta) is van veel recentere datum, en is volgens mij ook al bijna klaar.
De A1 was trouwens al in de tijd van Ceaucescu gebouwd (Boekarest - Pitesti), de A2 (Boekarest - Constanta) is van veel recentere datum, en is volgens mij ook al bijna klaar.

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
- Moderator

Dit jaar worden ook delen van de nieuwe Transsilvaanse snelweg opengesteld, bij de Hongaarse grens, en ten zuiden van Cluj-Napoca. De hele weg van Bucuresti naar de Hongaarse grens moet in 2013 af zijn. Dit is momenteel het grootste wegenbouwproject van Europa. Vorig jaar is ook begonnen met de snelweg Bucuresti - Brasov, die moet in 2014 af zijn.
-
- 4x5 autosnelweg
Als er via Roemenië en Bulgarije een directe snelwegverbinding komt tussen Oostenrijk enerzijds en Griekenland en Turkije anderzijds, dan zullen RO en BG daar zeker van kunnen profiteren.
-
- Moderator
Die komt er ook, alhoewel de snelwegen in RO en BG voornamelijk oost-west georïënteerd zijn. Wel wordt er gebouwd aan de Struma die van Sofija richting Thessaloniki loopt, met tevens een snelweg vanuit Sofija richting Macedonië. Hiermee kan Servië gemeden worden, wat geen onderdeel is van de EU. Helaas moet doorgaand verkeer tussen Griekenland en Hongarije wel helemaal omrijden via Bucuresti, wat toch fors om is, of men moet binnendoor gaan. De hoofdweg Sofija - Vidin schijnt ook van hoge kwaliteit te zijn. Maar vanaf Vidin naar de toekomstige snelweg Bucuresti - Timisoara is nog best een eind om.
Hongarije - Turkije is in Roemenië wel goed geregeld, maar in Bulgarije zijn tussen Ruse en Edirne geen noord-zuidsnelwegen. Deze hebben voor Bulgarije minder belang, dus die geven prioriteit aan de A1 Sofija - Burgas en A2 Sofija - Varna, beiden oost-westverbindingen. Voorlopig zal de route door Servië wel beter zijn. Deze is ook gereconstrueerd.
Hongarije - Turkije is in Roemenië wel goed geregeld, maar in Bulgarije zijn tussen Ruse en Edirne geen noord-zuidsnelwegen. Deze hebben voor Bulgarije minder belang, dus die geven prioriteit aan de A1 Sofija - Burgas en A2 Sofija - Varna, beiden oost-westverbindingen. Voorlopig zal de route door Servië wel beter zijn. Deze is ook gereconstrueerd.
-
- Moderator
Interessant, ik lees net dat de haven van Constanta groter is dan alle andere havens aan de zwarte zee (van Bulgarije en Oekraïne), tezamen! De haven groeit ook snel, met meer dan 200% in 2 jaar tijd. Het is de verwachting dat Constanta het "Rotterdam van Zuidoost Europa" wordt.

Het is de 9e grootste haven van Europa in vracht, en die andere 8 zullen wel voornamelijk rond de Noordzee en de Atlantische Oceaan liggen. (met Portsmouth, Rotterdam, Amsterdam, Hamburg, Bremerhaven, Le Havre, Antwerpen en Bilbao kom je al een heel eind in die lijst).
Het is de 9e grootste haven van Europa in vracht, en die andere 8 zullen wel voornamelijk rond de Noordzee en de Atlantische Oceaan liggen. (met Portsmouth, Rotterdam, Amsterdam, Hamburg, Bremerhaven, Le Havre, Antwerpen en Bilbao kom je al een heel eind in die lijst).
-
- Moderator
CB Centura Bucuresti. Het wegnummer van deze weg is dus CB zoals in het schildje te zien is.

-
- 4x5 autosnelweg
Dat is natuurlijk geen wegnummer, maar een wegaanduiding 

-
- 2x2 autosnelweg
Vroeger de DN 100A, waarschijnlijk een nummer dat bijna niemand kende. Ik zou toch liever een echt nummer zien (bijv. 0), vooral als ze toch een schildje gebruiken.
-
- Voorzitter
En er is geen brug tussen Vidin en Calafat, waar enkel een veerpont vaart en dan alleen als-ie vol is. Dat kan (erg) lang wachten betekenen.Chris schreef:De hoofdweg Sofija - Vidin schijnt ook van hoge kwaliteit te zijn. Maar vanaf Vidin naar de toekomstige snelweg Bucuresti - Timisoara is nog best een eind om.
-
- Moderator
-
- Voorzitter
-
- verkeersader
Tijdens het hoogseizoen hoop je dat de veerpont niet te snel vol raakt, want anders kun je minimaal een uur extra wachtenCoen Tunnel schreef:Chris schreef:En er is geen brug tussen Vidin en Calafat, waar enkel een veerpont vaart en dan alleen als-ie vol is. Dat kan (erg) lang wachten betekenen.

Het is voor mij weer een tijd geleden dat ik in Roemenië geweest ben, ik dacht in 2002 voor het laatst. Ik weet nog heel goed hoe de eerste keer was in 1991. De wegen waren praktisch alleen met een tank begaanbaar. En al helemaal te zwijgen over de enige 'snelweg' tussen Pitesti en Boekarest. Bij een snelheid van 60 à 80 km/u trilde de auto net niet uit elkaar. Bovendien diende de bijrijder als navigator om op de borden te letten, want de chauffeur had het druk genoeg om alle gaten en kuilen te ontwijken

Meer bitumen!
-
- Voorzitter
Ja, want de overtocht duurt best wel lang, volgens mijn informatie 30 minuten.ACT-F schreef:Tijdens het hoogseizoen hoop je dat de veerpont niet te snel vol raakt, want anders kun je minimaal een uur extra wachtenCoen Tunnel schreef:Chris schreef:En er is geen brug tussen Vidin en Calafat, waar enkel een veerpont vaart en dan alleen als-ie vol is. Dat kan (erg) lang wachten betekenen.
-
- verkeersader
De overtocht val op zich mee qua tijd, ik schat zo'n kwartier (zo breed is de Donau nou ook weer nietCoen Tunnel schreef:Ja, want de overtocht duurt best wel lang, volgens mijn informatie 30 minuten.

Meer bitumen!
-
- 4x5 autosnelweg
Leuk filmpje voor de liefhebber (onderaan de pagina):
http://infrastructura.info/?autostrazi= ... a_soarelui
http://infrastructura.info/?autostrazi= ... a_soarelui
-
- Moderator
Een Nederlandse forumer uit Roemenië heeft op SSC wat foto's van de route Cluj-Napoca - Tirgu Mures geplaatst:

-
- 4x5 autosnelweg
Nou dat ziet er niet slecht uit. Ik zou zelfs zeggen: goed onderhouden: het lijkt Duitsland wel... 

-
- Moderator
Even een sfeerplaatje:
Sibiu:

De A1:

Bewegwijzering is wel vrij duidelijk:

Sibiu:

De A1:

Bewegwijzering is wel vrij duidelijk:

-
- Secretaris
Welk gedeelte van de A1 is dit? De A1 tussen Pitesti en Bucuresti is al in de tijd van Ceaucescu aangelegd, zo heb ik begrepen, maar dit ziet er allemaal veel nieuwer uit. Is dit de A1 ten westen van Pitesti?
-
- Moderator
Naar wat ik begrepen heb is dit bij Pitesti, maar de A1 en A2 zouden geheel vernieuwd zijn.
-
- Secretaris
De A2 is nog niet zo oud. De A1 is jarenlang de enige autosnelweg in Roemenië geweest. Met de A2 is men pas eind jaren '90/begin jaren '00 begonnen te bouwen geloof ik. Nu is de A2 van Bucuresti naar de havenstad Constanta bijna af of misschien al helemaal klaar. Op een grote wandkaart van Roemenië die ik heb, gedateerd naar ik meen 2001, staat de A2 nog geheel in aanleg.
-
- Moderator
In 1987 is men begonnen met de A2, maar pas vanaf 1998 werd er echt serieus aan gewerkt. In 2004 opende het grootste gedeelte (98 kilometer tussen Bucuresti en Drajna. )