E-nummers op ringwegen

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Welke plaats moet een E-nummer krijgen op een ringweg?

Slechts de E-nummers aanduiden die op een welbepaalde plaats een integraal onderdeel van de ringweg vormen.
13
41%
E-nummers van de uitvalswegen aanduiden in een schildje (m.a.w. de huidige praktijk in België).
12
38%
E-nummers van de uitvalswegen aanduiden in een schildje met onderbroken bies (zoals in Scandinavië).
4
13%
E-nummers van de uitvalswegen aanduiden tussen haakjes in wit-op-blauw (vgl. NL).
3
9%
E-nummers verbinden steden, dus op ringwegen geen E-nummers aangeven.
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 32

R4
expressweg

E-nummers op ringwegen

Bericht door R4 » za 24 dec 2005, 17:54

E-nummers aangeven als onderdeel van de ringweg, of de E-nummers van de uitvalswegen aanduiden?

Discussie afgesplitst van het topic Zelfgemaakte wegwijzers.

Het laatste ontwerp van Rien spreekt me het meeste aan, maar dan ook met de Belgische pijlen. Alleen vraag ik me af of het rode vlak bovenaan niet te veel de aandacht afleidt. Bovendien zou ik dus geen E-nummers laten meeliften, maar ze als doelen aanduiden, zoals het in de praktijk ook moet. Maar voor de rest: :blauweduim:
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 24 dec 2005, 18:58

R4 schreef:Bovendien zou ik dus geen E-nummers laten meeliften, maar ze als doelen aanduiden, zoals het in de praktijk ook moet.
Dat is bestaande Belgische regelgeving. Qua bewegwijzeringsfunctionaliteit is dat echter niet het meest logisch. Met een nieuw ontwerp mag je m.i. dergelijke regels best laten varen. Juist op het punt van wegnummering op de wegwijzers vind ik de bordontwerpen van Rien een verademing in vergelijking met de bestaande praktijk in België.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 » zo 25 dec 2005, 10:06

R4 schreef:Het laatste ontwerp van Rien spreekt me het meeste aan, maar dan ook met de Belgische pijlen. Alleen vraag ik me af of het rode vlak bovenaan niet te veel de aandacht afleidt. Bovendien zou ik dus geen E-nummers laten meeliften, maar ze als doelen aanduiden, zoals het in de praktijk ook moet. Maar voor de rest: :blauweduim:
Mee eens!

R4
expressweg

Bericht door R4 » zo 25 dec 2005, 19:56

René schreef:
R4 schreef:Bovendien zou ik dus geen E-nummers laten meeliften, maar ze als doelen aanduiden, zoals het in de praktijk ook moet.
Dat is bestaande Belgische regelgeving. Qua bewegwijzeringsfunctionaliteit is dat echter niet het meest logisch. Met een nieuw ontwerp mag je m.i. dergelijke regels best laten varen. Juist op het punt van wegnummering op de wegwijzers vind ik de bordontwerpen van Rien een verademing in vergelijking met de bestaande praktijk in België.
Welja, bestaande Belgische wetgeving, maar wel gebaseerd op wat de Europese organisatie van de E-nummering (heb ik hier al ergens vermeld) vooropstelt voor België. De ring rond Brussel maakt nu eenmaal geen deel uit van E-wegen. Indien dat wel het geval was, dan was ik direct akkoord met het plaatsen van die nummers zoals Rien het doet. Maar het is dus niet op die manier.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 25 dec 2005, 20:04

R4 schreef:De ring rond Brussel maakt nu eenmaal geen deel uit van E-wegen.
Dat is een keuze die in België op nationaal niveau gemaakt is - en die m.i. niet correct is, daar waar de gedachte een netwerk van verbindende E-wegen is. Die verkeerde keuze probeert Rien ongedaan te maken - en wat mij betreft zet hij daarmee een fout binnen de bestaande gemaakte keuzen in België recht.

De E52 loopt over de BAB-8, maar wordt t.p.v. München toch ook over de BAB-99 geleid ?
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

R4
expressweg

Bericht door R4 » zo 25 dec 2005, 20:19

De E-wegen verbinden inderdaad steden binnen Europa. Het Europees vastgelegde opzet en de bepalingen ervan voor België drukken uit dat het netwerk van E-wegen de centra van de steden met elkaar verbinden. De E40 duikt dan ook in het westen Brussel binnen, om aan de oostzijde weer te verschijnen. De E19 is "onderbroken" tussen de aansluiting met de R0 in het zuiden en die in het noorden. Dat het logischer zou zijn om die nummers te laten meeliften, daar kan ik wel inkomen, maar die zaken zijn nu eenmaal vastgelegd en aangezien België op dat vlak een van de pioniers was, zie ik het niet als een prioriteit om de afwijkingen van andere landen op dat vlak te gaan volgen.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » zo 25 dec 2005, 20:29

R4 schreef:Dat het logischer zou zijn om die nummers te laten meeliften, daar kan ik wel inkomen, maar die zaken zijn nu eenmaal vastgelegd en aangezien België op dat vlak een van de pioniers was, zie ik het niet als een prioriteit om de afwijkingen van andere landen op dat vlak te gaan volgen.
Hmmm, van alle vreemde meningen die ik op dit forum heb gezien, scoort deze toch wel bijzonder hoog. Het is toch volstrekt onlogisch dat een wegnummer in een stad doodloopt en aan de andere kant van die stad opeens weer opduikt? En dat terwijl 99,99% van het verkeer dat de stad wil passeren het beste de ringweg kan nemen. In het geval van een ander nummer aan de andere kant van de stad maakt het me niet zo veel uit, maar wanneer hetzelfde nummer is, dan moet dat op de 1 of andere manier worden aangegeven via die ringweg. Op de huidige wijze is wmb helemaal fout, en geeft eerder ten onrechte de indruk dat men om na de stad weer op dezelfde weg uit te komen het beste dwars door de stad heen kan rijden. Het heeft dus zeker absolute prioriteit om een dergelijke blunder recht te zetten.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

R4
expressweg

Bericht door R4 » zo 25 dec 2005, 20:44

Op de huidige wijze wordt aangegeven dat je om aan de andere kant van de stad verder de E40 te kunnen volgen, de R0 moet nemen, net daarom staat de E40 dan ook als doel aangegeven op de R0 en niet als meeliftend wegnummer.

Het gaat niet om een blunder, maar om een correcte toepassing van het principe, in tegenstelling tot sommige andere landen.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 25 dec 2005, 20:54

Nee, het iseen in Belgische ogen correcte toepassing, die functioneel gezien echter absolute nonsens is.

Alle andere EU-landen doen het fout, maar België doet het goed.
Misschien dat als alle andere landen het op de voor de weggebruiker meest begrijpelijke manier doen, de functionele intepretatie van de regels door België toch niet helemaal juist is ?

R4
expressweg

Bericht door R4 » zo 25 dec 2005, 21:28

Absoluut geen nonsens dus.

Een ringweg onderbreekt steeds een doorgaande route en krijgt dan ook altijd een ander wegnummer dan die doorgaande route. Als je alle E-nummers van de doorgaande routes zou laten meeliften via een ring, dan krijg je een weg waarvan verschillende stukken van diezelfde weg telkens andere wegnummers hebben. Veel weggebruikers vinden het al verwarrend als er eens 2 wegnummers voor een tijdje samenlopen, laat staan dus dat het er meerdere zouden zijn.

Iemand die van Oostende naar Luik moet en op zijn wegenkaart kijkt, ziet dat hij best de ring rond Brussel neemt. Het is duidelijk dat die ring een onderbreking vormt van de doorgaande route die de E40 west en oost eigenlijk vormen. Hij rijdt dus via de E40 naar Brussel en ziet daar dat hij via de R0 moet rijden om op het oostelijke deel van de E40 terecht te komen, zoals hij op zijn kaart gezien had. Daarom staat de E40 daar dan ook als doel aangeduid. Dat blijft zo tot aan de verkeerswisselaar van Sint-Stevens-Woluwe. M.a.w., door gewoon het wegnummer E40 te volgen kan een reiziger zelfs zonder naar de richtingen te kijken perfect van Oostende naar Luik rijden. Dat is net een heel logische manier van bewegwijzering. Dat Nederland en andere landen dat principe niet toepassen is jammer, maar dat heeft ergens ook wat te maken met de angst om wegen als doelen aan te duiden, zoals men bijvoorbeeld ook in Denemarken en Noorwegen doet. Veel truckers vinden het Belgische systeem aangenaam, omdat ze op de grote assen bijna enkel naar wegnummers moeten kijken en aan de hand daarvan hun weg vinden.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » zo 25 dec 2005, 22:05

Maar dat aangename systeem in België leidt wel tot een bijzondere chaos op de borden rond de grote steden, die op werkelijk alle van de voorgestelde alternatieven in dit topic verminderd wordt. In dat opzicht kun je je dus afvragen of het vasthouden aan regels (zonder dat die in mijn ogen hier enig nut dienen) wel zo handig is voor de praktijk.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 25 dec 2005, 22:13

R4 schreef:Het is duidelijk dat die ring een onderbreking vormt van de doorgaande route die de E40 west en oost eigenlijk vormen.
Dat is de weggebruiker niet duidelijk. Zeker niet omdat geen enkel ander EU-land het op die absoluut onklantvriendelijke wijze naar de weggebruiker presenteert. Een E-route wordt op het vasteland door de weggebruiker ervaren als een ononderbroken, genummerde route. Over welke nationale wegen die route voert, is voor de weggebruiker absoluut niet interessant. Die wil slechts een op uniforme wijze aangeduide route.

Regels zijn regels... En sommige regels zijn er om snel af te schaffen :roll:

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 25 dec 2005, 22:16

En hoe dan bij Liège (Luik). De E25 wordt nu via de Ring gevoerd (geheel autosnelwegen); terwijl zij vroeger bij uitrit 7 van de A25 stopte en bij Chênée weer verderliep. Is dit dan een juiste manier van weergeven. (De E route is omgelegd) 8-)

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » zo 25 dec 2005, 23:01

R4 schreef:Op de huidige wijze wordt aangegeven dat je om aan de andere kant van de stad verder de E40 te kunnen volgen, de R0 moet nemen, net daarom staat de E40 dan ook als doel aangegeven op de R0 en niet als meeliftend wegnummer.
Even proberen te denken als de gemiddelde chauffeur (die fouten zoals verkeerde kleuren wegnummers niet eens waarneemt)... Zou die enig verschil zien tussen een (meeliftend) wegnummer en een wegnummer als doel?

Ik denk dat ik NIET zoals de gemiddelde automobilist denk, maar er was bij mij nog nooit de gedachte opgekomen, dat de borden in België op een ringweg zo chaotisch oogden, omdat men duidelijk probeert te maken dat de E-nummers een bestemming zijn en GEEN wegnummer!

Als ze de E-nummers nu eens in wit-op-blauw zouden aangeven, of tussen haakjes, of op de Scandinavische wijze met onderbroken bies? Misschien dat het dan duidelijk werd wat de bedoeling eigenlijk is? Maar het lijkt me veel logischer, netter en duidelijker om de E-nummers op een normale wijze op het bord te zetten. Het maakt de borden in elk geval overzichtelijker.

[ironische modus] Om maar in de woorden van Louis van Gaal te spreken, als Europeaan tegenover een Belg (niet persoonlijk bedoeld dus) : "Ben ik nou zo slim of ben jij nou zo dom?" :knetter: [/ ironische modus]

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » ma 26 dec 2005, 11:07

waldo79 schreef:En hoe dan bij Liège (Luik). De E25 wordt nu via de Ring gevoerd (geheel autosnelwegen); terwijl zij vroeger bij uitrit 7 van de A25 stopte en bij Chênée weer verderliep. Is dit dan een juiste manier van weergeven. (De E route is omgelegd) 8-)
De E25 wordt op de A3 ten noorden van Luik ook meestal aangegeven als doel naast Luxembourg. Dus in dat opzicht is er geen verschil tussen de Brusselse en de Luiker 'ring'.

Trouwens, in het geval dat hier steeds opnieuw herhaald wordt, nl. de route van Gent naar Leuven (E40-A10 en E40-A3), stelt zich eigenlijk geen probleem. Zowel op de huidige borden als met mijn ontwerpen kan de weggebruiker ononderbroken het nummer E40 aanhouden.
Er is pas een verschil voor het verkeer komend van Gent naar Antwerpen (E19) of naar Namen (E411).

In elk geval zijn de huidige borden veel te onoverzichtelijk ontworpen.
Eens kijken wat de forummers erover denken (poll)...

VTB
autoweg

Bericht door VTB » ma 26 dec 2005, 12:49

E-nummers van de uitvalswegen aanduiden tussen haakjes in wit-op-blauw (vgl. NL).
Is dat zo? Ik heb in Nederland nog nooit een E-weg-aanduiding in wit-op-blauw zien staan.
En wat wordt bedoeld met "onderbroken bies"?
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » ma 26 dec 2005, 13:24

Volkstribuun schreef:Is dat zo? Ik heb in Nederland nog nooit een E-weg-aanduiding in wit-op-blauw zien staan.
Klopt, maar A-nummers wel...
Volkstribuun schreef:En wat wordt bedoeld met "onderbroken bies"?
Afbeelding

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 26 dec 2005, 14:35

E nummers op ringwegen aangeven als integraal onderdeel kan niet, dan krijg je wegen met 5 of meer verschillende routenummers die ook nog eens geïntegreerd op de bewegwijzering moeten verschijnen :roll:
Ben voor mijn eigen systeem, dat is op de ring Antwerpen en Brussel (en Amsterdam) de E nummers van de aansluitende wegen tussen haakjes naast de relevante bestemming!
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » ma 26 dec 2005, 14:47

Vinny schreef:Ben voor mijn eigen systeem, dat is op de ring Antwerpen en Brussel (en Amsterdam) de E nummers van de aansluitende wegen tussen haakjes naast de relevante bestemming!
Gewoon het welbekende groene vlakje bedoel je en dat tussen haakjes? Lijkt me erg rommelig worden.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 26 dec 2005, 15:42

*zucht* nee dus.
Dat wordt dus gewoon een nummer in blauw, zoals wij in Nederland ook aan indirecte verwijzingen doen.

Op de ring-Antwerpen dus:

Brussel (E 19)
Gent (E 17)
Zelzate (E 34)
[kadertje met R1]

(En dus ook de E nummers in wit-op-blauw)

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » ma 26 dec 2005, 16:16

@ Vinny: da's dus eigenlijk de vierde optie in de poll. ;)

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » ma 26 dec 2005, 18:48

Rien schreef:@ Vinny: da's dus eigenlijk de vierde optie in de poll. ;)
Exactly... maar omdat jij met je "eigen systeem" kwam, dacht ik dat je rare oplossingen met groene bordjes tussen haakjes wilde :roll:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 26 dec 2005, 23:33

Dat komt gewoon omdat ik geen tijd heb gehad om de postings nauwkeurig te lezen. Had af en toe vijf minuten de tijd om tussen de bedrijven door even op de computer te zitten bij mijn ouders..., het was tenslotte de bedoeling dat ik kerst vierde :lol:

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 27 dec 2005, 8:54

R4 schreef:De E-wegen verbinden inderdaad steden binnen Europa. Het Europees vastgelegde opzet en de bepalingen ervan voor België drukken uit dat het netwerk van E-wegen de centra van de steden met elkaar verbinden. De E40 duikt dan ook in het westen Brussel binnen, om aan de oostzijde weer te verschijnen.
Dat mag dan wel het idee zijn, maar welke steden verbindt de E 40 dan precies? Je zou zeggen dat uiteindelijk alleen het begin- en eindpunt met elkaar verbonden zijn. Bij alle tussenliggende plaatsen hoeft het wegnummer niet steeds de stad in te duiken naar het centrum om vervolgens weer terug naar de snelweg te gaan. En bij welke tussenliggende doelen zou dat dan moeten gebeuren?

Daarnaast verwacht je van E-wegen dat die over de meest doorgaande weg van A naar B gaan, niet over allerlei plaatselijke wegen.

Kortom, die E-wegen leid je beter over ringwegen. Hoe je ze dan bewegwijzert, is een tweede. Strikt genomen zou je inderdaad met schildjes moeten werken op de plek waar je normaal gesproken het huidige wegnummer aangeeft. Het lijkt me echter praktischer om het E-nummer te koppelen aan het doel waar zij bijhoren. Voor Antwerpen dus de E 19 aan Breda en Brussel; de E 17 aan Gent, enz.

Dat alles moet dan maar plaatsvinden op de in België gebruikelijke wijze - kortom met een groen schildje achter het bewuste doel. Andere methodes zijn misschien mooier (ik houd van wegnummers in gele platte tekst naast een in witte letters geschreven doel), maar passen nu eenmaal niet in het huidige Belgische systeem.

R4
expressweg

Bericht door R4 » ma 09 jan 2006, 3:40

Mijn excuses voor de late reactie, maar ik heb het de laatste tijd heel druk. Ik ga dus ook niet op alles reageren.

De bestaande borden zien er inderdaad niet altijd zo goed uit en dat is geweten bij de overheid. Enerzijds ogen ze soms heel rommelig, anderzijds zijn ze van verschillende ouderdom, zodat de consequentie niet steeds gehandhaafd wordt. Bij het vervangen van de borden zal met beide aspecten rekening gehouden worden. Zo zal men de E-nummers en de bestemmingen beter ordenen.

Of je het gehanteerde systeem met de E-nummers goed of klantonvriendelijk vindt, dat is uiteraard een persoonlijk oordeel, maar uit de regelmatige contacten die we hebben met zowel automobilistenverenigingen (waaronder Touring en VTB-VAB, maar ook bijvoorbeeld ADAC) als verenigingen van truckers, blijkt dat een duidelijke meerderheid van de weggebruikers wel tevreden is met het huidige Belgische systeem van snelwegbewegwijzering, waaronder dus de E-nummers. Buitenlandse chauffeurs en truckers vinden het vooral goed dat je zowel op nummer als op bestemming kan rijden, wat je niet in alle landen kan. Vooral de koppeling van wegnummer aan bestemming en omgekeerd wordt als positief ervaren (het is dus NIET omdat je een wegnummer als doel aangeeft, dat het daarom plots geen wegnummer meer zou zijn).

Nu ja, zoals ik al zei: dat is een kwestie van persoonlijke smaak. Wegnummers tussen haakjes achter bestemmingen vermelden vind ik nu net een van de grote minpunten van het Nederlandse systeem, aangezien dat in mijn ogen allesbehalve voor duidelijkheid zorgt en het bord enkel drukker maakt. Verder ben ik ook absoluut geen aanhanger van het Franse systeem, dat op sommige plaatsen heel chaotisch is. Smaken verschillen dus.

Om het dan toch nog eens over het in België gehanteerde systeem te hebben: uit de borden van Rien zou je verkeerdelijk kunnen opmaken dat je ook via de E19 naar Luik en via de E40 naar Antwerpen kan. Dat heb je dus niet met blijvende koppeling van wegnummer aan bestemming. Voor wie van Oostende naar Luik wil, blijft de bestemming Luik steeds gekoppeld aan de weg die naar Luik gaat, namelijk de E40. Bovendien vermijd je zo ook andere gekke situaties: tussen de verkeerswisselaar van Sint-Stevens-Woluwe (R0-E40 oost) en de aansluiting met de E411 zou je in dat geval geen enkel E-nummer kunnen laten meeliften met de R0. Een automobilist die op dat stuk enkel de bestemming Namen op de borden ziet staan, zonder E-nummer erbij, zou wel eens kunnen denken dat hij enkel naar de N4 geleid wordt, en niet naar de E411. Vermeld je de E411 er bij als doel, gekoppeld aan die bestemming, dan wordt dat meteen veel duidelijker.

Alles is uiteraard een kwestie van gewoonte. Een Nederlander vindt het Nederlandse systeem waarschijnlijk heel goed, maar voor sommige buitenlanders is het dat misschien net niet, net zoals de meerderheid van de Belgen het huidige systeem wel goed vindt, en sommige buitenlanders dan weer niet.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 21 jan 2006, 17:29

R4 schreef:De E-wegen verbinden inderdaad steden binnen Europa. Het Europees vastgelegde opzet en de bepalingen ervan voor België drukken uit dat het netwerk van E-wegen de centra van de steden met elkaar verbinden. De E40 duikt dan ook in het westen Brussel binnen, om aan de oostzijde weer te verschijnen. De E19 is "onderbroken" tussen de aansluiting met de R0 in het zuiden en die in het noorden.
Weet je dat zeker? Dit klinkt wel heel erg vreemd! De E35 gaat ook niet bij Utrecht van de A2 af, langs het Centraal Station en ergens ten zuiden van Utrecht weer de A12 op ... natuurlijk niet op de borden, dat zou helemaal absurd zijn, maar ook niet volgens de officiële definitie.
Ik denk eerder dat de E-nummering alleen in grote lijnen vastgelegd is, bijv. Amsterdam - Utrecht - Arnhem, en dat de wegbeheerders zelf kunnen bepalen hoe de wegen dan precies lopen. Als een nieuwe weg gebouwd wordt, dan worden E-nummers soms ook vrij ver verschoven (bijv. de E22 via de A20 in Duitsland).

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 21 jan 2006, 19:47

Dit is wat het E-wegen-document van 1975 erover zegt: een internationaal netwerk van wegen. Een grid van doorgaande oost-west en noord-zuid verbindingen, aangevuld met verbindende wegen.

Het kenmerk van een netwerk is dat de individuele delen ervan onderling verbonden zijn.
Nergens in het document wordt het principe van centrum tot centrum genoemd.
Mijn conclusie: R4 en/of de Belgische staat heeft het document verkeerd geïntepreteerd.
EUROPEAN AGREEMENT ON MAIN INTERNATIONAL TRAFFIC ARTERIES (AGR) schreef: Article 1

The Contracting Parties adopt the proposed road
network hereinafter referred to as "the international
E-road network" and described in annex I to this
Agreement, as a coordinated plan for the construction
and development of roads of international importance
which they intend to undertake within the framework of
their national programmes.

Article 2

The international Enroad network consists of a
grid system of reference roads having a general
north-south and west-east orientation; it includes also
intermediate roads located between the reference roads
and branch, link and connecting roads.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 21 jan 2006, 22:31

Misschien is men in België blijven hangen in het tijdperk van vóór 1975, voordat er sprake was van een grid. Dát E-netwerk was veel meer een netwerk van verbindingen tussen steden.

R4
expressweg

Bericht door R4 » za 21 jan 2006, 22:40

De Vlaamse overheid (en ik dus ook) volgen gewoon de regels die de Belgische overheid destijds gevolgd heeft. Wij moeten die dus niet meer interpreteren, aangezien we het wegennetwerk als het ware ge-erfd hebben van de Belgische staat. De artikels die René aanhaalt zijn uiteraard correct, maar daarnaast zijn er ook bepaalde bepalingen voor België opgesteld destijds. Ik weet niet of dat voor andere landen, zoals Nederland ook het geval was. Waarom die opgesteld zijn, weet ik ook niet, want er worden nergens redenen vermeld. Alleszins hebben wij een kopie van dat document in ons bezit. Daarin staat dus de vermelding van het verbinden van stadscentra. Gebaseerd daarop en op de algemene bepalingen zijn dan de richtlijnen voor bewegwijzering opgesteld, die nu nog steeds gevolgd worden. Het kan natuurlijk zijn dat België zo een document gekregen heeft omdat het een van de eerste landen was om op de kar van de E-wegen te springen en dat men daarna besloten heeft om zo geen documenten meer op te stellen. Wel vreemd dat men dat document dan niet ongedaan gemaakt heeft.

@Pino: dat zou dus heel goed kunnen. In Noorwegen is het E-netwerk trouwens ook volgens dit systeem: de E18 loopt door het centrum van Oslo en E-wegen eindigen er vaak in stadscentra (Bergen of Stavanger bijvoorbeeld).

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 22 jan 2006, 13:14

Dat heeft ook te maken met het veel miniemere wegennet van Noorwegen. De E18 door Oslo is trouwens een redelijke weg en er is daar ook niet makkelijk een rondweg aan te leggen, is daar ook niet nodig. Waarschijnlijk wil men de E18 via Oslo leiden in plaats van over de nieuwe weg 23 ten zuiden van de stad. In Stanvager eindigt geen E-weg, maar die gaat verder via tunnels en veerdiensten naar Bergen (de E39). In Bergen eindigt ook geen E-nummer, weliswaar lijkt de E16 daar op te houden, maar in Edinburgh gaat deze weg weer verder en hij loopt uiteindelijk tot in Ierland. Er is tegenwoordig nog een veerdienst tussen Aberdeen en Bergen.