Bericht
door R4 » ma 09 jan 2006, 3:40
Mijn excuses voor de late reactie, maar ik heb het de laatste tijd heel druk. Ik ga dus ook niet op alles reageren.
De bestaande borden zien er inderdaad niet altijd zo goed uit en dat is geweten bij de overheid. Enerzijds ogen ze soms heel rommelig, anderzijds zijn ze van verschillende ouderdom, zodat de consequentie niet steeds gehandhaafd wordt. Bij het vervangen van de borden zal met beide aspecten rekening gehouden worden. Zo zal men de E-nummers en de bestemmingen beter ordenen.
Of je het gehanteerde systeem met de E-nummers goed of klantonvriendelijk vindt, dat is uiteraard een persoonlijk oordeel, maar uit de regelmatige contacten die we hebben met zowel automobilistenverenigingen (waaronder Touring en VTB-VAB, maar ook bijvoorbeeld ADAC) als verenigingen van truckers, blijkt dat een duidelijke meerderheid van de weggebruikers wel tevreden is met het huidige Belgische systeem van snelwegbewegwijzering, waaronder dus de E-nummers. Buitenlandse chauffeurs en truckers vinden het vooral goed dat je zowel op nummer als op bestemming kan rijden, wat je niet in alle landen kan. Vooral de koppeling van wegnummer aan bestemming en omgekeerd wordt als positief ervaren (het is dus NIET omdat je een wegnummer als doel aangeeft, dat het daarom plots geen wegnummer meer zou zijn).
Nu ja, zoals ik al zei: dat is een kwestie van persoonlijke smaak. Wegnummers tussen haakjes achter bestemmingen vermelden vind ik nu net een van de grote minpunten van het Nederlandse systeem, aangezien dat in mijn ogen allesbehalve voor duidelijkheid zorgt en het bord enkel drukker maakt. Verder ben ik ook absoluut geen aanhanger van het Franse systeem, dat op sommige plaatsen heel chaotisch is. Smaken verschillen dus.
Om het dan toch nog eens over het in België gehanteerde systeem te hebben: uit de borden van Rien zou je verkeerdelijk kunnen opmaken dat je ook via de E19 naar Luik en via de E40 naar Antwerpen kan. Dat heb je dus niet met blijvende koppeling van wegnummer aan bestemming. Voor wie van Oostende naar Luik wil, blijft de bestemming Luik steeds gekoppeld aan de weg die naar Luik gaat, namelijk de E40. Bovendien vermijd je zo ook andere gekke situaties: tussen de verkeerswisselaar van Sint-Stevens-Woluwe (R0-E40 oost) en de aansluiting met de E411 zou je in dat geval geen enkel E-nummer kunnen laten meeliften met de R0. Een automobilist die op dat stuk enkel de bestemming Namen op de borden ziet staan, zonder E-nummer erbij, zou wel eens kunnen denken dat hij enkel naar de N4 geleid wordt, en niet naar de E411. Vermeld je de E411 er bij als doel, gekoppeld aan die bestemming, dan wordt dat meteen veel duidelijker.
Alles is uiteraard een kwestie van gewoonte. Een Nederlander vindt het Nederlandse systeem waarschijnlijk heel goed, maar voor sommige buitenlanders is het dat misschien net niet, net zoals de meerderheid van de Belgen het huidige systeem wel goed vindt, en sommige buitenlanders dan weer niet.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!