(Fouten in) Bosatlas
Moderator: Moderatoren
-
- autoweg
Pas zat ik na 3 jaar weer in een aardrijkskundelokaal. Ook zag ik een bosatlas (52) De volgende dingen vielen me op:
De A18 werd vermeld als A15
De A325 werd vermeld als A52
Of waren die wegen in die tijd zo nog genummerd?
Of waren die wegen in die tijd zo nog genummerd?
Laatst gewijzigd door snelwegracer op ma 26 dec 2005, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 4x3 autosnelweg
In de 52e druk (2005) van de Gr. Bos atlas nog steeds de A18 uitmaken voor A15Snelwegracer schreef:Pas zat ik na 3 jaar weer in een aardrijkskundelokaal. Ook zag ik een bosatlas (52) De volgende dingen vielen me op:

-
- autoweg
Fout overgenomen van de 51e druk. Erg slordig. Zo'n atlas kost al gauw 40 euri en dan mag je toch enige kwaliteit verwachten.snelwegracer schreef:Pas zat ik na 3 jaar weer in een aardrijkskundelokaal. Ook zag ik een bosatlas (52) De volgende dingen vielen me op:
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust.

-
- autoweg
Vernieling van schooleigendommensnelwegracer schreef:Ik heb het meteen in die atlas veranderd net zoals de A5 die stond als geprojecteerd. Ook de westerschelde tunnel stond las geprojecteerd. Ik heb dat natuurlijk meteen veranderd.

Wees niet ongerust:

-
- autoweg
-
- 4x3 autosnelweg
De 52e druk heb ik maar niet aangeschaft. Er is niemand die nog atlassen voorschrijft. Zou een pure fun aankoop zijn
Wat heb ik aan school atlassen:
50 e druk Grote
51 e druk Grote
kleine bosatlas edities 1978 en 1993
Niet-school atlassen
Diverse wereldatlassen
Provincieatlas Gelderland 1:25000 (complete serie; 3 stuks)
Provincieatlas Utrecht
Provincieatlas Limburg
Compactatlas Gelderland
Michelin 1997
Beste Boek van de Weg 1995
Grote Wegenboek 2001 (die te zwaar is)
IFN Frankrijk 2004
diverse losse Michelinkaarten etc.

Wat heb ik aan school atlassen:
50 e druk Grote
51 e druk Grote
kleine bosatlas edities 1978 en 1993
Niet-school atlassen
Diverse wereldatlassen
Provincieatlas Gelderland 1:25000 (complete serie; 3 stuks)
Provincieatlas Utrecht
Provincieatlas Limburg
Compactatlas Gelderland
Michelin 1997
Beste Boek van de Weg 1995
Grote Wegenboek 2001 (die te zwaar is)
IFN Frankrijk 2004
diverse losse Michelinkaarten etc.
-
- 2x5 autosnelweg
-
- autoweg
-
- 4x5 autosnelweg
-
- autoweg
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 4x5 autosnelweg
De site http://www.n15-europaweg.nl bijvoorbeeld. (Daar stond heel lang dat de A15 naar de A52 loopt).waldo79 schreef:In de 52e druk (2005) van de Gr. Bos atlas nog steeds de A18 uitmaken voor A15Snelwegracer schreef:Pas zat ik na 3 jaar weer in een aardrijkskundelokaal. Ook zag ik een bosatlas (52) De volgende dingen vielen me op:
De A325 werd vermeld als A52Wolters-Noordhoff loopt achter de feiten aan; wie vormt eigenlijk de bron voor de informatie in die atlas
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- autoweg
-
- autoweg
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 4x5 autosnelweg
Ik zie het, ik had nog niet ver genoeg doorgeklikt:ViaHaaren schreef:@Erwin: nog steeds hoor.
Rijkswaterstaat trekt extra geld uit om de bereikbaarheid via rijksweg 15 te optimaliseren. Zo ook op het traject ten westen van Rozenburg tot aan de kust, net even ten zuiden van de Nieuwe Waterweg. Op dat stuk heet de rijksweg: 'N15/Europaweg'.
Verkeersader van groot economisch belang
Rijksweg 15 loopt van de kust bij het Rotterdamse havengebied tot aan de kruising met de A52 tussen Arnhem en Nijmegen. De A15 is dé verbindingsweg met het achterland. Elke dag rijden duizenden vrachtauto's van en naar bestemmingen in het hart van Europa. De Rotterdamse haven is daarbij de spil waar alles om draait.

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x5 autosnelweg
-
- autoweg
-
- autoweg
-
- Forumbeheerder
-
- 4x5 autosnelweg
Tijdens werkzaamheden op de Ring van Antwerpen met bijbehorende files op de E19 was deze fout prakatisch dagelijkse kost op de Nederlandse verkeersinformatie.Mark schreef:Ik heb een Bosatlas uit 1976, 1981 en 2003.
Een bekende fout is de Belgische A1 als A16

Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- autoweg
Hier een aantal scans uit die oude atlas. Hij blijkt te dateren uit 1920.
Nederland. De IJselmeerpolders zijn al gepland. In Zeeland zijn alle eilanden nog echt eilanden, zelfs Zuid-Beveland. Rozenburg is nog geen industriegebied.

Belgie. De grenzen tussen de vlaamse en waalse provincies loopt anders dan tegenwoordig. Voeren en Komen zijn nog geen enclaves. De verse oorlogsbuit in het oosten behoort nog niet tot de provincie Luik.

Duitsland. Op vooroorlogse grootte.

Donau-landen. Rare zuidgrens bij Hongarije. Op andere kaarten in dezelfde atlas loopt die grens weer anders. Roethenie vormt de staartpunt van Tsjechoslowakije. Moldavie hoort nog volledig bij Roemenie. Zadar is italiaans en Fiume wordt betwist.

Balkan. Griekenland is druk bezig zich los te maken van Turkije, en heeft momenteel flinke stukken huidig turks en albanees gebied in bezit.

Oost-Europa. Armenie is prominent aanwezig. Polen en de baltische landen bestaan, maar met heel andere grenzen dan tegenwoordig. Finland heeft een corridor naar de IJszee en loopt in het zuiden door tot aan St. Petersburg.

Nederland. De IJselmeerpolders zijn al gepland. In Zeeland zijn alle eilanden nog echt eilanden, zelfs Zuid-Beveland. Rozenburg is nog geen industriegebied.

Belgie. De grenzen tussen de vlaamse en waalse provincies loopt anders dan tegenwoordig. Voeren en Komen zijn nog geen enclaves. De verse oorlogsbuit in het oosten behoort nog niet tot de provincie Luik.

Duitsland. Op vooroorlogse grootte.

Donau-landen. Rare zuidgrens bij Hongarije. Op andere kaarten in dezelfde atlas loopt die grens weer anders. Roethenie vormt de staartpunt van Tsjechoslowakije. Moldavie hoort nog volledig bij Roemenie. Zadar is italiaans en Fiume wordt betwist.

Balkan. Griekenland is druk bezig zich los te maken van Turkije, en heeft momenteel flinke stukken huidig turks en albanees gebied in bezit.

Oost-Europa. Armenie is prominent aanwezig. Polen en de baltische landen bestaan, maar met heel andere grenzen dan tegenwoordig. Finland heeft een corridor naar de IJszee en loopt in het zuiden door tot aan St. Petersburg.

-
- 2x5 autosnelweg
-
- Voorzitter
Ook Istrië was nog Italiaans, evenals een deel van Slovenië (tot even voorbij Postojna/Adelsberg).Donau-landen. Rare zuidgrens bij Hongarije. Op andere kaarten in dezelfde atlas loopt die grens weer anders. Roethenie vormt de staartpunt van Tsjechoslowakije. Moldavie hoort nog volledig bij Roemenie. Zadar is italiaans en Fiume wordt betwist.
Was Fiume (Rijeka) niet een vrijstaat?
---
Dat Zuiderzeeproject is op zich hetzelfde als wat er later kwam, alleen de lijnen zijn globaal getrokken. De Noordoostpolder is er gekomen, de Zuid-Oostelijke Polder (Zuidelijk en Oostelijk Flevoland), de Noord-Westelijke polder (Wieringermeer) eveneens. Alleen de Zuid-Westelijke polder is nooit aangelegd (de welbekende Markerwaard, waarvan alleen de dijkjes bij Marken en Houtribdijk zijn aangelegd).
-
- verkeersader
Dat Zuiderzeeproject is op zich hetzelfde als wat er later kwam, alleen de lijnen zijn globaal getrokken. De Noordoostpolder is er gekomen, de Zuid-Oostelijke Polder (Zuidelijk en Oostelijk Flevoland), de Noord-Westelijke polder (Wieringermeer) eveneens. Alleen de Zuid-Westelijke polder is nooit aangelegd (de welbekende Markerwaard, waarvan alleen de dijkjes bij Marken en Houtribdijk zijn aangelegd).
Een weetje:
De dijk Almere - Lelystad was oorspronkelijk niet bedoeld als noord-westelijke dijk van Zuidelijke Flevoland, maar als zuid-oostelijke dijk van de Markerwaard...
Maar ja toe vernaderden (mede door de oorlog dacht ik) wat plannen, en hebben ze Zuidelijk Flevoland maar eerst gedaan...
It aint over 'till it's over...
-
- autoweg
Ik dacht dat ze dat zo gedaan hadden omdat ze dan makkelijker (nl op het droge) een kanaal konden graven.LennyKravitz schreef:Dat Zuiderzeeproject is op zich hetzelfde als wat er later kwam, alleen de lijnen zijn globaal getrokken. De Noordoostpolder is er gekomen, de Zuid-Oostelijke Polder (Zuidelijk en Oostelijk Flevoland), de Noord-Westelijke polder (Wieringermeer) eveneens. Alleen de Zuid-Westelijke polder is nooit aangelegd (de welbekende Markerwaard, waarvan alleen de dijkjes bij Marken en Houtribdijk zijn aangelegd).
Een weetje:
De dijk Almere - Lelystad was oorspronkelijk niet bedoeld als noord-westelijke dijk van Zuidelijke Flevoland, maar als zuid-oostelijke dijk van de Markerwaard...
Maar ja toe vernaderden (mede door de oorlog dacht ik) wat plannen, en hebben ze Zuidelijk Flevoland maar eerst gedaan...
-
- 2x5 autosnelweg
Nee, het heeft allemaal te maken met het grondwater. Als je een nieuw stuk land aan een oud stuk vastmaakt droogt dat oude land uit, omdat al het grondwater naar het nieuwe land toegaat. Daar kwam men tijdens het maken van de Noord-Oostpolder achter. Vandaar dat Flevoland ook randmeren heeft gekregen die dit verhinderen.