[A605][R007] Cerexhe-Heuseux-Beaufays (Ring Luik)

Actuele grote projecten

Moderator: Moderatoren

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 02 jan 2006, 21:02

Ik vind het een uitstekend plan. En vanuit Nederlands perspectief is het dat natuurlijk ook, het zorgt voor een rechte route vanuit Nederland langs Luik naar Luxemburg en Frankrijk. Ik denk dan ook dat het een goede besteding van het geld is.

En om eerlijk te zeggen, als ik in de omgeving van Luik rondkijk, dan denk ik niet dat een economische injectie als een nieuwe snelweg in deze regio echt misplaatst is.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 02 jan 2006, 23:15

Mwa of de economie van Luik er van profiteert waag ik te betwijfelen. Verkeer met bestemming Milaan zal wel enige minuten tijdwinst boeken ja... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » di 03 jan 2006, 9:50

Op zich wel een goed plan, maar ik denk dat er zoveel verkeer over die weg zal gaan rijden dat je knooppunt Cheratte toch op één of andere manier zou moeten aanpassen. En dat ging toch nogal lastig? :roll:

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 03 jan 2006, 12:42

Afbeelding
Dat rood op knooppunt Beaufays, zijn dat fietspaden of erg kleine straatjes?

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » di 03 jan 2006, 13:36

Vanaf de nieuwe aansluiting met de N62 kun je niet op de E25 naar zuiden komen (andersom trouwens ook niet). Is dat overbodig, omdat er een andere afslag in de buurt ligt?

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 03 jan 2006, 14:02

Volgens mij zit iets naar het zuiden afrit 43. Die sluit aan op de N62 richting Theux/ Spa

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 03 jan 2006, 15:53

waldo79 schreef:Volgens mij zit iets naar het zuiden afrit 43. Die sluit aan op de N62 richting Theux/ Spa
Klopt en eigelijk had men die N62 daar niet moeten tussenpompen omdat bovestaand verhaal ook geld voor de noordkant: de N30 sluit met een halve afrit aan op de E25.

Kaartje: De A605 komt tussen de twee afritten te liggen op het grondgebied van de gemeente Sprimont.
Afbeelding

Charles
stadsweg

Bericht door Charles » di 03 jan 2006, 17:26

Mooie plannen voor die A605, ik kende ze al een tijdje, zie ook dit oudere draadje. Dat wordt wel een knap werk om die aan te leggen, o.a. met een dalviaduct over het dal van de rivier de Vesder, ik kan niet wachten tot-ie klaar is! :D

Tussen de afritten 43 en 44 van de E25 (nét ten noorden het toekomstige knooppunt) ligt trouwens al een stukje parallelbaan klaar langs de rijbaan richting Luik, die begint ‘in het niets’ en een paar meter verder voegt het verkeer erop in vanuit Beayfays waarna er bij samenvoeging met de hoofdrijbaan drie rijstroken naar Luik beschikbaar zijn.

Aanvankelijk waren er plannen voor een mega-ringweg, waarvan het oostelijke deel nu dus wordt aangelegd, maar ook de A604 had hier eigenlijk onderdeel van moeten uitmaken, die nu als een 3+3-strooks snelweg midden in een buitenstad van Luik eindigt/begint. Ik herinner me nog wel dat het wegnummer van deze weg vroeger werkelijk R7 was. Naar vernemen leek mij dat de plannen voor een volledige R7 waren opgeschoven naar de A602 (het Cointetunnel-traject), maar aangezien de nieuwe snelweg nu toch A605 wordt genoemd zal het blijkbaar nooit meer een feit gaan worden.
Groet, Charles

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » wo 04 jan 2006, 2:15

Alfa schreef:Dat rood op knooppunt Beaufays, zijn dat fietspaden of erg kleine straatjes?
Dat zijn fietspaden. Deze zullen onderdeel vormen van het RAVeL-netwerk dat de Waalse tegenhanger vormt van de Nederlandse en Vlaamse lange-afstandsfietsroutes (LF). Voor het eerst zal een fietspad het tracé van een snelweg volgen, o.a. nuttig om over lange afstand gemakkelijk het Vesderdal te overbruggen.

Uit onderstaande passage leid ik af dat de omnummering tot E25 op termijn best wel eens mogelijk is. Via de A605 zou de E25 immers een logischer tracé volgen dan nu het geval is. Van Europese subsidies vind ik niks terug op de site, maar misschien is het daarvoor ook nog wat te vroeg?
Site officiel de la liaison Cerexhe-Heuseux - Beaufays (A605) schreef:Par ailleurs, cette liaison est inscrite, comme chaînon manquant, sur la carte du RTE (Réseau Transeuropéen de Transport), sur le SDER (schéma de développement de l'Espace Régional) et sur le plan de secteur de Liège. Sa réalisation figure clairement dans l'accord de Gouvernement wallon actuel.
Hoe dan ook ben ik blij vast te stellen dat dit een project is dat er zeker zal doorkomen, in tegenstelling tot de tegenstrijdige geluiden omtrent de A28 of de E420. :roll:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 04 jan 2006, 10:36

De E 420 schijnt bezweken te zijn onder druk van omwonenden.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 31 jan 2006, 18:06

Zie daarvoor http://www.e420.be/ voor de E420/A5

Verder discussiëren over de E420 kan in dit topic.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 01 feb 2006, 14:17

Palance schreef:Zie daarvoor http://www.e420.be/ voor de E420/A5
Er wel even bijvermelden dat dit een site is tegen de E420. Niet echt objectief.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 01 feb 2006, 14:25

Alfa schreef:
Palance schreef:Zie daarvoor http://www.e420.be/ voor de E420/A5
Er wel even bijvermelden dat dit een site is tegen de E420. Niet echt objectief.
Mijn berichtje was dan ook een directe reactie op Vincent's bericht.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » ma 20 mar 2006, 9:14

Afbeelding

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » ma 20 mar 2006, 11:51

Dat kan een mooi uitzicht geven!

Jean Claude
polderweggetje

Bericht door Jean Claude » vr 24 mar 2006, 14:19

Zie ook de site van de tegenstaanders

http://www.groupementchb.com

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 24 mar 2006, 14:36

Daar heeft iemand goed zijn best gedaan om het op eenvoudige manier te visualiseren:

Afbeelding

Autosnelwegen.net

VTB
autoweg

Bericht door VTB » vr 24 mar 2006, 14:46

Hoe komt Wallonië aan de budgetten om zo'n gigantisch infrastructureel project te kunnen financieren? Is het geld soms van federale steungelden afkomstig? Of heeft men subsidies van de Europese Commissie gekregen? Of wordt een deel opgebracht door de private sector?
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Jean Claude
polderweggetje

Bericht door Jean Claude » vr 24 mar 2006, 17:08

Het waalse gewest heeft een financieele maatschapij, de SOFICO gecrëerd voor die werken te kunnen financieren.
De SOFICO leent geld aan de Europeese bank voor investeringen (BEI) met de waarborg van het waalse gewest.
Wanneer de weg operationeel wordt betaald het waalse gewest een bedrag per auto aan de Sofico.
Zo werkt het reeds voor de tunnel onder Cointe in Luik.
Wat is het grote voordeel van zo een systeem?
Deze grote bedragen worden uit de begroting van het waalse gewest genomen. Die blijft dan in evenwicht. Investeringen worden in lasten vervormd.

http://www.sofico.org

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » za 25 mar 2006, 14:58

Ja, het verbaast me dat in Belgie met de dure projecten wordt gesmeten, terwijl in het Nederlandse men tevreden moet worden gesteld met halfbakken oplossingen.

Ik bedoel:
- Plannen voor sluiting R0 met dure lange tunnel ten zuiden van Brussel.
- Dure Noord-Zuid (N74) met twee lange tunnels
- Lange Wapperbrug en tunnel onder Schelde voor sluiting van Ring R1.
- Snelweg ten zuiden van Charleroi met een hoop dure kunstwerken.
- Oostelijke Randweg Luik (zelfde verhaal^) na het dure project tunnels de Cointe en die brug.
- Nieuwe (en vooral dure) Station van Luik (in Rotterdam komt een slap verhaal met een goedkoop GAMMA-pergoladak)

Waar komt dat allemaal opeens vandaan?!

Ik moet ook wel zeggen dat er zat projecten in NL zijn die ook groots van omvang zijn, maar dat terzijde.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » za 25 mar 2006, 17:29

Wees blij dat er in België weer eens wat plannen worden gemaakt die meer inhouden dan pappen en nathouden. Al ben ik wel met je eens dat er wel eens goed naar de kosteneffectiviteit mag worden gekeken. Die Lange Wapper (Oosterweelverbinding) is erg duur, en ik durf te wedden dat je 50% van het effect kunt behalen tegen een veel lagere investering: koop de investeerders van de Liefkenshoeftunnel uit, en maak die tolvrij...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 26 mar 2006, 13:12

ik durf te wedden dat je 50% van het effect kunt behalen tegen een veel lagere investering: koop de investeerders van de Liefkenshoeftunnel uit, en maak die tolvrij...
:shock:
De overheid heeft de failliete boedel van de Liefkenshoektunnel reeds overgenomen. De tolprijzen zijn toen juist verhoogd als ik me goed herinner.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » zo 26 mar 2006, 15:12

Maak de tunnel maar eens op proef een drietal drukke maanden tolvrij.
Dan zie je snel genoeg of het verkeerskundig zin heeft.
Zo'n proef is zinvoller dan weer een dure maar weinig opleverende proef met gratis OV, zoals op de Nederlandse N44 bij Wassenaar.

Als dan inderdaad blijkt dat de R1 veel beter doorstroomt en de files afnemen, dan lijkt het me een heel goed idee om de financiering van de tunnel af te kopen, zodat de tol kan verdwijnen.
Laatst gewijzigd door Rene op zo 26 mar 2006, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Vinny
4x5 autosnelweg

Gevolgen voor Ring Brussel?

Bericht door Vinny » zo 26 mar 2006, 15:20

De effecten op de R0 zullen miniem zijn. Ik neem aan dat je de R1 bedoelt... :lol:

Rene
4x5 autosnelweg

Re: Gevolgen voor Ring Brussel?

Bericht door Rene » zo 26 mar 2006, 15:35

Vinny schreef:De effecten op de R0 zullen miniem zijn. Ik neem aan dat je de R1 bedoelt... :lol:
Tja... :oops:

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » zo 16 apr 2006, 19:54

Er zijn verschillende aanpassingen geweest op deze site:

http://www.liaisonchb.be/actualite.php

Er is een nieuw traject bepaald met nieuwe kaarten en er zijn ook aanpassingen aan de rubrieken gebeurd. Nog steeds in het Frans wel....

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » vr 03 nov 2006, 19:36

Als je luchtfoto's bekijkt, dan zie je dat er ooit al een begin gemaakt is van de aansluiting van de A605 op de E25:

Afbeelding

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » za 04 nov 2006, 11:53

Doet me denken aan het oorspronkelijke plan voor KP St.-Annabosch of aan KP Princeville... :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » do 25 jan 2007, 19:31

Le Soir (24-01-2007) schreef:L'étude d'incidence est terminée. Maintenant elle doit être analysée.

CHB : demande de permis en avril

Le ministre Daerden était mardi à Trooz pour faire le point sur le dossier de la liaison Cerexhe-Heuseux/Beaufays.

C'est la valise lourde de subsides divers que le ministre Daerden s'est présenté mardi à la maison communale de Trooz, attendu par un parterre de mandataires communaux et de commerçants et entrepreneurs locaux.

Comme il l'a dit lui-même, « on ne peut pas venir à Trooz sans dire deux mots de la liaison Cerexhe-Heuseux/Beaufays ». C'est que la liaison autoroutière de 12,5 km qui doit assurer la fermeture du ring liégeois traversera la commune du haut d'un impressionnant viaduc au-dessus de la vallée de la Vesdre, suscitant de logiques appréhensions au sein de la population.

Et elle fut donc au centre de la conversation : « L'étude d'incidence est aujourd'hui terminée. Nous allons introduire la demande de permis de bâtir dans le courant du mois d'avril, révélait le ministre. Au début de l'année 2008, nous espérons pouvoir alors commencer les plans de développement et effectuer les premières expropriations. Cela nous permettrait d'entamer les travaux en 2009 et de les achever en 2011 ou 2012 au plus tard. » Des travaux qui, pour rappel, coûteront un bon 250 millions d'euros hors TVA.

Aux côtés du ministre Daerden, André Delmarcelle, fonctionnaire du ministère de l'Équipement et des Transports, se refuse à commenter déjà les premiers résultats de l'étude d'incidence : « Elle fait 600 pages, et il faut nous laisser le temps de la digérer. Les auteurs de l'étude font une cinquantaine de propositions que nous allons devoir analyser une par une, et les accepter ou refuser de manière argumentée. Parce qu'il est évident que la plupart de ces propositions entraînent un surcoût. Nous avons besoin de deux bons mois pour effectuer cette évaluation. »

Il semble tout de même que les auteurs de l'étude d'incidence remettent notamment en cause la pertinence d'adjoindre un Ravel sur toute la longueur de l'ouvrage, y compris donc sur le fameux viaduc.

Quant à la pertinence du projet même, on n'étonnera personne en signalant que Michel Daerden l'a défendu bec et ongles : « Cette liaison est indispensable sur le plan économique global. Nous devons en effet anticiper un engorgement programmé du tunnel de Cointe. Et son taux de rendement interne assure que l'investissement sera amorti par les retombées économiques en dix ans à peine. »
Bondige vertaling:

De étude d'incidence (vertaling, iemand? equivalent voor een MER misschien?) is gisteren, 24 januari, voltooid. Het document omvat een vijftigtal voorstellen die nu een voor een moeten worden onderzocht. "In de loop van april dienen we de bouwaanvraag in," zo zegt minister Daerden (minister van Infrastructuur en Vervoer). "Begin 2008 hopen we dus te kunnen beginnen met de 'ontwikkelingsplannen' en de eerste onteigeningen uit te voeren." Dat laat ons toe om de werken aan te vatten in 2009 en ze te beëindigen in 2011 of ten laatste 2012. Werken die een goeie 250 miljoen euro exclusief BTW zullen kosten.

De studie stelt vooral de toevoeging van een Ravelpad langsheen de A605 (en dus ook over het viaduct over de Vesdervallei) in vraag.

Minister Daerden over de A605: « Deze verbinding is onmisbaar op algemeen economisch gebied. We moeten anticiperen op de voorspelde verzadiging van de tunnel van Cointe (A602). En zijn rendementspercentage verzekert de afschrijving van de investering door de economische gevolgen binnen amper tien jaar. »

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » do 25 jan 2007, 20:00

Eindelijk horen we nog is iets van de A605, jammer genoeg heeft men ergens twee jaar vertraging opgelopen blijkbaar...
(Ik kan niet wachten tot er nog is een nieuwe snelweg bijkomt in België 8-))