Algemeen rotondetopic

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 43246
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Algemeen rotondetopic

Bericht door Vinny »

Na de zoveelste *kots*-onde wordt het tijd om alle soorten rotondes eens in kaart te brengen. Van mini-rotonde tot volwaardig ongelijkvloerse uitvoering (knp. Rotterpolderplein), post al je stovondes en dovondes hier... (en geef je mening...)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 43246
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny »

Kluifrotonde
Afbeelding
* Heetmanplein in 's Hertogenbosch
* Ook wel: botrotonde genoemd.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9614
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m »

Maar wat is dan het verschil tussen bovenstaande kluifrotonde en een ovonde?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
IQ[]
expressweg
Berichten: 4401
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)

Bericht door IQ[] »

geen? :lol: 8-)
Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6603
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen »

Ds79m schreef:Maar wat is dan het verschil tussen bovenstaande kluifrotonde en een ovonde?
Dat een kluifrotonde de vorm van een kluif heeft en een ovonde de vorm van een ovaal misschien? :roll:
VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB »

Stovonde

Afbeelding
Hier een plaatje van de Stovonde...met een karakteristieke inwoonster van Staphorst centraal op de foto.
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)
Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 2014
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Bericht door nielske1990 »

Een ovonde:
Ik hoop dat het duidelijk is:
Afbeelding
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6768
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza »

Mini-mini-rotonde

Maastricht - Stationsplein
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36941
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland

Bericht door Rene »

Dan heb je ook nog het rotonde-achtige kruispunt.
Te vinden ter plaatse van Keizer Karelweg / Groen van Prinstererlaan in Amstelveen.

Het lijkt een rotonde, maar het is een voorrangskruising. :roll:
Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 2014
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Bericht door nielske1990 »

Dus je hebt:
Rotonde
Turbo-rotonde
Verkeersplein
Stovonde
Ovonde
Kluifrotonde
"Mini-rotonde"
"Rotonde-achtig kruispunt"

:roll: :roll: ;)
Nog aanvullingen???
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6768
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza »

nielske1990 schreef:Nog aanvullingen???
Ja, zie iets hierboven. De mini-mini-rotonde dus ;)
(een mini-rotonde heeft nog wel een (meestal) onverhard middendeel waar je niet overheen kunt rijden)
ReisThijs
verkeersader
Berichten: 599
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 23:50
Locatie: Utrecht

Bericht door ReisThijs »

Bij Ressen, A325 komt een Ovatonde:
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 2014
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Bericht door nielske1990 »

Dat komt ongeveer op hetzelfde neer als de ovonde....En zo'n situatie bestaat toch al op de A2 bij St. Joost...? ;)
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6768
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza »

nielske1990 schreef:En zo'n situatie bestaat toch al op de A2 bij St. Joost...? ;)
Het Ei van St. Joost heeft wel de vorm van een ovonde, maar is niet als zodanig bebord. De weg die de A2 kruist heeft volgens mij voorrang.
Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 2014
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Bericht door nielske1990 »

In Eindhoven waren laatst overigens meer dan 1000 boetes geschrapt op een ouderwets verkeersplein. Er waren fouten geweest met het voorrang verlenen en het voorsorteren. De rechter gaf de gedeputeerden gelijk, doordat de situatie verkeerd stond aangegeven. Binnen afzienbare tijd zou het verkeersplein worden omgegooid naar een moderne rotonde.


* Het gaat hier over het verkeersplein aan het einde van het slechtse stukje snelweg van Nederland (bij het Evoluon).... ;)
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279
Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36941
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland

Bericht door Rene »

nielske1990 schreef:De rechter gaf de gedeputeerden gelijk
provinciebestuurders of gedupeerden ? ;)
Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 2014
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Bericht door nielske1990 »

gedupeerden, alle bonnen werden kwijtgescholden.... ;) de provincie- gemeentebestuurders hadden een fout begaan door het niet duidelijk aan te geven wat de bedoeling was....
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279
Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 19012
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland

Bericht door mavas »

Een ovonde kan ook meer dan 4 aansluitende wegvakken hebben, daarvoor wordt het vaak ook aangelegd.

En die rotonde bij de A325 ziet er niet goed uit vind ik, hadden ze beter een turbo versie van kunnen maken, dat is een stuk veiliger!

En dan hebben we nog de rotondes die geen rotondes zijn, zoals in Almere. Daar hebben we een tijdje geleden nog een onderwerp over gehad, van mijn hand. Ik hoop dat die foto nog ergens staat.
Overigens heeft verkeer van rechts daar voorrang, en mag de rotonde links gepasseerd worden. :!:
Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15698
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via »

Pfoe, wordt daar nog maar wijs uit, uit al die rotondesoorten. Helaas is het met markeringen en snelheidsremmers hetzelfde verhaal... :roll:
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6768
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza »

ViaHaaren schreef:Pfoe, wordt daar nog maar wijs uit, uit al die rotondesoorten.
Het verschil tussen (dezelfde) mini-rotondes begrijp ik ook niet...
In Maastricht liggen een stuk of 25 mini-rotondes, waarvan er geen identiek is aan een ander! Het lijkt wel een sport om iedere keer weer een nieuw ontwerp te maken. Verschillen zijn er in o.a.
- doorsnede van plein
- aanwezigheid (of afwezigheid) van een deels verhard middendeel
- wel / geen fietsstrook of een apart fietspad
- wel / geen middengeleiders bij aansluitende straten

Alstublieft: maak een standaardontwerp! Dat is ook duidelijker voor alle verkeersdeelnemers...
Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36941
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland

Bericht door Rene »

Dan heb je ook nog het fenomeen voorrang op de verkeerspleintjes.

Onder druk van de ENFB is daar een halfslachtig compromis uitgerold (daar hebben we al eens over gediscussieerd).
Alleen de 3 noordelijke provincies zijn tot op heden in staat gebleken om te kiezen voor de meest verkeersveilige oplossing met de beste doorstroming... :roll:
VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB »

Hier de zogenoemde "oktopus-otonde":
Afbeelding
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)
Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36941
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland

Bericht door Rene »

Dat is op maaiveldniveau een "gewoon" verkeerspleintje.
Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15698
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via »

Ben ik gisteren nog overheen gereden, die rotonde. Werkt prima. :)
Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 19012
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland

Bericht door mavas »

Dit lijkt dus een rotonde, maar het is er geen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 2014
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Bericht door nielske1990 »

Als ik daar zou rijden zou ik toch zweren dat het een rotonde is en dat je dan ook alleen rechts om mag rijden.... :?
Wat is trouwens wél het nut van het verhoogde plateau in het midden, want als dat snelheid verlagen is, dan kun je toch net zo goed een drempel aanleggen om twijfelsituaties te voorkomen... :? :roll:
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279
Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36941
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland

Bericht door Rene »

nielske1990 schreef:Wat is trouwens wél het nut van het verhoogde plateau in het midden
Als Almere overstroomt hebben ze alvast een terp... 8-)
Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits »

:P
Albert Einstein
dorpsstraat
Berichten: 205
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:51

Bericht door Albert Einstein »

Er vinden inderdaad ook wel ongelukken plaats op dergelijke pleintjes. Tijdens rijles is me ook aangeleerd om ze links langs te gaan als ik moest afslaan...
Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 33768
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel »

En dat hoort ook zo.