Algemeen rotondetopic

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » wo 10 mei 2006, 18:43

Wat ze soms wel eens doen om graffiti tegen te gaan is heel drukke schilderingen op de muren te maken, waardoor het geen zin heeft om graffiti te spuiten.
De autogordel: een band voor het leven.

ReisThijs
verkeersader

Bericht door ReisThijs » wo 10 mei 2006, 18:58

Frits schreef:Wat ze soms wel eens doen om graffiti tegen te gaan is heel drukke schilderingen op de muren te maken, waardoor het geen zin heeft om graffiti te spuiten.
Hoezo zou zo'n tunneltje dan niet meer interessant zijn voor graffiti? die wordt immers toch wel overgespoten. Hoewel, als de tekeningen mooi genoeg zijn, worden ze wel eens bewaard.

Maar we hebben het hier wel over Houten natuurlijk, met veel tunneltjes maar zeer weinig graffiti. De ergste graffit-tunnel die ik ken is die onder het Westplein in Utrecht, die is dan ook extreem lang (en komt bovenaan direct in de tunnel onder de sporen uit).

Om weer terug te komen op de Houtense (niet-turbo) rotonde, het is natuurlijk overdreven, [img]vier[/img] tunnels om één weg over te steken. De extra tunnels onder de zijwegen waren niet nodig geweest als de zijstraten maar aan een kant een tweerichtingsfietspad hadden, ipv twee. dan had met een tunnel kunnen worden volstaan. Het is natuurlijk stedenbouwkundig gezien wel een zeer geslaagde oplossing, vooral natuurlijk omdat de omringende gebouwen gebogen zijn (het gebouw links stond er overigens al voor de rotonde werd aangelegd, en ook de helft van de fietspaden liep de eerste jaren nergens heen).

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » wo 10 mei 2006, 19:11

ReisThijs schreef:Wat ze soms wel eens doen om graffiti tegen te gaan is heel drukke schilderingen op de muren te maken, waardoor het geen zin heeft om graffiti te spuiten.
Omdat het dan niet meer opvalt. Maar het is zo dat ze zich er niet altijd wat van aantrekken en toch gaan spuiten.
De autogordel: een band voor het leven.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 11 mei 2006, 11:26

Houten heeft veel meel fietstunnels dan hangjongeren. Met die sociale onveiligheid valt het dus wel mee...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 11 mei 2006, 14:02

harry schreef:Houten heeft veel meel fietstunnels dan hangjongeren. Met die sociale onveiligheid valt het dus wel mee...
Als Houten dat wil volhouden dan zal het nog heel wat fietstunnels moeten bijbouwen de komende jaren. Kleine kinderen (waarmee Houten rijkelijk is bedeeld) worden namelijk groter, en een deel daarvan...

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 28 nov 2006, 16:53

Wie eens een vreemde rotonde wil zien, moet eens naar Bataviastad gaan in Lelystad. Daar vlakbij ligt er een enkelstrookrotonde met een rode fietsstrook midden op de rijbaan!
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 28 nov 2006, 16:58

Ik las hetr in verkeerskunde idd. Interessant concept.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 28 nov 2006, 17:07

mavas schreef:Wie eens een vreemde rotonde wil zien, moet eens naar Bataviastad gaan in Lelystad. Daar vlakbij ligt er een enkelstrookrotonde met een rode fietsstrook midden op de rijbaan!
Foto's?
Ik ben wel ooit in Bataviastad geweest, maar kan me de rotonde zelf niet herinneren.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 28 nov 2006, 17:24

Die is ook pas in oktober dit jaar aangepast. Er staat een foto van in Verkeerskunde.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

N11-west
stadsweg

Bericht door N11-west » di 28 nov 2006, 18:09

De rotonde op de kruising N446-Oude Spoorbaan (ex-N445) in Leiderdorp is onlangs verbouwd tot turborotonde.
Ik kom hier regelmatig langs als fietser, en de combinatie fietspad en turborotonde vind ik niet zo'n succes.
Afbeelding
De belangrijkste fietsrichting hier is van rechts naar links op de tekening.
Totaal 4 oversteken dus. Tussen de 1e en 2e baan is de opstelruimte klein en alleen beschermd door de lage rijbaanscheiding. Bovendien zijn turborotondes druk en worden wat sneller bereden. Dat maakt het voor de fietser -die niet weet hoe de rotonde precies in elkaar zit- bij het oversteken van de 1e 2 rijbanen lastig in te schatten met welke verkeersstroom je rekening moet houden. Op de bypass (links) is bovendien de snelheid ondanks het plateau t.o.v. een normale rotonde hoog.
NB: hier lag tot ca. 1998 de ongelijkvloerse aansluiting.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » wo 29 nov 2006, 10:55

Oooh, dat is van die foto van Wouter N14? Belachelijk dat ze zoveel ongelijkvloerse aansltuitingen verkrachten door er een gelijkvloerse van te maken. Ik bedoel, dan nog liever ongelijkvloers met rotondes dan gelijkvloers met rotondes!
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 29 nov 2006, 15:02

Mee eens. Dit is een vrij onoverzichtelijke situatie geworden. Zeker bij die by-pass is het opassen geblazen.
Donateur Vereniging Wegenforum

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » wo 29 nov 2006, 16:53

Waren fietstunneltjes weer te duur? :evil:

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 29 nov 2006, 17:56

Bij meerstrook-rotondes moet je ook geen fietsoversteken willen hebben, dat is veel te gevaarlijk. Zoetermeer doet het bijvoorbeeld wel, en Maastricht ook, maar ik vind dat niks. Voor de fietsers erg onveilig, en voor automobilisten erg onduidelijk.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » wo 29 nov 2006, 18:47

Als er VRI's staan valt dat wel mee. Maar bij een drukke kruising met een redelijk aandeel fietsverkeer (met name bibeko) moeten gewoon fietstunneltjes toegepast worden.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 29 nov 2006, 22:18

Palance schreef:
mavas schreef:Wie eens een vreemde rotonde wil zien, moet eens naar Bataviastad gaan in Lelystad. Daar vlakbij ligt er een enkelstrookrotonde met een rode fietsstrook midden op de rijbaan!
Foto's?
Ik ben wel ooit in Bataviastad geweest, maar kan me de rotonde zelf niet herinneren.
Afbeelding :shock: ik heb zo'n idee dat ik en met mij velen dit een heel slecht idee vinden...
bron: http://www.verkeerskunde.nl/moxie/actue ... srot.shtml

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 29 nov 2006, 22:27

Kaaiman schreef:Oooh, dat is van die foto van Wouter N14? Belachelijk dat ze zoveel ongelijkvloerse aansltuitingen verkrachten door er een gelijkvloerse van te maken. Ik bedoel, dan nog liever ongelijkvloers met rotondes dan gelijkvloers met rotondes!
ik had niet zo gauw in de gaten dat dit die rotonde was, maar idd! :) Probleem is dat de fietsoversteken in de middenberm een zogenaamde roccade moeten hebben, die in dit geval alleen in de bovenste tak aanwezig is. Die maken de oversteek voor fietsers veiliger omdat je dan als fietsers altijd naar het je tegemoetkomende verkeer kijkt. Overigens ligt in die tekening het noorden rechts. En die bypass, daar hoef je idd niet echt voor af te remmen :roll:

ReisThijs
verkeersader

Bericht door ReisThijs » wo 29 nov 2006, 23:00

Wouter N14 schreef:http://www.verkeerskunde.nl/moxie/moxiepix/a2293.jpg :shock: ik heb zo'n idee dat ik en met mij velen dit een heel slecht idee vinden...
Uit genoemde bron:
Deze herkenbare vormgeving moet fietsers én automobilisten snel duidelijk maken welk rijgedrag op deze rotonde wordt verwacht.
Jaja...
Volgens mij is een rotonde zonder fietsstrook dan nog duidelijker.
Er is advies ingewonnen bij het Infopunt duurzaam veilig en zij hebben een positief advies over de fietsrotonde uitgebracht.
Aha, dat verklaart een hoop. :x

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » wo 29 nov 2006, 23:22

Waar zijn we mee bezig in Nederland? :dontknow:

Over een paar decennia is men er al lang en breed achter gekomen dat Duurzaam Veilig allesbehalve duurzaam en veilig is. :?

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 30 nov 2006, 6:56

Oef, wat een vage rotonde is dat, zeg...
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ehuls
verkeersader

Bericht door Ehuls » do 30 nov 2006, 11:11

Die rotonde bij Leiderdorp kom ik regelmatig, lijkt me inderdaad geen fijn ding om me de fiets over te steken, maar ken ik dat kruispunt eigenlijk alleen maar als gelijkvloerse kruising? Als ik het me goed herinner was het hiervoor een gewone rotonde, en daarvoor een gewone gelijkvloerse kruising toch?

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 30 nov 2006, 12:52

Nee, vroeger lag daar een echte ongelijkvloerse kruising.
Helaas heb ik er geen foto's van.

N11-west
stadsweg

Bericht door N11-west » do 30 nov 2006, 14:54

Wat ik me kan herinneren zag de aansluiting er tot ca 1997 zo uit: halfklaverblad aansluiting, beide kwadranten aan de westzijde van de N446. De N445 ging over de N446 heen. De N445 had autowegstatus, en was de aangegeven route Leiden Noord- Amsterdam (directe verbindinsboog bij de A4)
Ca. 1997 is de aansluiting vervangen door een gewone rotonde, officieel ivm de doorstroming, maar de echte reden zou weleens de nieuwe woonwijk op de hoek kunnen zijn.
De doorstroming bleek toch tegen te vallen, daarom is er onlangs een turborotonde van gemaakt.
De N445 is gedeeltelijk gemeentelijk geworden, en al het verkeer naar de A4 wordt tegenwoordig via de N446 naar Hoogmade geleid.

Stefanuzz
stadsweg

Bericht door Stefanuzz » do 30 nov 2006, 15:13

Wouter N14 schreef:
Palance schreef:
Foto's?
Afbeelding :shock: ik heb zo'n idee dat ik en met mij velen dit een heel slecht idee vinden...
Is dat deze?

Afbeelding

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » do 30 nov 2006, 15:33

Waar zie jij de fietsstroken dan? En dan bedoel ik niet die op de rotonde, maar die langs de gewone rijbabanen? :?

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 30 nov 2006, 18:31

nee, dit is hem (in aanbouw) (zoals N11 al zei is het de N445/446 en niet de N302 ;) )
Afbeelding

Op deze link is nog de directe aansluiting te zien van de N445 op de A4 ri Amsterdam (slechte beurt van ViaMichelin!)

N11-west
stadsweg

Bericht door N11-west » do 30 nov 2006, 20:20

er gaan 2 rotondes een beetje door elkaar :) De rotonde waar Stefanuzz het over heeft is niet de rotonde met de fietsstrook in het midden. Volgens mij staat die nog niet in GE. Gelukkig zijn ze in Lelystad nog niet zo gek dat er een fietsstrook midden op een TURBOrotonde wordt gekalkt. ;)

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » do 30 nov 2006, 21:15

Psstt....breng ze nou niet op ideeen! ;)

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 30 nov 2006, 21:50

N11-west schreef:er gaan 2 rotondes een beetje door elkaar :)
:oops: :wall: excuzé moi

Mus
stadsweg

Bericht door Mus » vr 01 dec 2006, 2:43

Wouter N14 schreef: :oops: :wall: excuzé moi
<Mierenneukmodus>
Excusez-moi
</Mierenneukmodus>

Mijn favoriete rotonde is de noordelijke turborotonde aan de aansluiting A67 afrit 35/N266/N612, met verhoogde rijbaanscheiding. Daar kun je gewoon rechtdoor overheen knallen als het niet te druk is ;)