Algemeen rotondetopic
Moderator: Moderatoren
-
- 2x2 autosnelweg
-
- verkeersader
Hoezo zou zo'n tunneltje dan niet meer interessant zijn voor graffiti? die wordt immers toch wel overgespoten. Hoewel, als de tekeningen mooi genoeg zijn, worden ze wel eens bewaard.Frits schreef:Wat ze soms wel eens doen om graffiti tegen te gaan is heel drukke schilderingen op de muren te maken, waardoor het geen zin heeft om graffiti te spuiten.
Maar we hebben het hier wel over Houten natuurlijk, met veel tunneltjes maar zeer weinig graffiti. De ergste graffit-tunnel die ik ken is die onder het Westplein in Utrecht, die is dan ook extreem lang (en komt bovenaan direct in de tunnel onder de sporen uit).
Om weer terug te komen op de Houtense (niet-turbo) rotonde, het is natuurlijk overdreven, [img]vier[/img] tunnels om één weg over te steken. De extra tunnels onder de zijwegen waren niet nodig geweest als de zijstraten maar aan een kant een tweerichtingsfietspad hadden, ipv twee. dan had met een tunnel kunnen worden volstaan. Het is natuurlijk stedenbouwkundig gezien wel een zeer geslaagde oplossing, vooral natuurlijk omdat de omringende gebouwen gebogen zijn (het gebouw links stond er overigens al voor de rotonde werd aangelegd, en ook de helft van de fietspaden liep de eerste jaren nergens heen).
-
- 2x2 autosnelweg
Omdat het dan niet meer opvalt. Maar het is zo dat ze zich er niet altijd wat van aantrekken en toch gaan spuiten.ReisThijs schreef:Wat ze soms wel eens doen om graffiti tegen te gaan is heel drukke schilderingen op de muren te maken, waardoor het geen zin heeft om graffiti te spuiten.
De autogordel: een band voor het leven.
-
- Wegnummerfotograaf
Houten heeft veel meel fietstunnels dan hangjongeren. Met die sociale onveiligheid valt het dus wel mee...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- 4x5 autosnelweg
Als Houten dat wil volhouden dan zal het nog heel wat fietstunnels moeten bijbouwen de komende jaren. Kleine kinderen (waarmee Houten rijkelijk is bedeeld) worden namelijk groter, en een deel daarvan...harry schreef:Houten heeft veel meel fietstunnels dan hangjongeren. Met die sociale onveiligheid valt het dus wel mee...
-
- 2x5 autosnelweg
Wie eens een vreemde rotonde wil zien, moet eens naar Bataviastad gaan in Lelystad. Daar vlakbij ligt er een enkelstrookrotonde met een rode fietsstrook midden op de rijbaan!
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- 4x5 autosnelweg
-
- 4x5 autosnelweg
Foto's?mavas schreef:Wie eens een vreemde rotonde wil zien, moet eens naar Bataviastad gaan in Lelystad. Daar vlakbij ligt er een enkelstrookrotonde met een rode fietsstrook midden op de rijbaan!
Ik ben wel ooit in Bataviastad geweest, maar kan me de rotonde zelf niet herinneren.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x5 autosnelweg
Die is ook pas in oktober dit jaar aangepast. Er staat een foto van in Verkeerskunde.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
-
- stadsweg
De rotonde op de kruising N446-Oude Spoorbaan (ex-N445) in Leiderdorp is onlangs verbouwd tot turborotonde.
Ik kom hier regelmatig langs als fietser, en de combinatie fietspad en turborotonde vind ik niet zo'n succes.

De belangrijkste fietsrichting hier is van rechts naar links op de tekening.
Totaal 4 oversteken dus. Tussen de 1e en 2e baan is de opstelruimte klein en alleen beschermd door de lage rijbaanscheiding. Bovendien zijn turborotondes druk en worden wat sneller bereden. Dat maakt het voor de fietser -die niet weet hoe de rotonde precies in elkaar zit- bij het oversteken van de 1e 2 rijbanen lastig in te schatten met welke verkeersstroom je rekening moet houden. Op de bypass (links) is bovendien de snelheid ondanks het plateau t.o.v. een normale rotonde hoog.
NB: hier lag tot ca. 1998 de ongelijkvloerse aansluiting.
Ik kom hier regelmatig langs als fietser, en de combinatie fietspad en turborotonde vind ik niet zo'n succes.

De belangrijkste fietsrichting hier is van rechts naar links op de tekening.
Totaal 4 oversteken dus. Tussen de 1e en 2e baan is de opstelruimte klein en alleen beschermd door de lage rijbaanscheiding. Bovendien zijn turborotondes druk en worden wat sneller bereden. Dat maakt het voor de fietser -die niet weet hoe de rotonde precies in elkaar zit- bij het oversteken van de 1e 2 rijbanen lastig in te schatten met welke verkeersstroom je rekening moet houden. Op de bypass (links) is bovendien de snelheid ondanks het plateau t.o.v. een normale rotonde hoog.
NB: hier lag tot ca. 1998 de ongelijkvloerse aansluiting.
-
- Secretaris
Oooh, dat is van die foto van Wouter N14? Belachelijk dat ze zoveel ongelijkvloerse aansltuitingen verkrachten door er een gelijkvloerse van te maken. Ik bedoel, dan nog liever ongelijkvloers met rotondes dan gelijkvloers met rotondes!
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
- 2x3 autosnelweg
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 2x5 autosnelweg
Bij meerstrook-rotondes moet je ook geen fietsoversteken willen hebben, dat is veel te gevaarlijk. Zoetermeer doet het bijvoorbeeld wel, en Maastricht ook, maar ik vind dat niks. Voor de fietsers erg onveilig, en voor automobilisten erg onduidelijk.
-
- 2x2 autosnelweg
-
- Moderator
Palance schreef:Foto's?mavas schreef:Wie eens een vreemde rotonde wil zien, moet eens naar Bataviastad gaan in Lelystad. Daar vlakbij ligt er een enkelstrookrotonde met een rode fietsstrook midden op de rijbaan!
Ik ben wel ooit in Bataviastad geweest, maar kan me de rotonde zelf niet herinneren.

bron: http://www.verkeerskunde.nl/moxie/actue ... srot.shtml
-
- Moderator
ik had niet zo gauw in de gaten dat dit die rotonde was, maar idd!Kaaiman schreef:Oooh, dat is van die foto van Wouter N14? Belachelijk dat ze zoveel ongelijkvloerse aansltuitingen verkrachten door er een gelijkvloerse van te maken. Ik bedoel, dan nog liever ongelijkvloers met rotondes dan gelijkvloers met rotondes!

-
- verkeersader
Uit genoemde bron:Wouter N14 schreef:http://www.verkeerskunde.nl/moxie/moxiepix/a2293.jpghock: ik heb zo'n idee dat ik en met mij velen dit een heel slecht idee vinden...
Jaja...Deze herkenbare vormgeving moet fietsers én automobilisten snel duidelijk maken welk rijgedrag op deze rotonde wordt verwacht.
Volgens mij is een rotonde zonder fietsstrook dan nog duidelijker.
Aha, dat verklaart een hoop.Er is advies ingewonnen bij het Infopunt duurzaam veilig en zij hebben een positief advies over de fietsrotonde uitgebracht.

-
- Secretaris
Waar zijn we mee bezig in Nederland?
Over een paar decennia is men er al lang en breed achter gekomen dat Duurzaam Veilig allesbehalve duurzaam en veilig is.

Over een paar decennia is men er al lang en breed achter gekomen dat Duurzaam Veilig allesbehalve duurzaam en veilig is.

-
- 4x5 autosnelweg
Oef, wat een vage rotonde is dat, zeg...
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- verkeersader
Die rotonde bij Leiderdorp kom ik regelmatig, lijkt me inderdaad geen fijn ding om me de fiets over te steken, maar ken ik dat kruispunt eigenlijk alleen maar als gelijkvloerse kruising? Als ik het me goed herinner was het hiervoor een gewone rotonde, en daarvoor een gewone gelijkvloerse kruising toch?
-
- 4x5 autosnelweg
-
- stadsweg
Wat ik me kan herinneren zag de aansluiting er tot ca 1997 zo uit: halfklaverblad aansluiting, beide kwadranten aan de westzijde van de N446. De N445 ging over de N446 heen. De N445 had autowegstatus, en was de aangegeven route Leiden Noord- Amsterdam (directe verbindinsboog bij de A4)
Ca. 1997 is de aansluiting vervangen door een gewone rotonde, officieel ivm de doorstroming, maar de echte reden zou weleens de nieuwe woonwijk op de hoek kunnen zijn.
De doorstroming bleek toch tegen te vallen, daarom is er onlangs een turborotonde van gemaakt.
De N445 is gedeeltelijk gemeentelijk geworden, en al het verkeer naar de A4 wordt tegenwoordig via de N446 naar Hoogmade geleid.
Ca. 1997 is de aansluiting vervangen door een gewone rotonde, officieel ivm de doorstroming, maar de echte reden zou weleens de nieuwe woonwijk op de hoek kunnen zijn.
De doorstroming bleek toch tegen te vallen, daarom is er onlangs een turborotonde van gemaakt.
De N445 is gedeeltelijk gemeentelijk geworden, en al het verkeer naar de A4 wordt tegenwoordig via de N446 naar Hoogmade geleid.
-
- stadsweg
Is dat deze?Wouter N14 schreef:Palance schreef:Foto's?mavas schreef:Wie eens een vreemde rotonde wil zien, moet eens naar Bataviastad gaan in Lelystad. Daar vlakbij ligt er een enkelstrookrotonde met een rode fietsstrook midden op de rijbaan!
Ik ben wel ooit in Bataviastad geweest, maar kan me de rotonde zelf niet herinneren.![]()
hock: ik heb zo'n idee dat ik en met mij velen dit een heel slecht idee vinden...

-
- Secretaris
Waar zie jij de fietsstroken dan? En dan bedoel ik niet die op de rotonde, maar die langs de gewone rijbabanen? 

-
- Moderator
nee, dit is hem (in aanbouw) (zoals N11 al zei is het de N445/446 en niet de N302
)

Op deze link is nog de directe aansluiting te zien van de N445 op de A4 ri Amsterdam (slechte beurt van ViaMichelin!)

Op deze link is nog de directe aansluiting te zien van de N445 op de A4 ri Amsterdam (slechte beurt van ViaMichelin!)
-
- stadsweg
-
- 2x2 autosnelweg
-
- Moderator
-
- stadsweg