Algemeen rotondetopic

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

mavas
2x5 autosnelweg

Re: Centrale rotonde-draad

Bericht door mavas » do 06 mar 2014, 21:05

Bedankt voor deze informatie! Ik weet vrij zeker dat het op dit forum al eens besproken is deze turborotonde, want ik kan me nog herinneren dat ik daar opmerkingen heb gemaakt over het ontwerp van de rotonde. Deze voldoet namelijk helemaal niet aan de richtlijnen voor turborotondes. Onder andere ontbreekt het verhoogde fietspad waardoor gemotoriseerd verkeer nu geen snelheid mindert en niet geattendeerd wordt op langzaam verkeer. Daarnaast wordt in de richtlijn geadviseerd om langzaam verkeer niet in 2 richtingen over een turbo te laten gaan en fietsers en eigenlijk helemaal niet in de voorrang te zetten op turbo's.

Nou je ziet dus wat het resultaat is als een wegbeheerder koste wat kost wil afwijken van de richtlijn, terwijl die richtlijn er juist op gericht is om de veiligheid zo hoog mogelijk te brengen... :neenee:
Ik zou als weggebruiker de wegbeheerder aansprakelijk stellen voor het afwijken van de richtlijn.

NB. Ook in Roosendaal komt zo een rampenturborotonde voor binnen de bebouwde kom. Ik heb er alleen geen cijfers van of daar nog steeds veel ongevallen met fietsers voorkomen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 07 mar 2014, 10:28

mavas schreef:Ik zou als weggebruiker de wegbeheerder aansprakelijk stellen voor het afwijken van de richtlijn.
Die zal dan zeggen: "Het is een richtlijn, het is niet bindend." :geenlach:

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 07 mar 2014, 11:12

Daarbij moet de wegbeheerder argumenteren waarom van de richtlijn is afgeweken. En als die argumenten zwak zijn, kun je het volgens mij wel verliezen als wegbeheerder lijkt me.

Als bv de geeltijd van een verkeerslicht op een 80km/h-weg op 2 of 3 seconden staat, en je wordt geflitst voor door rood rijden, dan kan je een rechtszaak met succes aanspannen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 07 mar 2014, 11:40

Dit ding is een schande.

De automobilisten hebben veel te veel dingen om op te letten. Voor vrachtwagens is dat nog lastiger om goed te zien. Busjes zijn wat dat betreft vaak nog erger dan vrachtwagens... En dan ga je er borden neer zetten dat de fietsers in de voorrang zitten... Tsja is leuk maar als je teveel informatie krijgt om te verwerken gaan extra borden natuurlijk niet helpen.

Sowieso is het een probleem als fietsers op twee manieren rond mogen, omdat je op teveel plekken teveel dingen in de gaten moet houden. De fietser die hetzelfde doet als de auto houd je met oprijden veel makkelijker in de gaten dan de fietser die met de klok mee gaat (en bij sommige vrachtauto's worden die afgedekt door de spiegel-kerstboom aan de rechtse kant). Bij het verlaten van de rotonde is de fietser die tegen de klok in gaat misschien wel goed zichtbaar omdat hij/zij van voor komt, maar je moet daar zo goed letten op de fietsers die "normaal" rijden dat je daar gewoon teveel informatie krijgt waardoor stukjes niet opgepakt worden.

-Wat mij betreft moeten hier de fietsers GISTEREN nog uit de voorrang gehaald worden en moet men ook zo snel mogelijk voor de fietsers één verplichte rijrichting instellen.

In de verkeersregels zou ik graag twee veranderingen willen zien:
- Als "zwakkere" verkeersdeelnemers zich niet aan de voorrangsregels houden, zijn ze de status van "zwakkere" kwijt.
- Bij spookrijden over de rotonde kan er nooit sprake zijn van voorrang EN ben je altijd schuldig bij een aanrijding.

-In de richtlijnen, wat mij betreft zou het beter zijn als de fietsers structureel geen voorrang zouden hebben op rotondes. Je zou het kunnen toestaan op bepaalde rotondes maar dan moet je het fietspad zo construeren dat de fietsers goed zichtbaar zijn. Haakse bochten voor fietsers die een stukje van de rotonde af liggen en de mogelijkheid om jezelf bij het verlaten van de rotonde zo the positioneren dat de fietsers zich veel minder in een slecht zichtbare positie bevinden.

Een fietser is veel wendbaarder en kan bovendien veel makkelijker zijn/haar hoofd in allerlei standen draaien om overzicht te houden. Voor de fietser zou het in principe veel makkelijker moeten zijn om de situaties goed in te schatten.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 07 mar 2014, 14:02

duikgek89 schreef:-In de richtlijnen, wat mij betreft zou het beter zijn als de fietsers structureel geen voorrang zouden hebben op rotondes.
Dat is één van de twee mogelijke uitvoeringen van een rotonde, maar wordt vrijwel alleen in de drie noordelijke provincies toegepast, m.u.v. de gemeenten Leeuwarden en Smallingerland.
Je zou het kunnen toestaan op bepaalde rotondes maar dan moet je het fietspad zo construeren dat de fietsers goed zichtbaar zijn. Haakse bochten voor fietsers die een stukje van de rotonde af liggen en de mogelijkheid om jezelf bij het verlaten van de rotonde zo the positioneren dat de fietsers zich veel minder in een slecht zichtbare positie bevinden.
Het Kampense model dus, waar de fietspaden rond de rotondes de vorm van een vooroorlogse stuiver hebben zodat de fietsers veel beter te zien zijn voor automobilisten: https://maps.google.nl/maps?q=stad+kamp ... l&t=h&z=20

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 07 mar 2014, 14:25

Zo inderdaad. Ik ben van mening dat het overal zo hoort.

Gewoon iets als hier: http://goo.gl/maps/2ypxL
Is met name als er veel fietsers zijn als de scholen beginnen ook vrij irritant/onoverzichtelijk. Fietsers komen van twee kanten en crossen door elkaar alsof het mieren zijn...
TOEVOEGING
Ook een stuk overzichtelijker en veiliger als de dertien in een dozijn rotondes zoals deze: http://goo.gl/maps/2wJLg

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » vr 07 mar 2014, 14:38

Inderdaad zijn rotondes met 'ronde fietspaden' waarbij fietsers voorrang hebben erg onoverzichtelijk. Het verschilt hier ook per gemeente: in gemeente Leiden en Oegstgeest hebben fietsers over het algemeen voorrang, in gemeente Katwijk niet. Ik vind de Katwijker situatie dus beter.

Als fietser kijk ik, ook als ik voorrang heb, wel twee keer uit voor ik ga, want als je over het hoofd wordt gezien ben je morsdood.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » vr 07 mar 2014, 14:48

De Eisen en Richtlijnen Bouw Infrastructuur (ERBI) van de provincie Noord-Holland maakt wat betreft het ontwerp van rotondes onderscheidt tussen fietsers in en uit de voorrang. Dit staat in de ERBI:
''Rotondes op provinciale wegen liggen vrijwel altijd buiten de bebouwde kom. Zodoende dienen fietsers voorrang te verlenen aan gemotoriseerd verkeer. Daarom wordt aan de ligging van fietspaden om de rotonde heen eisen gesteld. Deze dienen een dusdanige vorm te krijgen, zodat de fietser een duidelijke afslagbeweging moet maken voor de oversteekbeweging. Hierdoor wordt de voorrangsplicht voor de fietser zoveel mogelijk ondersteund.''
Enne gojje mins blieft altied leave.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 07 mar 2014, 14:54

^^ Dat zie je heel goed in het Noord-Nederlandse model: https://maps.google.nl/maps?q=assen&ll= ... e&t=h&z=20

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » vr 07 mar 2014, 14:55

^^ Exact. ;)

Mandelsoft
expressweg

Bericht door Mandelsoft » vr 07 mar 2014, 15:20

Kijk eens goed naar het "ideaalontwerp" voor een turborotonde:

Afbeelding

1. Fietsers uit de voorang
2. Knik in het fietspad in de middenberm om fietsers af te remmen en om de zichtlijnen te vergroten.
3. Negatieve kromming ipv positieve kromming van fietspad om turborotonde heen.

Deze drie elementen die de veiligheid van fietsers zouden moeten vergroten zijn bij de turborotonde in kwestie niet aanwezig. Dat zal waarschijnlijk de oorzaak zijn van de lage veiligheid op deze rotonde...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

petervdveen
autoweg

Bericht door petervdveen » vr 07 mar 2014, 15:23

Ik snap zoiezo niet dat er zoveel fietspaden gecombineerd moeten worden met de normale autowegen.
Als het aan mij lag dan was dat veel meer gescheiden geweest.

Ook snap ik niet waarom nooit iemand bedacht heeft om fietsers rechtsom op een rotonde te laten fietsen. Nooit meer een fietser in de dode hoek.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 07 mar 2014, 15:26

Maar wel 3 takken die je over moet steken in plaats van 1 als je als fietser rechtdoor wilt...

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » vr 07 mar 2014, 16:34

Coen Tunnel schreef:^^ Dat zie je heel goed in het Noord-Nederlandse model: https://maps.google.nl/maps?q=assen&ll= ... e&t=h&z=20
Kan ook met fietsers in de voorrang: Steenbergen
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Tim
expressweg

Bericht door Tim » vr 07 mar 2014, 17:47

Ik zie niks in die verkeersscheiding, zeker niet bibeko. Als nou kort voor de rotonde de fietspaden zouden ophouden en de fietsers op de rotonde zouden mogen, zou het veel beter zijn...
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » vr 07 mar 2014, 17:53

Ja, en dat zou stukken beter zijn. Zeker met de huidige wegbreedtes in Nederland, krijg je een soort shared space. Daar zitten we wel op te wachten ;)

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 07 mar 2014, 19:51

keokiracer schreef:
Coen Tunnel schreef:^^ Dat zie je heel goed in het Noord-Nederlandse model: https://maps.google.nl/maps?q=assen&ll= ... e&t=h&z=20
Kan ook met fietsers in de voorrang: Steenbergen
En daar zou ik het dus nog liever zien dan bij rotondes waar de fietsers NIET in de voorrang zitten. Als fietser is het nogal makkelijk om gewoon je kop een beetje te draaien, veel dode hoek heb je niet... Hangt een beetje van je lenigheid af, niet iedereen kan compleet achterstevoren zitten, maar je kunt genoeg draaien met het hoofd om alles te zien.

Het probleem bij rotondes waar fietsers in de voorrang zitten is dat ze voor veel voertuigen slecht zichtbaar zijn. Met een normale auto gaat het nog wel en is het hooguit oncomfortabel kijken, maar bestelwagens, busjes en vrachtwagens zijn een ander verhaal. Vrachtwagens hebben dan nog o.a. nog een dode hoek spiegel en die chauffeurs die krijgen bij hun rijopleiding uitleg over waar je wat kunt bekijken en wat je wel en niet kunt zien, maar je moet wel erg veel spiegels in de gaten houden...
Sprinter-piloten rijden met een autorijbewijs, hebben minder spiegels ter beschikking en krijgen ook nooit iets uitgelegd over dode hoeken en dergelijke. Dat is gewoon wachten op ongelukken...

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » zo 09 mar 2014, 15:28

Dat laatste is een zeer slechte trend. Hoe kunnen ze dat verantwoorden naar veiligheid toe? Landschapsvervuiling is het.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » zo 09 mar 2014, 15:34

Landschapsvervuiling ammehoela. Het is 3 of 4x een bordje van nog niet eens 1 m². De rotonde hier in de buurt was altijd een puinzooi. Het zag er niet uit. Onafgewerkt, alle bloemen door elkaar. Wilden ze dat normaal maken haalden ze er alle bloemen uit zonder er een jaar lang iets voor terug te plaatsen enz. Sinds er reclame op de rotonde staat is de groenvoorziening ook voor degene die de rotonde heeft 'gekocht' en ziet alles er weer netjes uit. Wat mij betreft mogen er meer rotondes in de gemeente 'verkocht' worden.
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » zo 09 mar 2014, 15:37

Schreeuwerige reclame kan je niet vergelijken met een scheve bloembak.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » zo 09 mar 2014, 15:43

Scheve bloembak? Haha. Waren er maar scheve bloembakken, dan was het nog te doen geweest. Die hele rotonde leek wel een slagveld. Zoals je hier onder kunt zien, ziet het er nu goed uit. En in tegenstelling tot wat de gemeente deed, wordt de rotonde iets van 1x in de maand bijgewerkt. Das toch wel een hele upgrade van 1x per jaar door de gemeente...
En schreeuwerige reclame? Heb jij OOIT een rotonde met reclame erop gezien? Er staat geen bord van 80 m² op de rotonde hoor...

Afbeelding
Nou, wat schreeuwerig zeg...

edit: jammer dat SV de situatie van net na het gemeenteonderhoud laat zien :feestjenee:
Laatst gewijzigd door keokiracer op zo 09 mar 2014, 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 09 mar 2014, 15:46

Het is misschien niet schreeuwerig of iets, maar reclame hoort gewoonweg niet thuis in het verkeer. Het is reeds aangetoond dat reclameborden, zuilen of displays de weggebruiker afleiden, wat leidt tot gevaarlijke situaties. Daarom ben ik het wel met Alfa eens: een slechte trend. Weghalen die onzin.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » zo 09 mar 2014, 15:55

Sorry hoor, maar dat leidt echt niet af. Die borden staan er dik een jaar en het enige wat ik ervan weet is dat het over een school in de regio gaat. Weet niet eens 100% zeker om welke school het gaat.

Ik heb liever van die kleine bordjes door bedrijven/scholen/whatever dan de gemeente die er enorme borden gaat plaatsen...

Afbeelding
Printscreen uit oude video; Rotonde is inmiddels van een of meerdere bedrijven en er staan kleine bordjes a la de rotonde in Halsteren. Als je de reclame goed inperkt is er echt geen probleem. Het valt amper op, het kost de gemeente geen geld (het levert mogelijk zelfs geld op?), de openbare ruimte ziet er goed uit. Als je hierdoor serieus wordt afgeleid, dan heb je toch echt een probleem als je je in het verkeer moet begeven. Dan ben je echt het type dat bezig is en ineens 2 minuten op een vlieg gaat focussen... (oftewel ik als ik huiswerk moet maken en geen zin heb :oops:. Gelukkig zie ik het verkeer niet als huiswerk :p)

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 09 mar 2014, 15:58

Jij mag zeggen dat het geen effect heeft op de verkeersveiligheid, maar dat heeft het wel. Ook kleine bordjes. Ze staan in het gezichtsveld van de weggebruiker dus de kans is erg groot dat het afleidt en dus gevolgen heeft voor de verkeersveiligheid. Nogmaals, er is al veel onderzoek naar gedaan.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 09 mar 2014, 17:36

Turborotonde in Kampen met een portaalwegwijzer.

Afbeelding
tractor by Chriszwolle, on Flickr

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 09 mar 2014, 17:38

Jammer van de erg lange pijlen, dat was niet nodig geweest. Voor de rest wel aardige borden. Misschien had alleen het lettertype iets groter gemogen.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 09 mar 2014, 17:41

keokiracer schreef:Heb jij OOIT een rotonde met reclame erop gezien?
Ja, hier in Barendrecht. Geen grote borden, maar wat mij betreft gewoon niet doen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 09 mar 2014, 22:25

Die portaalwegwijzer had juist wat beter gekund. Zo staan Dronten, Emmeloord en Zwolle 2 keer op het bord, terwijl dit ook 1 keer had gekund. Ijsselmuiden en 's-Heerenbroek staan er daarentegen maar 1 keer op, terwijl je zowel op de linker als de middelste rijstrook die bestemmingen kunt bereiken.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 09 mar 2014, 22:45

^^ Inderdaad, dat kan beter ;)

Afbeelding

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 09 mar 2014, 22:46

^^ Had het rechter rijtje doelen niet ook gecentreerd moeten zijn? :)

En hoe had dit gemoeten volgens de nieuwe richtlijn?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge