Algemeen rotondetopic
Moderator: Moderatoren
-
Wouter N14
- Moderator
Re: Algemeen rotondetopic
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
verfmeer95
- expressweg
Er staan bij turborotondes altijd al borden: Verhoogde rijstrookscheiding. Dat lijkt mij duidelijk genoeg. Maar dat mensen de turbopleinen in het Westland nu niet begrijpen begrijp ik, dat komt omdat de voorsorteervakken nog niet overal zijn aangelegd, waardoor je nu 200 meter hebt om uit 5 rijstroken te kiezen (a la tolpleinen.)
-
Wouter N14
- Moderator
Vandaag weer over de in aanbouw zijnde turbopleinen Westerlee en Vlietpolderplein gekomen en ik vind het wel prima. Men benut de beschikbare stroken niet optimaal dus dat levert mij lege voorsorteerstroken op. Staan ze in twee rijen met z'n zessen achter elkaar en de meest linkse leeg 
-
Chris
- Moderator
-
jdb2
- autoweg
Ik wou onderstaande in het turborotonde topic posten, maar aangezien het daar lang inactief is gebleven doe ik het hier maar.
Dit ding in Zwijnaarde heeft aan beide uiteinden ook wel turbokenmerken. Een uitgerokken rotonde mét bushalte en parkeerplaatsen
Dit ding in Zwijnaarde heeft aan beide uiteinden ook wel turbokenmerken. Een uitgerokken rotonde mét bushalte en parkeerplaatsen
🍉
-
debaanverkeer
- woonerf
Arbeitspapier Turbokreisverkehre (Richtlijn turborotondes Duitsland)
Ook in Duitsland is de richtlijn voor turborotondes verschenen. Ze hebben in Duitsland 4 gradaties in richtlijnen. Dit Arbeitspapier heeft de laagste "status" en geldt daarmee als een eerste versie van een richtlijn. Na ervaringen zullen ze de richtlijn gaan aanscherpen / aanpassen en krijgt het een iets hogere status, enz.
Te bestellen bij FGSV voor 26,80 euro. De inhoudsopgave is hier te zien.
Ook in Duitsland is de richtlijn voor turborotondes verschenen. Ze hebben in Duitsland 4 gradaties in richtlijnen. Dit Arbeitspapier heeft de laagste "status" en geldt daarmee als een eerste versie van een richtlijn. Na ervaringen zullen ze de richtlijn gaan aanscherpen / aanpassen en krijgt het een iets hogere status, enz.
Verkeer | Verkeersveiligheid | Vorm
-
Chris
- Moderator
Rheinfelden:

Königstein am Taunus:

Baden-Baden:

-
Mandelsoft
- expressweg
Alleen de laatste is een echte turborotonde; de andere twee zijn gewoon rotondes met spiraalbelijning.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Ik heb nooit begrepen waarom je voor een overheidsrichtlijn moet betalen.debaanverkeer schreef: Ook in Duitsland is de richtlijn voor turborotondes verschenen. Ze hebben in Duitsland 4 gradaties in richtlijnen. Dit Arbeitspapier heeft de laagste "status" en geldt daarmee als een eerste versie van een richtlijn. Na ervaringen zullen ze de richtlijn gaan aanscherpen / aanpassen en krijgt het een iets hogere status, enz.
Hier is wel wat extra informatie te vinden wat er in dat 'arbeitspapier' staat: https://www.ise.kit.edu/rd_download/SEB ... Haller.pdf (pagina 14 en volgende).
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Interessant die 4 gradaties/statussen. Iets soortgelijks zouden ze in Nederland ook moeten doen omdat bepaalde delen van de richtlijnen je als eis zou willen hebben vind ik. Nu kan iedere wegbeheerder maar van de richtlijn afwijken wat hij wil, als het maar "gefundeerd" is. Dat zou je toch meer willen borgen, dat bepaalde essentiële onderdelen als eis worden neergezet, en bepaalde delen "optioneel" zijn. Zoals bij de richtlijn turborotondes, ik zou graag zien dat tweerichtingverkeer op turborotondes van langzaam verkeer verboden wordt. En als tweede eis, dat mocht een fietspad in de voorrang liggen, dat daar dan verplicht drempeltjes voor liggen.debaanverkeer schreef:Ze hebben in Duitsland 4 gradaties in richtlijnen. Dit Arbeitspapier heeft de laagste "status" en geldt daarmee als een eerste versie van een richtlijn. Na ervaringen zullen ze de richtlijn gaan aanscherpen / aanpassen en krijgt het een iets hogere status, enz.
-
Victor
- autoweg
Hallo... is de precieze vorm zo belangrijk om wel of niet "turbo" als toevoeging te krijgen?Mandelsoft schreef:Alleen de laatste is een echte turborotonde; de andere twee zijn gewoon rotondes met spiraalbelijning.
Het effect is uiteindelijk hetzelfde... de belijning zorgt ervoor dat je de rotonde op de juiste manier neemt, inclusief het vooraf voorsorteren.
-
Mandelsoft
- expressweg
Niet helemaal. Wat echt karakteristiek is bij turborotondes is dat ze nagenoeg cirkelvormig zijn en alle wegen met een hoek van 90 graden op elkaar aansluiten, om zo de snelheid uit het verkeer te halen en om de rotonde veiliger te maken (of dit ook echt werkt of wenselijk is voor het verkeersbeeld is een andere vraag). Dit is alleen bij je laatste voorbeeld het geval. Het eerste voorbeeld heeft vijf armen en die kan je inherent niet haaks op elkaar aansluiten; de tweede is ovaal.
Al moet ik wel zeggen dat dit een vrij subtiel onderscheid is.
Al moet ik wel zeggen dat dit een vrij subtiel onderscheid is.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
-
Kaaiman
- Secretaris
De werking én verkeersveiligheid hangt bij turborotondes sterk af van de uitvoering. Dat luistert vrij nauw, niet in de minste plaats door de visuele begeleiding.
De turborotonde in de N331 bij Hasselt is bijvoorbeeld niet goed uitgevoerd. Rechts voorgesorteerd lijk je visueel (ook) de binnenste strook van de rotonde op te kunnen rijden, omdat het overrijdbare driehoekspunt aan het begin van de rijstrookscheiding ontbreekt. Het is dat ik weet hoe turborotondes behoren te werken, maar elke keer als ik daar langsrijd, kijk ik er toch weer vreemd tegenaan.

De turborotonde in de N331 bij Hasselt is bijvoorbeeld niet goed uitgevoerd. Rechts voorgesorteerd lijk je visueel (ook) de binnenste strook van de rotonde op te kunnen rijden, omdat het overrijdbare driehoekspunt aan het begin van de rijstrookscheiding ontbreekt. Het is dat ik weet hoe turborotondes behoren te werken, maar elke keer als ik daar langsrijd, kijk ik er toch weer vreemd tegenaan.

🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
debaanverkeer
- woonerf
Alleen de onderste foto is een turborotonde. De andere twee zijn 'concentrische tweestrooksrotondes" waarbij op de rotonde continu stuurcorrecties nodig zijn. ook ontspringen de binnenste rijstroken niet direct als nieuwe rijstrook, maar ontstaan ze 'langzaam'. Trouwens, er liggen wel meer turborotondes in Duitsland. Zie deze kaart.Chris schreef:turborotondes in Duitsland:
Ja, de definitie wanneer een rotonde een turborotonde wordt genoemd is naar mijn mening vrij strak.Victor schreef:Hallo... is de precieze vorm zo belangrijk om wel of niet "turbo" als toevoeging te krijgen?
Het effect is uiteindelijk hetzelfde... de belijning zorgt ervoor dat je de rotonde op de juiste manier neemt, inclusief het vooraf voorsorteren.
Zie hier de eisen die aan een turborotonde gesteld worden en dit zijn de verschillende types waaruit gekozen kan worden. B.v. een omgebouwde tweestrooksrotonde met een cirkel als middeneiland waarbij met verf een verdrijvingsvlak is geschilderd (zoals die in Rheinfelden) is dus geen turborotonde.
-
debaanverkeer
- woonerf
De richtlijnen in Duitsland kennen de volgende gradaties (overgetypt... dus in Duits):mavas schreef:Interessant die 4 gradaties/statussen. Iets soortgelijks zouden ze in Nederland ook moeten doen omdat bepaalde delen van de richtlijnen je als eis zou willen hebben vind ik.debaanverkeer schreef:Ze hebben in Duitsland 4 gradaties in richtlijnen. Dit Arbeitspapier heeft de laagste "status" en geldt daarmee als een eerste versie van een richtlijn. Na ervaringen zullen ze de richtlijn gaan aanscherpen / aanpassen en krijgt het een iets hogere status, enz.
R steht für Regelwerke
W steht für Wissendokumente
Kategorie R1: Veröffentlichungen umfassen Vertragsgrundlagen sowie Richtlinien. Sie sind stets innerhalb der FGSV abgestimmt. Sie haben, insbesondere wenn sie als Vertragsbestandteil vereinbart werden sollen, eine hohe Verbindlichkeit.
Kategorie R2: Veröffentlichungen umfassen Merkblätter und Empfehlungen. Sie sind stets innerhalb der FGSV abgestimmt. Die FGSV empfiehlt ihre Anwendun als Stand der Technik.
Wissendokumente W1: Veröffentlichungen umfassen Arbeitspapiere. Sie sind stets innerhalb der FGSV, jedoch nicht mit Externen abgestimmt. Sie geben den aktuellen Stand des Wissens innerhalb der zuständigen FGSV-Gremien wieder.
Wissendokumente W2: Veröffentlichungen umfassen Arbeitspapiere. Dabei kann es sich um Zwischenstánde bei der erarbeitung von weitergehenden Aktivitäten oder um Informations- und Arbeisthilfen handeln. Sie sind nicht innerhalb der FGSV abgestimmt; sie geben die Auffassund eines einzelnen FGSV-Gremiens wieder.
OK, de nu verschenen Duitse richtlijn is dus een W2 document.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Het principe is exact gelijk aan een turborotonde: voorsorteren en onmiddellijk in het goede vak zodat ook de binnenste rijstrook beter gebruikt wordt. Het enige verschil is dat die spiraalrotondes minder veilig zijn omdat er ongewenste rijstrookveranderingen kunnen gedaan worden.debaanverkeer schreef:Alleen de onderste foto is een turborotonde. De andere twee zijn 'concentrische tweestrooksrotondes" waarbij op de rotonde continu stuurcorrecties nodig zijn. ook ontspringen de binnenste rijstroken niet direct als nieuwe rijstrook, maar ontstaan ze 'langzaam'. Trouwens, er liggen wel meer turborotondes in Duitsland. Zie deze kaart.Chris schreef:turborotondes in Duitsland:
-
Juerd
- expressweg
Niet "het principe" is hetzelfde, maar "een van de principes".
Geen van de losse elementen maakt iets een turborotonde; het concept werkt vooral zo goed door de combinatie van een aantal uitgangspunten.
Geen van de losse elementen maakt iets een turborotonde; het concept werkt vooral zo goed door de combinatie van een aantal uitgangspunten.
-
debaanverkeer
- woonerf
Mijn kaart met locaties van turborotondes is weer geactualiseerd.
Nu 385 turbo's wereldwijd op kaart met alle informatie die per rotonde bekend is!
Zie hier de actuele kaart.
Nu 385 turbo's wereldwijd op kaart met alle informatie die per rotonde bekend is!
Zie hier de actuele kaart.
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Re: Centrale rotonde-draad
Kennelijk is de rotonde mei dit jaar eindelijk grondig aangepast. De tweestrookstoeritten zijn enkelstrooks geworden, net zoals de afritten. Tevens zijn de afritten enkelstrooks geworden en zijn de fietsoversteken verder weg gelegd. Langzaam verkeer zit nog wel steeds in de voorrang. Zie hier: http://www.verkeersnet.nl/15537/geknepen-turborotonde/lebre7 schreef:Het Nieuwlandplein. Ja zucht.... Tegenwoordig dus al "de rotonde des doods".
Het wil maar niet lukken de rotonde veiliger te krijgen met de fietsers. Men draagt iedere keer wat lapmiddelen voor.
Iemand ervaring met de nieuwe situatie?
-
Chris
- Moderator
Soms worden rotondes nog vervangen door verkeerslichten. Zoals hier bij de aansluiting Bunschoten (A1) waar een tweestrooks rotonde is vervangen door een VRI. (met drempels zo te zien...? )

-
Wouter N14
- Moderator
Jammer dat de bypasses niet zijn behouden 
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
-
Mandelsoft
- expressweg
Bij bepaalde intensiteiten zijn rotondes niet meer inzetbaar en presteert een VRI-kruising beter. Waarschijnlijk is dit hier het geval.
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Maar dat hoeft dan toch niet tegelijk te betekenen dat (bestaande) by passes worden weggehaald. Ook bij VRI kruisingen hebben die dingen nut, omdat ze de doorstroming bevorderen. Niet alleen kan verkeer dat rechtsaf wil direct doorrijden, ook hoeft verkeer om andere verbindingen minder lang te wachten omdat bepaalde conflicten als gevolg van de by passes niet bestaat. Een win-win situatie zou je denken.
Ik kan twee redenen bedenken om de by passes weg te halen:
1. Ze zijn bij VRI kruisingen mogelijk onveiliger omdat doorgaand verkeer het niet verwacht dat verkeer via een by pass bijvoegt. Geen idee of dit een plausibele reden is.
2. De wegbeheerder wil de doorstroming niet te veel bevorderen, bijvoorbeeld omdat dit meer sluipverkeer aantrekt.
Ik kan twee redenen bedenken om de by passes weg te halen:
1. Ze zijn bij VRI kruisingen mogelijk onveiliger omdat doorgaand verkeer het niet verwacht dat verkeer via een by pass bijvoegt. Geen idee of dit een plausibele reden is.
2. De wegbeheerder wil de doorstroming niet te veel bevorderen, bijvoorbeeld omdat dit meer sluipverkeer aantrekt.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
-
Wouter N14
- Moderator
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Dat gebeurt op meer plekken. De mode (zoveel mogelijk rotondes) is weer een beetje over.Chris schreef:Soms worden rotondes nog vervangen door verkeerslichten.
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Klopt. Deze rotonde kon het toenemende verkeer niet meer aan.Mandelsoft schreef:Bij bepaalde intensiteiten zijn rotondes niet meer inzetbaar en presteert een VRI-kruising beter. Waarschijnlijk is dit hier het geval.
Nee, er staat een verkeerslicht in de berm.waldo79 schreef:De rechtsafstrook is buiten de VRI gelaten.
Dat schijnt een nieuw advies van het SWOV te zijn, dat hier is toegepast: drempels en een maximumsnelheid van 60 km/u (i.p.v. 80 km/u). Dus deze configuratie gaan we vaker zien.Chris schreef:met drempels zo te zien...?