Algemeen rotondetopic
Moderator: Moderatoren
-
- 2x2 autosnelweg
Re: Algemeen rotondetopic
...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- expressweg
Preach!Wouter N14 schreef:Ontwerprichtlijnen zijn voor wegbeheerders
Nu nog wegbeheerders vinden die zich er aan houden!
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.
-
- expressweg
Dat vond deze meneer vanochtend ook!duikgek89 schreef: Naar mijn mening zouden fietsers op rotondes geen voorrang moeten hebben.

Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.
-
- 2x2 autosnelweg
...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- expressweg
Dat het bij dergelijke rotondes lastig is om de fietsers uit de voorrang te halen.
En jouw voorstel dus niet haalbaar is.
En jouw voorstel dus niet haalbaar is.
-
- 2x2 autosnelweg
...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x3 autosnelweg
Rotondes met zo'n fietsstrook is ook het recept voor dode hoek ongevallen. Denk die bus die daar staat in en dat die rechtsaf zou slaan terwijl er net een fietser naast rijdt.
-
- expressweg
Dat komt daar toch nooit voor, joh! LinkJackbauer1350 schreef:Rotondes met zo'n fietsstrook is ook het recept voor dode hoek ongevallen. Denk die bus die daar staat in en dat die rechtsaf zou slaan terwijl er net een fietser naast rijdt.
-
- expressweg
In het promotieonderzoek van Fortuijn (je weet wel, diegene die de turborotonde heeft bedacht) wordt ook afgeraden om dit soort rotondes te maken. Sowieso concludeert hij dat fietsers in de voorrang op rotondes geen goed idee is.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...
-
- Moderator
-
- 2x5 autosnelweg
Alle onderzoeken die er zijn geweest adviseren om fietsers uit de voorrang te halen voor de veiligheid. Maar de richtlijnen houden fietsers binnen de bebouwde kom in de voorrang...Mandelsoft schreef:In het promotieonderzoek van Fortuijn (je weet wel, diegene die de turborotonde heeft bedacht) wordt ook afgeraden om dit soort rotondes te maken. Sowieso concludeert hij dat fietsers in de voorrang op rotondes geen goed idee is.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- Hoofdmoderator
Allemaal politiek: fietsers prioriteit geven. Dat ze daarmee vaker voor hun sokken gereden worden maakt even niet uit.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- 2x2 autosnelweg
Dodehoekongevallen met fietsers spelen juist op plekken waar het fietspad net te ver van de rijbaan af ligt om fietsers in de spiegels te kunnen waarnemen, maar niet ver genoeg om ze door je zijruit te kunnen zien.Jackbauer1350 schreef:Rotondes met zo'n fietsstrook is ook het recept voor dode hoek ongevallen. Denk die bus die daar staat in en dat die rechtsaf zou slaan terwijl er net een fietser naast rijdt.
Ik heb als vrachtwagenchauffeur in ieder geval minder schrik voor dit soort relatief simpele rotondes met fietsers direct naast me, dan waar het fietspad er een paar meter naast ligt. In dat laatste geval kan ik de fietser vaak enkel waarnemen in de kleine, bolle (vervormde) dodehoekspiegel en als ik in een bepaalde hoek gedraaid sta zelfs helemaal niet waarnemen.
-
- expressweg
Pas op of je triggert mijn OV-bussen-über-alles-rant hoor!Snelwegfreak schreef:Allemaal politiek: fietsers prioriteit geven.
-
- 2x2 autosnelweg
...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- woonerf
Het AD had als eerste het Persbericht van het Ministerie van I&M geplaatst. Op 11 november 2015 mocht de CROW-Werkgroep de twee CROW-publicaties "Basiskenmerken Kruispunten en Rotondes" en "Basiskenmerken Wegontwerp" aan Melanie Schultz van Haegen aanbieden. Vanuit CROW was ook ik uitgenodigd om bij de aanbieding ervan aan de Minister aanwezig te zijn. Ik ben auteur van beide richtlijnen...Wouter N14 schreef:Dat artikel is kennelijk naar aanleiding van de presentatie van de nieuwe richtlijn Basiskenmerken Kruispunten en Rotondes, als aanvulling op de Basiskenmerken Wegen uit 2012 - de feitelijke opvolger van de EHK.

De EHK is met deze publicatie(s) vervallen. Een foto-impressie van de aanbieding hier.

vlnr: Dirk de Baan (Royal HaskoningDHV), Ad Kranenburg (RWS), Ton Woestenburg (Prov. Drenthe, voorzitter), Wim van Tilburg (CROW), Minister Melanie Schultz van Haegen, Johan Vermeeren (Rotterdam) en John Boender (CROW)
Verkeer | Verkeersveiligheid | Vorm
-
- stadsweg
Wie ben jij dan op de foto ?debaanverkeer schreef:Vanuit CROW was ook ik uitgenodigd om bij de aanbieding ervan aan de Minister aanwezig te zijn. Ik ben auteur van beide richtlijnen...![]()
Die blonde ?

-
- Moderator

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- Secretaris
Wat mij betreft wordt de voorrangsrotonde snel toegevoegd aan de "Basiskenmerken kruispunten en rotondes".
Op het NVC gaf CROW ook aan daar mee bezig te zijn.
Op het NVC gaf CROW ook aan daar mee bezig te zijn.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])
-
- Penningmeester
Zijn er nog interessante wijzigingen op het gebied van belijning ten opzichte van de huidige manier waarop wegen worden aangelegd? Of blijven de dubbele middenstreep en de onderbroken kantstreep gehandhaafd?debaanverkeer schreef:De EHK is met deze publicatie(s) vervallen.
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.
-
- 2x5 autosnelweg
Voorrangsrotonde? Of bedoel je voorrangsplein?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
-
- woonerf
Op dit forum doe ik mee als 'debaanverkeer', dus dan zal ik wel links op de foto staan - denk je ook niet?Bluemoon23 schreef:Wie ben jij dan op de foto ?debaanverkeer schreef:Vanuit CROW was ook ik uitgenodigd om bij de aanbieding ervan aan de Minister aanwezig te zijn. Ik ben auteur van beide richtlijnen...![]()
Die blonde ?
-
- woonerf
De EHK is vervallen verklaard met het uitbrengen van de richtlijn 'Basiskenmerken Wegontwerp' in 2012. De belijning is grotendeels gelijk gebleven, behoudens de gebiedsontsluitingsweg binnen de kom. De dubbele aslijn is daarin niet verdwenen, maar ook een enkele is mogelijk. Lees daarover de blog van John Boender van CROW: "Is de dubbele asmarkering binnen de kom verdwenen uit de richtlijnen van CROW?" http://ow.ly/SBQXvRSK schreef:Zijn er nog interessante wijzigingen op het gebied van belijning ten opzichte van de huidige manier waarop wegen worden aangelegd? Of blijven de dubbele middenstreep en de onderbroken kantstreep gehandhaafd?debaanverkeer schreef:De EHK is met deze publicatie(s) vervallen.
-
- Penningmeester

Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.
-
- 2x5 autosnelweg
Ik weet ook niet wat Rene precies bedoelde in eerste instantie, maar ik denk dat hij doelt op de Hilversumse voorrangspleintjes ja.Kaaiman schreef:Voorrangsrotonde? Of bedoel je voorrangsplein?
Ik hoop dat die voorrangspleintjes ook in aangepaste vorm buiten de bebouwde kom toegepast worden, dat zou een gigantische berg rotondes en VRI's schelen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
-
- 2x5 autosnelweg
Nergens in dat onderschrift staat de forumnaam debaanverkeer.Wouter N14 schreef:Dat staat er onder
-
- Moderator

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 2x5 autosnelweg

-
- 2x2 autosnelweg
Ik vermoed dat er in Nederland maar weinig rotondes zijn waar je met de auto het middeneiland over kunt steken zonder dat je er schade aan overhoudt.
In Hommerts heb je er wel een.
Zelfs onderdeel van de N354. Betreft de afslag naar Heeg in het dorp.
Zo nu en dan rijd ik er langs, maar ik heb nog niet gezien dat men daadwerkelijk recht over de rotonde rijdt, maar het zal ongetwijfeld wel eens gebeuren.
Persoonlijk kan ik er zelfs nog wel een beetje begrip voor opbrengen als je de neiging hebt. Niet dat ik hier wil aanmoedigen nu allen naar Hommerts te komen voor een potje rotonde-racen maar meer in de zin dat de N354 aardig verkracht is tussen Sneek en Follega (aansluiting A6).
In Hommerts heb je er wel een.

Zo nu en dan rijd ik er langs, maar ik heb nog niet gezien dat men daadwerkelijk recht over de rotonde rijdt, maar het zal ongetwijfeld wel eens gebeuren.

Persoonlijk kan ik er zelfs nog wel een beetje begrip voor opbrengen als je de neiging hebt. Niet dat ik hier wil aanmoedigen nu allen naar Hommerts te komen voor een potje rotonde-racen maar meer in de zin dat de N354 aardig verkracht is tussen Sneek en Follega (aansluiting A6).
-
- Voorzitter
Deze in Maastricht is wel een bekend voorbeeld.GuteFahrt schreef:Ik vermoed dat er in Nederland maar weinig rotondes zijn waar je met de auto het middeneiland over kunt steken zonder dat je er schade aan overhoudt.