Dank Mavas, het is een zogenoemde 'partiële turborotonde', maar dan een halve. Een hele ziet er zo uit.mavas schreef:Deze rotonde Leenderbos/Liesbos in Hoofddorp voldoet nu volgens mij aan de kenmerken van een echte turborotonde. Voorheen waren de rijstroken alleen met markering van elkaar gescheiden, tegenwoordig ligt er een fysieke rijstrookascheiding: https://www.google.nl/maps/@52.3184833, ... 312!8i6656
Algemeen rotondetopic
Moderator: Moderatoren
-
- woonerf
Re: Algemeen rotondetopic
Verkeer | Verkeersveiligheid | Vorm
-
- woonerf
In België noemen ze dit wel een turborotonde en de "eerste" daarvan is in Dilsen-Stokkem gerealiseerd. Ik noem dit geen turborotonde. Hier een ander exemplaar in Hoofddorp. Daar reed ik afgelopen week en werd bijna aangereden. Verwarrend ding.GuteFahrt schreef:@debaanverkeer: interessante website! Heb er zojuist wat op rondgesnuffeld en het kon me wel bekoren.![]()
Wat ik me overigens afvraag, dit exemplaar in Dokkum, (turbo)rotonde of niet? Een vreemd geval als je 't mij vraagt...
-
- 2x3 autosnelweg

Bijgaand een paar slechte plaatjes hiervan die ik al een tijdje had liggen (maar niet geplaatst had vanwege de slechte kwaliteit).

-
- Moderator
Pfoe, zo goed was ik dus ook weer niet bekend met deze definitiesdebaanverkeer schreef:De rotonde heeft op de hoofdroute 2 rijstroken op- en af. Op de zijweg aan beide kanten 1 rijstrook op en af. Dan is het een ei-rotonde.Wouter N14 schreef: ... Maassluis, ik kan het op je kaart niet goed zien maar het lijkt alsof die daarop als eirotonde staat aangegeven. Maar dit is toch een echte turbo?

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- Moderator
In Haabersti, Tallinn wordt een VRI-geregeld turboplein volgens Nederlandse ontwerpeisen gebouwd. Is dit de eerste keer dat een turboplein buiten Nederland wordt toegepast?

-
- Moderator
Is die blauwe baan een ongelijkvloerse wisselstrook?
Hoe dan ook, ben er benieuwd hoe het daar gaat functioneren...
Hoe dan ook, ben er benieuwd hoe het daar gaat functioneren...
-
- 2x3 autosnelweg
Ik denk dat die blauwe strook een flyover over het turboplein is. Zoiets zouden ze in Nederland ook meer mogen toepassen voor het doorgaand verkeer. Dat ontlast de rotonde ook enorm.
-
- 2x3 autosnelweg

Chris schreef:Is dit de eerste keer dat een turboplein buiten Nederland wordt toegepast?

Volgens de site van Dirk de Baan bestaan er 5 turbopleinen in de wereld, 3 in de omgeving van Westerlee en dan nog 2 langs de N471. Alle 5 liggen dus in Zuid-Holland

Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
- Moderator
Ja, dat is voor doorgaand verkeer op de hoofdweg nr. 8. De huidige rotonde stond lang bekend als de meest gevaarlijke van Estland (qua aantal aanrijdingen).
-
- woonerf
Chris schreef:In Haabersti, Tallinn wordt een VRI-geregeld turboplein volgens Nederlandse ontwerpeisen gebouwd. Is dit de eerste keer dat een turboplein buiten Nederland wordt toegepast?
Ja, dit wordt dan de eerste buiten Nederland.keokiracer schreef:![]()
![]()
Volgens de site van Dirk de Baan bestaan er 5 turbopleinen in de wereld, 3 in de omgeving van Westerlee en dan nog 2 langs de N471. Alle 5 liggen dus in Zuid-Holland
Het lijkt dat ze nu al aardig aan het klussen zijn om rijstroken er af te halen. Zie er nu rommelig uit. Kan alleen maar beter worden.
Wat ik mij wel afvraag is waarom ze bij een fly-over toch zo'n groot plein bouwen. Vaak kan je dan ook af met een eenvoudiger turborotonde omdat je de doorgaande stroom er uit haalt. De wegvakcapaciteit van de toeleidende wegen kan zoveel verkeer mogelijk niet eens "aanvoeren". Een turboplein kan op etmaal basis zo'n 110.000 voertuigen verwerken (alle takken samen).
Verder vraag ik mij af of ze weten hoe de verkeerslichten op het plein geschakeld moeten worden. Zouden ze hulp vanuit Prov. ZH krijgen?
Laatst gewijzigd door waldo79 op za 05 mar 2016, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Wel zo sociaal om een uitspraak van een andere als quote op te voeren...
Reden: Wel zo sociaal om een uitspraak van een andere als quote op te voeren...
-
- 2x5 autosnelweg

Ingenieus plein. Ik ben alleen niet zo'n fan van al die weefstroken voor en na het plein. Dat kost behoorlijk wat energie van de weggebruiker om het te doorgronden. Bewegwijzering moet dan wel van een hoog niveau zijn.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- woonerf

Trouwens, dit is een interessant artikel over de rotonde-dichtheid in USA (not).
Wel in het Engels: "Why Does America Hate Roundabouts?" http://ht.ly/ZlTlP
-
- Moderator
Hier is een aparte thread over rotondes in de Verenigde Staten: http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?f=204&t=17854
Overigens zijn rotondes in de Verenigde Staten niet zo zeldzaam als vaak gedacht wordt, maar het varieert inderdaad nogal per staat.
Overigens is een methode als 'roundabouts per xxx intersections' een vrij zinloze vergelijking. Het wegennet van de Great Plains is opgedeeld in een grid van 1 bij 1 mijl. Elke weg heeft dus principe elke mijl een kruispunt. Daardoor zijn er naar verhouding veel meer kruispunten in deze regio dan in Frankrijk of Duitsland. Een staat als North Dakota heeft 32.000 kilometer verharde weg op een inwonertal van slechts 750.000.
Overigens zijn rotondes in de Verenigde Staten niet zo zeldzaam als vaak gedacht wordt, maar het varieert inderdaad nogal per staat.
Overigens is een methode als 'roundabouts per xxx intersections' een vrij zinloze vergelijking. Het wegennet van de Great Plains is opgedeeld in een grid van 1 bij 1 mijl. Elke weg heeft dus principe elke mijl een kruispunt. Daardoor zijn er naar verhouding veel meer kruispunten in deze regio dan in Frankrijk of Duitsland. Een staat als North Dakota heeft 32.000 kilometer verharde weg op een inwonertal van slechts 750.000.
-
- woonerf

-
- 2x3 autosnelweg
Deze bij Bussum over de A1 is ook wel ene geinige: https://goo.gl/maps/LaBM8ndrZ4B2
Denk dat er regelmatig automobilisten zijn die daar direct linksaf slaan in plaats van die hele ovatonde rond te rijden om dan rechtsaf te slaan.
Denk dat er regelmatig automobilisten zijn die daar direct linksaf slaan in plaats van die hele ovatonde rond te rijden om dan rechtsaf te slaan.
-
- woonerf
Vandaag de GIS-kaart met turborotondes wereldwijd weer een update gegeven met nu 419 turborondes.
Dank nog voor jullie bijdragen daarvoor.
Nog nieuwe gespot??
Dank nog voor jullie bijdragen daarvoor.

Nog nieuwe gespot??
-
- expressweg

EDIT: Ik was even in de war met plaatsnamen. Ik zie dat zowel deze als degene iets noordelijk van deze rotonde er al in staan.
EDIT2: Tel je dit als één of twee rotondes?
I'm average height... in Thailand.
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 2x3 autosnelweg
En geen echte turborotonde aangezien een fysieke rijstrookscheiding ontbreekt.
-
- expressweg
-
- woonerf

-
- woonerf
Het ontbreken van fysieke rijstrookscheiding leidt niet direct tot deze conclusie. Er zijn meer criteria....keokiracer schreef:En geen echte turborotonde aangezien een fysieke rijstrookscheiding ontbreekt.
-
- Voorzitter
-
- Moderator

-
- Penningmeester
Het heeft wel wat weg van Afrikaans. 

Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.
-
- dorpsstraat

-
- Wegnummerfotograaf
Dat klopt.Rein in een ander topic schreef:Dit. Ik vermoed dat deze nooit als rotonde/ovonde is aangelegd, maar het op een gegeven moment is geworden.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- 2x3 autosnelweg
Verplicht rotonde afsnijden in de Bay Area: https://www.google.nl/maps/@37.4067315, ... 312!8i6656
Noord-Zuid moet afsnijden, oost-west moet de rotonde normaal nemen bij links afslaan. (en een
voor het feit dat er bij 2 takken stopborden staan, hoezo typisch Amerikaans...)
Noord-Zuid moet afsnijden, oost-west moet de rotonde normaal nemen bij links afslaan. (en een

-
- expressweg
-
- 2x3 autosnelweg
Ik kwam toevallig dit filmpje over een tweestrooksrotonde tegen van het Agentschap Wegen & Verkeer.
Link
In België geldt kennelijk de regel dat je verkeer op de buitenste rijstrook voorrang moet verlenen als je wilt afslaan vanaf de binnenste rijstrook, als je op de rotonde rijdt. Zoiets bestaat in Nederland niet volgens mij. Hier geldt het recht van de sterkste (zie ook mijn filmpjes)...
Daarnaast geldt uiteraard dat al het verkeer op de rotonde voorrang heeft. Maar - ik heb het eens opgezocht - het is acceptabel om de buitenste rijstrook op te rijden als er iemand op de binnenste rijstrook rijdt, zolang het allemaal soepel blijft lopen. (bron)
Tot zover een stukje rotonde-etiquette. Verrassend hoe hier op twee manieren over wordt gedacht
Link
In België geldt kennelijk de regel dat je verkeer op de buitenste rijstrook voorrang moet verlenen als je wilt afslaan vanaf de binnenste rijstrook, als je op de rotonde rijdt. Zoiets bestaat in Nederland niet volgens mij. Hier geldt het recht van de sterkste (zie ook mijn filmpjes)...
Daarnaast geldt uiteraard dat al het verkeer op de rotonde voorrang heeft. Maar - ik heb het eens opgezocht - het is acceptabel om de buitenste rijstrook op te rijden als er iemand op de binnenste rijstrook rijdt, zolang het allemaal soepel blijft lopen. (bron)
Tot zover een stukje rotonde-etiquette. Verrassend hoe hier op twee manieren over wordt gedacht