Algemeen rotondetopic
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
Re: Algemeen rotondetopic
Ik weet niet hoe dat in Portugal zit, maar bijvoorbeeld in Spanje mag je op een meerstrooks rotonde niet rechtdoor over de linkerrijstrook als je ook op de linkerrijstrook van de afvloeiende weg uitkomt. Afslaan moet dan eigenlijk altijd vanaf de rechterrijstrook gebeuren.
-
- autoweg
Ik heb dit gedrag in het zuiden van Portugal gezien, Madeira en op de Azoren. Het lijkt me daarmee onderdeel van het Portugees rij-examen.
Was net even een filmpje aan het zoeken, kwam wel mooie 3strooks wegen tegen van de Azoren (dus suicide lane, maar veel te snel).
Maar kwam ook dit tegen op ~30s. Link
In principe hoor je dus naar rechts te gaan, in de praktijk rijden ze haast rechtdoor.
Die van linksaf was wel hoe ik het zag gebeuren.
Was net even een filmpje aan het zoeken, kwam wel mooie 3strooks wegen tegen van de Azoren (dus suicide lane, maar veel te snel).
Maar kwam ook dit tegen op ~30s. Link
In principe hoor je dus naar rechts te gaan, in de praktijk rijden ze haast rechtdoor.
Die van linksaf was wel hoe ik het zag gebeuren.
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!
-
- autoweg
Nee, dat gaat in Nederland niet werken want de helft van de automobilisten vindt zichzelf belangrijker dan de rest en zal voor rechtdoor in de kortste rij gaan staan, dus ook rechts en dan rechtdoor gaan.Gaiajohan schreef: ↑do 25 feb 2021, 9:24 In Portugal zijn volgens mij vrijwel alle rotondes tweestrooks en daar werkt het gewoon.
Rechtdoor en linksaf houdt linkerrijstrook aan, rechtsaf houdt rechter aan.
Conflicten zijn er niet omdat iedereen zich daar aan houdt. Behalve deze stomme Nederlander de eerste paar keren..
Rechtdoor gaat daar ook gewoon heel vlot.
-
- 2x3 autosnelweg
Voor Nederlanders is de turborotonde uitgevonden door ir. Fortuyn als beter alternatief voor de meerstrooksrotonde. De turborotonde is uiteindelijk ook in Polen terechtgekomen, ook een land waar rijdiscipline vaak ontbreekt.
-
- stadsweg
Het moge duidelijk zijn dat iemand die niet rechts knippert bij verlaten van de rotonde van mij opnieuw af mag rijden.
Maar dat mensen die de regels goed kennen en naar mijn inschatting (aan de hand van dit forum) (op z'n minst hun best doen) goed (te) rijden niet de moeite nemen in NL links te knipperen bij een rotonde 3/4, dat snap ik gewoon niet.
Richting geef je voornamelijk aan voor anderen. Help elkaar!
En dat velen slecht rijden, geen voorrang geven, nooit richting aangeven, is nog geen reden om dan zelf ook minder behulpzaam te zijn.
Maar dat mensen die de regels goed kennen en naar mijn inschatting (aan de hand van dit forum) (op z'n minst hun best doen) goed (te) rijden niet de moeite nemen in NL links te knipperen bij een rotonde 3/4, dat snap ik gewoon niet.
Richting geef je voornamelijk aan voor anderen. Help elkaar!
En dat velen slecht rijden, geen voorrang geven, nooit richting aangeven, is nog geen reden om dan zelf ook minder behulpzaam te zijn.
-
- autoweg
Daar ben ik het dus niet mee eens.
Links knipperen is onzin. Je kunt niet naar links op een rotonde, en 90% van de rotondes heeft een kunstwerk in het midden waardoor je niet zeker kunt zijn waar iemand überhaupt vandaan komt, maakt het alleen maar overbodiger.
Bovendien heeft dat hele linksknipperen alleen maar meer problemen veroorzaakt. Zoals mensen die menen dat linksknipperen voldoende is, of mensen die ook linksknipperen bij rechtdoor gaan.
Als laatste is het hier 10km verderop verboden en is het alleen al daarom onverstandig iets onnodigs aan te leren.
Men moet gewoon veel beter bij het afslaan richting naar rechts aangeven.
Te vaak ben ik bovendien ‘geholpen’ door mensen die linksknipperen, maar toch voor mijn neus eraf gaan.
Overigens doen we het daarmee in NL helemaal niet zo slecht. Heb in andere landen veel meer het idee dat er geen richting aangegeven wordt. Probleem in NL is vooral dat we overal van die kleine rot rotondes hebben.
Links knipperen is onzin. Je kunt niet naar links op een rotonde, en 90% van de rotondes heeft een kunstwerk in het midden waardoor je niet zeker kunt zijn waar iemand überhaupt vandaan komt, maakt het alleen maar overbodiger.
Bovendien heeft dat hele linksknipperen alleen maar meer problemen veroorzaakt. Zoals mensen die menen dat linksknipperen voldoende is, of mensen die ook linksknipperen bij rechtdoor gaan.
Als laatste is het hier 10km verderop verboden en is het alleen al daarom onverstandig iets onnodigs aan te leren.
Men moet gewoon veel beter bij het afslaan richting naar rechts aangeven.
Te vaak ben ik bovendien ‘geholpen’ door mensen die linksknipperen, maar toch voor mijn neus eraf gaan.
Overigens doen we het daarmee in NL helemaal niet zo slecht. Heb in andere landen veel meer het idee dat er geen richting aangegeven wordt. Probleem in NL is vooral dat we overal van die kleine rot rotondes hebben.
-
- expressweg

Die 2 tot 3 seconden is gewoon te weinig voor aanrijdend verkeer, dat alleen al 1 seconde reactietijd heeft. Door tot op het laatste moment te wachten met richting geven eis je dus dat aanrijdend verkeer er altijd van uit moet gaan dat je op de rotonde blijft en dat zij dus moeten stoppen. Daarmee wordt de capaciteit van de rotonde veel kleiner. Linksknipperen helpt daartegen omdat je dat al 10 seconden eerder kan doen. Daarmee kan het overige verkeer veel beter op je anticiperen, wat de capaciteit verhoogt.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik heb nog geen enkel argument gezien waarom het zou moeten: Je slaat niet linksaf, je wisselt - in principe - niet van rijstrook en zonder knipper betekent het dus dat je de rotonde volgt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- autoweg

-
- 2x3 autosnelweg
Sommige rotondes zijn ook zo klein dat je gemakkelijk een auto die verstopt zit achter een afslaande (vracht)auto over het hoofd ziet.
-
- 2x5 autosnelweg
Over links knipperen bestaat te veel discussie, veel liever geeft men altijd een signaal bij het verlaten van de rotonde. Het nalaten van knipperen bij het verlaten kan ik me aan ergeren.
-
- verkeersader
Ik zeg altijd ... als iemand van tegenover je de rotonde op komt, en deze knippert naar links, dan weet je veel zekerder dat deze persoon voor jou langs gaat draaien.
Bij niet knipperen weet je niks (mensen die niet knipperen als ze rotonde verlaten).
Dus het schept wat meer duidelijkheid over de intentie van de andere chauffeur.
Ik vind:
- Het is een kleine moeite om vooraf links te knipperen
- Het verschaft extra duidelijkheid
- Het kan geen kwaad om links te knipperen, brengt geen verwarring of gevaar
- Rijscholen geven het ook zo aan
Ik wordt moe van de instelling:
- Het hoeft niet - dus ik doe het niet
- Als ik niet rechts knipper, draai ik door (zich niet onderscheiden van die idiote mensen die afslaan en niet knipperen).
Maar zoals eerder geschreven - het blijft een discussie.
Zelfde is voor mij naderen van T-splitsing waarbij de voorrangsweg afbuigt naar links en je ook rechtdoor kan. Ga ik met de voorrangsweg mee naar links, dan knipper ik gewoon naar links. Het is duidelijk, en niet verwarrend.
Maar er zijn ook mensen die zeggen: je vervolgt de weg toch, dus het hoeft niet... dus doe ik 't niet. Waarop intenties door overige verkeer minder duidelijk zijn.
Sterker nog als er geen rechtsaf is, en de rechtdoor-richting ligt zoals vaak dan wat om het hoekje in de bocht naar links, dan geef ik zelfs rechts aan. Alweer: gewoon duidelijk voor bijvoorbeeld achteropkomend verkeer.
Bij niet knipperen weet je niks (mensen die niet knipperen als ze rotonde verlaten).
Dus het schept wat meer duidelijkheid over de intentie van de andere chauffeur.
Ik vind:
- Het is een kleine moeite om vooraf links te knipperen
- Het verschaft extra duidelijkheid
- Het kan geen kwaad om links te knipperen, brengt geen verwarring of gevaar
- Rijscholen geven het ook zo aan
Ik wordt moe van de instelling:
- Het hoeft niet - dus ik doe het niet
- Als ik niet rechts knipper, draai ik door (zich niet onderscheiden van die idiote mensen die afslaan en niet knipperen).
Maar zoals eerder geschreven - het blijft een discussie.
Zelfde is voor mij naderen van T-splitsing waarbij de voorrangsweg afbuigt naar links en je ook rechtdoor kan. Ga ik met de voorrangsweg mee naar links, dan knipper ik gewoon naar links. Het is duidelijk, en niet verwarrend.
Maar er zijn ook mensen die zeggen: je vervolgt de weg toch, dus het hoeft niet... dus doe ik 't niet. Waarop intenties door overige verkeer minder duidelijk zijn.
Sterker nog als er geen rechtsaf is, en de rechtdoor-richting ligt zoals vaak dan wat om het hoekje in de bocht naar links, dan geef ik zelfs rechts aan. Alweer: gewoon duidelijk voor bijvoorbeeld achteropkomend verkeer.
It aint over 'till it's over...
-
- 2x3 autosnelweg
Ik ga niet uitleggen hoe je een rotonde dient te gebruiken, dat is hier wel bekend.
Maar specifiek over richting aangeven naar links bij nadering van of op een rotonde het volgende. In Nederland is dat niet expliciet verboden. Verplicht is alleen rechts richting aangeven bij het verlaten van een rotonde.
Persoonlijk vind ik bij nadering van en het volgen van een rotonde richting aangeven naar links veel duidelijker dan geen richting aangeven. Er kan geen twijfel over bestaan dat de bestuurder van het voertuig dat richting naar links aangeeft, de rotonde driekwart wil gaan volgen. Op de rotonde zelf is het ook een duidelijke indicatie aan andere weggebruikers, met name de rotonde naderend verkeer, dat het voertuig de rotonde blijft volgen. Het geeft met links richting aangeven een veel duidelijker signaal af. Voor de rotonde naderend verkeer geldt: let op: ik volg de rotonde, blijf dus staan, je dient mij voor te laten gaan. (Voorop gesteld dat het verkeer op de rotonde voorrang heeft op naderend verkeer uiteraard.)
Bij het verlaten van de rotonde geef je richting aan naar rechts, je geeft het de rotonde naderende verkeer dan een duidelijk signaal dat je de rotonde gaat verlaten, waardoor dat verkeer alvast kan oprijden. Dat komt de doorstroming ten goede.
Als ik een rotonde nader en ik wil die driekwart volgen, linksaf dus zeg maar, dan geef ik al bij het naderen van de rotonde richting aan naar links. Op de rotonde blijf ik richting aangeven naar links ("ik blijf op de rotonde"), totdat ik die ga verlaten, waarbij ik richting aangeef naar rechts ("ik ga de rotonde verlaten").
Ik doe dit altijd, ook in het buitenland, waaronder behalve Duitsland (die boete van 10 euro neem ik voor lief, ben er nog nooit voor bekeurd), zelfs in de Verenigde Staten.
Wat vaak wordt vergeten is het feit dat je knipperlicht vrijwel de enige manier is om met andere weggebruikers te communiceren. Zeker als het donker is.
Maar specifiek over richting aangeven naar links bij nadering van of op een rotonde het volgende. In Nederland is dat niet expliciet verboden. Verplicht is alleen rechts richting aangeven bij het verlaten van een rotonde.
Persoonlijk vind ik bij nadering van en het volgen van een rotonde richting aangeven naar links veel duidelijker dan geen richting aangeven. Er kan geen twijfel over bestaan dat de bestuurder van het voertuig dat richting naar links aangeeft, de rotonde driekwart wil gaan volgen. Op de rotonde zelf is het ook een duidelijke indicatie aan andere weggebruikers, met name de rotonde naderend verkeer, dat het voertuig de rotonde blijft volgen. Het geeft met links richting aangeven een veel duidelijker signaal af. Voor de rotonde naderend verkeer geldt: let op: ik volg de rotonde, blijf dus staan, je dient mij voor te laten gaan. (Voorop gesteld dat het verkeer op de rotonde voorrang heeft op naderend verkeer uiteraard.)
Bij het verlaten van de rotonde geef je richting aan naar rechts, je geeft het de rotonde naderende verkeer dan een duidelijk signaal dat je de rotonde gaat verlaten, waardoor dat verkeer alvast kan oprijden. Dat komt de doorstroming ten goede.
Als ik een rotonde nader en ik wil die driekwart volgen, linksaf dus zeg maar, dan geef ik al bij het naderen van de rotonde richting aan naar links. Op de rotonde blijf ik richting aangeven naar links ("ik blijf op de rotonde"), totdat ik die ga verlaten, waarbij ik richting aangeef naar rechts ("ik ga de rotonde verlaten").
Ik doe dit altijd, ook in het buitenland, waaronder behalve Duitsland (die boete van 10 euro neem ik voor lief, ben er nog nooit voor bekeurd), zelfs in de Verenigde Staten.
Wat vaak wordt vergeten is het feit dat je knipperlicht vrijwel de enige manier is om met andere weggebruikers te communiceren. Zeker als het donker is.
Donateur Vereniging Wegenforum
-
- Secretaris
Ik heb mezelf het links knipperen voor en op rotondes inmiddels weer afgeleerd. Wel doe ik het nog bij zeer kleine rotondes waarbij de tegenrichting mij de rotonde op kan zien rijden. Dan heeft het mijns inziens het meeste nut om te doen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
-
- autoweg
Welnee.
Praktisch rijd je 3/4 op een rotonde toch naar links, althans: dat is wel je doel op een 4 baans aansluiting.
Juist bij een zichtbeperkende middensectie op een rotonde hélpt richting aangeven juist. Het geeft in ieder geval aan dat men nog niet van plan is de rotonde te verlaten. Waar je dan precies vandaan komt is niet zo relevant.
Rechts knipperen is wel leuk en aardig allemaal.. maar laten we dan ook eens het EU voertuigreglement / eisen aanpassen en zorgen dat het knipperlicht verplicht in het puntstuk in de middensectie van het voertuigfront komt. Sommige knippers zitten dermate dicht op het uiteinde van de carrosserie dat dit niet opvalt voor de wachtende automobilist, mede door het overhellen van het voertuig.
Als het in België wel toegestaan is: wat doe je dan? Mensen in de NL / BE grensstreek wél links laten knipperen maar in de NL/DLD grensstreek niet?
Wat te doen met mensen die beide grenzen in hun nabijheid hebben?
Juist, daar waar de rechter knipper dus minder zichtbaar is omdat de rechtervoorhoek van de auto relatief onzichtbaar blijft voor de tegemoet wachtende automobilist. Wordt de rotonde 'breder' is het zicht op die rechter hoek ook beter.
Daarom dus links knipperen voor 3/4 of 4/4. Dan blijf je op de rotonde. Knipper je niet naar links, dan ga je eraf op 1/2. Simpel toch?
-
- autoweg

En ik blijf erbij dat je juist door het kunstwerk niks aan linksknipperen hebt. rechtsknipperen is juist door de hoek zo ontzettend belangrijk.
Liever zou ik gewoon Frans formaat rotondes zien, en anders oprotten met die kunstwerken.
Verder woon ik toevallig 5km van BE af en 10km van DE. En nee in BE zie je linksknipperen niet, en in DE is het gewoon verboden.

-
- 2x4 autosnelweg
-
- verkeersader

Er zijn meer van deze rotondes in Barendrecht. In principe neem ik ze op de "Portugese' manier, maar dat kan eigenlijk alleen als het rustig is.
Om bovenstaande rotonde als voorbeeld te nemen. Als ik van oost naar west de rotonde zou willen nemen, dan zou ik gelijk naar de linkerrijstrook gaan, halverwege de rechterrijstrook nemen en vervolgens de rotonde verlaten.
Stel dat er aan de noordkant meer dan één auto wacht dan zal ik zeer waarschijnlijk al bij het oprijden van de rotonde op de rechterrijstrook blijven om mezelf halverwege de rotonde niet in problemen te brengen omdat anders de auto's aan de noordkant denken, "dat is fijn, ik kan gelijk de rotonde oprijden", want de rechterrijstrook is vrij. Je krijgt namelijk een ambigue situatie als ik van de linker- naar de rechterrijstrook wil. Van rijstrook wisselen is een bijzondere manoeuvre dus ik moet voorrang verlenen, maar zij moeten eigenlijk ook voorrang verlenen omdat ik op de rotonde voorrang heb. Bij dit soort situaties kies ik ervoor om niet de randen van mijn 'recht' op te zoeken en onnodig schade te rijden.
-
- stadsweg
Probleemgevallen bij rechtsknipperen zijn ook geen reden om voor te stellen niet meer rechts te knipperen toch?
Bij rijles geleerd: ver vooruit kijken. 9/10 keer weet ik waar een auto vandaan komt als hij achter het kunstwerk vandaan komt, simpelweg omdat hij voor die tijd van rechts kwam, of niet van rechts kwam, dus van rechtdoor.
-
- expressweg
En daar is niks mis mee. Het knipperen bij het verlaten van een rotonde is 100x belangrijker.
Svenlo
-
- autoweg
Ik had daarnet hier in Oosterhout een buschauffeur van een Brabantliner een paar auto's voor me, die niet echt een idee had van hoe je een rotonde moet nemen qua richtingaanwijzing.
Hij nam de rotonde rechtdoor - en serieus hij knipperde eerst naar rechts, toen naar links en weer naar rechts.
Goed bezig
Hij nam de rotonde rechtdoor - en serieus hij knipperde eerst naar rechts, toen naar links en weer naar rechts.
Goed bezig

-
- 2x3 autosnelweg
Van de week zag ik paar keer automobilisten met de knipper voor links aan de rotonde verlaten.
Dat werkt ook niet echt.
Dat werkt ook niet echt.
-
- verkeersader
Is het niet "gewoon" het makkelijkst om naar de stand van de wielen te kijken als je twijfelt of een auto gaat afslaan of niet? De wielen geven de echte rijrichting aan, niet het knipperlicht.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.
-
- autoweg

Daar hebben we nou net de richtingaanwijzers voor.
-
- verkeersader

Klopt, maar bij een tegemoetkomende auto op een rotonde is kan het een prima indicatie zijn of degene op de rotonde blijft of niet, ook al geeft degene geen richting aan.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.
-
- Moderator
In het plaatsje 'Ötztal Bahnhof' is een bijzonder rotondeontwerp te zien, waarbij een bypass samen met de rotonde gecombineerd wordt. Toen ik er gisteren reed, moest ik even twee keer kijken hoe deze 'bypass' was vormgegeven.

Locatie: https://www.google.nl/maps/place/6430+Ö ... 10.8588526

Locatie: https://www.google.nl/maps/place/6430+Ö ... 10.8588526
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016
Lidnummer 0016
-
- Moderator

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 4x5 autosnelweg
Misschien was dat vroeger niet zo? Er staat nog een pijl naar rechts op het wegdek. Net alsof de 2e rijstrook later is omgebouwd naar invoeger. Of was het ooit een uitvoeger naar dat parkeerterrein?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x3 autosnelweg
Als het sneeuwt (slechter zicht) en de weg bedekt is... Linke soep voor mensen die ter plekke niet zo bekend zijn.
-
- Secretaris
De gemeente Emmen gaat op 27 rotondes reclameborden plaatsen om daarmee de kosten van het groenonderhoud op die rotondes te dekken en de rotondes met bloemen en planten te verrijken. Per rotonde is er plek voor 4 reclameborden van 40x60 of 60x80 cm.
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/171749 ... s-in-Emmen
https://www.dvhn.nl/drenthe/emmen/Roton ... 28842.html
Op enkele rotondes in de gemeente Emmen staat/stond al reclame die overigens zonder gemeentelijke toestemming geplaatst blijkt. Ik vind het er maar rommelig uitzien met losse bordjes, bijvoorbeeld https://maps.app.goo.gl/GahBZuJket4wsWgR8 (deze rotonde bestaat inmiddels niet meer).
Àls je dan al zo nodig reclame wilt plaatsen op rotondes, dan zou het wat mij betreft de minst slechte optie zijn om onder zo'n rotondehek [ >
> ] een niet-reflecterende strook tekst toe te voegen in een standaardlettertype van maximaal 2 regels.
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/171749 ... s-in-Emmen
https://www.dvhn.nl/drenthe/emmen/Roton ... 28842.html
Op enkele rotondes in de gemeente Emmen staat/stond al reclame die overigens zonder gemeentelijke toestemming geplaatst blijkt. Ik vind het er maar rommelig uitzien met losse bordjes, bijvoorbeeld https://maps.app.goo.gl/GahBZuJket4wsWgR8 (deze rotonde bestaat inmiddels niet meer).
Àls je dan al zo nodig reclame wilt plaatsen op rotondes, dan zou het wat mij betreft de minst slechte optie zijn om onder zo'n rotondehek [ >

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet