Algemeen rotondetopic

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

keokiracer
2x3 autosnelweg

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door keokiracer » do 08 jul 2021, 21:14

Zoiets bijvoorbeeld kan ook, stoort totaal niet.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 08 jul 2021, 21:17

^^ Ook niet als je er tegenaan rijdt?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » do 08 jul 2021, 21:18

Dat heb ik nooit geprobeerd :dyn_hyp:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » do 08 jul 2021, 21:42

Waar vind je tegenwoordig nog reclamevrije rotondes?

De reclame is zo erg niet.. als men er bezig is met groen onderhoud.. dan kan het er wel (te) druk zijn, naar mijn mening.

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » do 08 jul 2021, 21:50

Met wat reclame in ruil voor onderhoud van de rotondes heb ik geen problemen, wel als de rotondes in geen jaren meer goed bijgehouden worden zoals bij deze rotonde in Zoetermeer (snowworld) Dan nog liever gewoon wat gras. :)

Hier lag het er nog netjes bij.
Afbeelding

4 jaar later is het eigenlijk niks meer.

Afbeelding

debaanverkeer
woonerf

Bericht door debaanverkeer » di 23 nov 2021, 21:29

Wesso schreef: do 25 feb 2021, 11:24 Voor Nederlanders is de turborotonde uitgevonden door ir. Fortuyn als beter alternatief voor de meerstrooksrotonde. De turborotonde is uiteindelijk ook in Polen terechtgekomen, ook een land waar rijdiscipline vaak ontbreekt.
Niet alleen in Polen liggen nu turborotondes, ook in de rest van Europa, Aruba, Canada en Zuid-Afrika. Kijk maar even op: https://www.dirkdebaan.nl/locaties.html of direct op mijn ArcGIS-kaart: https://arcg.is/18T4vm
Verkeer | Verkeersveiligheid | Vorm

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 23 nov 2021, 22:21

Ik zie de nieuwe rotondes in Aalsmeer (N196) nog niet op de kaart staan. Of is het niet turbo genoeg wanneer de busbaan er dwars doorheen gaat? Die bij Aalsmeerderbrug heeft nog wat meer turbokenmerken.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 23 nov 2021, 22:38

debaanverkeer schreef: di 23 nov 2021, 21:29 Niet alleen in Polen liggen nu turborotondes, ook in de rest van Europa, Aruba, Canada en Zuid-Afrika. Kijk maar even op: https://www.dirkdebaan.nl/locaties.html of direct op mijn ArcGIS-kaart: https://arcg.is/18T4vm
Hoe hou je dat eigenlijk bij? Kan je zoiets uit Open Street Map exporteren?

Ik volg het wegennieuws van de VS en Canada bijvoorbeeld behoorlijk nauwgezet maar het is ondoenlijk om dit op het niveau van individuele rotondes te volgen. Ik stuit er soms toevallig op, maar heb ook verre van een beeld van waar nou exact welk type rotonde wordt aangelegd. Zeker omdat in de VS en Canada ook veel tweestrooks rotondes zijn die soms wat turbo-achtige elementen hebben maar het net niet helemaal zijn. Rotondes worden de laatste jaren op grote schaal aangelegd in de VS.

debaanverkeer
woonerf

Bericht door debaanverkeer » di 01 feb 2022, 20:00

Rein schreef: di 23 nov 2021, 22:21 Ik zie de nieuwe rotondes in Aalsmeer (N196) nog niet op de kaart staan. Of is het niet turbo genoeg wanneer de busbaan er dwars doorheen gaat? Die bij Aalsmeerderbrug heeft nog wat meer turbokenmerken.
Deze rotondes zijn geen turborotondes omdat ze niet voldoen aan de eisen (zie https://www.dirkdebaan.nl/eisen-aan-turborotonde.html). Feitelijk zijn het enkelstrooksrotondes met een voorsorteervak bij 3/4 rond c.q. voor de busbaan wachten. Ik neem ze niet op de kaart op...

debaanverkeer
woonerf

Bericht door debaanverkeer » di 01 feb 2022, 20:10

Chris schreef: di 23 nov 2021, 22:38
debaanverkeer schreef: di 23 nov 2021, 21:29 Niet alleen in Polen liggen nu turborotondes, ook in de rest van Europa, Aruba, Canada en Zuid-Afrika. Kijk maar even op: https://www.dirkdebaan.nl/locaties.html of direct op mijn ArcGIS-kaart: https://arcg.is/18T4vm
Hoe hou je dat eigenlijk bij? Kan je zoiets uit Open Street Map exporteren?
Via Google alerts krijg ik in ruim twintig talen (echt, gewoon: 'turborotonde' vertalen met Google Translate naar Pools, Hongaars, etc.) met enige regelmaat een email waarin 'ergens op het internet' en artikel of krantenbericht is verschenen. Dat zoek ik dan na en via Google/maps kijk ik dan of die er al ligt en aan de eisen voldoet. Ik probeer via de streetviews te achterhalen wanneer deze dan is gerealiseerd. Bij de meeste turborotondes ben ik zelf nooit geweest ;)
Ik werk niet met Open Street Map, maar met Cyclomedia voor NL en Google/maps voor wereldwijd. Ik hou een Acces database bij met alle kenmerken en die exporteer ik via enkele stappen naar mijn ArcGIS-kaart.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 28 apr 2022, 12:00

mavas schreef: wo 11 apr 2018, 22:29 Ik zat hier laatst nog over na te denken en in Noord-Holland hebben we ook twee uitzonderingen van plaatsen waar fietsers binnen de bebouwde kom geen voorrang hebben op de rotondes:
Velserbroek heeft een paar rotondes waar fietsers geen voorrang hebben.
En in Volendam is dit met alle rotondes zo. Maar sowieso gelden er geen regels in Volendam, men bepaalt er zelf wat kan of niet kan.
Over Volendam gesproken: De voorrangssituatie is sinds december 2021 aangepast. Fietsers hebben op de rotonde nu voorrang. Het is een van de laatste plaatsen in Nederland geweest waarschijnlijk.
https://www.edam-volendam.nl/let-op-voo ... e-rotondes
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Piles
autoweg

Bericht door Piles » do 28 apr 2022, 13:51

^^ in Zierikzee ligt ook nog een rotonde binnen debebouwde kom waar fietsers geen voorrang hebben.

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » do 28 apr 2022, 14:28

mavas schreef: do 28 apr 2022, 12:00
Fietsers hebben op de rotonde nu voorrang. Het is een van de laatste plaatsen in Nederland geweest waarschijnlijk.
Ik ken er sowieso nog 1 in Schijndel midden in de bebouwde kom (rotonde Wijbosscheweg/Hoofdstraat) en op industriegebieden binnen de bebouwde kom zie je ze ook nog regelmatig. In Veghel bijvoorbeeld de turbotondes in de Corridor ter hoogte van de industrieterreinen. Al is de limiet daar 70.

En hebben automobilisten niet ook voorrang op het Floraplein in Eindhoven?

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 28 apr 2022, 14:37

Ik schreef daarom ook specifiek "een van de laatste", niet "DE laatste"...
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » do 28 apr 2022, 15:05

^^
Maar die gaan waarschijnlijk ook niet verdwijnen. Er komt waarschijnlijk geen laatste maar een procentje of 5-10 waarbij het te gevaarlijk is om fietsers voorrang te geven. Zeker op industrieterreinen lijkt me dat nog decennia of langer een gegeven. Vrachtwagens en rotondes zijn gewoon niet zo’n geweldig huwelijk.

Ik bedoelde vooral te zeggen dat ze eigenlijk niet zo zeldzaam zijn. Want dit is alleen wat er mij in een paar seconden te binnen schiet; er zullen er vast nog veel en veel meer zijn.

Victor
autoweg

Bericht door Victor » za 21 mei 2022, 16:14

Artikel in de krant vandaag over de veiligheid van fietsers op rotondes... het balletje van de voorrang wordt maar weer eens opgegooid.
https://www.bndestem.nl/auto/heilige-gr ... ~a116748a/
(premium artikel)
De SWOV was in januari nog helemaal lyrisch over rotondes en de veiligheid ervan... maar lijkt nu te gaan omdenken nu er zoveel ongelukken met fietsers plaatsvinden. Misschien de voorrang voor fietsers toch maar afschaffen.

Verderop in het artikel worden nog andere opties gegeven om te veiligheid voor fietsers te vergroten... vrij-liggende fietspaden, bredere fietspaden en trottoirs zonden randen.
Als fietser vind ik die opstaande randen van trottoirs en vluchtheuvels juist zo handig - als ik moet stoppen. Om mijn voet op af te steunen en zo wat comfortabeler op mijn zadel te kunnen blijven terwijl ik wacht.

Over de voorrang, ik weet het niet. Ik ken beide kanten. Het is moeilijk te combineren. Als automobilist zeg ik: prima, om de voorrang voor fietsers eruit te halen op rotondes. Maar als fietser? Toch lastig als ik straks voor iedere rotonde moet afremmen en zo nodig stilstaan.
Als fietser wil je door. Rijdend ben je in balans - langzaam rijdend, stilstaand of optrekkend ben je dat niet.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 21 mei 2022, 18:10

Ik kan het artikel niet lezen, maar goed. Rotondes uit de voorrang vraagt om een ander ontwerp met een beduidend groter ruimtebeslag. In de stad dus onhaalbaar en tot zover de haalbaarheid van het voorstel. En dan heb je nog de rotondes met aanliggende fietspaden of zelfs fietsstroken, dat wordt hem helemaal niet. Misschien toch maar terug naar VRI's, dat is ook toekomstvaster gezien de ambities ten aanzien van autonoom rijden e.d.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 21 mei 2022, 18:11

^^^ en sommige, doorgaande, wegen bbk lenen zich tijdens drukke momenten niet om de fietsers uit de voorrang te halen, lijkt mij, door de continue stroom aan motorvoertuigen. Ik denk dat je dan eerder weer waaghalzen op de motorkap krijgt.. of kop-staart botsingen bij 'op het laatste moment' remacties voor zo'n waaghals.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 21 mei 2022, 18:35

Wouter N14 schreef: za 21 mei 2022, 18:10 Ik kan het artikel niet lezen, maar goed. Rotondes uit de voorrang vraagt om een ander ontwerp met een beduidend groter ruimtebeslag. In de stad dus onhaalbaar en tot zover de haalbaarheid van het voorstel. En dan heb je nog de rotondes met aanliggende fietspaden of zelfs fietsstroken, dat wordt hem helemaal niet. Misschien toch maar terug naar VRI's, dat is ook toekomstvaster gezien de ambities ten aanzien van autonoom rijden e.d.
Op diverse plaatsen zijn rotondes al terugverbouwd naar een kruising met VRI's omdat die toch meer verkeer aan kunnen.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » za 21 mei 2022, 18:47

^^
Onder andere in stedelijke gebieden in Tilburg om een snelfietsroute een aantal kruispunten te laten passeren.

MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE » za 21 mei 2022, 18:51

Fietsers bibeko uit de voorrang halen? Wat een giller.
Wordt alleen maar gevaarlijker. Bovendien draai je dan heel veel binnen-stedelijk verkeer dat prima op de fiets kan meteen de nek om. Over de laatste 20 jaar is er dmv snelfietsroutes, herinrichtingen en andere maatregelen alles aan gedaan om het fietsers zo veilig mogelijk te maken, wat met deze maatregel compleet de prullenbak in kan, nog afgezien van de praktische bezwaren. Waar is de ruimte om fietsers te laten stoppen tussen de rijbanen? Kan je duizenden rotondes om gaan bouwen. Die ruimte is er gewoon niet, zeker als het drukker is.
Laatst gewijzigd door MaartenE op za 21 mei 2022, 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 21 mei 2022, 18:52

Willem schreef: za 21 mei 2022, 18:35 Op diverse plaatsen zijn rotondes al terugverbouwd naar een kruising met VRI's omdat die toch meer verkeer aan kunnen.
Klopt, maar aanvullend op capaciteit lijkt nu dus ook veiligheid een criterium te kunnen worden. Dat vind ik toch wel een interessante ontwikkeling.

Victor
autoweg

Bericht door Victor » za 21 mei 2022, 19:17

Wouter N14 schreef: za 21 mei 2022, 18:10 Ik kan het artikel niet lezen,
Ok, sorry. Ik heb nog even gekeken bij de bron, Algemeen Dagblad, maar ook daar is het een premium artikel.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 21 mei 2022, 19:24

Er is nu een vervolgartikel omdat het nieuws politiek Den Haag heeft bereikt:
https://www.ad.nl/home/tweede-kamer-bez ... a0df06ab3/

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 21 mei 2022, 19:29

Ja want er wordt zo verschrikkelijk hard gereden op rotondes :emo:
Van Ginneken ziet als één van de mogelijke oplossingen een lagere snelheid binnen dorpen en steden. ,,Het is één van de redenen dat we ons inzetten voor 30 kilometer per uur binnen de bebouwde kom.”

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 21 mei 2022, 19:45

Wouter N14 schreef: za 21 mei 2022, 18:52
Willem schreef: za 21 mei 2022, 18:35 Op diverse plaatsen zijn rotondes al terugverbouwd naar een kruising met VRI's omdat die toch meer verkeer aan kunnen.
Klopt, maar aanvullend op capaciteit lijkt nu dus ook veiligheid een criterium te kunnen worden. Dat vind ik toch wel een interessante ontwikkeling.
Ja, risico gestuurd werken. :geenlach:

Even bij het bedrijf dat dat rotonde onderzoek uitvoerde gekeken. Stuit ik o.a. op onderstaand verhaal, introductie van een nieuwe techniek voor gemeenten/wegbeheerders in kaartvorm.

https://www.via.nl/nl-NL/
(..)Het verkeer is enorm in verandering, we zijn op weg naar een vitale mobiele samenleving. Hierbij staat de mens, en dan vooral de lokale bewoner, centraal. De woonomgeving dient veilig en leefbaar te zijn en het verkeer is te gast. Het verkeer is bovendien makkelijker aan te passen dan de locatie van woningen, winkels en scholen. De kaart gaat dan ook uit van 'omgeving' en 'weg'. Een nieuwe kijk op de wegcategorisering is noodzakelijk. De VIA Software gaat mee in die verandering.(..)
Helaas heeft deze firma hun eigen onderzoek omtrent de ongevalcijfers op rotondes (nog) niet op hun website gepubliceerd. :(

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 21 mei 2022, 20:27

Wouter N14 schreef: za 21 mei 2022, 18:52Klopt, maar aanvullend op capaciteit lijkt nu dus ook veiligheid een criterium te kunnen worden. Dat vind ik toch wel een interessante ontwikkeling.
Iedereen zal het erover eens zijn dat er zo min mogelijk slachtoffers in het verkeer moeten zijn.
Tegelijk heb ik het gevoel dat het argument veiligheid vaak misbruikt wordt omdat je daar nu eenmaal niet tegen kunt zijn.

Als we overal in Nederland hooguit stapvoets rijden, vooruit op snelwegen dan nog 30 km/h, is dat heel veilig. :duck:

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 21 mei 2022, 20:29

^^ Het is in zekere zin vergelijkbaar met wegencategorisering. De weg is onveilig en voldoet niet als GOW dus maken we er een noemen we het een ETW. Het kruispunt is onveilig dus maken we er een rotonde van want dat is veilig.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » za 21 mei 2022, 20:38

Een ongelijkvloerse kruising lijkt me nog véél veiliger. En ook nog beter voor de doorstroming én voor het milieu.

Kost wel iets meer centen, maar dat zijn details.

MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE » za 21 mei 2022, 20:40

^^
Maar dan wel zo aanleggen dat voor fietsers de weg vlak blijft, want anders komen we de heuvel niet op.

/s
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.