Algemeen rotondetopic

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

RikB
verkeersader
Berichten: 517
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door RikB »

In Frankrijk heb ik me verbaasd over de asfaltpleintjes met een witte stip in het midden. Je kunt er eigenlijk niet omheen, en veel mensen rijden dus ook echt rechtdoor over de rotonde en linksaf misschien een ruimere bocht dan op een normale kruising, maar echt niet om die stip heen.
Beetje vreemd. Idee van de rotonde is dat je langzamer rijdt, maar als je gewoon rechtdoor kunt, hoeft je snelheid ook niet veel omlaag!
En gezien de manier waarop men de stip negeert... draait zo'n rotonde alleen maar de voorrangsregels om. Opeens heeft verkeer van links voorrang 8-)
Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 33783
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Coen Tunnel »

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1055
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door LennyKravitz »

Voordeel (bovenstaande link) is, het is kleiner van opzet (minder ruimtenodig dan bij normale mini rotonde), de bussen kunnen met achterwielen over de stip zonder geschud van schuin opstaande randen, en als er veel verkeer is, en iedereen van rechts moet voorrang krijgen loopt de kruising vast, nu loopt de rotonde leeg omdat dat verkeer voor gaat op "rotonde oprijdend verkeer".
It aint over 'till it's over...
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Chris »

Op de Maasvlakte is in 2019 een turborotonde aangelegd tussen de Dardanellenstraat en de Bosporusstraat. Iets zuidelijker is een enigszins vergelijkbare rotonde met de Malakkastraat aangelegd.

Deze is aangelegd met vloeiende inleidende bogen op de middencirkel. Dit is toch al jaren geleden afgeserveerd in het ontwerp van turborotondes? Omdat het te snel rijden zou uitlokken omdat het vloeiend lijkt?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 18190
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Kaaiman »

^^ Ik heb hier wel eens gelezen dat die vloeiende inleidingen het op de rotonde van rijstrook wisselen zou uitlokken.

Bovendien kan ik me voorstellen dat de haakse inleiding bij het op de rotonde komen aanrijden visueel beter te herkennen is als volwaardige rotonderijstrook.
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Durashift
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Durashift »

Lijkt mij juist verstandig..want er zal vast veel vrachtverkeer rijden waarbij personen auto's op links snel er voorbij willen.. maar op een haakse rotonde vaak de pas afsnijden van verkeer op rechts omdat hun snelheid te hoog is en de bestuurders dan niet durven om haakser de bocht te ronden (stumperts in mijn ogen).
Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 19025
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door mavas »

Chris schreef: zo 14 apr 2024, 13:18Deze is aangelegd met vloeiende inleidende bogen op de middencirkel. Dit is toch al jaren geleden afgeserveerd in het ontwerp van turborotondes? Omdat het te snel rijden zou uitlokken omdat het vloeiend lijkt?
Sinds de richtlijn turborotondes is verschenen zijn die vloeiende inleidende bogen al niet meer opgenomen. Die richtlijn is er al zeker ruim voor 2019 verschenen. Dus als zoiets nu nog op straat wordt gebouwd is men gewoon niet op de hoogte van de nieuwste richtlijnen, of men heeft een ontwerp van voor die tijd gerealiseerd.

Het wordt onveilig geacht omdat het voor de oprijdende voertuigen onduidelijk kan zijn of voertuigen die al op de rotonde rijden naar jouw rijstrook toerijden, of van rijstrook zouden kunnen wisselen. Zoiets.
geniot
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: do 05 okt 2023, 19:25

[N223][N213]Omkeren op turborotonde

Bericht door geniot »

Hallo,
sorry, misschien een domme vraag, maar mag je hier links afslaan om op deze turborotonde om te keren?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 18190
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen

Re: [N223][N213]Omkeren op turborotonde

Bericht door Kaaiman »

Niet als de verkeerslichten enkel een pijl rechtdoor geven, of als er een pijl rechtdoor op het wegdek staat, of als er :D4: staat.
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 6736
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N223][N213]Omkeren op turborotonde

Bericht door Schelpenpaadje »

Los van of het mag lijkt het me zeer ongemakkelijk. Je moet dan scherp linksaf, met een grote kans dat je anderen hindert.

Ik zou een stukje doorrijden, naar de rotonde bij de Sportlaan, en daar legaal keren. Of bij de kruising er tussenin er af en dan hier een u-turn maken.
Gebruikersavatar
Autostrada
autoweg
Berichten: 1691
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19

Re: [N223][N213]Omkeren op turborotonde

Bericht door Autostrada »

Kaaiman schreef: ma 22 jul 2024, 6:41 Niet als de verkeerslichten enkel een pijl rechtdoor geven, of als er een pijl rechtdoor op het wegdek staat, of als er :D4: staat.
2 uit 3
https://www.google.com/maps/@51.9718077 ... 47&g_st=ic
Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18714
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Snelwegfreak »

Aan de vormgeving van de stoeprand kun je in ieder geval al opmaken dat het niet de bedoeling is om die beweging te maken. De pijlmarkering en de schuine pijl in het verkeerslicht zijn wel wat verwarrend zo naast elkaar.
Enne gojje mins blieft altied leave.
Hensepens
autoweg
Berichten: 1113
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Hensepens »

RikB schreef: wo 16 aug 2023, 11:07 In Frankrijk heb ik me verbaasd over de asfaltpleintjes met een witte stip in het midden. Je kunt er eigenlijk niet omheen, en veel mensen rijden dus ook echt rechtdoor over de rotonde en linksaf misschien een ruimere bocht dan op een normale kruising, maar echt niet om die stip heen.
Beetje vreemd. Idee van de rotonde is dat je langzamer rijdt, maar als je gewoon rechtdoor kunt, hoeft je snelheid ook niet veel omlaag!
En gezien de manier waarop men de stip negeert... draait zo'n rotonde alleen maar de voorrangsregels om. Opeens heeft verkeer van links voorrang 8-)
Net terug uit Frankrijk. Heb het ook gezien. Maar zijn dit formeel wel rotondes? Ik heb de aankondiging rotonde gemist. Dus volgens mij verkeerstechnisch een normaal kruispunt.
JanVerhoeven
verkeersader
Berichten: 740
Lid geworden op: wo 31 jan 2024, 18:49

Re: [N223][N213]Omkeren op turborotonde

Bericht door JanVerhoeven »

Kaaiman schreef: ma 22 jul 2024, 6:41 Niet als de verkeerslichten enkel een pijl rechtdoor geven, of als er een pijl rechtdoor op het wegdek staat, of als er :D4: staat.
Verkeerslichten kunnen toch nooit zelfstandig een rijrichting verplichten? Want als ze uitvallen zou iets opeens dan wel mogen? Naar mijn idee werkt het andersom: de wegmarkering en/of D-borden bepalen de rijrichting en het verkeerslicht gebruikt een pijl voor de indicatie dat er geen kruisend verkeer verwacht kan worden en een bol als dat (mogelijk) wel zo is. Ik kan schijnbaar ook niet in het RVV1990 iets terugvinden over pijlen in verkeerslichten?
Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 33783
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Coen Tunnel »

Artikel 68, lid 2:

Indien in een driekleurig verkeerslicht of in een daaraan toegevoegd éénkleurig verkeerslicht een verlichte pijl zichtbaar is, geldt het licht uitsluitend voor de door de pijl aangegeven richting.
verfmeer95
expressweg
Berichten: 4384
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door verfmeer95 »

^^ Juist, en dat betekent dus dat ik een rood verkeerslicht met een pijl gewoon mag passeren als ik een andere richting op wil en er geen pijlen op de weg staan. Je ziet dit soort constructies nog wel eens bij spoorwegovergangen of beweegbare bruggen.
djiwie
stadsweg
Berichten: 463
Lid geworden op: ma 07 dec 2015, 21:05

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door djiwie »

Dus als de pijl op het asfalt nog wat verder weg slijt kun je gewoon legaal die hoekige bocht naar links maken, zelfs bij rood licht. :PP:
Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 11380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Alfa »

De turborotonde die men wil aanleggen in de plaats van de huidige rotonde op de kruising van de N10 met met de Mechelsesteenweg (N15) is maar een vreemd ontwerp dat niet aan de richtlijnen van een turoborotonde voldoet: https://wegenenverkeer.be/werken/rotond ... tstunnels
Afbeelding
debaanverkeer
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 22 apr 2012, 22:31
Locatie: Gelderland

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door debaanverkeer »

Chris schreef: zo 14 apr 2024, 13:18 Op de Maasvlakte is in 2019 een turborotonde aangelegd tussen de Dardanellenstraat en de Bosporusstraat. Iets zuidelijker is een enigszins vergelijkbare rotonde met de Malakkastraat aangelegd.

Deze is aangelegd met vloeiende inleidende bogen op de middencirkel. Dit is toch al jaren geleden afgeserveerd in het ontwerp van turborotondes? Omdat het te snel rijden zou uitlokken omdat het vloeiend lijkt?
nee, niet afgeschaft vanwege te snel doorrijden, maar omdat degene die op de rechter rijstrook oprijdt, kan denken dat die extra / nieuwe rijstrook bedoeld is voor degene die al op de rotonde rijdt (en waaraan voorrang verleend moet worden) en dat diegene dan via de binnenste rijstrook zou gaan rijden (in feite op de rotonde van rijstrook wisselt), maar in werkelijkheid zijn rijstrook vervolgt waardoor er een ongeval ontstaat. Daarom is een rechte binnenhoek toegevoegd zodat duidelijk is dat deze bedoeld is voor degene die via de linker rijstrook oprijdt.
De CROW-richtlijn Turborotondes is in 2008 verschenen.... dus 10 jaar later legt het Havenbedrijf Rotterdam deze nog zo aan.... :facepalm:
Verkeer | Verkeersveiligheid | Vorm
Durashift
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Durashift »

^^ nou, mij lijkt het dat het Havenbedrijf eens even een keer aan de beroepschauffeurs gedacht heeft. :top: Voor vrachtverkeer is dit natuurlijk veel vloeiender te rijden, geen stop, dus minder brandstof nodig (een pieteltje minder CO2 uitstoot..). Beter.

Ik zie trouwens niet in waarom een gebruiker zou kunnen denken dat verkeer op links de doorgaande rijstrook van de rotonde zou op kunnen rijden, er ligt immers verhoogde rijbaanscheiding.
Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 19025
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door mavas »

Durashift schreef: za 31 aug 2024, 9:56Ik zie trouwens niet in waarom een gebruiker zou kunnen denken dat verkeer op links de doorgaande rijstrook van de rotonde zou op kunnen rijden, er ligt immers verhoogde rijbaanscheiding.
Waarom zou dat niet kunnen? Dat is gewoon uit onderzoek gebleken, alhoewel ik het onderzoek niet gezien heb.
Maar het staat wel heel duidelijk meerdere keren aangegeven in de richtlijn.
Durashift
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Durashift »

^^ Er bestaan genoeg van dit soort rotondes in het land. Gaat het daar zo vaak fout dan? Ik kan het mij moeilijk voorstellen.

Wellicht is dit (weer) een stokpaardje van een CROW lid?
debaanverkeer
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 22 apr 2012, 22:31
Locatie: Gelderland

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door debaanverkeer »

Op 18 september 2024 heb ik weer een update gedaan van de Turborotonde kaart. Nu zijn er 860 turborotondes op de Arc-GIS-kaart met als nieuw kenmerk ook de rijstrookscheiding: verhoogd, met glasbol of met verf, etc. Daarvan ook een tabel toegevoegd aan mijn website.

Zie verder: https://www.dirkdebaan.nl/locaties.html.

Afbeelding
Verkeer | Verkeersveiligheid | Vorm
debaanverkeer
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 22 apr 2012, 22:31
Locatie: Gelderland

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door debaanverkeer »

mavas schreef: za 31 aug 2024, 21:04
Durashift schreef: za 31 aug 2024, 9:56Ik zie trouwens niet in waarom een gebruiker zou kunnen denken dat verkeer op links de doorgaande rijstrook van de rotonde zou op kunnen rijden, er ligt immers verhoogde rijbaanscheiding.
Waarom zou dat niet kunnen? Dat is gewoon uit onderzoek gebleken, alhoewel ik het onderzoek niet gezien heb.
Maar het staat wel heel duidelijk meerdere keren aangegeven in de richtlijn.
^^ Zie de dissertatie van bedenker turborotonde Bertus Fortuijn in § 3.5.5 van zijn proefschrift (pag. 59-61): http://www.turbotrafficsolutions.nl/dis ... oplein.pdf
Laatst gewijzigd door debaanverkeer op vr 20 sep 2024, 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Verkeer | Verkeersveiligheid | Vorm
waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 22112
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door waldo79 »

Buiten Europa zijn er toch ook turborotondes?
Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 9084
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door keokiracer »

^^
0 in Azië
0 in Oceanië
0 in Zuid-Amerika
6 in Noord-Amerika (4 VS, 2 Canada)
16 in Curaçao
2 in Afrika (1 in Zuid-Afrika, 1 in Ethiopië)

@debaanverkeer er staat een turborotonde dubbel op de kaart, de turborotonde tussen de N231 en de N207 in Aarlanderveen staat op de kaart ook in Somalië aangegeven :p
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
debaanverkeer
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 22 apr 2012, 22:31
Locatie: Gelderland

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door debaanverkeer »

keokiracer schreef: vr 20 sep 2024, 18:41 ^^
@debaanverkeer er staat een turborotonde dubbel op de kaart, de turborotonde tussen de N231 en de N207 in Aarlanderveen staat op de kaart ook in Somalië aangegeven :p
Dank voor je oplettendheid. :top:
Ik weet niet hoe die er 2 keer in is gekomen. Wellicht met verwisselde coördinaten... Inmiddels hersteld.
Verkeer | Verkeersveiligheid | Vorm
debaanverkeer
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 22 apr 2012, 22:31
Locatie: Gelderland

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door debaanverkeer »

waldo79 schreef: vr 20 sep 2024, 15:54 Buiten Europa zijn er toch ook turborotondes?
ja, zeker. Als je naar mijn website gaat https://www.dirkdebaan.nl/locaties.html kun je op de ArcGIS kaart uitzoomen en zie je turbo's op heel de wereld.
Verkeer | Verkeersveiligheid | Vorm
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Chris »

debaanverkeer schreef: vr 20 sep 2024, 20:03 Ik weet niet hoe die er 2 keer in is gekomen. Wellicht met verwisselde coördinaten... Inmiddels hersteld.
X en Y omgedraaid wellicht, ik herken dit wel met het GIS systeem waar ik mee werk, met objecten die voor de Somalische kust op de kaart komen. 52 N en 5 E (Nederland) wordt wanneer verkeerd ingevoerd 5 Z en 52 E (Indische Oceaan).
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Chris »

https://www.google.com/maps/@46.6297076 ... e3!5m1!1e1 Deze in Italië is misschien ook een turbo-achtige rotonde? Het is wel een opmerkelijk ding.