Algemeen rotondetopic

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

debaanverkeer
woonerf

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door debaanverkeer »

^^ Ja, die heb ik ook 'gespot' maar besloten deze niet op de kaart op te nemen. Er zijn wel enkele turbo-kenmerken, maar het is geen turbokluifrotonde. Hier heeft een creatieve geest een loopje genomen met de basis-ontwerp-uitgangspunten van turborotondes c.q. turbokluif. Zo'n rijstrook 'middendoor' bijvoorbeeld....
Verkeer | Verkeersveiligheid | Vorm
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Wegbeheerders gezocht voor een nieuw (groot) rotonde onderzoek door het SWOV in 2025. :!:
(..)SWOV start in 2025 in samenwerking met CROW een grootschalig onderzoek naar ontwerpelementen die de veiligheid van kwetsbare verkeerdeelnemers op rotondes kunnen beïnvloeden. Voor dat onderzoek vragen SWOV en CROW wegbeheerders om mee te doen.

Hoewel de rotonde van alle kruispunttypen de veiligste is, zijn er nog genoeg vragen of en hoe die veiligheid vergroot kan worden. Welk verschil maakt een eenrichtingsfietspad bijvoorbeeld ten opzichte van een fietspad met twee richtingen? Kan het ontwerp van de rotonde het zicht voor afslaande automobilisten op rechtdoor gaande fietsers verbeteren? (..)

Het onderzoek is onderdeel van de bredere Kennisagenda Geloofwaardig en veilig wegontwerp. Die Kennisagenda heeft tot doel om elementen van de CROW-ontwerprichtlijnen te onderzoeken en te voorzien van een sterkere en wetenschappelijke verkeersveiligheidsonderbouwing, waarbij ook de consequenties van afwijkingen voor de veiligheid inzichtelijker worden gemaakt. (...)
De wegbeheerder dient wel budget te hebben om financieel bij te dragen aan het onderzoek...

(..)Het onderzoek is afhankelijk van medefinanciering door deelnemende wegbeheerders. (..)

Wat heeft ú aan het onderzoek?
Voor uw deelname aan het onderzoek ontvangt u:

Een globale verkeersveiligheidsscan van de aangeleverde rotondes
Een analyse en rapportage van de resultaten van het onderzoek, inclusief die van uw rotondes.(..)
https://swov.nl/nl/nieuws/groot-onderzo ... ngers-2025

Suc6. ;)
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

^^ Gemeente Ede heeft budget genoeg, maar dan moet er wel nog een portie professionaliteit en zelfreflectie bij. :geenlach:
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Wel interessant onderzoek dat men wil gaan uitvoeren, alleen had dit 20 jaar geleden al uitgevoerd moeten zijn. Want als wegbeheerders na de resultaten nog eens alles moeten gaan aanpassen is er mogelijk geen budget meer voor.

Daarentegen ben ik wel benieuwd naar de resultaten bij 2-richtingfietpaden of daar nou iets in het zicht of ontwerp te verbeteren valt zodat fietsers van beide kanten makkelijker zichtbaar zijn.
Victor
autoweg

Bericht door Victor »

Mijn nieuwe baan sinds 1 juli bij een bedrijf op Weststad III brengt mij op de terugweg hierlangs 8-)
Om deze beroemde "Bromtol"turborotonde 4/5 linksom te nemen, moet ik wachten tot beide rotondestroken vrij zijn, en dat kan in de spits wel eens even duren.
Maar als dan alleen nog een auto van links komt die al vóór de rotonde richting aangeeft naar rechts, mag ik er toch vanuit gaan dat hij de eerste afslag neemt (net als ik 's morgens op de heenweg)?
Niet dus, vanmiddag. Ik rij de rotonde op - en hij dus ook. Moest blijkbaar de tweede afslag hebben.
Afijn ik kon wel voor hem langs, niets gebeurd verder al moest hij wel afremmen.
Dan is mijn eerste reactie toch: eigen schuld meneer, had u maar niet al vóór de rotonde richting naar rechts moeten aangeven.
Of moet ik nu echt bij iedere auto van links wachten tot echt zeker is dat ie de eerste afslag neemt?
:roll:
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ Wat mij betreft niet, ik zou ook oprijden. Je zal de bestuurders de kost moeten geven die pas óp de rotonde de richtingaanwijzer naar rechts nog ff snel inschakelen of helemaal niet, maar dat kan ik dan vaak ook wel zien aan het punt waarnaar ze kijken, dat is dan meestal toch richting de afslag.
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

Ik heb al een aantal keer meegemaakt dat iemand de rotonde naderde met knipperlicht naar rechts en niet direct afsloeg. Laatste keer was een paar weken geleden op Texel:

https://maps.app.goo.gl/eQxXhuAHJFdJ4Lbx8?g_st=ac

Ik dacht: fijn, toch weer wat seconden sneller bij de boot die om 10.00 uur zou vertrekken. Maar toen moest ik dus in de ankers. Mevrouw achter het stuur maakte een nogal gestresste indruk, wilde ook de boot halen denk ik.

Afijn, ik ben dus al geen fan van standaardrotondes. Het is altijd opletten met medeweggebruikers die met een vaartje achter een kunstwerk/boom/hekwerk vandaan komen, die oprijden zonder voorrang te verlenen, die niet knipperen voor het afslaan en die knipperen zonder direct af te slaan.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Ja, het wordt tijd dat de wetgever regels stelt voor de maximale hoogte van kunstwerken / sponsoring van rotondes. Je moet nog naar de overkant kunnen kijken, vind ik.
Victor
autoweg

Bericht door Victor »

^^ De Bromtol is wat dat betreft niet zo'n probleem :)
Victor
autoweg

Bericht door Victor »

Oeps... ik zit nu de rotonde nog eens van boven te bekijken, en begin nu te twijfelen.
Reed die auto wel op de meest rechtse voorsorteerstrook om rechtsaf te slaan? Kan eigenlijk niet :?
Als hij op de middelste strook reed, heb ik natuurlijk geen poot om op te staan. Ook al geeft ie voor de rotonde al richting aan.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Turborotonde in Polen:

Afbeelding
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

^^
Vanwege het feit dat aan boven en onderzijde van de rotonde op de afbeelding een enkele toerit zit, kan ik me voorstellen dat het verwarrend is als je op de rotonde opeens een rijstrooksplitsing voor je neus ziet verschijnen. Wellicht niet direct duidelijk dat je links moet aanhouden voor de rechtdoorrichting. Maar misschien is het op de grond anders qua perspectief.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

In Nederland heb je exact dezelfde inrichting.
Bijvoorbeeld hier.
Victor
autoweg

Bericht door Victor »

Egbert schreef: di 29 jul 2025, 14:55 Bijvoorbeeld hier
Doe dan een bovenaanzicht, voor duidelijkheid en direct vergelijk :)
https://www.google.nl/maps/@51.3800463, ... FQAw%3D%3D
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Deze turborotonde is een jaar of 4 geleden aangelegd, tussen Made en Oosterhout.

Afbeelding
Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa »

De Bromtol staat er al een tijdje langer, maar de rotonde is een paar jaar geleden verturbo'd. Ik vind hem vrij geslaagd.
Victor
autoweg

Bericht door Victor »

Chrysa schreef: wo 13 aug 2025, 13:13 Ik vind hem vrij geslaagd.
En hij wordt netjes gehouden, vanmorgen (in de spits!) was een schoonmaakbedrijf met een hoogwerker bezig de bromtol te reinigen. Binnenste rijstrook (Oosterhout >> Made) afgezet... de hoogwerker stond ter hoogte van de boottrailer aanhanger op de foto. 8-)
Victor
autoweg

Bericht door Victor »

Chris schreef: wo 13 aug 2025, 13:09 Deze turborotonde is een jaar of 4 geleden aangelegd, tussen Made en Oosterhout.
Daarvoor was het een gewone enkelstrooks.
Veel discussie voorafgaand aan de verbouwing, aanvankelijk zou één van de vijf armen moeten verdwijnen om er een turborotonde van de kunnen maken... maar uiteindelijk is de vijfde arm toch gebleven.
Victor
autoweg

Bericht door Victor »

Omdat ik nu sinds 1 juli bijna dagelijks bij de Bromtol kom, zie ik ook hoeveel automobilisten moeite hebben met het concept.
Zowel gistermorgen als vanmorgen had ik hier op de meest rechtse rijstrook iemand voor me die te laat doorhad dat je vanaf die strook echt alleen maar rechtsaf kan, en dus bij de eerstvolgende kruising een U-turn moest maken.
En gisteren op hetzelfde moment had ik naast me op de middelste strook een SUV, die me het zicht naar links belemmerde - maar omdat hij ging rijden, ging ik ook rijden. Maar hij kreeg te maken met een toeterende BMW die niet blij was dat hij voor hem langs ging :|
Zelf moet ik ook nog wel eens afremmen voor "voor me langs rijders", 's avonds als ik de 4/5 ronde naar links neem.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Ik kwam gisteren deze mini-rotonde tegen In Zoetermeer. Ieder geval is de :D1: ook wel erg mini
https://maps.app.goo.gl/Qk5JBqi6JmEhmfPg8
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

^^ Ervoor staan wel voorwaardige borden.
Die :D2: suggereren dat je niet eens de "rotonde" over mág...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
PeterC
zandpaadje

Bericht door PeterC »

Palance schreef: vr 05 dec 2025, 17:53 Ik kwam gisteren deze mini-rotonde tegen In Zoetermeer. Ieder geval is de :D1: ook wel erg mini
https://maps.app.goo.gl/Qk5JBqi6JmEhmfPg8
In de UK zijn er nog kleinere met enkel een witte ronde stip in het midden.
Thunderbolt
woonerf

Bericht door Thunderbolt »

Afgelopen week door Algerije gereisd. Daar heb je ook rotondes midden in de vlaktes liggen wat ook prima een gewone gelijkvloerse kruizing/afslag had kunnen zijn. Maar misschien leek dat ook wel zo vanwege rustiger verkeer tijdens de Ramadan.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Van Algerije horen we niet zoveel. Heb je er foto's van? Die kun je dan in het subforum "Wereld" kwijt. ;)
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel