Algemeen rotondetopic

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Seat Ibiza »

Taran 5 schreef: za 11 jul 2026, 12:32 Ik zou het niet proberen, als ik me niet vergis mag je niet links langs een dergelijk obstakel als het dus gemaakt is met stoepranden ...
Zou jij hier bij linksaf gaan voor het paaltje langsgaan of er omheen?

Of nog anders: wat zou je hier doen?

P.S. ben het met je eens dat het bij die "niet-rotonde" onverstandig is, maar expliciet verboden is het niet volgens mij.
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

^^ De eerste zou ik nemen als een rotonde wat de situatie soort van eist als je zoiets kan zeggen. De tweede is gemaakt om er voor links te gaan.
Mijn moeder zaliger gaf theorieles over verkeer dus een aantal zaken zijn me bij gebleven zoals een gescheiden weg door of een obstakel dan wel met een vaste ondergrond of een stuk water.
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

^^
Bij die eerste is er echt geen enkele reden om niet voorlangs te kruisen. Sterker nog: grotere voertuigen zullen wel moeten, omdat ze anders de bocht niet kunnen maken.
Wouter8
woonerf

Bericht door Wouter8 »

^^
Als er tegelijk een auto van links komt die rechtsaf slaat (dus in de richting waar de camera-auto vandaan komt)?
Ik kan het niet goed inschatten, maar dat lijkt mij vrij krap.
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

^^
Ja, dat zal ongetwijfeld te krap zijn. Dan zul je even moeten wachten of toch om de paal heen moeten. Al is het daar volgens mij nooit dusdanig druk dat het veel zal voorkomen.