Het project is toegekend aan een consortium onder leiding van de Italiaanse infrastructuurgroep WeBuild. Zij wonnen in 2006 al eens een aanbesteding om de brug te bouwen, maar het plan werd toen al eens geannuleerd. Het ontwerp van die brug werd toen gebruikt voor een brug bij Çanakkale in Turkije, die met 1,2 kilometer nu nog de langste hangbrug ter wereld is.
Over de zorgen over aardbevingsrisico's in het gebied zegt WeBuild dat hangbruggen minder kwetsbaar zijn voor bevingen. Dergelijke constructies zijn al gebouwd in andere gebieden waar veel bevingen zijn, zegt het bedrijf, zoals bijvoorbeeld in Japan en Turkije.
[I] Grootste hangbrug ter wereld bij Messina
Moderator: Moderatoren
-
Kaaiman
- Secretaris
Re: [I] Grootste hangbrug ter wereld bij Messina
De NOS heeft er ook een artikel over met een leuk weetje:
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
Autostrada
- autoweg
-
verfmeer95
- expressweg
-
Chris
- Moderator
Het bericht van de NOS klopt niet, de brug over de Dardanellen is niet 1,2 kilometer lang, maar heeft een centrale overspanning van 2023 meter.
Het aardbevingenverhaal is angstmakerij en borrelpraat voor mensen die er geen verstand van hebben. Hangbruggen zijn juist heel geschikt om aardbevingen te weerstaan vanwege hun flexibiliteit. Er is nog nooit een hangbrug ingestort vanwege een aardbeving.
Bathymetrisch kaartje:

Het aardbevingenverhaal is angstmakerij en borrelpraat voor mensen die er geen verstand van hebben. Hangbruggen zijn juist heel geschikt om aardbevingen te weerstaan vanwege hun flexibiliteit. Er is nog nooit een hangbrug ingestort vanwege een aardbeving.
Het wordt vaak gedacht dat dit kan, en misschien is het technisch niet onmogelijk, maar in de praktijk zijn bruggen over zee zelden met pijlers in water dieper dan 10 tot 20 meter gebouwd.Autostrada schreef: do 07 aug 2025, 21:06Als ik het goed heb is de straat ter hoogte van het smalste punt zo’n 80 tot 100 meter diep; kan er dan niet met pijler(s) gewerkt worden?
Bathymetrisch kaartje:

-
Autostrada
- autoweg
-
Chris
- Moderator
De brug komt over een deel van de zeestraat waar het water meer dan 200 meter diep is.
Diepe tunnels zijn niet onmogelijk, Noorwegen heeft ze inderdaad ook. Alleen zijn dit nooit spoortunnels vanwege de hellingen. Er zouden zeer lange toevoertunnels moeten komen om tot -200 meter te komen. Daarnaast zegt de diepte van de zeebodem niet automatisch wat over de diepte van de tunnel, het is afhankelijk van de ondergrond of je dan een tunnel dicht bij de bodem of niet kan boren. Soms moet dat tientallen meters dieper voordat er een stabiele grondlaag is. Ik ken verder de achtergrond van tunnels en aardbevingengineering minder dan van bruggen.
Hier een kaartje met de ligging van de brug en de aansluitende infrastructuur. Het knooppunt met de A20 bij Messina is trouwens al gerealiseerd.

Diepe tunnels zijn niet onmogelijk, Noorwegen heeft ze inderdaad ook. Alleen zijn dit nooit spoortunnels vanwege de hellingen. Er zouden zeer lange toevoertunnels moeten komen om tot -200 meter te komen. Daarnaast zegt de diepte van de zeebodem niet automatisch wat over de diepte van de tunnel, het is afhankelijk van de ondergrond of je dan een tunnel dicht bij de bodem of niet kan boren. Soms moet dat tientallen meters dieper voordat er een stabiele grondlaag is. Ik ken verder de achtergrond van tunnels en aardbevingengineering minder dan van bruggen.
Hier een kaartje met de ligging van de brug en de aansluitende infrastructuur. Het knooppunt met de A20 bij Messina is trouwens al gerealiseerd.

-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Dubbel wanneer je je bedenkt dat de A2 bij Villa San Giovanni al best een stukje boven zee ligt. En de snelwegen bij Messina ook. Het spoor aan de Calabrische kant zit wel veel meer aan de kustlijn.; wat dat betreft zie je ook wat nieuwbouw in je kaartje.Chris schreef: do 07 aug 2025, 21:55 Diepe tunnels zijn niet onmogelijk, Noorwegen heeft ze inderdaad ook. Alleen zijn dit nooit spoortunnels vanwege de hellingen. Er zouden zeer lange toevoertunnels moeten komen om tot -200 meter te komen.
-
Egbert
- expressweg
Millau.Willem schreef: do 07 aug 2025, 19:42 Ooit hadden ze in Frankrijk hetzelfde soort scepsis omtrent een brug over een vallei in de buurt van Miklau.
Zoals bekend ligt daar nu "gewoon" een brug in de A75.
En die brug is "maar" 2460 meter met een grootste overspanning van 342 meter. Dat is wel heel wat anders dan 3600 en 3300 meter.
Onvergelijkbaar.
Kleine vergelijking Akashi Kaikyo brug, overspanning van 2 km en kostte 3,6 miljoenmiljard USD in 1998.
Laatst gewijzigd door Egbert op vr 08 aug 2025, 15:46, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Autostrada
- autoweg
Het 1000-voudige; 3,6mld.Egbert schreef: vr 08 aug 2025, 8:32
Kleine vergelijking Akashi Kaikyo brug, overspanning van 2 km en kostte 3,6 miljoen USD in 1998.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Ik denk niet dat je die prijzen kunt vergelijken. $ 3,6 miljard is tegen de huidige koers € 3.089.903.310. Dat kostte die Japanse brug in 1998. Het is nu 27 jaar later, dus je moet ook de flinke inflatie van al die jaren in de prijs doorberekenen. Gestegen lonen, bouwkosten, materiaal enzovoort. En de Messina brug is ook nog eens 1,1 kilometer langer.
Ik durf dus wel te stellen dat die Messina brug heel wat meer gaat kosten dan net iets meer dan drie miljard euro. Minimaal het dubbele, waarbij ik zelfs sceptisch ben over die genoemde 13,5 miljard.
Ik durf dus wel te stellen dat die Messina brug heel wat meer gaat kosten dan net iets meer dan drie miljard euro. Minimaal het dubbele, waarbij ik zelfs sceptisch ben over die genoemde 13,5 miljard.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
Chris
- Moderator
Dat zeg je wel vaak, maar waar baseer je dat op? Was je conclusie anders geweest als het genoemde bedrag € 8 of € 18 miljard was geweest?Hajo schreef: vr 08 aug 2025, 9:14 Ik durf dus wel te stellen dat die Messina brug heel wat meer gaat kosten dan net iets meer dan drie miljard euro. Minimaal het dubbele, waarbij ik zelfs sceptisch ben over die genoemde 13,5 miljard.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Ik baseer dat op mijn eigen intuïtie. Natuurlijk kan ik er volkomen naast zitten, maar iets zegt mij dat die brug alleen al meer dan 3 miljard euro gaat kosten. Hoeveel dan precies weet ik niet, maar naar mijn idee meer. Veel meer.
Nu ja, laten we eerst maar eens afwachten of de schop inderdaad de grond ingaat.
Nu ja, laten we eerst maar eens afwachten of de schop inderdaad de grond ingaat.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
$ 3,6 miljard in 1998 is ongeveer $ 7,1 miljard nu: https://www.in2013dollars.com/us/inflat ... 3600000000Hajo schreef: vr 08 aug 2025, 9:14 Ik denk niet dat je die prijzen kunt vergelijken. $ 3,6 miljard is tegen de huidige koers € 3.089.903.310. Dat kostte die Japanse brug in 1998. Het is nu 27 jaar later, dus je moet ook de flinke inflatie van al die jaren in de prijs doorberekenen. Gestegen lonen, bouwkosten, materiaal enzovoort. En de Messina brug is ook nog eens 1,1 kilometer langer.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
-
Chris
- Moderator
Er is ook helemaal geen sprake van dat deze brug € 3 miljard gaat kosten. De kostenraming is € 13,5 miljard. Inclusief alle toeleidende infrastructuur, 20 kilometer snelweg en 20 kilometer spoorweg, waarbij met name de spoorinfra voor meer dan 90% ondergronds komt te liggen. Dit soort kostenramingen worden wel op basis van meer dan intuïtie gemaakt.Hajo schreef: vr 08 aug 2025, 12:17 Ik baseer dat op mijn eigen intuïtie. Natuurlijk kan ik er volkomen naast zitten, maar iets zegt mij dat die brug alleen al meer dan 3 miljard euro gaat kosten. Hoeveel dan precies weet ik niet, maar naar mijn idee meer. Veel meer.
-
marcel
- 2x2 autosnelweg
Ik vroeg mij al af of er geen protest tegen deze brug zou komen, en inderdaad:
https://nos.nl/artikel/2578143
https://nos.nl/artikel/2578143
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Het viaduct van Millau is van een totaal andere orde, het is alleen wat hoger dan een normaal viaduct maar technisch niet zo uitdagend en met beperkte overspanningen. De aanlegkosten bedroegen ook maar €394 miljoen. Nogal een verschil met 13,5 miljard. Zelfs met inflatie.Willem schreef: do 07 aug 2025, 19:42 Ooit hadden ze in Frankrijk hetzelfde soort scepsis omtrent een brug over een vallei in de buurt van Miklau.
Zoals bekend ligt daar nu "gewoon" een brug in de A75.
Flyvbjerg. De bouwkosten voor dit soort megaprojecten loopt altijd op. Dus als ze nu al 13,5 miljard zeggen dan zal dat ongetwijfeld oplopen.Chris schreef: vr 08 aug 2025, 9:47Dat zeg je wel vaak, maar waar baseer je dat op? Was je conclusie anders geweest als het genoemde bedrag € 8 of € 18 miljard was geweest?Hajo schreef: vr 08 aug 2025, 9:14 Ik durf dus wel te stellen dat die Messina brug heel wat meer gaat kosten dan net iets meer dan drie miljard euro. Minimaal het dubbele, waarbij ik zelfs sceptisch ben over die genoemde 13,5 miljard.
-
Chris
- Moderator
Flyvbjerg is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek achteraf. Dat is toch wel wat anders dan de intuïtie van Hajo, die kennelijk hetzelfde is ongeacht of het genoemde bedrag 10 miljard hoger of lager ligt. Dat is gewoon interessantdoenerij zonder onderbouwing. Dat is een slag in de lucht met bedragen van twee keer het Schiphol-Amsterdam-Almere project erbij of eraf.
-
Chris
- Moderator
De kostenraming is overigens al fors naar boven bijgesteld. In 2022 was nog sprake van '€ 6 - 7 miljard'. Sinds 2023 is de kostenraming € 13,5 miljard.
Gezien dat dit historisch gezien vrijwel ongezien is voor een infrastructuurproject denk ik niet dat die kostenraming in zichzelf heel onrealistisch laag is. De vraag zal vooral zijn in hoeverre de 'Ndrangheta en Cosa Nostra in zo'n project weten te infiltreren.
Het helpt wellicht dat dit onder concessie wordt aangelegd, en dat het één project is en niet een typische snelweg in Calabria of Sicilië die over 15+ jaar met talloze contracten wordt aangelegd. Bij dat soort projecten zie je ook wel eens ontwerpen waarvan je denkt: hier heeft vooral een bouwbedrijf van geprofiteerd (hele lange viaducten of complexe aansluitingen). Bij deze brug is het voorgenomen ontwerp in basis al sinds 1978 de voorkeursoplossing.
Gezien dat dit historisch gezien vrijwel ongezien is voor een infrastructuurproject denk ik niet dat die kostenraming in zichzelf heel onrealistisch laag is. De vraag zal vooral zijn in hoeverre de 'Ndrangheta en Cosa Nostra in zo'n project weten te infiltreren.
Het helpt wellicht dat dit onder concessie wordt aangelegd, en dat het één project is en niet een typische snelweg in Calabria of Sicilië die over 15+ jaar met talloze contracten wordt aangelegd. Bij dat soort projecten zie je ook wel eens ontwerpen waarvan je denkt: hier heeft vooral een bouwbedrijf van geprofiteerd (hele lange viaducten of complexe aansluitingen). Bij deze brug is het voorgenomen ontwerp in basis al sinds 1978 de voorkeursoplossing.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Als er beweerd zou zijn dat het project 25 miljard gaat kosten, dan zou ik dat een realistischer bedrag hebben gevonden dan 13,5 miljard.Chris schreef: zo 10 aug 2025, 13:19 (...)Dat is toch wel wat anders dan de intuïtie van Hajo, die kennelijk hetzelfde is ongeacht of het genoemde bedrag 10 miljard hoger of lager ligt. Dat is gewoon interessantdoenerij zonder onderbouwing. (...)
En nog steeds heb ik grote twijfels of die brug met bijbehorende infrastructuur voor 13,5 miljard aangelegd kan worden. En ja, mijn intuïtie zegt nog steeds dat het uiteindelijke bedrag, zodra alles klaar is, een stuk hoger zal liggen dan de genoemde 13,5 miljard.
Maar wie weet lukt het de Italianen toch dit project voor 13,5 miljard te voltooien. Als hen dat lukt, zal ik de eerste zijn om toe geven dat mijn intuïtie ernaast zat.
-
djiwie
- stadsweg
Maar wáár baseer je dat op? 13,5 miljard is al een astronomisch hoog bedrag en jij zegt gewoon, nah, dubbele voelt ook wel goed? 
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
-
Piles
- autoweg
Als ze 25 miljard hadden gezegd, was jij met 50 aangekomen, 'want het valt altijd duurder uit dan vooraf gedacht'
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Dit zijn bedragen die zo hoog zijn dat we ons niet kunnen inbeelden wat ze inhouden. Maar het lijkt me toch veilig en wetenschappelijk onderbouwd (nogmaals Flyvbjerg ) dat megaprojecten op het einde van de rit altijd duurder zijn dan initiële ramingen. Dus als ze nu al 13,5 miljard ramen zal het uiteindelijk duurder worden. Want ze gaan nu geen hoger bedrag ramen dan nodig. Dat zijn dus geen onderbuikgevoelens, ondanks 13,5 miljard een gigantisch hoog bedrag is.
Wel interessant dat hier (geen Italiaanse bron) beweert wordt dat eigenlijk maar 40% van die 13,5 miljard naar de brug zelf zal gaan, de rest gaat naar randzaken zoals aanliggende wegen, treinstations, opwaardering van parken, restaurants en zelfs kusterosiebestrijding. Het lijkt de Oosterweelverbinding wel waar de randzaken op den duur meer kosten dan het project zelf.
Wel interessant dat hier (geen Italiaanse bron) beweert wordt dat eigenlijk maar 40% van die 13,5 miljard naar de brug zelf zal gaan, de rest gaat naar randzaken zoals aanliggende wegen, treinstations, opwaardering van parken, restaurants en zelfs kusterosiebestrijding. Het lijkt de Oosterweelverbinding wel waar de randzaken op den duur meer kosten dan het project zelf.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Uiteraard glijd je met stadsparken wel wat verder af richting wat jou irriteert aan Oosterweel. Tegelijkertijd zou ik het nogal gek vinden als ruimte die nu vrijvalt of nutteloos wordt niet zou worden aangepakt. Dit uiteraard dubbel op een eiland waarvan je weet wie er anders met zulke gebieden aan de haal zal gaan als je dingen meer hun beloop laat.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bij de ontwikkeling van de Betuweroute in Nederland zijn de grootste kostenoverschrijdingen ook gekomen door bovenwettelijke aanpassingen om omwonenden tegemoet te komen, en niet wegens techniek die ineens een stuk duurder bleek.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Chris
- Moderator
De doorvaarthoogte onder de brug bedraagt 70 meter. Dat is hetzelfde als de brug over het Suezkanaal en ik vermoed dat dit niet toevallig zo is. Containerschepen en marineschepen die door het Suezkanaal passen kunnen dan ook automatisch onder deze brug door.
Net ten noorden van de brug zit een grote containerhaven (Gioia Tauro). Dat is hoofdzakelijke een transshipment hub, waar grote containerschepen een deel van de containers lossen, waarna een systeem van feeders deze verspreidt door het Middellandse Zeegebied, zodat die grote 20.000+ TEU schepen niet elke haven hoeven aan te doen. Die haven is dus voornamelijk niet voor het achterland (dat is vrij beperkt).
Met de opkomst van giga containerschepen sinds 2010 zijn dit soort transshipment hubs belangrijker geworden, een ander voorbeeld is Tanger Med in Marokko.
Net ten noorden van de brug zit een grote containerhaven (Gioia Tauro). Dat is hoofdzakelijke een transshipment hub, waar grote containerschepen een deel van de containers lossen, waarna een systeem van feeders deze verspreidt door het Middellandse Zeegebied, zodat die grote 20.000+ TEU schepen niet elke haven hoeven aan te doen. Die haven is dus voornamelijk niet voor het achterland (dat is vrij beperkt).
Met de opkomst van giga containerschepen sinds 2010 zijn dit soort transshipment hubs belangrijker geworden, een ander voorbeeld is Tanger Med in Marokko.
-
Ger81
- autoweg
Het plan voor deze brug is afgeschoten door de Italiaanse Rekenkamer.
Vicepremier Salvini is het er niet mee eens , noemt het besluit 'politiek, niet technisch' (mij lijkt het eerder financieel), en wil er alles aan doen om het plan alsnog van de grond te krijgen.
Vicepremier Salvini is het er niet mee eens , noemt het besluit 'politiek, niet technisch' (mij lijkt het eerder financieel), en wil er alles aan doen om het plan alsnog van de grond te krijgen.
Ubi volentia est, via est
-
Durashift
- expressweg
(..)In theorie kan de Italiaanse regering het besluit van de rekenkamer negeren door te verklaren dat het project van groot algemeen belang is. Maar tegenstanders kunnen dan naar de rechter stappen, tot aan het Europese Hof van Justitie aan toe. Dat zou op zijn minst grote vertraging opleveren.
De bouw van de brug door een Italiaans-Spaans-Japans consortium zou volgens de planning eind dit jaar al moeten beginnen. (..)