[PL] Algemeen Polen - Poland - Polska
Moderator: Moderatoren
-
- woonerf
was nog vergeten te melden dat het gedeelte vanaf het splitsingspunt tot en met Koszalin (verder ben ik niet geweest en kan ik geen oordeel over geven) dus niet als autosnelweg zal worden uitgevoerd. Is ook niet nodig gezien de intensiteiten (heengereden op vrijdagavond, teruggereden op dinsdagmiddag/avond). Het betreft hier een redelijk rustige weg.
Geen mening is ook een mening
-
- stadsweg
Grote handtekeningenactie van Gazeta Wyborcza!

Op het moment dat ik dit bericht plaats wordt de petitie druk ondertekent. Tegen absoluut tegen de doorsnijding van het schitterende ongeschonden dal van Rospuda ten noordwesten van Augustow. Help mee de grootste blunder in de Poolse wegenbouw te voorkomen, steun de alternatieve route over LOMZA.
http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/ ... 95154.html
Ook uw kleinkinderen zullen u eeuwig dankbaar zijn!
Hou de site na ondertekening nog even open druk een paar keer op "vernieuwen" in de Poolse versie op http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/ ... 91896.html en zie het aantal ondertekenaars toenemen (links van het midden).

Op het moment dat ik dit bericht plaats wordt de petitie druk ondertekent. Tegen absoluut tegen de doorsnijding van het schitterende ongeschonden dal van Rospuda ten noordwesten van Augustow. Help mee de grootste blunder in de Poolse wegenbouw te voorkomen, steun de alternatieve route over LOMZA.
http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/ ... 95154.html
Ook uw kleinkinderen zullen u eeuwig dankbaar zijn!
Hou de site na ondertekening nog even open druk een paar keer op "vernieuwen" in de Poolse versie op http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/ ... 91896.html en zie het aantal ondertekenaars toenemen (links van het midden).

-
- woonerf
Ik heb de rijstroken niet opgemeten maar volgens mij zijn het inderdaad bredere rijstroken dan we in Nederland toepassen.Chris schreef:Zijn dat van die wegen, die je soms ook in Duitsland ziet, waar je met 3 auto's naast elkaar (veilig) kan rijden, maar wat gewoon 2 brede stroken zijn?
De volgende keer zal ik wat foto's nemen.
Geen mening is ook een mening
-
- verkeersader
Jeetje, dat land heeft amper snelwegen en als er dan een paar kilometer gebouwd moet worden krijg je gelijk al Nederlandse toestanden.Frank.nl schreef:Help mee de grootste blunder in de Poolse wegenbouw te voorkomen
Ik'Ook uw kleinkinderen zullen u eeuwig dankbaar zijn!'

Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.
-
- 2x3 autosnelweg
-
- 2x5 autosnelweg
Lijkt me erop gezet voor extra duidelijkheid. Ze hadden natuurlijk beter de echte pijlen groter kunnen maken, maarja...Wesso schreef:Kan iemand deze borden uitleggen?
http://przezautaszybe.h3m.pl/foty/1/ima ... age19.html

-
- Secretaris
-
- Moderator
-
- stadsweg
Oordeel niet te snel. Het gaat vanuit Warschau tot aan de grens bij Litouwen om enige honderden kilometers, die volgens de plannen het grootste Nationale Park van Polen, een van de grootste Landschapsparken van Polen en het Rospuda-dal moeten gaan doorsnijden. Dit laatste gebied is ongeveer 15 jaar geleden voorgedragen om de status van natuurreservaat te krijgen, maar dit is destijds niet gerealiseerd vanwege een sterk versnipperde eigendomssituatie. In het gebied komt 40% van alle Poolse orchideeensoorten voor, hetgeen daar voor landsbegrippen een zeer bijzondere situatie is.overdrive schreef:Jeetje, dat land heeft amper snelwegen en als er dan een paar kilometer gebouwd moet worden krijg je gelijk al Nederlandse toestanden.Frank.nl schreef:Help mee de grootste blunder in de Poolse wegenbouw te voorkomen
'Ook uw kleinkinderen zullen u eeuwig dankbaar zijn!'
Nederlandse referentie voor wat betreft ongereptheid, uitgestrektheid en aanwezige natuurtypen: De Wieden.
Nederlandse referentie voor wat betreft de orchideeenrijkdom: het Gerendal nabij Oud-Valkenburg.
Ik beveel je aan om eerst de alternatieven in ogenschouw te nemen, voor je dit oordeel velt. Het alternatief langs Ostrow M. - Lomza - Grajewo - Raczki - Suwalki is goedkoper, de route is korter en tast geen van de gebieden direct aan. De voorgestelde weg zou de meest oostelijke grote barriere worden in Polen, hetgeen betekent dat de westrand van het zeer uitgestrekte aaneengesloten leefgebied van Wolf en Lynx in het geding is. Dit leefgebied areaal strekt zich uit van Oost-Polen tot aan de andere kant van Azie. Ook voor Eland en Edelhert wordt een oostelijke route een dodemansalternatief.
In het Rospudaldal heb ik over Elandpaden kunnen wandelen. In het Elzenmoerasbos hoorde ik het luide getrompetter van een paar Kraanvogels. Het is misschien maar de top van het hele oecosysteem, maar dat is voldoende om je iets bij zo'n plek in te kunnen beelden.
Maar we gaan inderaad de praktijk van Nederland nadoen, en gaan in Polen nog maar weer eens ontzagelijke hoeveelheden natuurkwaliteiten aan de omgeving onttreken. Want je zult niet kunnen ontkennen dat de Nederlandse natuur veel sterker veramd is dan de Poolse. En dat heeft nu eenmaal oorzaken! Je mag best kotsen, terwijl ik over lijken ga.
Ik verplaatste mij naar het dal per openbaar vervoer en te voet. Het is vijf jaar geleden dat ik er was - mijn eerste reis naar Polen! mijn eerste bezoek aan een voormalig Oostblokland! wat een ontdekking! en wat een ruimte en rust! - en nu bedenk ik mij dat je een auto bepaald niet nodig hebt om zo'n gebied te bekijken. De auto. Als er iets is op deze aardkloot dat het milieu beslist geen windeieren heeft gelegd...
Overigens - ik ken de situatie en zal niet ontkennen dat Augustow een verkeersbottleneck is. Maar je kan de natuur niet onbestraft gaan lopen slachtofferen. Laten we maar eens van die fout leren!
Ik blijf gewoon voorstander van mijn standpunt - geef Nederlandse en Duitse autosnelwegen aan nieuwe EU-landen als Polen. Zij willen tenslotte graag hetzelfde welvaartsniveau als wij, en dat is nu net een van de doelen van de Unie ook. En zo wordt dat doel veel eerder gerealiseerd. Bovendien nivelleert het de wereldwijde welvaartverdeling ook nog een keer.
En het Eland, dat verleden jaar de Pools-Duitse grens zelf is overgestoken, zal dan ook sneller naar het westen trekken. Je ziet, het is niet enkel kommer en kwel (dit in tegenstelling tot de wegenplanning! sic!). Dit jaar kwam zelfs de voor zover bekende eerste Zee-arend uit een ei gekropen binnen onze landsgrenzen - voor het eerst in de geschiedenis van de mensheid! Maar dit heeft natuurlijk ook alles te maken met de zeer gebrekkige documentering van het verleden. De mensen vergeten snel en zijn niet geneigd in te zien dat de eco-woestijn Nederland is ontstaan door onze eigen aard. Of ze ontkennen gewoon dat er armoede heerst (hierover wil ik overigens geen discussie ontlokken - ik kan me ook wel voorstellen dat beslist niet ieder het zo ervaart).
Geloof mij. De natuur fascineert en hoe meer je haar respecteert (en dus in tact houdt en haar alle ruimte biedt) hoe minder je nog genegen zult zijn om weer zo'n tijddodende autorit te maken!
Kots maar. Dat is gezond als je er aan toe bent. Natuurmonumenten heeft niet voor niets bijna een miljoen leden (en dan zijn er ook nog velen die niet eens het geld hebben om lid te zijn, al zouden ze het willen).Ikvan dit soort stompzinnige retoriek. Echt te dom voor woorden dat ze hiermee mensen proberen over te halen om hun petitie te laten ondertekenen. Nou ja, ik ken dat gebied niet en wil het al niet meer kennen ook. Als ik zo als een kleuter benaderd wordt, dan walsen ze voor mijn part een 2x5 strooks door dat dalletje heen.Als ik zo als een kleuter benaderd wordt, dan walsen ze voor mijn part een 2x5 strooks door dat dalletje heen.
Maar wel jammer dat je het niet netjes houdt, zoals ik. Want nu moet ik gaan schrijven over asfaltadepten enz. enz. enz. Maar ik hou me in.
-
- autoweg
Ik neem aan dat de Bundespolizei die eland ook mee heeft genomen, om hem na 48 uur weer aan de Poolse regering uit te leveren?Frank_NL schreef:En het Eland, dat verleden jaar de Pools-Duitse grens zelf is overgestoken, zal dan ook sneller naar het westen trekken.

En toch een aanzienlijk deel van die leden stapt elke ochtend vrolijk in de auto naar hun werk, om die natuur waar ze zo ontzettend van houden te gaan vervuilen.Frank_NL schreef:Natuurmonumenten heeft niet voor niets bijna een miljoen leden (en dan zijn er ook nog velen die niet eens het geld hebben om lid te zijn, al zouden ze het willen).
Laatst gewijzigd door N342 op do 27 jul 2006, 9:07, 1 keer totaal gewijzigd.
*11-08-2017 L.M.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik kende hem al een tijdje, maar hij is een hele tijd uit de lucht geweest. Goed te zien dat-ie weer online is.Chris schreef:Deze site kennen jullie misschien nog niet. Bijzonder veel goede foto's van het Poolse wegennet!![]()
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
Ik kan me zo weinig bij de alternatieven voorstellen. Augustow zit niet in mijn mentale atlas...
Verder geloof ik het verhaal van Frank sowieso wel. Maar Polen zal voorlopig toch het EU land blijven met de minste snelwegkilometers per inwoner...

Verder geloof ik het verhaal van Frank sowieso wel. Maar Polen zal voorlopig toch het EU land blijven met de minste snelwegkilometers per inwoner...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 4x5 autosnelweg
Malta, Monaco, San Marino, Andorra en Montenegro hebben geen van allen snelwegen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- polderweggetje
Op 26 juli 2006 is het 105 km lange traject A2 Konin-Strykow (bij Lodz) in gebruik genomen.
A2 Konin-Strykow is onderdeel van de snelweg Berlijn-Poznan-Lodz-Warschau. Het ontbrekende deel van de Poolse A2 tussen Swiecko en Nowy Tomysl wordt volgens planning in 2006 in gebruik genomen. Het laatste ontbrekende deel, tussen Strykow en Warschau volgt volgens planning in 2010.
Voor foto's van de opening A2 Konin-Strykow zie:
http://skyscrapercity.com/showthread.ph ... =101&pp=20
A2 Konin-Strykow is onderdeel van de snelweg Berlijn-Poznan-Lodz-Warschau. Het ontbrekende deel van de Poolse A2 tussen Swiecko en Nowy Tomysl wordt volgens planning in 2006 in gebruik genomen. Het laatste ontbrekende deel, tussen Strykow en Warschau volgt volgens planning in 2010.
Voor foto's van de opening A2 Konin-Strykow zie:
http://skyscrapercity.com/showthread.ph ... =101&pp=20
-
- 4x3 autosnelweg
-
- 4x5 autosnelweg
-
- Moderator
-
- Secretaris
Bialystok is de belangrijkste stad van noordoost Polen. Het is daarom heel logisch dat men de as van Warschau naar de Baltische staten via Bialystok wil laten lopen. De route over Lomza is korter, maar biedt voor de economische ontwikkeling van noordoost Polen veel minder positieve mogelijkheden. En wie de werkloosheid in Polen kent, zal de keuze dan ook beter begrijpen. Een gebied moet niet alleen voor dieren en plantjes leefbaar zijn, maar ook voor mensen. Zolang de jonge mensen in grote getalen wegtrekken, dreigt in dergelijke gebieden een sociale catastrofe.
Die rondweg rond Augustow tast het natuurgebied aan, dat ontken ik zeker niet. Maar is m.i. wel noodzakelijk om het gebied daar voor mensen leefbaar te houden.
Die rondweg rond Augustow tast het natuurgebied aan, dat ontken ik zeker niet. Maar is m.i. wel noodzakelijk om het gebied daar voor mensen leefbaar te houden.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])
-
- verkeersader
Maak je niet druk, Frank, ik ageerde tegen de manier van benaderen op die website, niet tegen jou persoonlijk.Frank schreef:Maar wel jammer dat je het niet netjes houdt, zoals ik. Want nu moet ik gaan schrijven over asfaltadepten enz. enz. enz. Maar ik hou me in.

Ik hou van autorijden, van snelwegen, en ik hou ook van stilte en van de natuur. Ik wordt een beetje moe van dat eeuwige ongefundeerde gezeur van allerlei milieufanaten die je het liefst met het mes op de keel willen dwingen tot een kéuze. Alsof het 2 tegenstellingen zijn die niet samengaan. Dat weiger ik, en inderdaad, als men het op zo'n manier wél probeert te doen, dan ga ik steigeren.
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.
-
- expressweg
-
- stadsweg

Het probleem van mijn kant is dat ik in het Rospuda-dal bij Augustow ben geweest. Maar ondanks het feit dat ik een emotionele binding heb met die plek, is het wel degelijk zo dat in het Rospuda-dal een van de meest omstreden gedeeltes van het geprojecteerde wegennet van Polen 2012 (oid) ligt.red line - Bialystok route
green line - Lomza route
green fields - areas proposed for Natura 2000 sites
yellow fields - national parks
Via Baltica is planned to connect Helsinki with Warsaw. Polish government promotes the route via the city of Bialystok through the most valuable areas proposed for Natura 2000 sites and protected under Polish law as well as international conventions in Podlasie region of Poland:
Augustowska Primeval Forest with unique Rospuda river valley - an Important Bird Area (IBA) and a potential Natura 2000 site
Biebrza Valley - a national park, a Ramsar site, an Important Bird Area (IBA) and a potential Natura 2000 site
Knyszynska Primeval Forest - a forest landscape park, an Important Bird Area and a potential Natura 2000 site
and in close proximity to the Narew National Park - an Important Bird Area (IBA) and potential Natura 2000 site.
Mbt de toevoeging van Rene. De ligging van Bialystok en haar economische belangen vormen een van de hoofdredenen waarom de politiek (nog) op het standpunt staat van een langere route via Bialystok. Maar dan zeg ik - joh, leg die expressweg over Lomza - Grajewo. Dat heeft de volgende voordelen:
- voor het expressverkeer dat geen binding heeft met Bialystok kan de kortste en rechtste route worden gekozen
- de natuurparken Puszcza Knyszynska, Biebrzanski Park Narodowy en Dolina Rospuda en Narwianski Park Narodowy kunnen worden gespaard. Mbt het laatste gebied: enkele najaren geleden heb ik hier een aardige dagwandeltocht gemaakt. Tegen het einde van de wandeling naderde ik een weg waarvan ik dacht "jee, wat druK". Er reden namelijk meerdere auto's per minuut over. Toen ik later bij mijn gastgezin op een wat duidelijkere kaart keek bedacht ik mij "jee, wat rustig". Want ik was weg 8 over gestoken, die deel uitmaakt van het hoofdwegennet van Polen.
- tussen de logische aantakkingen van de Via Baltica, alternatief Lomza, naar Bialystok ligt bestaande infrastructuur die prima functioneert. In eerste instantie worden de delen van de huidige route vanuit Warschau naar Litouwen ontlast voor zover ze geen deel uitmaken van het Lomza-alternatief, omdat het transit-verkeer wegvalt. Deze aantakkingen zijn de nationale weg 8 van Ostrow M. naar Bialystok en die van Augustow naar Bialystok. Hierdoor verbetert ook de bereikbaarheid van Bialystok enorm. Het verkeer op de "aantakkingswegen" bestaat naar mijn schatting momenteel ui enige tientallen procenten transitverkeer (die dus weg kunnen vallen), vijftig procent (boven-) regionaal verkeer dat een klein tot een groot deel van het traject aflegd en enige tientallen procenten verkeer dat het gehele stuk aflegd vanaf de aankoppeling naar Bialystok en directe binding heeft met Bialystok. Bij het wegvallende transitverkeer heeft het vrachtverkeer een groot aandeel tov van het andere verkeer. Een zeer groot deel van het trace van Augustow naar Bialystok is in de afgelopen vijf jaar geheel gemoderniseerd en vormt daarmee een uitermate goede playground voor de bereikbaarheid van Bialystok. Ik zou daarom zelfs vinden dat de Lomza-route de totale mobiliteit meer ten goede komt dan het Bialystok-alternatief.
- pas lokaal weg 8 aan, al zijn er momenteel niet veel obstakels in de delen die niet tot het Lomza-alternatief behoren.
- ontwerp veilige liftersplaatsen in Bialystok (richting noord- en zuid) en bij de aankoppelingen bij Augustow en Ostrow M.
Overigens, als ik de bovenstaande kaart bekijk, zie ik dat zelfs bij het Bialystok-alternatief (door het grootste Nationale Park van Polen) de eenvoudige mogelijkheid bestaat om de Via Baltica nog om het meest kwetsbare deel van het Rospuda-dal te leiden (vanaf Augustow naar Litouwen over het trace van het Lomza-alternatief). Weg 8 (trace Bialystok-alternatief) koppelt namelijk ten zuiden van Augustow aan op weg 61 (grotendeels Lomza-alternatief), waar het transitverkeer zeer gemakkelijk naar een weg parallel aan de "644" van Augustow naar Raczki kan worden gekoppeld.
In het jaar dat ik in het Rospuda-dal wandelde (en ik oog in oog stond met een Eland, zonder die ervaring te hoeven delen met een horde toeristen die verkeersbordjes hadden gevolgd) lifte ik nog nauwelijks. Na een dag trekken op de flank van beekbegeleidend laagveen met Zwarte elzen-moerasbos en glooiende pleistocene zandgronden met Grove dennen-Fijnsparrenbossen bereikte ik het meer van Rospuda. Hier dacht ik de rivier over te kunnen steken, omdat op een van de drie kaarten die ik had een over de rivier doorlopende zandweg stond. De plek leek ook logisch voor een brug. Maar de zandweg liep niet verder dan de oever, terwijl enkele tientallen meters verderop, aan de overkant, weer een zandweg verder liep. Ik had twee mogelijkheden (want ik ben dermate geciviliseerd dat ik bang ben om in bossen met Elanden en Wolven wild te kamperen). De aandacht trekken van de kanovaarders die zo nu en dan langspeddelden, en om een overtocht vragen. Zeven kilometer lopen naar weg 644. Dat laatste deed ik en in een recordtijd legde ik die af: een uur precies. Zoals ik al zei, ik lifte toen niet veel. En dus was ik heel erg blij dat binnen tien minuten een van de drie of vier dagelijkse bussen langs de przystanek autobusowy (bushalte) zou komen waar ik stond.
Elders schreef ik al eens:
De langere route via Bialystok, die nu de voorkeur heeft van de Poolse overheid, voert door of direct langs de Nationale Parken Biebrza, Narew en Wigry. Bovendien voert de route door het Augustow-woud, het Knyszyn-woud en het ongeschonden, maar formeel onbeschermde dal van de Rospuda-rivier.
De alternatieve route via Lomza (en eventueel Elk), waarvoor U hier uw voorkeur kan tekenen, ontziet deze natuurparken geheel.
Wellicht is de gedeeltelijke vernietiging van het natuurlijke beekdal van de Rospuda, waar ik drie dagen heb gespendeerd om er van onder andere Kraanvogels, Elanden en twintig soorten orchideeen te genieten, het meest verwonderlijke onderdeel van de route via Bialystok. Het gaat hier om een uiterst oorspronkelijk natuurgebied. De impact van de doorsnijding van het Biebrza Nationaal Park is wellicht relatief gering, omdat deze voorzien is op het deel waar het park het smalst is (ongeveer een kilometer) en de expresweg wordt aangelegd op de plaats waar nu (reeds) hoofdweg 8 van Bialystok naar Augustow ligt.
De bovenstaande luchtfoto laat duidelijk zien waar de route over Bialystok doorheen voert: dwars door het Rospudabeekdal, met haar kwetsbare beekbegeleidende laagveenmoerassen (hydrologisch gezien zeer kwetsbaar voor wegenbouwkundige ingrepen), bij Szczeberka, of de route via Lomza, die bij Augustow naar het westen afbuigt en het kwetsbare deel van Rospuda-dal geheel ontziet. Rechtsonder ligt Augustow. De huidige weg 8, waaraan bij de variant via Lomza niets hoeft te veranderen, voert tussen de meren en het bos door richting Suwalki. Augustow wordt met de alternatieve weg over Lomza voldoende ontzien van het internationaal doorgaande verkeer, zodat de verkeersproblematiek in het stadje sterk kan verminderen.
Met vriendelijke groet
Frank Verhart
Bosbouwkundig ingenieur
Laatst gewijzigd door Frank_NL op do 27 jul 2006, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- stadsweg
Niet iedereen houdt zowel van autorijden als van de natuur. Bovendien kan lang niet iedereen zich permiteren om uberhaupt auto te rijden. Het is wat mij betreft vrij logisch dat niet iedereen jouw voorkeur aan staat. Ik zeg alleen dit:overdrive schreef:Maak je niet druk, Frank, ik ageerde tegen de manier van benaderen op die website, niet tegen jou persoonlijk.Frank schreef:Maar wel jammer dat je het niet netjes houdt, zoals ik. Want nu moet ik gaan schrijven over asfaltadepten enz. enz. enz. Maar ik hou me in.![]()
Ik hou van autorijden, van snelwegen, en ik hou ook van stilte en van de natuur. Ik wordt een beetje moe van dat eeuwige ongefundeerde gezeur van allerlei milieufanaten die je het liefst met het mes op de keel willen dwingen tot een kéuze. Alsof het 2 tegenstellingen zijn die niet samengaan. Dat weiger ik, en inderdaad, als men het op zo'n manier wél probeert te doen, dan ga ik steigeren.
- in Nederland ken ik nauwelijks / geen echt stille plekken. Een wezenlijk verschil met ca. 40 jaar geleden (peanuts in the history of the flying Dutchman).
- als er in Nederland stille plekken bestaan, dan zijn deze zodanig gelegen dat deze nauwelijks bereikbaar zijn (ondanks het feit dat de Nederlander zeer mobiel is)
- in Nederland ken ik nauwelijk / geen echt donkere plekken. Een wezenlijk verschil met ca. 40 jaar geleden (peanuts in the history of the flying Dutchman).
- juist vanwege ondermeer het autoverkeer zijn veel plekken die zich goed lenen voor ontspanning erg onrustig. Ik denk aan stadsparken en aan een groot deel van 's lands fietspadennetwerk, dat langs provincale wegen gelegen is.
Je zou kunnen stellen dat de auto een zegen is, omdat je met behulp van dit vervoermiddel * op individuele basis nog wel * een rustige omgeving kunt opzoeken. Echter, voor de komst van de auto waren rustige omgevingen veel meer een gegeven (waarmee de verrommeling van de rust in Nederland overigens slechts gedeeltelijk door de automobiliteit veroorzaakt wordt). Bovendien blijkt de ligging van rustige plekken sterk te worden beinvloedt door de automobiele verplaatsingswijze; in Nationale Park is het, zeker in de omgeving van voorzieningen, vele malen onrustiger dan op een vrij structuurarm platteland met weinig / geen doorgaande (sluip-) wegen. Persoonlijk vind ik mijn rust eerder in een natuursnipper in een uitgestrekt monotoon landbouwlandschap zonder al te veel stedelijke bebouwing of verblijfsrecreatie, dan in een groot "Brabants" natuurpark. Dat komt natuurlijk ook mede door de kleine schaal van onze natuurreservaten en Nationale Parken.
Kortom, ik ben persoonlijk wel van mening dat automobiliteit (maar ook industrie, luchtvaart, motorsport ed) wel zeer haaks staat op het conserveren van natuurlijke ecosystemen en rustige leefomgevingen. Wat mij betreft hebben we het wat dat betreft in ons land goed verpest. Geen wonder dat ik hoop heb dat men in Polen minder blunders zal begaan (eerst die Nederlandse snelwegen maar eens aan hen geven).