Onherkenbaar ten goede veranderd.
Ik heb er zoveel gekkigheid gezien op de weg, dat het beruchte Portugal later niet echt indruk meer op mij kon maken...
Moderator: Moderatoren
Dat klinkt schokkender dan het bij nadere beschouwing is
Dat heb je tegenwoordig ook bij het binnenrijden van elke Vlaamse gemeente, maar wel aangekondigd met veel kleinere bordjes
In de aanloop naar de landelijke verkiezingen zie ik, ook in België, de meest vage / rare uitspraken voorbij komen.
Criminaliteit is in België (en West-Europa in het algemeen) veel hoger dan in Polen...
Huh?
Misschien in Polen niet, maar alvast in Bratislava wel. Daar is bijna elk gebouw volgeklad. Ik was vorige week in Athene en daar net hetzelfde. Weliswaar is Griekenland geen centraal-Europa. Maar ik heb niet het gevoel dat graffiti in West-Europa erger is dan in Centraal- of Zuid-Europa.
Nou, soms staat het er een paar weken en dan zit het er ook op.
Ik heb ik zowel Brussel als Antwerpen gestudeerd en tijdens die periode ben ik ook een half jaar in Krakau op Erasmus geweest. Polen heb ik toentertijd (2017) als bijna paradijselijk ervaren. Waar ik in Brussel en Antwerpen 's nachts altijd op m'n hoede moest zijn kon ik in Krakau altijd gaan en staan waar ik wilde, ondanks dat ik in een buitenwijk met communistische torenflats woonde.Chris schreef: ↑vr 29 sep 2023, 20:20 Aan de andere kant kan je in Centraal-Europa je auto waarschijnlijk probleemloos parkeren in een flatwijk terwijl je dat in een Parijse banlieue maar beter niet kan doen... Of in het donker over straat gaan. Vuurwerkvandalisme kent men in Polen ook niet, terwijl bijna al dat soort vandalisme in Nederland met vuurwerk uit Polen wordt gedaan. Er is ook veel minder graffiti bijvoorbeeld.
De criminaliteit is in de oostelijke EU al jaren veel lager dan in West-Europa.
In Duitsland zit alles al onder de graffiti voordat de weg is geopend. Zelfs in landelijke gebieden is dat zo, ik zag er van de week weer een voorbeeld van bij de opening van de nieuwe B67, het viaduct was al vol graffiti gespoten. Dat zie je in Polen niet. Ik ben nu in Wrocław en graffiti is echt zeldzaam, ik zag maar op één plek veel graffiti en dat was een voetgangerstunnel. Maar andere voetgangerstunnels hadden geen graffiti en gebouwen en bruggen ook niet.Verder is er ook de wet van de remmende voorsprong, veel infrastructuur in centraal-Europa is nu eenmaal minder oud. Dan lijkt dat altijd frisser.
Ik zou bijna denken dat je het over Brussel hebt dan over Polen, want in Brussel ken ik genoeg buurten waar ik mij niet senang voel.Wimpie25 schreef: ↑di 03 okt 2023, 10:25 In Polen zit je jammer genoeg met een uitgeholde rechstaat en een schijndemocratie. De bevolking zit daar met schrik voor haar eigen overheid.
Bovendien is het veiligheidsgevoel er echt wel minder positief dan je zou denken. Uit schrik voor de eigen overheid wordt er minder snel naar de politie gestapt door de eigen bevolking. Ik ken meer dan genoeg verhalen van toeristen die in de typische scams gelopen zijn (een torenhoge rekening in de "private clubs"). Restaurants die teveel aanrekenen, zakkenrollerij, diefstal onder bedreiging van geweld, mensen die "de weg komen vragen". En het feit dat de locals in heel veel gevallen hun hoofd wegdraaien en doen alsof ze niks gezien hebben. En dit in een land dat niet extreem toeristisch is.
Ja, hier voelen sommige mensen zich minder snel op het gemak bij het zien van groepjes jongeren, en je hier heb je meer de indruk van groezeligheid door graffiti. Maar wij leven in een samenleving die in de kern een stuk gezonder is dan Polen. Blinkende wolkenkrabbers en spiksplinternieuwe autosnelwegen ten spijt.