[PL] Algemeen Polen - Poland - Polska

Moderator: Moderatoren

Ger81
verkeersader

Re: [PL] Algemeen Polen - Poland - Polska

Bericht door Ger81 » vr 02 jun 2023, 10:04

^^
Onherkenbaar ten goede veranderd.

Ik heb er zoveel gekkigheid gezien op de weg, dat het beruchte Portugal later niet echt indruk meer op mij kon maken...
Ubi volentia est, via est

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » zo 09 jul 2023, 22:38

Een update over de stand van zaken, nu het jaar ongeveer halverwege is:

Afbeelding

© SSC/Kielbus

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 14 aug 2023, 12:25

Op de DW604 tussen Wielbark en Nidzica (Noord-Polen) was altijd al wel een provisorische landingsbaan, maar deze is volledig vernieuwd ergens in de periode 2019-2021.

Dit is de locatie, maar de standaard satellietweergave geeft nog de oude situatie weer: https://www.google.com/maps/@53.36703,2 ... a=!3m1!1e3

Afbeelding

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » zo 27 aug 2023, 13:58

Op hetzelfde moment dat GDDKiA bekend maakte dat de tol op de A2 verdween, heeft de concessiehouder op het andere deel van de A2 de tarieven met eenzelfde hoeveelheid verhoogd.

Een rit van de Duitse grens naar Lodz/Warszawa kost nu 102 PLN (was 92 PLN). Bij de huidige wisselkoers is ongeveer 23 euro ; ga je uit van de standaard vuistregel (4 PLN = 1 euro) dan kom je uit op 25,50 euro

Ger81
verkeersader

Bericht door Ger81 » di 29 aug 2023, 14:23

Jeff schreef: zo 27 aug 2023, 13:58 Op hetzelfde moment dat GDDKiA bekend maakte dat de tol op de A2 verdween, heeft de concessiehouder op het andere deel van de A2 de tarieven met eenzelfde hoeveelheid verhoogd.
Dat klinkt schokkender dan het bij nadere beschouwing is ;)
Ubi volentia est, via est

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 22 sep 2023, 13:55

Big Brother is watching you!

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 26 sep 2023, 18:54

Met de opening van de S11 vandaag heeft Polen de grens van 5.000 kilometer A- en S-wegen overschreden.

Een klein aandeel van de S-wegen (ongeveer 5%) is enkelbaans, hoofdzakelijk de S1 in de Beskiden en de S22 naar Kaliningrad, en her en der nog een paar korte stukken. Daardoor is het totale netwerk van autosnelwegen (minimaal 2x2) kleiner: 4.886 kilometer. Echter er zijn ook weer DK-wegen die niet als A/S geclassificeerd zijn maar wel 2x2 rijstroken hebben en ongelijkvloers zijn, dan zou het aantal weer boven de 5.000 kilometer uitstijgen.

In elk geval een grote mijlpaal, zeker vergeleken met 10 of 15 jaar geleden. In 2007 had Polen maar iets meer dan 1.000 kilometer A/S-wegen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 28 sep 2023, 11:30

Chris schreef: vr 22 sep 2023, 13:55 Big Brother is watching you!

https://i.imgur.com/0IR5VAz.jpg
Dat heb je tegenwoordig ook bij het binnenrijden van elke Vlaamse gemeente, maar wel aangekondigd met veel kleinere bordjes ;)

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » do 28 sep 2023, 11:34

Met het verschil dat het in Vlaanderen ook effectief vol met camera's hangt tegenwoordig. En niet alleen in het stadscentrum. Dat gevoel had ik in Polen niet.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 28 sep 2023, 11:48

Goh, in Vlaanderen voel ik me wel vrijwel overal op mijn gemak, terwijl dat ik in Polen niet kan zeggen. Los van het politieke kimaat.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » do 28 sep 2023, 11:51

Wimpie25 schreef: do 28 sep 2023, 11:48 Goh, in Vlaanderen voel ik me wel vrijwel overal op mijn gemak, terwijl dat ik in Polen niet kan zeggen. Los van het politieke kimaat.
In de aanloop naar de landelijke verkiezingen zie ik, ook in België, de meest vage / rare uitspraken voorbij komen.
Alles voor de stemmen hea ;)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 28 sep 2023, 12:20

Wimpie25 schreef: do 28 sep 2023, 11:48 Goh, in Vlaanderen voel ik me wel vrijwel overal op mijn gemak, terwijl dat ik in Polen niet kan zeggen.
Criminaliteit is in België (en West-Europa in het algemeen) veel hoger dan in Polen...

Afbeelding

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 28 sep 2023, 12:58

Het gaat me niet zozeer over criminaliteit - het VK scoort gemiddeld zowat het slechtste op dat vlak in Europa en daar kom ik zeer graag - maar vooral over het politieke klimaat. Een tolerante samenleving is het daar alles behalve.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 28 sep 2023, 12:59

^^ Liechtenstein. :D
Donateur Vereniging Wegenforum

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 28 sep 2023, 13:11

Wimpie25 schreef: do 28 sep 2023, 12:58 Het gaat me niet zozeer over criminaliteit - het VK scoort gemiddeld zowat het slechtste op dat vlak in Europa en daar kom ik zeer graag - maar vooral over het politieke klimaat. Een tolerante samenleving is het daar alles behalve.
Huh? :s
Wimpie25 schreef: do 28 sep 2023, 11:48 Goh, in Vlaanderen voel ik me wel vrijwel overal op mijn gemak, terwijl dat ik in Polen niet kan zeggen. Los van het politieke kimaat.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 28 sep 2023, 16:44

'Los van' in Vlaanderen = 'laat staan'

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » do 28 sep 2023, 23:37

Polen voelde voor mij extreem veilig aan, ik heb dit jaar veel gewandeld en gezwommen in Zakopane.

Ik denk dat de kans dat je op Brussel Zuid te maken krijgt met vervelende mensen groter is als welke Poolse stad dan ook.
Soms begrijp ik ook niet waarom er nog zoveel Poolse migranten wonen in Nederland, het wagenpark lijkt daar soms zelfs nog jonger dan hier. :)

Na het rijden in Polen voelde Duitsland iig. niet aan als 'een rijker land' terwijl het BBP van Duitsland natuurlijk wel een stuk hoger is.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 29 sep 2023, 20:13

Er worden wel een heleboel dingen op één hoop gegooid nu. Zweden staat bijvoorbeeld hoog in het lijstje met geregistreerde criminaliteit, maar dat heeft vooral te maken met bendegeweld in een aantal voorsteden en omdat de politie best ijverig is in het bijhouden van gegevens. Maar als je gewoon ergens op het platteland eventjes uitstapt voor een kopje koffie dan is de kans dat je auto wordt leeggehaald toch wel wat kleiner dan in een Roma-wijk in Slowakije...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 29 sep 2023, 20:20

Aan de andere kant kan je in Centraal-Europa je auto waarschijnlijk probleemloos parkeren in een flatwijk terwijl je dat in een Parijse banlieue maar beter niet kan doen... Of in het donker over straat gaan. Vuurwerkvandalisme kent men in Polen ook niet, terwijl bijna al dat soort vandalisme in Nederland met vuurwerk uit Polen wordt gedaan. Er is ook veel minder graffiti bijvoorbeeld.

De criminaliteit is in de oostelijke EU al jaren veel lager dan in West-Europa.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 29 sep 2023, 20:27

Volgens dat kaartje is de criminaliteit in Scandinavië ook hoger dan in Nederland. En dat terwijl dat juist als de veilige landen wordt gezien.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » vr 29 sep 2023, 22:34

Ik denk dat je hier maar een ding kan concluderen. Cijfers versus een menging van perceptie, ervaringen, eigen afkomst en wellicht ook (onbewuste) vooroordelen. Objectief versus subjectief. Iedereen ervaart het hierdoor anders. Ik heb een ervaring in Polen, maar dat komt niet overeen met wat bijvoorbeeld sven_engelen heeft ervaren. Zelf heb ik last gehad van dronken figuren, die hinderlijk achter me aan bleven lopen. Die vervolgens weer door een ander stel Polen (vrouwen), de les gelezen kregen (het enige wat ik ervan begreep was kurwa en de gratis drankjes daarna). Het staat het los van een koude statistiek, die dit aspect niet belicht.

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 30 sep 2023, 0:01

Chris schreef: vr 29 sep 2023, 20:20 Er is ook veel minder graffiti bijvoorbeeld.
Misschien in Polen niet, maar alvast in Bratislava wel. Daar is bijna elk gebouw volgeklad. Ik was vorige week in Athene en daar net hetzelfde. Weliswaar is Griekenland geen centraal-Europa. Maar ik heb niet het gevoel dat graffiti in West-Europa erger is dan in Centraal- of Zuid-Europa.

Verder is er ook de wet van de remmende voorsprong, veel infrastructuur in centraal-Europa is nu eenmaal minder oud. Dan lijkt dat altijd frisser.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » za 30 sep 2023, 7:34

Alfa schreef: za 30 sep 2023, 0:01 Verder is er ook de wet van de remmende voorsprong, veel infrastructuur in centraal-Europa is nu eenmaal minder oud. Dan lijkt dat altijd frisser.
Nou, soms staat het er een paar weken en dan zit het er ook op.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

omNOMNOMNOM
stadsweg

Bericht door omNOMNOMNOM » zo 01 okt 2023, 11:24

Chris schreef: vr 29 sep 2023, 20:20 Aan de andere kant kan je in Centraal-Europa je auto waarschijnlijk probleemloos parkeren in een flatwijk terwijl je dat in een Parijse banlieue maar beter niet kan doen... Of in het donker over straat gaan. Vuurwerkvandalisme kent men in Polen ook niet, terwijl bijna al dat soort vandalisme in Nederland met vuurwerk uit Polen wordt gedaan. Er is ook veel minder graffiti bijvoorbeeld.

De criminaliteit is in de oostelijke EU al jaren veel lager dan in West-Europa.
Ik heb ik zowel Brussel als Antwerpen gestudeerd en tijdens die periode ben ik ook een half jaar in Krakau op Erasmus geweest. Polen heb ik toentertijd (2017) als bijna paradijselijk ervaren. Waar ik in Brussel en Antwerpen 's nachts altijd op m'n hoede moest zijn kon ik in Krakau altijd gaan en staan waar ik wilde, ondanks dat ik in een buitenwijk met communistische torenflats woonde.

Voor mijn gevoel was het grootste veiligheidsprobleem de door met name bezopen Britten veroorzaakte vechtpartijen in het stadscentrum, maar daar werd door de Polen snel korte metten mee gemaakt. In andere Poolse steden die ik toen bezocht heb was m'n ervaring precies hetzelfde, in vergelijking met West-Europa is Polen gewoon heel veilig.

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » zo 01 okt 2023, 11:32

Al geldt dat dat onveiligheidsgevoel soms op niet objectieve gronden gebaseerd is, sommigen lopen bv de straat over als ze een groepje Marokkaanse jongeren op straat zien maar een blank groepje jongeren wordt niet als onveilig ervaren. Terwijl dat uiteraard vooroordelen zijn. In West-Europese steden is de bevolking nu eenmaal diverser. Bij die objectieve criminaliteitscijfers moet je voorzichtig zijn om te vergelijken, ik kan me zo voorstellen dat in West-Europa meer zaken geregistreerd worden. Al geldt ook dat er in West-Europese steden meer mensen wonen aan de onderkant van de maatschappij wat ook meer overlast geeft. Dus in die zin kunnen Poolse steden wel veiliger zijn.

Overigens waren er in de jaren '90 wel veel criminele bendes actief in de Poolse steden.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 02 okt 2023, 21:09

Misschien past het niet zo in je wereldbeeld dat Polen een veilig land kan zijn. Ik ben nu in Wrocław en je ziet ook in het donker veel jonge vrouwen alleen over straat. In Nederland lees je regelmatig verhalen dat jonge vrouwen dat niet durven of doen alsof ze bellen. En dat vrouwen in Nederland heel vaak lastig gevallen worden op straat, verbaal of fysiek.

Polen is ook geen paradijs, hier zal ook wel eens wat gebeuren. En in Wrocław zag ik ook een paar zwervers op bankjes liggen. Maar de cijfers zijn al jaren dat er een heel groot verschil is in criminaliteit, zowel diefstal als overvallen en vandalisme. Dat wordt echt niet verklaard met het idee dat we in West-Europa enorm veel meer zouden registreren. Bij ons heerst ook het sentiment dat je van veel dingen net zo goed geen aangifte kan doen omdat er toch niks mee gedaan wordt.
Verder is er ook de wet van de remmende voorsprong, veel infrastructuur in centraal-Europa is nu eenmaal minder oud. Dan lijkt dat altijd frisser.
In Duitsland zit alles al onder de graffiti voordat de weg is geopend. Zelfs in landelijke gebieden is dat zo, ik zag er van de week weer een voorbeeld van bij de opening van de nieuwe B67, het viaduct was al vol graffiti gespoten. Dat zie je in Polen niet. Ik ben nu in Wrocław en graffiti is echt zeldzaam, ik zag maar op één plek veel graffiti en dat was een voetgangerstunnel. Maar andere voetgangerstunnels hadden geen graffiti en gebouwen en bruggen ook niet.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » di 03 okt 2023, 10:25

In Polen zit je jammer genoeg met een uitgeholde rechstaat en een schijndemocratie. De bevolking zit daar met schrik voor haar eigen overheid.

Bovendien is het veiligheidsgevoel er echt wel minder positief dan je zou denken. Uit schrik voor de eigen overheid wordt er minder snel naar de politie gestapt door de eigen bevolking. Ik ken meer dan genoeg verhalen van toeristen die in de typische scams gelopen zijn (een torenhoge rekening in de "private clubs"). Restaurants die teveel aanrekenen, zakkenrollerij, diefstal onder bedreiging van geweld, mensen die "de weg komen vragen". En het feit dat de locals in heel veel gevallen hun hoofd wegdraaien en doen alsof ze niks gezien hebben. En dit in een land dat niet extreem toeristisch is.

Ja, hier voelen sommige mensen zich minder snel op het gemak bij het zien van groepjes jongeren, en je hier heb je meer de indruk van groezeligheid door graffiti. Maar wij leven in een samenleving die in de kern een stuk gezonder is dan Polen. Blinkende wolkenkrabbers en spiksplinternieuwe autosnelwegen ten spijt.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » di 03 okt 2023, 11:35

Nogal een statements. Heb je hier ook neutrale bronnen voor?

Neutraal en liefst objectief, omdat je eigenlijk twee grote partijen/kampen hebt in Polen. De massale demonstratie van Tusk heeft gewoon plaats kunnen vinden, dat past niet in het plaatje van wat je hierboven beschrijft. Die zou anders verboden zijn en met geweld neergeslagen.

Van die scams heb ik de afgelopen 10 jaar met meerdere bezoeken aan diverse steden niets gemerkt. Terwijl ik bij elk bezoek aan buurland Tsjechië ermee geconfronteerd ben.

Trouwens in hoeverre is onze samenleving gezonder dan een andere? Je kan dit niet stellen, omdat onze normen en waarden anders zijn. En wat je naar mijn mening niet mag doen, is iemand de maat nemen omdat ze andere normen en waarden hebben. Je gaat toch onze samenleving ook niet vergelijken met de Japanse of een willekeurige Afrikaanse om dan te concluderen dat de onze gezonder is? Voor die mensen kan het precies omgekeerd zijn en zitten helemaal niet te wachten op onze "gezonde" samenleving ...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 03 okt 2023, 11:44

Wimpie25 schreef: di 03 okt 2023, 10:25 In Polen zit je jammer genoeg met een uitgeholde rechstaat en een schijndemocratie. De bevolking zit daar met schrik voor haar eigen overheid.

Bovendien is het veiligheidsgevoel er echt wel minder positief dan je zou denken. Uit schrik voor de eigen overheid wordt er minder snel naar de politie gestapt door de eigen bevolking. Ik ken meer dan genoeg verhalen van toeristen die in de typische scams gelopen zijn (een torenhoge rekening in de "private clubs"). Restaurants die teveel aanrekenen, zakkenrollerij, diefstal onder bedreiging van geweld, mensen die "de weg komen vragen". En het feit dat de locals in heel veel gevallen hun hoofd wegdraaien en doen alsof ze niks gezien hebben. En dit in een land dat niet extreem toeristisch is.

Ja, hier voelen sommige mensen zich minder snel op het gemak bij het zien van groepjes jongeren, en je hier heb je meer de indruk van groezeligheid door graffiti. Maar wij leven in een samenleving die in de kern een stuk gezonder is dan Polen. Blinkende wolkenkrabbers en spiksplinternieuwe autosnelwegen ten spijt.
Ik zou bijna denken dat je het over Brussel hebt dan over Polen, want in Brussel ken ik genoeg buurten waar ik mij niet senang voel.

Hoe dan ook, aangezien je het over Polen hebt:

1. Dit is zwaar overdreven. Onderbuikgevoelens, zonder met daadwerkelijke feiten te komen. De statistieken geven een ander beeld.
2. Dit soort scams met torenhoge rekeningen komt helaas op veel plekken voor. Dat kan je als toerist ook overkomen in Parijs of Venetië. Polen staat hier niet specifiek om bekend. Ik ken aardig wat mensen die er geweest zijn, ik heb er nog nooit van gehoord. Het zou fijn zijn als je met wat concrete bewijzen zou komen.

Alle dingen die je noemt heb ik in Polen nooit ervaren. Niet de eerste keer dat ik er was in 2008, niet in de keren dat ik er daarna was.

Dat in Polen de rechtstaat de laatste jaren wat de verkeerde kant uitgaat klopt, maar dat maakt het land zelf niet gelijk onveilig. De schrik voor de eigen overheid, dat herken ik niet als ik met Polen spreek. Ja, sommigen zijn behoorlijk kritisch, maar mensen zijn niet bang. Er kan ook gewoon gedemonstreerd worden, bijvoorbeeld.

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » di 03 okt 2023, 12:22

Brusselse voorsteden als Kuregem zijn echt wel heel vuil en relatief onveilig voor Europese begrippen.
Een Belgische collega noemde dit eens 'klein Mumbai' door al het vuil wat men dumpt overal en nergens, drugsdealers schijnen daar zo hardnekkig te zijn dat men in het donker ook niet graag meer over straat komt.

Dan hebben we nog het Zuid station, en wat overige wijken waar door gebrekkig onderhoud, en laksheid een ongezonde leefomgeving is ontstaan.

Polen heeft ook zijn problemen, zeker met de rechtsstaat, maar ik durf wel te stellen dat het een stuk veiliger is. De onderlaag in Polen werkt meestal ook hard, en is niet echt bezig met criminaliteit.