[PL] Algemeen Polen - Poland - Polska

Moderator: Moderatoren

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Re: [PL] Algemeen Polen - Poland - Polska

Bericht door Wimpie25 » di 03 okt 2023, 13:51

^^
De Brusselse problemen zijn dan ook echt dat; Brussels. In de andere grote Vlaamse steden ga je die situaties niet snel tegenkomen.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » di 03 okt 2023, 14:42

^^ Dan ben je blind. Antwerpen is tegenwoordig de hotspot van de drugscriminaliteit in België en ook Gent is geen kosjere stad. In Polen heb ik me zeker heel veilig gevoeld. Zelfs in de hoofdstad Warschau waren geen wisselgeldscams of iets dergelijks te bekennen. Dat tov Praag waar toeristen regelmatig even in het ootje worden genomen door vieze wisseltrucs met Wit-Russische Roebels. Ik moet wel zeggen dat ik als niet-blanke Nederlander vooral in het zuiden van het land af en toe vieze bekken naar me toegeworpen kreeg. Dat wordt in Polen ook wel gevoed door de PIS partij en de migratiecrisis waarbij een flink aantal racistische passages een rol spelen. Tóch voelde ik me daar veiliger om 's-Avonds over straat te lopen dan in menig grote Nederlandse, Belgische of Franse stad.
Svenlo

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » di 03 okt 2023, 16:15

^^
Als België zijnde weet ik goed genoeg welk drugsgerelateerd nieuws hier allemaal passeert, maar feit blijft dat Vlaamse steden enorm veilig zijn in vergelijking met de Brusselse en Waalse.

Laat ons het even vergelijken op Numbeo. De meest onveilige stad is Antwerpen, en die staat 61 plaatsen lager dan Luik en zelfs 6 plaatsen lager dan de eerste Poolse vermelding. Tel daar dan onze vrijheden en gezond rechtssysteem bij en ik weet waar dat ik liefste zou wonen.

https://www.numbeo.com/crime/region_rankings.jsp?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 03 okt 2023, 16:23

Ontopic, vandaag heb ik een lang stuk door Polen gereden, zowel in een grote stad als op de autosnelweg, zowel druk als rustig.

Het valt wel op dat er best rustig gereden wordt. Ik was eerder dit jaar in Lyon en daar werd bijna non-stop getoeterd. Dat is in Wrocław veel minder. Ook het stadsverkeer is gewoon goed te doen, er wordt zelfs niet overdreven hard gereden. Ook niet op de autosnelweg overigens, ik heb geen enkele keer gesein gezien en bumperkleven is ook minimaal (stuk minder dan Nederland of Duitsland). Mensen stoppen ook voor zebrapaden en mensen worden er gewoon tussen gelaten in filevorming.

Polen had altijd de naam een soort 'wilde oosten' te zijn qua verkeer maar dat valt enorm mee.

Ik ben bij een paar verzorgingsplaatsen gestopt, zowel met tankstation als zonder, en het valt op hoe netjes het sanitair is. Ook op de onbeheerde plekken: ruime, schone toiletten, helemaal geen teksten op de deur of muren geschreven, geen stickers, etc. Echt een enorm verschil met Duitsland of Nederland.

Voor omgerekend € 4,30 een prima warme baguette met koffie gehaald langs de autosnelweg. Polen is niet meer zo enorm goedkoop als vroeger, maar de prijzen zijn nog wel best wat lager dan Duitsland of Frankrijk (of Nederland).

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 03 okt 2023, 16:43

IQ[] schreef: di 03 okt 2023, 11:35 Van die scams heb ik de afgelopen 10 jaar met meerdere bezoeken aan diverse steden niets gemerkt. Terwijl ik bij elk bezoek aan buurland Tsjechië ermee geconfronteerd ben.
Ik 2 keer, allebei in Budapest. En dat waren beide keren Polen :)
De eerste keer lukte het ze om me mijn portemonnee onder mijn neus te jatten. De tweede keer was ik door ervaring gewaarschuwd door hun handelen en toen ik weer benaderd werd door Polen die de weg kwamen vragen heb ik ze in het Kroatisch zo ontzettend uitgescholden dat ze dat goed begrepen en wegrenden :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 03 okt 2023, 18:04

Chris schreef: ma 02 okt 2023, 21:09
In Duitsland zit alles al onder de graffiti voordat de weg is geopend. Zelfs in landelijke gebieden is dat zo, ik zag er van de week weer een voorbeeld van bij de opening van de nieuwe B67, het viaduct was al vol graffiti gespoten. Dat zie je in Polen niet. Ik ben nu in Wrocław en graffiti is echt zeldzaam, ik zag maar op één plek veel graffiti en dat was een voetgangerstunnel. Maar andere voetgangerstunnels hadden geen graffiti en gebouwen en bruggen ook niet.
En wat is daar de verklaring dan voor? Het lijkt me niet dat graffiti moeilijker verkrijgbaar is in Polen en jongeren heb je er ook. En een diep cultureel verschil zal het ook niet zijn, want in bv het cultureel vergelijkbare Slowakije vind je wel overal graffiti.

Overigens moet ik op streetview nu ook niet ongelooflijk veel moeite doen om graffiti te vinden: https://www.google.com/maps/@50.2572224 ... ?entry=ttu. Al geldt wel dat er doorheen de tijd steeds andere graffiti opzit. Dat duidt er dus op dat ze regelmatig schoonmaken. Misschien zit daar wel de verklaring. Niet zoals in West-Europa (en bij uitbreiding de wereld) waar je veel plaatsen hebt waar je tags ziet die er in 2009 ook al opstonden.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 03 okt 2023, 18:24

^^ Ik was vorig jaar in Polen en Litouwen. Voor wat betreft Polen kan ik zeggen dat de ontwikkeling daar heel snel is gegaan. Het is inmiddels een goed ontwikkeld westers land. Ik heb mij er heel veilig gevoeld en er een hele fijne vakantie gehad.

De afwezigheid van graffiti en dergelijke zit 'm waarschijnlijk in de volksaard. Vroeger was het een communistische staat met weinig tot geen vrijheid en een repressief systeem. Je liet het wel uit je hoofd om iets onder te kladden. Vooral de ouderen zullen zich dat repressieve nog wel herinneren en hun kinderen, de huidige kinderen en jong volwassenen, hebben dat bij hun opvoeding, en misschien ook opleiding, ook meegekregen.
Donateur Vereniging Wegenforum

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 03 okt 2023, 19:22

Wat ook opvalt is de enorme hoeveelheid fastfood onderweg. McDonald's heb je echt overal, inclusief direct langs de autosnelweg. Ook KFC zit wel direct langs de snelweg. Burger King heb ik nog niet gezien volgens mij. Subway wel.

Helemaal bizar is de hoeveelheid Żabka's in steden. Dat is een kleine gemakswinkel en in steden zit die zowat in elke tweede straat. Er zijn 8.800 vestigingen van in Polen, waarvan meer dan 500 in Warschau alleen al.

Tankstations langs autosnelwegen zijn doorgaans vrij nieuw en modern, daardoor ook beter dan wat je vaak in Duitsland ziet. Het oogt frisser en schoner. Ze hebben gratis toiletten (schoon) en nette zitgelegenheden. Voor truckers zijn overal douches, zelfs bij onbemande verzorgingsplaatsen. Je kan langs de autosnelweg de gebruikelijke verse broodjes krijgen. En ze hebben allemaal meerdere koffieautomaten, in principe alles wat je nodig hebt op doorreis en dat voor vriendelijke prijzen. Tankstations hebben ook een emmer met reiniging voor de ruiten. En ik had één tankstation waar een jonge man (denk 16 jaar) voor mij tankte. Hij sprak Engels.

Over Engels gesproken, je kan daar redelijk goed mee uit de voeten in Polen. Ik ben nu in Świnoujście en daar lijkt Duits meer de norm te zijn gezien opschriften en gesprekken die ik had / hoorde. Elders is het vooral Engels.

Ohja, ik kwam hier ook langs. :lol: Het grootste Christusbeeld van de wereld, het staat langs de S3. Hij is een paar meter groter dan het bekende beeld in Rio de Janeiro.

Afbeelding
Świebodzin by European Roads, on Flickr

Afbeelding

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 03 okt 2023, 20:22

Chris schreef:Tankstations langs autosnelwegen zijn doorgaans vrij nieuw en modern, daardoor ook beter dan wat je vaak in Duitsland ziet. Het oogt frisser en schoner. Ze hebben gratis toiletten (schoon) en nette zitgelegenheden. Voor truckers zijn overal douches, zelfs bij onbemande verzorgingsplaatsen. Je kan langs de autosnelweg de gebruikelijke verse broodjes krijgen. En ze hebben allemaal meerdere koffieautomaten, in principe alles wat je nodig hebt op doorreis en dat voor vriendelijke prijzen. Tankstations hebben ook een emmer met reiniging voor de ruiten.
Veel snelwegen en verzorgingsplaatsen in Polen zijn natuurlijk relatief nieuw. Dan ziet het er natuurlijk fris en fruitig uit.
Mensen stoppen ook voor zebrapaden en mensen worden er gewoon tussen gelaten in filevorming.
Dat is natuurlijk erg prettig, maar formeel hebben voetgangers ook voorrang op zebrapaden. Dat is zelfs in Nederland zo.
Polen had altijd de naam een soort 'wilde oosten' te zijn
Ik vermoed dat dat de reputatie van de jaren '80 was toen voor vrachtwagenchauffeurs de grens open ging en de reis naar Moskou nog één groot avontuur was. Hieronder mijn eerste culturele impressie van het "oostblok" :mrgreen:
Henk Wijngaard schreef:In een konvooi naar het oosten, in een konvooi, heel ver weg
misschien kom ik daar nooit meer weg
[...]
En dan die schrik, van al die wagens: totall-loss of afgebrand
die je ziet langs deze wegen, was ik maar thuis in Nederland
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 03 okt 2023, 20:28

Het rijgedrag in Polen valt mij echt 100% mee. Een groot verschil met bijvoorbeeld Italië. Het land had altijd de naam van riskant rijgedrag, maar dat lijkt enorm verminderd te zijn, ik vermoed dat de vele nieuwe autosnelwegen hierin een rol spelen, minder noodzaak tot riskant inhalen en zo. In Spanje zag je dat effect ook 20-25 jaar geleden. Het aantal verkeersdoden in Polen is ook best rap richting het EU gemiddelde gezakt, terwijl het 10 jaar geleden nog één van de minst veilige landen in de EU was. In 2007 waren er 5.400 verkeersdoden, in 2022 nog 1.900.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » di 03 okt 2023, 20:30

Chris schreef: di 03 okt 2023, 19:22
Ohja, ik kwam hier ook langs. :lol: Het grootste Christusbeeld van de wereld, het staat langs de S3. Hij is een paar meter groter dan het bekende beeld in Rio de Janeiro.

Afbeelding

Afbeelding
Kom je het beeld ein-de-lijk vinden? :lol:
(Is zowel door mij als Chrysta meerdere keren benoemd op het forum)

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » di 03 okt 2023, 20:31

Polen lijkt gewoon zuiniger op zijn spullen te zijn, want anders had je veel meer schades, enz gezien. Nieuwigheid speelt wel een rol, maar dat verklaard niet het ontbreken van graffiti in Polen, terwijl in Duitsland graffiti vaak zelfs op nieuwbouw projecten te vinden is, voordat men de boel openstelt. Gewoon een mentaliteitskwestie.

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 04 okt 2023, 0:30

Hajo schreef: di 03 okt 2023, 18:24 De afwezigheid van graffiti en dergelijke zit 'm waarschijnlijk in de volksaard. Vroeger was het een communistische staat met weinig tot geen vrijheid en een repressief systeem. Je liet het wel uit je hoofd om iets onder te kladden. Vooral de ouderen zullen zich dat repressieve nog wel herinneren en hun kinderen, de huidige kinderen en jong volwassenen, hebben dat bij hun opvoeding, en misschien ook opleiding, ook meegekregen.
Hoe verklaar je dan dat er in het zuidelijk gelegen Slovakije wel vol graffiti staat? Ook een voormalig communistisch land. Dat lijkt me dus de verklaring niet te zijn. Of tenminste: niet de enige verklaring.

Chris schreef: za 25 jan 1992, 16:35 Burger King heb ik nog niet gezien volgens mij.
Burger King is ook actief in Polen met 77 vestigingen. Maar dat valt in het niets met het aantal McDonalds-vestigingen: 496. KFC heeft 315 vestigingen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 04 okt 2023, 7:03

Misschien worden kunstwerken wel behandeld met een anti-graffiti laag, zodat ze een stuk makkelijker zijn schoon te maken. Volgens mij gebeurt dat in Nederland tegenwoordig ook. Overigens, als je de tijdstapjes volgt is het ook een keer overgeverfd.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 04 okt 2023, 7:08

Jeff schreef: di 03 okt 2023, 20:30 Kom je het beeld ein-de-lijk vinden? :lol:
(Is zowel door mij als Chrysta meerdere keren benoemd op het forum)
Hoezo ein-de-lijk? Ik snap deze reactie niet en dat heb ik wel vaker bij jouw berichten... :hm:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 04 okt 2023, 7:10

Alfa schreef: wo 04 okt 2023, 0:30 Hoe verklaar je dan dat er in het zuidelijk gelegen Slovakije wel vol graffiti staat?
Dit noem je al een aantal keer, maar ik heb vorig jaar door Slowakije gereisd en het viel mij helemaal niet op dat het 'vol graffiti' zou staan.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » wo 04 okt 2023, 8:52

Wel als je de reclameborden als graffiti ziet :surrender:

omNOMNOMNOM
stadsweg

Bericht door omNOMNOMNOM » wo 04 okt 2023, 16:24

CasablancaMarocco schreef: di 03 okt 2023, 12:22 Brusselse voorsteden als Kuregem zijn echt wel heel vuil en relatief onveilig voor Europese begrippen.
Een Belgische collega noemde dit eens 'klein Mumbai' door al het vuil wat men dumpt overal en nergens, drugsdealers schijnen daar zo hardnekkig te zijn dat men in het donker ook niet graag meer over straat komt.

Dan hebben we nog het Zuid station, en wat overige wijken waar door gebrekkig onderhoud, en laksheid een ongezonde leefomgeving is ontstaan.

Polen heeft ook zijn problemen, zeker met de rechtsstaat, maar ik durf wel te stellen dat het een stuk veiliger is. De onderlaag in Polen werkt meestal ook hard, en is niet echt bezig met criminaliteit.
Niet alleen de voorsteden, Schaarbeek, de Marollen en Matongé zijn eveneens notoir onveilig en liggen vol rotzooi. Medestudenten van mij woonden daar en ik heb geregeld verhalen gehoord over inbraken en berovingen. Verder weg van de VUB liggen ook nog wat beruchte buurten, maar ik ken niemand die daar woonde omdat het te ver van de universiteit ligt. Voor vrouwen is/was de situatie nog vervelender omdat zij vaak gevolgd/aangestaard/nageroepen worden door mannen. Daarom ben ik ook regelmatig met vriendinnen mee naar huis meegelopen, wanneer een man erbij is gebeurt dat opvallend genoeg niet.

In Krakau heb ik in het halfjaar dat ik er gewoond heb dergelijke dingen niet meegemaakt noch gehoord. Het enige waarvoor (uitgebreid!) gewaarschuwd werd waren de dames met paraplu's op en nabij het oude marktplein, die lokten je bij een etablissement naar binnen en als je daarop inging werd het een extreem dure avond :lol:

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 04 okt 2023, 18:29

Chris schreef: wo 04 okt 2023, 7:10
Alfa schreef: wo 04 okt 2023, 0:30 Hoe verklaar je dan dat er in het zuidelijk gelegen Slovakije wel vol graffiti staat?
Dit noem je al een aantal keer, maar ik heb vorig jaar door Slowakije gereisd en het viel mij helemaal niet op dat het 'vol graffiti' zou staan.
Het viel mij vooral op in Bratislava. Ik vond het toen zelfs lichtjes choquerend dat zelfs in het historisch centrum zoveel graffiti te vinden is https://www.google.com/maps/@48.1416705 ... ?entry=ttu. Maar ik ben inmiddels ook in Athene geweest wat het allemaal weer wat relativeert, want dat is wel dé graffiti-hoofdstad. :lol:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 04 okt 2023, 18:45

Ik ben nu in Toruń en heb er nog weer op gelet, maar graffiti is amper te vinden hier. Als je er echt op let zie je af en toe een kleine tag op een elektriciteitskast of zo. Maar gebouwen, bruggen, betonnen objecten, etc zijn gewoon graffiti-vrij.

Ik heb vandaag een lang stuk gereden van Świnoujście naar Toruń. Er is nog geen snelwegverbinding naar het noordwesten van Polen (anders dan via de A2-S3) en dat betekende vanaf Koszalin een lang stuk over de DK25 naar Bydgoszcz. Mijn gevoel is dat dit een serie provinciale wegen is die ooit bij elkaar zijn gecombineerd tot een nationale weg. Het had niet de sfeer van een magistrale en er reed ook niet echt veel verkeer. Wel 'aardig' landschap voor Poolse begrippen, licht glooiend, soms wat weidser uitzicht.

Het viel mij wel op dat je in de wat grotere dorpen wat meer leven op straat ziet, er lopen meer mensen en ook kinderen rond. En er wordt ook best wel wat gefietst in Polen, maar niet/nauwelijks buiten de bebouwde kom (ook de ervaring van Timon91 die deze zomer met de fiets van Nederland naar zuidoost-Polen is gegaan!) Maar de kleine plaatsen hebben dus wat meer tekenen van leven dan bijvoorbeeld in Frankrijk of Oost-Duitsland buiten de toeristische gebieden.

Opnieuw: rijgedrag valt enorm mee, Italië is echt een orde van grootte erger dan Polen. Er wordt wel wat ingehaald maar niet riskant of anders dan in Duitsland of Frankrijk. Bumperkleven heb ik vrijwel niet gezien, in Duitsland of Nederland is dit veel erger.

Overigens: die blauwe bordjes met rijstrookindeling, ik kijk daar in veel landen amper naar, maar in Polen is het bijzonder handig in de steden. In combinatie met navigatiesysteem kan je trefzeker door een onbekende stad rijden.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » wo 04 okt 2023, 19:10

omNOMNOMNOM schreef: wo 04 okt 2023, 16:24Het enige waarvoor (uitgebreid!) gewaarschuwd werd waren de dames met paraplu's op en nabij het oude marktplein, die lokten je bij een etablissement naar binnen en als je daarop inging werd het een extreem dure avond :lol:
Och ja...! Ik was de dames met paraplu vergeten. Die had je in andere Poolse steden ook. En inderdaad, in die priveclubs kan je leeglopen ;)

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » wo 04 okt 2023, 19:49

Chris schreef: wo 04 okt 2023, 18:45 Opnieuw: rijgedrag valt enorm mee, Italië is echt een orde van grootte erger dan Polen. Er wordt wel wat ingehaald maar niet riskant of anders dan in Duitsland of Frankrijk. Bumperkleven heb ik vrijwel niet gezien, in Duitsland of Nederland is dit veel erger.
Mijn ervaring in Polen is dat er wel verschrikkelijk hard wordt gereden. Vooral op rustige lange stukken zoals de A1 tussen Czestochowa en Piotrkow Tribunalski. Die weg is 2x3 en heeft een limiet van 140 maar dat wordt grof overschreden. Te hard rijden is er wel van de dagelijkse orde. Van de Slavische landen waar ik heb gereden vond ik Slowakije het fijnst. Men rijdt er rustig maar alsnog vlot door. Een wereld van verschil met Polen en Tsjechië.
Chris schreef: wo 04 okt 2023, 18:45 Overigens: die blauwe bordjes met rijstrookindeling, ik kijk daar in veel landen amper naar, maar in Polen is het bijzonder handig in de steden. In combinatie met navigatiesysteem kan je trefzeker door een onbekende stad rijden.
In Polen heb je ze ook wel nodig omdat de bewegwijzering vaak niet toereikend is. Vooral het aantal pijlen wat vaak niet overeen komt met het aantal rijstroken…
Svenlo

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 04 okt 2023, 19:58

Op rustige S-wegen wordt wel veel tegen de 140 gereden, dat heb ik ook gezien. Maar dat is niet echt 'racen' gezien het rustige verkeersbeeld. Echt excessief te hard vond ik wel meevallen, maar de A1 is wel een beetje aangelegd als een racebaan ja.

Ik heb deze week twee keer de A4 Legnica - Wrocław gereden en ik vond het drukken daar ook beduidend minder dan een paar jaar geleden. Je mag daar 110 omdat er geen vluchtstroken zijn en de aansluitingen nog vooroorlogse ontwerpstandaarden hebben. Een aantal jaar geleden kwam ik daar hordes bestuurders tegen die 140 wilden rijden maar dat viel nu enorm mee.

Morgen kom ik er nog een keer langs, rondje Midden-Polen met eindbestemming Zgorzelec.

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » do 05 okt 2023, 11:12

Ik vind de Polen in Nederland ook wel prima rijden, ik hoor soms wel eens generalisaties op m'n werk dat je voor Poolse kentekens moet uitkijken, maar over het algemeen rijden ze netjes, geven prima richting aan, rijden misschien net wat harder op onze snelwegen dan bijvoorbeeld Duitsers, maar dat komt wellicht ook dat ze al een lang traject achter de rug hebben.

Een stad als Napels is in Polen onbestaand qua slechte chauffeurs. :)

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » do 05 okt 2023, 11:46

In Warschau kunnen ze anders flink doorrijden. Ik ben daar wel eens van de weg geveegd door iemand die 140 ofzo reed. Zelf reed ik 100 in een stuk waar je officieel 70 mocht.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 05 okt 2023, 11:48

Hajo schreef: di 03 okt 2023, 18:24 ^^ Ik was vorig jaar in Polen en Litouwen. Voor wat betreft Polen kan ik zeggen dat de ontwikkeling daar heel snel is gegaan. Het is inmiddels een goed ontwikkeld westers land. Ik heb mij er heel veilig gevoeld en er een hele fijne vakantie gehad.

De afwezigheid van graffiti en dergelijke zit 'm waarschijnlijk in de volksaard. Vroeger was het een communistische staat met weinig tot geen vrijheid en een repressief systeem. Je liet het wel uit je hoofd om iets onder te kladden. Vooral de ouderen zullen zich dat repressieve nog wel herinneren en hun kinderen, de huidige kinderen en jong volwassenen, hebben dat bij hun opvoeding, en misschien ook opleiding, ook meegekregen.
Ik denk dat dit wel sterk aan de basis ligt. Een generatie geleden kwam Polen nog maar net uit een socialistisch repressief bewind. Bij ons is het vanaf Gen-X toch allemaal al wat losser beginnen te verlopen en vooral die generatie is opgegroeid in een België dat na de gouden jaren 60 in een diepe put van maatschappelijke en economische miserie is beland.

In verzuild België werd daar niets aan gedaan, behalve dan misschien het in stand houden van de status quo. Ik herinner me als kind van de jaren 90 toch vooral een vuil, versleten en onveilig land waarin graffiti al alom tegenwoordig was.

De massa-protesten die ik nu in Polen zie, doen me sterk denken aan die van de jaren 90 bij ons.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 05 okt 2023, 15:31

Ik reed vanochtend over de A1 van Toruń naar Łódź. Een niet al te druk, doch niet uitgestorven traject, die qua landschap erg aan Frankrijk deed denken.

De maximumsnelheid op de A1 is 140 km/h en de meesten reden dat ook. Ik vond 130 wel prima en had geen last van drammers of seiners. Vanwege de vrij harde zijwind vond ik sneller niet zo comfortabel, na elk geluidscherm en vrachtwagen krijg je steeds een slinger aan zijwind.

Daarna de S8 van Łódź naar Wrocław. Op het eerste deel staan absurd veel geluidsschermen, maar uiteindelijk wordt dat een stuk minder. Sowieso zie je wel verschillen tussen autosnelwegen qua geluidsschermen, op nieuwere trajecten als de S3 en S6 staan ze maar sporadisch, terwijl ze langs de wat oudere A1 en met name S8 wel veel meer stonden, destijds werd al eens aangestipt dat de normen aangepast zouden worden. Voorheen was het beleid dat het altijd terug moest naar de limiet van 50 dB, maar dat doen wij in Nederland ook nergens. Het is mogelijk een hogere waarde vast te stellen als 500 meter geluidscherm voor één huis niet doelmatig is. Dat doen ze in Polen de laatste jaren ook.

Vervolgens de A4 van Wrocław naar Zgorzelec. De derde keer over dit stuk voormalige Reichsautobahn in een week, de maximumsnelheid is 110. Er rijdt ontzettend veel vrachtverkeer op dit traject, ik heb tot de A18 splitsing bijna de hele tijd links gereden met 110. Ook hier geen last gehad van drammers, er werd één keer geseind en dat was een Duitser...

In het algemeen: de wegen in Polen zijn meestal prima. Slechte stukken kom je vooral op gemeentelijke wegen tegen, waar het tig keer is opgelapt. Het staat dan niet vol gaten, maar het is zo vaak gerepareerd dat het hobbelig is. En je ziet nog veel kasseien, ook soms op wegen met 2 of 3 rijstroken in Wrocław. Ik snap niet waarom ze dat niet overlagen met asfalt, moet voor aanwonenden ook een hel zijn.

Ik ben maar één echt slecht stuk tegengekomen, een 7 kilometer lang deel van de DK25 dat zo vaak opgelapt was en fikse spoorvorming had, zo lagen de wegen in heel Polen er bij 15-20 jaar geleden. Nu is dat een zeldzaamheid, ook DW-wegen zijn meestal wel acceptabel tot gewoon uitstekend.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 13 okt 2023, 20:08

https://www.wegenwiki.nl/Lijst_van_wego ... n_in_Polen

Op zondag zijn de Poolse parlementsverkiezingen. Vandaag was de laatste dag dat campagne gehouden mag worden.

De afgelopen ruime 2 weken is 113 kilometer nieuwe autosnelweg geopend:

* 48 kilometer S11 tussen Koszalin en Bobolice
* 33 kilometer A18 tussen Iłowa en Golnice
* 12 kilometer S3 tussen Kamienna Góra en Lubawka
* 20 kilometer S61 tussen Ostrów Mazowiecka en Śniadowo

Verder zijn er een heleboel aankondigingen gedaan omtrent aanbestedingen. Met name de S10 tussen Szczecin en Piła was prominent in de berichtgeving van de GDDKiA. Ook waren er een aantal bouwstartceremonies van autosnelwegen, met name van de S19 in Oost-Polen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 14 okt 2023, 23:34

Wat plaatjes uit Wrocław, het Plac Społeczny, een groot kruispunt met flyover, tramkruising en voetgangerstunnels bij het centrum.

Warszawa rechtdoor valt nogal weg tussen de andere bebording.
Afbeelding
Wrocław - Plac Społeczny 01 by European Roads, on Flickr

Dit was de enige plek waar je echt wat graffiti zag.
Afbeelding
Wrocław - Plac Społeczny 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Wrocław - Plac Społeczny 03 by European Roads, on Flickr

cobblestone. Dat zie je nog behoorlijk wat in de stad. Soms ook op grote wegen zoals de oude DK8.
Afbeelding
Wrocław - Plac Społeczny 04 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Wrocław - Plac Społeczny 05 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Wrocław - Plac Społeczny 06 by European Roads, on Flickr

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 15 okt 2023, 21:05

Een eerste exit poll van Ipsos:

Prawo i Sprawiedliwość - 200 mandatów, (PiS, huidige regering, conservatief-nationalistisch)
Koalicja Obywatelska - 163 mandaty, (KO, centrum-rechts-liberaal)
Trzecia Droga - 55 mandatów, (centrum-rechts)
Lewica – 30 mandatów, (links)
Konfederacja – 12 mandatów. (extreem rechts)

Er zijn 231 zetels nodig voor een meerderheid. De oppositie (excl. de extremistische Konfederacja) haalt 248 zetels in deze exit poll.

De opkomst is 72,9% wat voor Polen zeer hoog is, het zou verreweg de hoogste opkomst sinds 1989 zijn.