[PL] Algemeen Polen - Poland - Polska

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [PL] Algemeen Polen - Poland - Polska

Bericht door Chris » ma 11 dec 2023, 22:19

Ik zag een verklaring daarvoor, doordat mensen op het platteland een veel geslotener gemeenschap vormen, veel traditioneler, minder werelds. Veel familie die in hetzelfde dorp, allemaal naar dezelfde kerk, etc.

Op zich zie je in heel Europa wel verschillen in stemgedrag tussen het platteland en kleine plaatsen enerzijds, en de grotere plaatsen en metropolen anderzijds. Dat gaat echter in veel landen geleidelijker in elkaar over dan vaak gedacht wordt (de stad-plattelandkloof).

Ik ben de afgelopen 2 jaar in een aantal oostelijke EU landen geweest en ik vond ook dat het Poolse platteland veel meer ontwikkeld is dan Hongarije en eerlijk gezegd ook meer dan Slowakije. Het Hongaarse platteland lijkt meer op Roemenië vond ik, ook qua bouwstijl, terwijl het Poolse platteland in veel opzichten moderner is qua type huizen, voorzieningen, wegen, infrastructuur.

In oktober heb ik bewust eens lange stukken platteland gereden, de DK25 van Bobolice naar Bydgoszcz. Je komt wel eens slecht onderhouden huizen tegen, maar dat is inderdaad eigenlijk minder dan Frankrijk. Het Franse platteland is buiten de toeristengebieden toch wel vrij hard aan het achteruit gaan (wat je daar ook weer ziet in het stemgedrag). Vaak alleen een redelijke hoofdweg die met departementaal geld is heringericht en de rest is vergane glorie.

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 11 dec 2023, 22:20

Ger81 schreef: ma 11 dec 2023, 21:55 Het Poolse platteland oogt in termen van infrastructuur, openbare ruimte en algehele staat van onderhoud, als ontwikkeld op West-Europees niveau*.

Dat kunnen we van de maatschappelijke ontwikkeling niet zeggen. Uit bovenstaande kaart blijkt overduidelijk een gigantische kloof tussen twee groepen. De autonome, voor zichzelf denkende bevolking in de steden enerzijds, en het geestelijk achterlijke platteland anderzijds. Waar men op een bende antidemocraten stemt omdat meneer pastoor dat opdraagt.

*Wellicht niet helemaal op het niveau van Nederland, maar met Duitsland kunnen ze zich meten. Frankrijk zijn ze allang voorbij.
Dergelijke kloof heb je bijna overal. Die zal ook blijven bestaan. De vraag is alleen of deze kloof in de toekomst zal verkleinen of juist zal vergroten. In West-Europa is het eerder dat de kloof vergroot door polarisering door sociale media. Hoe dat in Polen zit weet ik niet.
Chris schreef: ma 11 dec 2023, 22:19
In oktober heb ik bewust eens lange stukken platteland gereden, de DK25 van Bobolice naar Bydgoszcz. Je komt wel eens slecht onderhouden huizen tegen, maar dat is inderdaad eigenlijk minder dan Frankrijk. Het Franse platteland is buiten de toeristengebieden toch wel vrij hard aan het achteruit gaan (wat je daar ook weer ziet in het stemgedrag). Vaak alleen een redelijke hoofdweg die met departementaal geld is heringericht en de rest is vergane glorie.
Ik vraag me ook af in hoeverre Polen nog economisch zal stijgen. Ja de laatste jaren hebben ze enorme inhaalbeweging gemaakt. Maar ook in Polen zullen de bomen niet tot in de hemel groeien. Veel van de Poolse heropleving is ook gefinancierd met EU-geld. Dat Poolse platteland heeft intrinsiek dezelfde problemen en uitdagingen als het Franse platteland. Veel is ook psychologisch, als je van weinig komt en naar een bepaald niveau stijgt voelt dat positief, als je echter van veel naar een klein beetje minder gaat roept dat allerlei negatieve emoties op die inderdaad politiek vertaald wordt in narigheid.

Op dit forum wordt verder ook nog wel eens de fout gemaakt door de welvaart van een gebied te vereenzelvigen met de staat van de infrastructuur.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 11 dec 2023, 22:48

Het lelijkste in Polen zijn flatgebouwen uit de communistische tijd. Een behoorlijk deel is opgeknapt en / of in een felle kleur geschilderd, maar je vindt ook nog wel redelijk wat van die slecht onderhouden gebouwen, ook in kleinere plaatsen waar ze dan kleinschaliger zijn dan die torenflats in grote steden. Ik vraag mij af of ze daar allemaal wel VVE's hebben, dat schijnt in de voormalige USSR nogal een ding te zijn, zonder VVE is er niemand verantwoordelijk voor onderhoud aan het gebouw en dan gebeurt er ook niks. Misschien is dat in Polen her en der ook nog een probleem.

Ger81
verkeersader

Bericht door Ger81 » di 12 dec 2023, 2:18

^^
Goeie vraag.
In de communistische tijd was het tamelijk overzichtelijk: de meeste flats waren in eigendom (of beheer) van de overheidsdienst of staatsbedrijf waar voornamelijk mensen (en hun families) woonden die daar werkten, gewerkt hadden, of anderszins een link hadden met de beheerder.

Mijn opa had tot zijn pensioen bij de spoorwegen gewerkt, dus mijn opa en oma woonden in de spoorwegenflat (die op 5 minuten lopen van het station stond). De flat waar we op uitkeken was voor het personeel van de ernaast liggende conservenfabriek (als daar de jampotjes gespoeld werden viel in de hele wijk de waterdruk urenlang weg, er stonden daarom altijd een paar emmers water klaar), oom en tante woonden in de politieflat, etcetera.

Deze constructie was ook een belangrijke reden waarom vrijwel alle flats er rond 1990 haveloos bij stonden: er was geen enkele incentive voor wie dan ook om enige aandacht aan onderhoud te besteden. De buitenkanten brokkelden en bladderden, binnen sloot alles slecht waardoor het altijd tochtte. Ook in de winter als het buiten -20 was en alle ramen gesloten waren gierde de wind door de flat. Koud was het dan echter niet, want de radiatoren waren zo gillend heet dat je er een ei op had kunnen bakken als de bovenkant plat was geweest. En dat waren ze altijd, want de temperatuur was niet regelbaar. Of ze aan of uit stonden trouwens ook niet. Dat werd namelijk centraal geregeld vanuit het kolenhok, waar van oktober tot april -ongeacht de buitentemperatuur- maximaal kolen werden verstookt.

Hoe het nu is geregeld weet ik eigenlijk niet. Waarschijnlijk zijn er vele particuliere initiatieven opgezet danwel opgelegd. De inmiddels geprivatiseerde bedrijven zaten vast niet te wachten op een vastgoedportefuille, en al helemaal niet van grauw oostblokschroot...
Inderdaad zijn veel flats opgeknapt en aangepast aan de eisen van de huidige tijd. Isolatie, frisse kleuren, kunststof kozijnen, uitnodigende entree. Daar zal ongetwijfeld iets VvE-achtigs zijn opgezet, of een huurdersbijdrage.
Er zijn er echter ook nogflatgebouwen waarvan je je afvraagt of het niet beter gewoon gesloopt kan worden.
Ubi volentia est, via est

omNOMNOMNOM
stadsweg

Bericht door omNOMNOMNOM » di 12 dec 2023, 5:45

Het kan allemaal wel lelijk zijn, maar anderzijds bezit wel liefst 87% van de Polen z'n eigen woning. Tegelijkertijd is slechts 1/6 van de Poolse woningen gehypothekeerd, dus een grote meerderheid van de Polen woont in een eigen woning zonder hypotheekschuld. Dat zijn cijfers waar we in Nederland alleen maar van kunnen dromen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 12 dec 2023, 9:50

Dat is ook een reden dat Polen relatief veel koopkracht hebben ten opzichte van het gemiddelde salaris, in vergelijking met Nederland.

Je ziet dat ook wel af aan het wagenpark. Cijfers zijn onbetrouwbaar omdat in Polen veel auto's nooit afgemeld worden als ze gesloopt worden, waardoor Polen op papier het hoogste autobezit van Europa heeft. Maar je ziet aan het verkeer dat veel mensen geld hebben om een grote, moderne auto te kopen. Niet zoals Nederland waar de snelweg vol met kleine stadsauto's zit.

chriskrusz
autoweg

Bericht door chriskrusz » di 12 dec 2023, 10:21

Chris schreef: di 12 dec 2023, 9:50 Niet zoals Nederland waar de snelweg vol met kleine stadsauto's zit.
Door de BPM zijn auto's ook veel te duur in Nederland, vooral de grotere.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 13 dec 2023, 13:55

De nieuwe minister van infrastructuur is Dariusz Klimczak (1980). Hij is van oudsher van de PSL (centristische agrarische partij), tijdens de verkiezingen deed hij mee voor Trzecia Droga (derde weg).

Klimczak is afgestudeerd op geschiedenis en is een carrièrepoliticus.

Ik kon er verder niet veel van vinden, behalve dat hij kennelijk het project CPK (Centralny Port Komunikacyjny), de grote nieuwe luchthaven van Polen met spoor- en snelwegontsluiting, niet zomaar wil schrappen (een heroverweging was voorgenomen door de drie coalitiepartijen). Dit wordt gezien als het grootste individuele megaproject in Polen. Het project CPK is onder de PiS regering echter bij een ander ministerie ondergebracht, dus daar zou Klimczak niet over gaan, tenzij de regering Tusk het weer overhevelt naar het ministerie van infrastructuur.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 20 dec 2023, 16:43

Een paar plaatjes van Wrocław die ik in oktober heb gemaakt.

Een tram:
Afbeelding
Wrocław - Hala Targowa tram 01 by European Roads, on Flickr

Rynek. Dat gebouw links valt uit de toon, maar is niet zo lelijk als je bijvoorbeeld in Duitsland vaak ziet met een na-oorlogs betonnen kolos.
Afbeelding
Wrocław - Rynek 01 by European Roads, on Flickr

Een mooi Rynek, alle kanten mooi gerestaureerde gebouwen.
Afbeelding
Wrocław - Rynek 07 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Wrocław - Rynek 12 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Wrocław - Rynek 18 by European Roads, on Flickr

Vervolgens de kerktoren van de Maria Magdalenakerk beklommen. Op 45 meter hoogte heb je heel mooi uitzicht over de stad. Er is een brug tussen de twee kerktorens gebouwd waar je op kan komen, de 'Penitent Bridge'.
Afbeelding
Wrocław - The Penitent Bridge view 06 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Wrocław - The Penitent Bridge view 12 by European Roads, on Flickr

Rechts in de verte de grote tuibrug van de A8.
Afbeelding
Wrocław - The Penitent Bridge view 15 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Wrocław - The Penitent Bridge view 21 by European Roads, on Flickr

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » wo 20 dec 2023, 17:23

Chris schreef: wo 20 dec 2023, 16:43 Rynek. Dat gebouw links valt uit de toon, maar is niet zo lelijk als je bijvoorbeeld in Duitsland vaak ziet met een na-oorlogs betonnen kolos.
https://live.staticflickr.com/65535/534 ... 551d_b.jpg
Ik vind het persoonlijk wél een mooi gebouw, uit de periode van de nieuwe zakelijkheid (Bauhaus), want het dateert al uit 1931, toen de stad nog Duits was en Breslau heette. Het is echter niet onomstreden geweest, aldus Wikipedia: "In 1931, on the west side of the Market Square, at location tenement houses 9 to 11, architect Heinrich Rump designed a modernist and controversial high office building (now the Santander Bank Polska, formerly the seat of MPK Wrocław)."

Sowieso is Wrocław wel mijn favoriete stad in Polen: leuk centrum, veel bezienswaardigheden, een prettige atmosfeer en nog niet zo toeristisch als bijvoorbeeld Kraków.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 28 dec 2023, 14:31

Ik had nog een paar foto's van de Ulica Oławska in Wrocław genomen. Dit is vanaf de parkeergarage op het dak van de Galeria Dominikańska, een groot winkelcentrum. Er ligt een groot kruispunt met ondertunneling en tramkruising.

Afbeelding
Wrocław - Ulica Oławska 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Wrocław - Ulica Oławska 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Wrocław - Ulica Oławska 03 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Wrocław - Ulica Oławska 04 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Wrocław - Ulica Oławska 05 by European Roads, on Flickr

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 30 dec 2023, 15:24

De DK15/25 in Strzelno. Die gele hekjes zie je veel in Polen.

Afbeelding

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 30 dec 2023, 15:43

In het VK houden ze ook van dit soort hekjes. Het is helemaal het tegenovergestelde van de shared space-beweging. Ik vind als voetganger dit soort hekjes knap vervelend omdat je moet omlopen om de straat over te steken. Het is als het ware de voetganger opsluiten op het zebrapad. Ik zie ook de voordelen niet echt, want iemand die straat oversteekt heeft buiten het zebrapad toch geen voorrang.
Laatst gewijzigd door Alfa op za 30 dec 2023, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » za 30 dec 2023, 15:45

Wel is het de bedoeling dat er een 3/4 ring (2x1, klasse gp) om deze plaatst gebouwd moet gaan worden, zodat de DK15, 25 & 62 buiten deze plaats komen te liggen

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » za 30 dec 2023, 15:48

Alfa schreef: za 30 dec 2023, 15:43 In het VK houden ze ook van dit soort hekjes. Het is helemaal het tegenovergestelde van de shared space-beweging. Ik vind het als voetganger dit soort hekjes knap vervelend omdat je moet omlopen om de straat over te steken. Het is als het ware de voetganger opsluiten op het zebrapad. Ik zie ook de voordelen niet echt, want iemand die straat oversteekt heeft buiten het zebrapad toch geen voorrang.
In de Baltische Staten wordt dit vooral gedaan om "de voetganger te beschermen" (lees goedkope crash barrière).
Grauw metaal is in Polen totaal uit de mode, dus het moet een verfkleurtje krijgen

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 30 dec 2023, 16:02

Ik vind het soms ook irritant, ik herinner mij deze situatie in Glasgow waar het wel erg ver gaat:
https://www.google.nl/maps/@55.8642678, ... ?entry=ttu

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 31 dec 2023, 19:24

Chris schreef: za 30 dec 2023, 15:24 De DK15/25 in Strzelno. Die gele hekjes zie je veel in Polen.
Een ex-Oostblok-dingetje volgens mij. Ik kan me van mijn eerste keer in Praag in 1995 nog herinneren dat daar ook overal hekjes stonden. En daar zie je het soms nog steeds wel: https://www.google.nl/maps/@50.0858518, ... ?entry=ttu

Ook in kleinere Tsjechische steden staan nog steeds zulke hekken: https://www.google.nl/maps/@50.0356052, ... ?entry=ttu

In Riga in Letland kwam ik het eerder dit jaar ook tegen: https://www.google.nl/maps/@56.9457537, ... ?entry=ttu

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 01 jan 2024, 15:09

Zijn we niet overgevoelig geworden? Zulke hekjes bestaan ook in Nederland en Duitsland, maar dan meestal niet in het geel geschilderd:
Willekeurig voorbeeld:
https://maps.app.goo.gl/38PrJFceiSnpFdDB6

Ik heb wel het idee dat het steeds minder wordt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

math1985
woonerf

Bericht door math1985 » di 02 jan 2024, 16:14

Of in Utrecht: https://www.google.com/maps/@52.0934883 ... &entry=ttu

Maar in Polen wordt dit inderdaad wel veel meer toegepast dan in Nederland.

Ik zou er op zich wel het voordeel van in: voetgangers geleiden naar een overzichtelijke plek om over te steken.

Het is overigens in Poland sowieso al verboden om over te steken binnen een afstand van 100 meter tot een voetgangsoversteekplaats.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 02 jan 2024, 17:18

^^ In Nederland was dat vroeger verboden binnen 30 meter van een VOP, maar dat verbod is verdwenen toen het RVV 1990 werd ingevoerd. In het RVV 1966 stond het wel, in artikel 99, lid 2:
RVV 1966 schreef:Artikel 99
1. De voetganger steekt een rijbaan of een fietspad voorzichtig, zonder nodeloze onderbreking
en haaks over.
2. Binnen een afstand van 30 meter van een voetgangersoversteekplaats mogen voetgangers
niet oversteken.
3. Het bepaalde in het tweede lid geldt niet, indien de voetganger om die
voetgangersoversteekplaats te bereiken eerst een andere rijbaan zou moeten oversteken en
evenmin indien hij zich naar of van een openbaar middel van vervoer begeeft van of naar
het dichtstbijzijnde voetpad of trottoir.
Centraal- en Oost-Europese landen hebben vaak nog wel zulke bepalingen in de wet staan, zoals ook het verbod op schuin oversteken, wat in Nederland vroeger ook bestond (lid 1 van artikel 99, zoals hierboven geciteerd). Belarus stond er 10-20 jaar geleden om bekend dat toeristen daadwerkelijk nog wel eens beboet werden voor zulke vergrijpen ("jaywalking" in het Engels).

math1985
woonerf

Bericht door math1985 » wo 03 jan 2024, 14:08

Zit er eigenlijk een logica in de snelheden die gebruikt worden? Binnen de bebouwde kom zie ik vaak 40 gebruikt worden voor gevaarpunten. En woonwijken zijn vaak zone 30, maar ik geloof dat 40 ook voorkomt. Doorgaande en vrijliggende wegen binnen de bebouwde kom zijn vaak ofwel 60, ofwel 70. Buiten de bebouwde kom (waar je normaal 90 mag) en op wegen met gescheiden rijbanen (waar je normaal 100 mag) wordt 70 vaak gebruikt voor gevaarpunten. Aanvullingen?

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » zo 21 jan 2024, 23:33

Curieuze gebouwen in Polen, dit is een appartementsgebouw uit 2015 even ten noorden van Poznan: https://pl.wikipedia.org/wiki/Zamek_w_Stobnicy

Afbeelding

Sowieso heb ik de indruk dat ze in Oost-Europa (en Duitsland) wel vaker in klassieke architectuur bouwen. Dat is opzich wel mooi en passend in de steden, veel passender dan een bepleisterde of betonnen bunker dat ze bij ons 'modern' noemen. Als de propories en materiaalgebruik kloppen vind ik niet dat dit kitsch is. Dat is het alleen als je een modern gebouw hebt in klassieke stijl waarvan de proporties niet kloppen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 23 jan 2024, 20:56

Wat infraplaatjes die ik in Toruń heb gemaakt in oktober.

Toruń is tijdens de Tweede Wereldoorlog grootschalige destructie bespaard gebleven en geldt als één van de mooiste steden van Polen. Het heeft een lange historie van Duits en Pools bestuur.

1. Tram en mooie kerk aan de oostkant van het centrum.
Afbeelding
Toruń - Kościół pw. Świętej Katarzyny 02 by European Roads, on Flickr

2. Historische stadspoort. Oorspronkelijk is hier in 1500 een houten brug over de Wisła aangelegd. Deze hield het met reparaties tot eind 19e eeuw uit, maar nadat iets stroomafwaarts 1873 een spoorbrug is geopend werd de houten brug minder gebruikt en is na ijsschade in 1880-1881 niet meer hersteld.
Afbeelding
Toruń - Brama Mostowa 01 by European Roads, on Flickr

3. Markering van overstromingen van de Wisła. Sinds er in 1970 een stuwdam bij Włocławek is gebouwd komen overstromingen stroomafwaarts niet meer voor.
Afbeelding
Toruń - Brama Mostowa 04 by European Roads, on Flickr

4. De waterfront van Toruń wordt heringericht. Er liep hier een stadsweg onderlangs.
Afbeelding
Toruń - Wisła 02 by European Roads, on Flickr

5. De spoorbrug. Gebouwd tussen 1870 en 1873, het was lange tijd de enige brug in Toruń die spoor, weg en voetgangers verwerkte. De brug is in 1939 en 1945 opgeblazen en in 1948 hersteld.
Afbeelding
Toruń - Most kolejowy im. Ernesta Malinowskiego 02 by European Roads, on Flickr

6. Het kasteel van Toruń uit de 13e eeuw, van de Duitse Orde (Teutonic Order). Het grootste deel is een ruïne, delen zijn later herbouwd in modernere stijl. Je kan nog door een poort rijden.
Afbeelding
Toruń - Zamek Krzyżacki 14 by European Roads, on Flickr

7.
Afbeelding
Toruń - Zamek Krzyżacki 15 by European Roads, on Flickr

Later nog wat meer.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 24 jan 2024, 15:58

Die weg langs het water was in 2019 toen ik daar was best een drukke ontsluitingsweg. Afsluiten daarvan zal de verkeersdruk elders in het centrum best doen toenemen

chriskrusz
autoweg

Bericht door chriskrusz » wo 24 jan 2024, 16:48

Volgens mij blijft daar nog wel een weg over, als het eenmaal klaar is.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 24 jan 2024, 20:19

^^

Dit is wat ik er over kan vinden:

Bulwar Filadelfijski
wydłużenie remontu do 17-10-2023
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ger81
verkeersader

Bericht door Ger81 » wo 24 jan 2024, 22:32

^^
Filadelfi (Philadelphia?) Boulevard
Uitloop van de herbouw tot 17 oktober 2023

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » wo 24 jan 2024, 22:41

In Google Maps, Openstreetmap en Waze staat de weg nog steeds dicht. De reden in Waze staat als 'Remont'. Renovatie is dus nog niet afgelopen.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 25 jan 2024, 21:37

Nog een paar plaatjes uit Toruń.

1. De Wisła en de herinrichting van het waterfront. Als er al een weg komt lijkt het vooral een lokale straat te zijn en niet een doorgaande weg.
Afbeelding
Toruń - Wisła 05 by European Roads, on Flickr

2.
Afbeelding
Toruń - Wisła 04 by European Roads, on Flickr

3. Ja, ga dit maar eens allemaal lezen bij het passeren.
Afbeelding
Toruń 01 by European Roads, on Flickr

4. Zelfs een Duits bordje, de Göttinger Schnecke.
Afbeelding
Toruń 03 by European Roads, on Flickr

5. Andere richting, de DK15.
Afbeelding
Toruń 05 by European Roads, on Flickr

6. Toeristenplaatjes.
Afbeelding
Toruń - Kościół pw. Świętego Ducha 01 by European Roads, on Flickr

7.
Afbeelding
Toruń - Rynek Staromiejski 01 by European Roads, on Flickr

8.
Afbeelding
Toruń - Rynek Staromiejski 07 by European Roads, on Flickr

9. Er zijn ook deelfietsen. Gezien de beperkte geografische omvang van het centrum is het te voet echter ook goed te doen.
Afbeelding
Toruń - Kościół pw. Świętego Jakuba Apostoła 02 by European Roads, on Flickr

Ger81
verkeersader

Bericht door Ger81 » do 25 jan 2024, 22:05

Chris schreef: do 25 jan 2024, 21:37 Zelfs een Duits bordje, de Göttinger Schnecke.
Uit dit artikel maak ik op dat men vorig jaar deze naam heeft gegeven aan de verbindingsweg van de brug naar de boulevard. Dit ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van de stedenband tussen Toruń en Göttingen.

Met enige fantasie zou je een slakkenhuisje in die aansluititng kunnen zien. Een andere verklaring voor de naam zou ik zo niet kunnen bedenken, en komt ook niet uit het artikel naar voren.

Nog opvallender vind ik de informatie over de aansluiting zelf: die is blijkbaar gebouwd in 1972, voorafgaand aan de 500e verjaardag van de geboorte van Copernicus. Het verband tussen die 2 zaken ontgaat mij volledig...