[PL] Algemeen Polen - Poland - Polska

Moderator: Moderatoren

chriskrusz
autoweg

Re: [PL] Algemeen Polen - Poland - Polska

Bericht door chriskrusz »

^^ Marginaal, denk ik. Je kan tenminste wel al klaarstaan aan het begin van de baan terwijl een ander vliegtuig landt. Beetje als multithreading in Python...
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Geplande nieuwe wegen rond de CPK luchthaven:

Afbeelding
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

^^
9 corridors, genummerd 1, 4 t/m 9 (inc 5a & 5b), 11.
Het had iets overzichtelijker gekund.
Ubi volentia est, via est
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Geen directe aansluiting op de A2?
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Laadpalen langs autosnelwegen in Polen.

Die met een naam in het groen en geel zijn gepland om tot eind 2025 aangelegd te worden.

Afbeelding
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

Ik kwam een interessant filmpje tegen op FB, en bij het posten ervan is de toelichting die ik erbij wilde zetten uitgegroeid tot een stukje Poolse wegenhistorie. Omdat het geheel wat omvangrijk werd heb ik het even in een spoiler gezet 8-)
SPOILER: TOON

De eerste concrete stappen* richting een netwerk van snelwegen werden in Polen gezet in 1972, met het 3000 KM-plan van Edward Gierek, de secretaris-generaal van de communistische partij (de feitelijke machthebber van het land, al was die als het erop aankwam ook slechts een marionet van het Kremlin).

Het plan zag er als volgt uit:

Afbeelding

Het enkele lijntje staat voor 'autosnelwegen in bedrijf', en dat behelsde in 1972 slechts de voormalige Reichsautobahn Berlin-Breslau, waarvan het oostelijke deel in Polen was komen te liggen na de opgelegde westwaartse verschuiving in 1945 (de RAB rond Szczecin is er kennelijk afgevallen).

Voor de rest moest het gehele netwerk nog worden aangelegd.
De dikke dubbele lijnen vormden daarbij etappe 1 van het plan, en daar zien we de op dit forum niet onbekende 'Gierkówka' ('Giereks weg') er prominent uitspringen. Met de aanleg daarvan werd voortvarend van start gegaan: in 1973 ging de eerste schop de grond in, en al in 1976 was 275 km van de route, van Warszawa tot Będzin bij Katowice, voltooid.

Ik kwam daarover dit filmpje tegen uit de 'Polska Kronika Filmowa' (een soort propagandistische versie van het Polygoon-journaal).
In het filmpje uit 1976 worden de behaalde resultaten in het kader van het Snelwegenplan 1972 bejubeld.

We zien beelden van de aanleg en van na de openstelling van de Gierkówka. Dit behelst de huidige S8, A1 en DK91.

https://www.veed.io/view/177e6eec-cb10- ... anel=share

Aan het eind komt er nog een knoopunt voorbij, volgens mij is dat het stedelijke knooppunt bij de Łazienkibrug in Warszawa.
Het is hoe dan ook geen deel van de Gierkówka, want die was geheel gelijkvloers uitgevoerd; de autosnelwegen uit de plannen werden niet gebouwd als daadwerkelijke snelwegen.

Ten opzichte van wat er aan wegen lag was het echter een grote sprong vooruit: in plaats van de smalle en bochtige enkelbaans wegen die door alle bebouwde kommen gingen reed je nu op een comfortabele 2x2-weg, die op een nieuw bubeko-tracé** was aangelegd.
De van tijd tot tijd opdoemende VRI's en zebrapaden deden naar men zegt nauwelijks afbreuk aan het 'snelweg' gevoel 8-)

Afbeelding

*Voor 1972 gebeurde er hoegenaamd niets aan het wegennetwerk. Toch werd er ook voor die tijd wel degelijk nagedacht over wegen voor het snelverkeer.

Bijvoorbeeld in 1946 al, tussen de puinhopen na WOII:

Afbeelding

Maar ook voor de oorlog al, en als de Oostenrijker en de Geörgier met expansiedrift niet op de koffie waren gekomen, dan had het Poolse wegennetwerk -alsmede het gebied dat het bestrijkt- er totaal anders uit gezien:

Afbeelding

**De grote uitzondering op dit Bubeko-concept was de grote stad Częstochowa. Als enige bebouwde kom op de route werd ze niet gebypassed, maar werd de Gierkówka juist dwars door de 'heilige' bedevaartsstad aangelegd.
Vele gelovigen waren ervan overtuigd dat dit een een bewuste keuze was van de anti-gelovige communisten; een vorm van wraak op de katholieke kerk die naar hun zin veel te populair was onder de arbeiders.
math1985
dorpsstraat

Bericht door math1985 »

Is de huidige DK81 onderdeel van dit plan? Want die is volgens mij wel rond die tijd aangelegd?
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Volgens mij niet, maar de DK81 is wel een voormalig of juist opgewaardeerd tracé van de DK1 dacht ik.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Uitleg van de kilometrering op bermplankjes:

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Op de DK10 in het westen van Szczecin is deze uitgerekte rotonde gepland.

Dit is de locatie: https://www.google.com/maps?ll=53.42719 ... 9&z=17&t=h

Afbeelding
Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen »

Ik ben nu sinds een paar dagen voor het eerst in Polen. Ik heb nog geen snelwegen gereden (we zijn binnendoor vanuit Tsjechië bij een kleine grensovergang bij Jaworzynka binnen gekomen), maar een paar dingen die me opgevallen zijn aan het Poolse wegbeeld: komgrensborden a la België, maar dan zonder de naam van de plaats. Heel veel stopborden op plekken waar een voorrangsbord logischer zou zijn. Een erg rommelig, chaotisch wegbeeld met veel slechte wegen. Het doet me op de één of andere manier toch veel aan België denken.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het zuidoosten van Polen is het meest rommelige deel van het land: veel lintbebouwing, oude industrieplaatsjes. Met name Silezië, Małopolskie en Podkarpackie. Het bergland daarentegen is wel erg mooi.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Bij Bolesław is een lokale rondweg aangelegd (zo te zien van een gemeentelijke weg). Het is in 2022 geopend maar de weg is slechts 2 maanden open geweest omdat er sinkholes vormden. Nadat de ontwatering van een nabijgelegen mijn werd uitgeschakeld stroomde het gebied onder water.

Bolesław is een dorp tussen Sosnowiec en Kraków.

Afbeelding
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

Jeroen schreef: vr 09 mei 2025, 21:51 Een erg rommelig, chaotisch wegbeeld met veel slechte wegen.
Nu ben ik wel benieuwd naar welke route(s) je hebt gereden.
Je omschrijving vind ik zelf meer van toepassing op de situatie van een jaar of 20 geleden. Zowel het aantal slechte wegen als de chaos op de weg zijn in mijn beleving sindsdien zeer sterk afgenomen.

Leuke mini-grensovergang trouwens.
Benieuwd of dit na de omwenteling is aangelegd. Of wellicht waren dit soort overgangen er altijd al, maar dan enkel voor lokaal en/of landbouwverkeer?
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Effect van de S61:

Afbeelding

Dit telpunt zit net ten noorden van aansluiting 10. ~14K AADT, waarvan 35% vrachtverkeer
math1985
dorpsstraat

Bericht door math1985 »

Lijkt toch veel toeristisch verkeer te zijn die van die weg gebruik maakt (familiebezoek reken ik daar ook even onder). Een enorme piek in de vakantieperiode, en ongeveer even veel verkeer in het weekend als op werkdagen. Relatief weinig woon-werkverkeer of zakelijk verkeer.
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

^^
Dat laatste is ook niet zo verwonderlijk; er is in de wijde omtrek geen plaats te bekennen van een omvang die substantieel woon-werkverkeer kan trekken: https://maps.app.goo.gl/BySyykVd8VavzQx9A
Of het zou Białystok moeten zijn. Maar ten opzichte van die stad ligt de S61 zodanig dat verkeer onderweg daar naartoe, dit punt niet passeert.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

^^ Łomża heeft toch nog 62.000 inwoners. Ik ben er in 2017 doorheen gekomen op weg naar Vilnius en heb er toen wat gegeten. Ik had de indruk dat toch wel de belangrijkste plaats in een ruime regio was, en ook wel wat meer voorzieningen (en daardoor vermoedelijk ook werkgelegenheid?) heeft. Ełk iets noordelijker heeft bijna net zoveel inwoners. Dat lijkt me toch voldoende om wel wat woon-werkverkeer te genereren. Zo enorm zijn de reistijden over de S61 nou ook weer niet. Maar goed, je zit ook voor Poolse begrippen in een enorme uithoek van het land, niet voor niets ligt er pas sinds kort een snelweg.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik ben nu in Rzeszów (uitspraak zjesjoef), dat op dit moment dé 'boomtown' van Polen is. De stad heeft nu ruim 300.000 inwoners, het is snel gegroeid vanwege annexatie van omliggende dorpen en een enorme influx van Oekraïners. Daarnaast is de stad sinds 2022 een hub in de steun aan Oekraïne, bijna alles gaat via Rzeszów Oekraïne in en uit. Elke reis van Zelensky of van regeringsleiders naar Kyiv gaat via het vliegveld van Rzeszów en dan per trein. Het vliegveld is goed verdedigd met Patriot luchtdoelsystemen.

Ik had niet verwacht dat de stad zo modern zou zijn, er zijn talloze nieuwe torens gebouwd, zowel in de buitenwijken als dichter bij het centrum. Het centrum zelf bestaat uit een leuk Rynek (centraal plein), en enkele winkelstraten.

Afbeelding
Rzeszów by European Roads, on Flickr

Ik typ dit bij dit uitzicht.
Afbeelding

Afbeelding

De grauwe flats zijn ook kleurrijk geschilderd. Dat is op veel plekken in Polen gedaan, al zie je af en toe nog een typische grijze commieblock.
Afbeelding

Afbeelding

Een waslijst aan bestemmingen.
Afbeelding

Lokale bestemmingen.
Afbeelding

Een systeem dat aangeeft hoeveel plekken er van straatparkeren er nog vrij zijn. Dat heb ik in Nederland nog nooit gezien (dit gaat dus niet om parkeergarages of terreinen).
Afbeelding

Gemoedelijk aan het park, kinderen spelen met de fontijnen, zowel jong als wat ouder. Sowieso valt mij op dat je in Polen best veel kinderen en jongeren ziet lopen, veel meer dan in Duitsland of Nederland, ook buiten stadscentra in dorpen. Kennelijk is het in Polen gebruikelijker om buiten te verblijven. Maar zonder de negativiteit van hangjongeren. Meisjes lieten hun handtas en telefoon gewoon onbeheerd op de bank liggen, men maakt zich geen zorgen dat dit gestolen wordt.
Afbeelding

Als je de gezellige terrassen en parken ziet vraag je je af waarom zoveel Polen naar Nederland komen om geestdodend werk te doen in slechte woonomstandigheden. Al zijn het tegenwoordig niet zoveel Polen meer die naar West-Europa komen zoals 10 of 15 jaar geleden. Polen heeft zelf een extreem lage werkloosheid en heeft ook veel nut aan Oekraïners die er als quasi arbeidsmigrant werken.
Afbeelding
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

Chris schreef: di 17 jun 2025, 19:44 Ik ben nu in Rzeszów (uitspraak zjesjoef)
Het schijnt, maar ik kan dat zelf niet beoordelen, dat Poolse plaatsnamen voor Nederlandstaligen makkelijker uit te spreken zijn vanuit gelatiniseerd Oekraïens, dan vanuit het Pools: https://maps.app.goo.gl/3f47yggWB8xms8h56

Chris schreef: di 17 jun 2025, 19:44
Gemoedelijk aan het park, kinderen spelen met de fontijnen, zowel jong als wat ouder. Sowieso valt mij op dat je in Polen best veel kinderen en jongeren ziet lopen, veel meer dan in Duitsland of Nederland, ook buiten stadscentra in dorpen. Kennelijk is het in Polen gebruikelijker om buiten te verblijven.
Het is heel gebruikelijk om na het warm eten (rond 15.00-16.00) een rondje te wandelen met de familie, waarna de ouderen huiswaarts gaan, en de jeugd uitfladdert.

Chris schreef: di 17 jun 2025, 19:44
Maar zonder de negativiteit van hangjongeren. Meisjes lieten hun handtas en telefoon gewoon onbeheerd op de bank liggen, men maakt zich geen zorgen dat dit gestolen wordt.
Zoals al vaker op dit forum -tot verbazing van menigeen- gesteld: Polen is een veilig land :)
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Ger81 schreef: di 17 jun 2025, 23:56
Het schijnt, maar ik kan dat zelf niet beoordelen, dat Poolse plaatsnamen voor Nederlandstaligen makkelijker uit te spreken zijn vanuit gelatiniseerd Oekraïens, dan vanuit het Pools: https://maps.app.goo.gl/3f47yggWB8xms8h56
Nog liever vanuit cyrillisch Oekraïens.

Een trotse Pool zal niet leuk vinden wat ik me nu afvraag; maar ik vraag me weleens af of het cyrillische alfabet niet geschikter zou zijn. Letters zoals ц ж ш щ ,... zijn voor mij een stuk duidelijker en overzichtelijker dan al die combinaties.
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

^^
Trots zit mij niet in de weg, maar het eerst moeten aanleren van een ander schrift zal de uitspreekbaarheid voor de gemiddelde Nederlander niet dichterbij brengen.

Ik denk dat het cyrillisch schrift voor het Pools alleen geschikter/overzichtelijker is voor degene die het cyrillisch beheerst, én de Poolse uitspraakregels niet.
Beheers je het allebei, dan schat ik in dat het om het even is: je 'ziet' de uitspraak van een woord meteen, in plaats van dat je het moet bedenken.

Voor mij geldt dat laatste trouwens niet. Ik probeer mij uit interesse het cyrillisch schrift eigen te maken, maar juist die lettercombinatieletters maken het behoorlijk taaie kost. Doe dan toch maar een overzichtelijke rz in plaats van een ж ;)
Laatst gewijzigd door Ger81 op wo 18 jun 2025, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Wauw, ja dat is een stuk helderder!

Wat voor mij ook wel acceptabel zou zijn, is het gebruik van hačeks op de medeklinkers.

Het latijnse alfabet aanvullen met alleen de 'ontbrekende' cyrillische letters zou wat mij betreft ook prima werken.
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Sophie
expressweg

Bericht door Sophie »

Ja, maar toch snap ik de benadering hier Zheshuv in plaats van Rzeszów te bewegwijzeren niet zo goed...
Die joode ahle Zick, die maache mer jrad mit, denn die joode ahle Zick vun Morje, die es hück.
De goede oude tijd, die beleven we net, want de goede oude tijd van morgen is vandaag.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het Pools oogt nogal complex, maar de uitspraak is schijnbaar wel behoorlijk consistent, dus als je eenmaal weet hoe je bepaalde lettercombinaties uitspreekt, dan is het te doen. Alleen de Szcz blijft lastig, maar dat geldt voor het cyrillisch Russisch of Oekraïens ook. Ik heb een Oekraïense collega en die liet mij horen hoe je alle shsh combinaties uitspreekt.

Ik zat net in de metro in Warschau en ik kon de uitspraak van de stationsnamen in de omroep goed volgen, maar ik kan mij voorstellen dat als je geen kennis van het Pools hebt, het totaal niet te begrijpen is.
math1985
dorpsstraat

Bericht door math1985 »

Sophie schreef: wo 18 jun 2025, 17:02 Ja, maar toch snap ik de benadering hier Zheshuv in plaats van Rzeszów te bewegwijzeren niet zo goed...
Net getest met een Poolse spreker - die kon Zheshuv op het bord niet ontcijferen.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Kaaiman schreef: wo 18 jun 2025, 15:20 Wat voor mij ook wel acceptabel zou zijn, is het gebruik van hačeks op de medeklinkers.
Žešuv Is dan ook stukken korter om uit te schrijven,
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
math1985
dorpsstraat

Bericht door math1985 »

Dan zou het Řešuv moeten zijn denk ik. In elk geval als je de etymologie volgt.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Op deze site wordt Zheshuv echt als Engels exoniem gebruikt: https://dinoworld.pl/en/dinoworld-rzeszow/

Wat de discussie digraaf vs. letters met een speciaal teken betreft: ik ben absoluut voorstander van internationaal gekende digrafen. Pools heeft destijds de keuze gemaakt om met digrafen te werken ipv met speciale tekens (in tegenstelling tot de meeste andere Slavische talen die in het Latijns schrift geschreven worden). Dat is opzich geen probleem, alleen hebben ze voor afwijkende lettercombinaties gekozen die internationaal absoluut niet gekend zijn waardoor Poolse plaatsnamen voor niet-Polen onmogelijk uit te spreken zijn. Een naam als Zheshuv is effectief gemakkelijker uit te spreken dan Rzeszów (dat de meesten eerder als Resov zullen uitspreken). Kiezen voor digrafen maakt het woord iets langer, maar een probleem is dat niet. Nederlands en Engels en eigenlijk de meeste talen maken uitvoerig gebruik van digrafen zonder iemand dat een probleem vindt. Ook lettercombinaties als 'shch' vind ik duidelijker dan 'šč'. Ik ben over het algemeen geen fan van accenten of speciale tekens, zoveel mogelijk digrafen. Al is dat uiteraard maar een persoonlijke voorkeur.
Sophie schreef: wo 18 jun 2025, 17:02
Ja, maar toch snap ik de benadering hier Zheshuv in plaats van Rzeszów te bewegwijzeren niet zo goed...
Ze zullen gewoon de algemene translatieregels van het Oekraïens volgen. Zonder onderscheid of de plaats in Oekraïne of daarbuiten ligt (met een eigen naam in het Latijns alfabet). Het had natuurlijk ook een keuze kunnen zijn voor niet-Oekraïense plaatsen het endoniem te kiezen ipv de getransleerde naam.
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

Chris schreef: wo 18 jun 2025, 20:00 Het Pools oogt nogal complex, maar de uitspraak is schijnbaar wel behoorlijk consistent, dus als je eenmaal weet hoe je bepaalde lettercombinaties uitspreekt, dan is het te doen.
Klopt, zeer consistent zelfs. Ik kan Poolse woorden die ik nog nooit heb gelezen of gehoord, laat staan dat ik weet wat ze betekenen, perfect uitspreken als ik ze oplees.
In dat opzicht is Nederlands (of erger nog: Engels) voor een Pool nog lastiger om te leren dan andersom, want in die talen is de uitspraak niet consistent.
SPOILER: TOON

Afbeelding