[PL] Algemeen Polen - Poland - Polska
Moderator: Moderatoren
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Re: [PL] Algemeen Polen - Poland - Polska
De cz-klank was in Nederland wel bekend (bv Czaar Peterstraat), totdat men het woord czaar opeens als tsaar ging schrijven...
-
Chris
- Moderator
Fronleichnam / Corpus Christi / Sacramentsdag is ook een feestdag in Polen, waardoor iedereen een lang weekend heeft.
Het was rustig op de snelwegen rond Warschau vanochtend, ik heb een rondje ring gemaakt, daarna noordwaarts. Waar het op de ringweg van Warschau erg rustig was, was het op de DK7 naar Płońsk knetterdruk, ik heb bijna 2 uur over 60 kilometer gedaan, wat niet helpt is dat een groot deel van dat traject een baustelle is. De vertraging kwam vooral door kilometerslange wachtrijen voor de verkeerslichten tussen Warschau en Czosnów, en enkele VRI's in de baustelle verder tot Płońsk.
Daarna reed het wel weer, maar was het op de S7 richting Gdańsk ook zeer druk, wel reed het veelal nog 120+ km/h. De S7 is nog vrij nieuw, waardoor er weinig VZPs zijn. Net na Płońsk zit een MOP (VZP) met alleen een toiletblok, de eerste na Warschau. Er stond een rij mensen tot buiten te wachten. Het eerste tankstation zit pas vlak voor Nidzica, en daar was het extreem druk. Ik wilde wel even lunchen, heb gekeerd bij de eerste afrit en heb toen het tankstation in de tegenrichting bezocht, waar het veel rustiger was.
Poolse VZPs zijn modern, veel beter dan in Nederland of Duitsland. De tankstations zelf verkopen vers bereide broodjes en hotdogs (plus de gebruikelijke gemakswinkelproducten) en er zijn zitjes waar je rustig kan eten. En de toiletten zijn gratis en schoon. En daarnaast zijn er op de grotere VZPs ook nog fastfood opties, zoals McDonald's, Burger King, KFC en Subway, soms meer van deze op één VZP.
Het was rustig op de snelwegen rond Warschau vanochtend, ik heb een rondje ring gemaakt, daarna noordwaarts. Waar het op de ringweg van Warschau erg rustig was, was het op de DK7 naar Płońsk knetterdruk, ik heb bijna 2 uur over 60 kilometer gedaan, wat niet helpt is dat een groot deel van dat traject een baustelle is. De vertraging kwam vooral door kilometerslange wachtrijen voor de verkeerslichten tussen Warschau en Czosnów, en enkele VRI's in de baustelle verder tot Płońsk.
Daarna reed het wel weer, maar was het op de S7 richting Gdańsk ook zeer druk, wel reed het veelal nog 120+ km/h. De S7 is nog vrij nieuw, waardoor er weinig VZPs zijn. Net na Płońsk zit een MOP (VZP) met alleen een toiletblok, de eerste na Warschau. Er stond een rij mensen tot buiten te wachten. Het eerste tankstation zit pas vlak voor Nidzica, en daar was het extreem druk. Ik wilde wel even lunchen, heb gekeerd bij de eerste afrit en heb toen het tankstation in de tegenrichting bezocht, waar het veel rustiger was.
Poolse VZPs zijn modern, veel beter dan in Nederland of Duitsland. De tankstations zelf verkopen vers bereide broodjes en hotdogs (plus de gebruikelijke gemakswinkelproducten) en er zijn zitjes waar je rustig kan eten. En de toiletten zijn gratis en schoon. En daarnaast zijn er op de grotere VZPs ook nog fastfood opties, zoals McDonald's, Burger King, KFC en Subway, soms meer van deze op één VZP.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Maar daar staat het dan voor de 'ts' en niet voor de 'tsj'-klank. Tsaar zou in het Pools dan Caar zijn (uiteraard komt de dubbele a daar ook niet voor). In het Engels is het wel gekend als uitspraak van Czech Republic. Terwijl de cz-digraaf dan vreemd genoeg niet in het Tsjechisch voorkomt.Rene schreef: do 19 jun 2025, 11:45 De cz-klank was in Nederland wel bekend (bv Czaar Peterstraat), totdat men het woord czaar opeens als tsaar ging schrijven...
-
Chris
- Moderator
Tsjechië is ondanks dat het fonetisch voor de Nederlandse taal is gemaakt, ongeveer de meest fout geschreven landennaam in Europa. Je ziet heel vaak 'Tjechie' (waarbij de 'ë' vaak ook al te moeilijk blijkt).
Over Tsjechië gesproken, op de S8 in Warschau staat Praag al op de afstandsborden. En Kaunas. En Berlijn. Het is het centrum van de wereld
Over Tsjechië gesproken, op de S8 in Warschau staat Praag al op de afstandsborden. En Kaunas. En Berlijn. Het is het centrum van de wereld
-
verfmeer95
- expressweg
-
chriskrusz
- autoweg
Nee tsj is ć. Cz is als de tsch in het Suitse tschüss. Of ch van het Engelse chocolate. Bijna dan.Alfa schreef: do 19 jun 2025, 16:36Maar daar staat het dan voor de 'ts' en niet voor de 'tsj'-klank. Tsaar zou in het Pools dan Caar zijn (uiteraard komt de dubbele a daar ook niet voor). In het Engels is het wel gekend als uitspraak van Czech Republic. Terwijl de cz-digraaf dan vreemd genoeg niet in het Tsjechisch voorkomt.Rene schreef: do 19 jun 2025, 11:45 De cz-klank was in Nederland wel bekend (bv Czaar Peterstraat), totdat men het woord czaar opeens als tsaar ging schrijven...
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
De č bedoel je. De ć komt niet voor in het Tsjechisch. Het heet er immes Česko in de lokale taal.
Het Kroatisch kent wel beide letters č en ć waarbij uitspraak vrijwel hetzelfde is (de tweede is iets ‘zachter’ dan de eerste). Ik kan niet vinden of het Pools, om daar maar naar terug te keren, ook zo’n onderscheid kent.
Het Kroatisch kent wel beide letters č en ć waarbij uitspraak vrijwel hetzelfde is (de tweede is iets ‘zachter’ dan de eerste). Ik kan niet vinden of het Pools, om daar maar naar terug te keren, ook zo’n onderscheid kent.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
chriskrusz
- autoweg
Het Pools heeft cz, en ook ć en ci. De ć staat voor medeklinkers en aan het eind van woorden, de ci staat voor klinkers, maar is verder dezelfde klank. Cz en ć/ci zijn wel twee heel duidelijk verschillende klanken.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Ik hoor geen verschil tussen de voorbeelden die je geeft. Wellicht uitspraken die heel dicht tegen elkaar liggen en enkel sprekers van de taal zelf horen.chriskrusz schreef: do 19 jun 2025, 20:50Nee tsj is ć. Cz is als de tsch in het Suitse tschüss. Of ch van het Engelse chocolate. Bijna dan.Alfa schreef: do 19 jun 2025, 16:36Maar daar staat het dan voor de 'ts' en niet voor de 'tsj'-klank. Tsaar zou in het Pools dan Caar zijn (uiteraard komt de dubbele a daar ook niet voor). In het Engels is het wel gekend als uitspraak van Czech Republic. Terwijl de cz-digraaf dan vreemd genoeg niet in het Tsjechisch voorkomt.Rene schreef: do 19 jun 2025, 11:45 De cz-klank was in Nederland wel bekend (bv Czaar Peterstraat), totdat men het woord czaar opeens als tsaar ging schrijven...
-
Chris
- Moderator
In het oosten van Polen zag ik bijna geen buitenlandse auto's rijden, maar daar heb ik vooral zuid-noord gereden. Wel heel veel Oekraïense vrachtauto's. In Kraków wel wat Nederlandse kentekens gezien, in Warschau niet, maar vanaf de regio Gdańsk wel redelijk vaak buitenlandse auto's, zowel Nederlanders als redelijk wat Duitsers en een aantal Zweden.
Afgaande aan de bewegwijzering zijn er veerdiensten naar Stockholm en Karlskrona.
Gdańsk is nu vanaf Duitsland ook wel beter te bereiken via de A2-S5-A1, en het ontbrekende stuk S6 is steeds korter.
Wat overigens ook opvalt is de hoeveelheid 'rechtsaf door rood'. Naast de gewone VRI lantaarn knippert dan een groene pijl rechtsaf. Je moet dan wel voorrang verlenen aan fietspaden en zebrapaden. Het lijkt goed te werken, maar het vergt wel dat bestuurders opletten bij deze manoeuvre.
Ik heb nu in bijna alle grote Poolse steden gereden. Het stadsverkeer is eigenlijk best goed te doen, vergelijkbaar met Duitsland. De wegen zijn overzichtelijk en voorspelbaar, meer dan bijvoorbeeld in Frankrijk of Italië. Het verkeer is niet chaotisch, er wordt nauwelijks getoeterd en er zijn geen scooters of motoren die er tussendoor racen. En er wordt structureel gestopt voor zebrapaden. Al met al prima te doen dus. Alleen op de autosnelwegen wordt wel stevig doorgereden, velen rijden 140 op de expresswegen (waar je 120 mag).
Afgaande aan de bewegwijzering zijn er veerdiensten naar Stockholm en Karlskrona.
Gdańsk is nu vanaf Duitsland ook wel beter te bereiken via de A2-S5-A1, en het ontbrekende stuk S6 is steeds korter.
Wat overigens ook opvalt is de hoeveelheid 'rechtsaf door rood'. Naast de gewone VRI lantaarn knippert dan een groene pijl rechtsaf. Je moet dan wel voorrang verlenen aan fietspaden en zebrapaden. Het lijkt goed te werken, maar het vergt wel dat bestuurders opletten bij deze manoeuvre.
Ik heb nu in bijna alle grote Poolse steden gereden. Het stadsverkeer is eigenlijk best goed te doen, vergelijkbaar met Duitsland. De wegen zijn overzichtelijk en voorspelbaar, meer dan bijvoorbeeld in Frankrijk of Italië. Het verkeer is niet chaotisch, er wordt nauwelijks getoeterd en er zijn geen scooters of motoren die er tussendoor racen. En er wordt structureel gestopt voor zebrapaden. Al met al prima te doen dus. Alleen op de autosnelwegen wordt wel stevig doorgereden, velen rijden 140 op de expresswegen (waar je 120 mag).
-
Chris
- Moderator
Een VZP (MOP) van binnen. Dit is langs de S6 ten westen van Gdańsk, deze is gloednieuw, maar veel tankstations langs Poolse snelwegen zien er zo uit.
MOPs zijn er in meerdere categorieën. Het minimale lijkt een P + WC te zijn. De toiletblokken zijn groter en moderner dan P+WC in bijvoorbeeld Duitsland. En schoner vond ik.
Daarnaast heb je een MOP met alleen een tankstation. Dit zijn bijna altijd wel grote tankstations waar je ook kan zitten en wat eten. Hotdogs zijn populair als snack onderweg. Tankstations hebben ook modern sanitair dat continu schoongemaakt wordt. Dit is gratis.
De grootste MOPs hebben een tankstation + fastfood. Ik heb een aantal MOPs gezien die zowel een tankstation + apart toiletblok + twee fastfood restaurants hadden. Bij fastfood moet je veelal denken aan McDonald's, Burger King, KFC en Subway, soms zijn er twee van deze gelegenheden op één MOP.

Rest area in Poland by European Roads, on Flickr

MOPs zijn er in meerdere categorieën. Het minimale lijkt een P + WC te zijn. De toiletblokken zijn groter en moderner dan P+WC in bijvoorbeeld Duitsland. En schoner vond ik.
Daarnaast heb je een MOP met alleen een tankstation. Dit zijn bijna altijd wel grote tankstations waar je ook kan zitten en wat eten. Hotdogs zijn populair als snack onderweg. Tankstations hebben ook modern sanitair dat continu schoongemaakt wordt. Dit is gratis.
De grootste MOPs hebben een tankstation + fastfood. Ik heb een aantal MOPs gezien die zowel een tankstation + apart toiletblok + twee fastfood restaurants hadden. Bij fastfood moet je veelal denken aan McDonald's, Burger King, KFC en Subway, soms zijn er twee van deze gelegenheden op één MOP.

-
chriskrusz
- autoweg
Tschüss en chocolate zouden inderdaad dezelfde klank moeten zijn. In ć daarentegen zit nog een beetje een i-klank, een beetje zoals in cheese. Of als in hatsjie.Alfa schreef: vr 20 jun 2025, 11:47Ik hoor geen verschil tussen de voorbeelden die je geeft. Wellicht uitspraken die heel dicht tegen elkaar liggen en enkel sprekers van de taal zelf horen.chriskrusz schreef: do 19 jun 2025, 20:50Nee tsj is ć. Cz is als de tsch in het Suitse tschüss. Of ch van het Engelse chocolate. Bijna dan.Alfa schreef: do 19 jun 2025, 16:36Maar daar staat het dan voor de 'ts' en niet voor de 'tsj'-klank. Tsaar zou in het Pools dan Caar zijn (uiteraard komt de dubbele a daar ook niet voor). In het Engels is het wel gekend als uitspraak van Czech Republic. Terwijl de cz-digraaf dan vreemd genoeg niet in het Tsjechisch voorkomt.Rene schreef: do 19 jun 2025, 11:45 De cz-klank was in Nederland wel bekend (bv Czaar Peterstraat), totdat men het woord czaar opeens als tsaar ging schrijven...
-
Chris
- Moderator
Langs de nieuwere autosnelwegen hebben nog niet alle VZPs een tankstation, waardoor er soms behoorlijk lange trajecten zonder tankstations zijn.
Ik reed op de A1 van Gdańsk en dan de S5 richting Poznań, en er was één VZP op de A1 afgesloten vanwege asfaltwerkzaamheden. Daardoor zat er 200 kilometer tussen tankstations direct langs de A1/S5. De eerstvolgende was pas bij Żnin. Ik kreeg toch wat range anxiety en ben op goed geluk Bydgoszcz ingereden, aangezien er langs de grote invalswegen altijd wel een aantal tankstations zijn. En dat was hier ook langs de DK80, op 1 kilometer van het knooppunt met de S5 (Bydgoszcz-Zachód).
Hetzelfde had ik op de DK7/S7 vanuit Warschau noordwaarts, het eerste tankstation buiten Warschau zat pas bij Nidzica, 140 kilometer verderop. Er zijn wel tankstations die via afritten te bereiken zijn, maar die worden niet van te voren bewegwijzerd.
Ik reed op de A1 van Gdańsk en dan de S5 richting Poznań, en er was één VZP op de A1 afgesloten vanwege asfaltwerkzaamheden. Daardoor zat er 200 kilometer tussen tankstations direct langs de A1/S5. De eerstvolgende was pas bij Żnin. Ik kreeg toch wat range anxiety en ben op goed geluk Bydgoszcz ingereden, aangezien er langs de grote invalswegen altijd wel een aantal tankstations zijn. En dat was hier ook langs de DK80, op 1 kilometer van het knooppunt met de S5 (Bydgoszcz-Zachód).
Hetzelfde had ik op de DK7/S7 vanuit Warschau noordwaarts, het eerste tankstation buiten Warschau zat pas bij Nidzica, 140 kilometer verderop. Er zijn wel tankstations die via afritten te bereiken zijn, maar die worden niet van te voren bewegwijzerd.
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Landen zoals Poleh hebben op het terrein van VZP's wel een voorsprong op her westen.
Waar men in Polen een VZP langs een nieuwe snelweg volgens de laatste trends kan bouwen hebben we in Nederland of Duitsland te maken met VZP's die 20, 30 of desnods 50 jaar oud zijn en dus duidelijk verouderd zijn.
Dat wordt wel gemoderniseerd wanneer zo'n VZP gemoderniseerd wordt.
Maar tegelijkertijd is het wat flauw om decennia lang bestaande VZP's in het westen te vergelijken met gloednieuwe V'ZP's in Polen die pas na 2020 geopend zijn.
Waar men in Polen een VZP langs een nieuwe snelweg volgens de laatste trends kan bouwen hebben we in Nederland of Duitsland te maken met VZP's die 20, 30 of desnods 50 jaar oud zijn en dus duidelijk verouderd zijn.
Dat wordt wel gemoderniseerd wanneer zo'n VZP gemoderniseerd wordt.
Maar tegelijkertijd is het wat flauw om decennia lang bestaande VZP's in het westen te vergelijken met gloednieuwe V'ZP's in Polen die pas na 2020 geopend zijn.
-
Chris
- Moderator
Frankrijk weet wel aardig mee te komen met moderne VZPs, maar in Nederland (en Duitsland) zijn veel gebouwen verouderd. Ze worden nog wel eens gerestyled, maar dat lost het probleem van veel te kleine shops niet op. Eigenlijk moeten de hele panden gesloopt en herbouwd worden. Die investering wil men kennelijk niet maken. De wet van de remmende voorsprong.
Polen heeft het voordeel dat de VZPs bijna allemaal niet ouder zijn dan 15 jaar. En VZP's, ook de 'kleinere', zijn wel ontworpen met een ruimtereservering voor een tankstation en uitbreiding van de parkeerplaatsen. Er is voor alles ruimte vrijgehouden, zo zijn er vaak ook veel meer plekken om in de schaduw te kunnen zitten (overdekte picnicbankjes, en dan meteen 6 of 7 achter elkaar), en VZPs hebben ook speeltuinen.
Ik ben op de A2 gestopt langs een onbemande VZP met alleen een toiletblok, deze zijn veel schoner dan wat je in Duitsland aantreft. En het interieur zit niet onder de opschriften ondanks dat het toch al wel 14 jaar oud is.
Polen is overigens niet zo goedkoop meer. Het is wel goedkoper dan Nederland of Frankrijk, maar het prijsniveau ligt dichter bij Duitsland dan dat je alle prijzen door twee kan delen.
Polen heeft het voordeel dat de VZPs bijna allemaal niet ouder zijn dan 15 jaar. En VZP's, ook de 'kleinere', zijn wel ontworpen met een ruimtereservering voor een tankstation en uitbreiding van de parkeerplaatsen. Er is voor alles ruimte vrijgehouden, zo zijn er vaak ook veel meer plekken om in de schaduw te kunnen zitten (overdekte picnicbankjes, en dan meteen 6 of 7 achter elkaar), en VZPs hebben ook speeltuinen.
Ik ben op de A2 gestopt langs een onbemande VZP met alleen een toiletblok, deze zijn veel schoner dan wat je in Duitsland aantreft. En het interieur zit niet onder de opschriften ondanks dat het toch al wel 14 jaar oud is.
Polen is overigens niet zo goedkoop meer. Het is wel goedkoper dan Nederland of Frankrijk, maar het prijsniveau ligt dichter bij Duitsland dan dat je alle prijzen door twee kan delen.
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
In Nederland stop ik zelden bij een VZP. Eigenlijk alleen als ik heel nodig naar het toilet moet. Ik mis dan ook niets aan de huidige VZP's in Nederland.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
Chris
- Moderator
Wellicht stop je er niet omdat ze zo beperkt zijn in aanbod en kwaliteit. En VZPs zijn ook niet per se bedoeld voor forenzen die 30 of 40 kilometer over de snelweg rijden. Maar goed, de prijzen van benzine en de shop zijn in Nederland (en Duitsland) ook dusdanig dat het niet echt uitnodigt om te stoppen. Aan de andere kant: er is vaak genoeg klandizie, dus de vraag is er wel. Rijkswaterstaat is her en der wel bezig met het upgraden van VZPs, maar dat gaat hoofdzakelijk over de parkeerplaatsen, heel veel aantrekkelijker worden ze er eigenlijk niet door. Ik heb zelf altijd het gevoel: zo snel mogelijk weer door.
-
mhkamp
- 2x2 autosnelweg
Ik heb wel eens gehad : Open 24h, Ah ik moet even
. PVD, dicht. Hoezo 24 uur open? Nee de VZP's in Nederland beginnen echt achter te raken. In DE zie ik nog wel eens een nachttoilet. Daar wordt het een stuk makkelijker van.
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
Nee, ik koop nooit iets in shops. Ook niet in het buitenland, overigens. In Nederland is de afstand te klein: met een uur of hooguit twee ben je weer thuis.Chris schreef: za 21 jun 2025, 18:48 Wellicht stop je er niet omdat ze zo beperkt zijn in aanbod en kwaliteit.
En wat betreft parkeren op een VZP voor je rustpauze: ook dat is door de afstanden geen ding in Nederland. Als ik lange rondes rijd (>6 uur), dan zit ik al ver in het buitenland bij de (eerste) rustpauze.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
duikgek89
- 2x3 autosnelweg
Het is een modern en ontwikkeld EU land geworden, dat merk je eraan dat alles beter voor elkaar is, maar ook dat de prijzen niet meer zo laag zijn als ze ooit waren.Chris schreef: za 21 jun 2025, 18:35Polen is overigens niet zo goedkoop meer. Het is wel goedkoper dan Nederland of Frankrijk, maar het prijsniveau ligt dichter bij Duitsland dan dat je alle prijzen door twee kan delen.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Als ik toch even moet stoppen voor een pi(t)sstop dan haal ik soms wel eens een koud of warm drankje, afhankelijk van het weer en vooral of ik een langere afstand rijd. En soms nog wat te snacken.Snelwegfreak schreef: za 21 jun 2025, 18:40 In Nederland stop ik zelden bij een VZP. Eigenlijk alleen als ik heel nodig naar het toilet moet. Ik mis dan ook niets aan de huidige VZP's in Nederland.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
In Nederland blijft vooral het formaat van de shops inderdaad een probleem. In België is er wel een ontwikkeling naar mooie moderne en grote shops, met een ruim aanbod. Helaas liggen de prijzen in vergelijking met omringende landen wel vrij hoog, zelfs voor zo’n gemakslocatie.Chris schreef: za 21 jun 2025, 18:35 Frankrijk weet wel aardig mee te komen met moderne VZPs, maar in Nederland (en Duitsland) zijn veel gebouwen verouderd. Ze worden nog wel eens gerestyled, maar dat lost het probleem van veel te kleine shops niet op. Eigenlijk moeten de hele panden gesloopt en herbouwd worden. Die investering wil men kennelijk niet maken. De wet van de remmende voorsprong.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
Alex
- zandpaadje
Wanneer je in een uithoek woont, kan het soms wel eens fijn zijn. Zoals van Texel terugkeren naar Zuid-Limburg.Snelwegfreak schreef: za 21 jun 2025, 20:13Nee, ik koop nooit iets in shops. Ook niet in het buitenland, overigens. In Nederland is de afstand te klein: met een uur of hooguit twee ben je weer thuis.Chris schreef: za 21 jun 2025, 18:48 Wellicht stop je er niet omdat ze zo beperkt zijn in aanbod en kwaliteit.
En wat betreft parkeren op een VZP voor je rustpauze: ook dat is door de afstanden geen ding in Nederland. Als ik lange rondes rijd (>6 uur), dan zit ik al ver in het buitenland bij de (eerste) rustpauze.
Of van Zeeland naar Noord/Oost Groningen. Dit zijn dan wel situaties die niet heel vaak voorkomen.
Om on topic te blijven, dit speelt in grotere landen zoals Polen veel sneller. Door meer binnenlands gebruik, is een VZP met shop ook sneller rendabel.
Polen ligt best centraal, ook boven centraal Europa wat zich snel ontwikkeld. Een land zoals Tsjechië bijvoorbeeld.
En misschien nu al of in de toekomst, een transitland voor goederen van Centraal Europa naar Scandinavische landen en andersom.
-
Jeff
- expressweg
Ik heb het idee dat sinds de grote inflatiepiek van 2022/2023 veel prijzen in Europa veel dichter bij elkaar zijn gekomen.
De Baltische staten had een piek van ~ 25%, dat was voorheen ook een beetje het prijsverschil met NL. Van Polen heb ik die zo snel niet paraat, maar in 2024 was voor mij al duidelijk dat het verschil niet heel groot meer was.
Het enige land dat in mijn gedachte nog als goedkoop zit, is Portugal.
De Baltische staten had een piek van ~ 25%, dat was voorheen ook een beetje het prijsverschil met NL. Van Polen heb ik die zo snel niet paraat, maar in 2024 was voor mij al duidelijk dat het verschil niet heel groot meer was.
Het enige land dat in mijn gedachte nog als goedkoop zit, is Portugal.
-
Chris
- Moderator
Nog wat observaties;
* er zijn enorm veel mega reclameborden langs de autosnelwegen. Met name langs de tolvrije snelwegen. Deze staan op agrarisch land langs de snelweg. Daarentegen heb ik niet die mega billboards op hele zijkanten van flats gezien zoals je in Tsjechië nog wel eens ziet.
* Polen rijden grote auto's. Het C-segment is ongeveer het kleinste wat je op de snelweg tegenkomt, en nog vaker zijn het grote sedans en stations. Auto's zoals de Toyota Camry zijn heel gebruikelijk. Je ziet wel wat minder SUVs.
* Elektrische auto's (te herkennen aan de groene kentekens) zie je maar sporadisch. Er zijn wel steeds meer laadpunten.
* Wegen liggen er goed bij, ik ben eigenlijk geen echt slechte wegen meer tegengekomen, ook niet in steden. De autosnelwegen zijn eigenlijk zonder uitzondering in uitstekende staat.
* Geen hangjongeren of vervelende lui gezien. Ook niet in de metro in Warschau (4 ritten gemaakt).
* Gemakswinkels zijn echt overal in steden. Er zijn veel plekken waar je 2 of 3 Żabka's binnen een 3 minuten lopen hebt. Er zijn 11.000 Żabka's en je hebt ook nog andere 'express' varianten van supermarkten (zoals Carrefour). Het prijsniveau lijkt ongeveer de Nederlandse Albert Heijn te zijn.
* Parkeergarages hebben vaak een eigen toilet waar je met scannen van je inrijkaartje, gebruik van kan maken. Van wat ik heb gezien waren deze schoon en netjes. Sowieso zie je best vaak openbare toiletten.
* er zijn enorm veel mega reclameborden langs de autosnelwegen. Met name langs de tolvrije snelwegen. Deze staan op agrarisch land langs de snelweg. Daarentegen heb ik niet die mega billboards op hele zijkanten van flats gezien zoals je in Tsjechië nog wel eens ziet.
* Polen rijden grote auto's. Het C-segment is ongeveer het kleinste wat je op de snelweg tegenkomt, en nog vaker zijn het grote sedans en stations. Auto's zoals de Toyota Camry zijn heel gebruikelijk. Je ziet wel wat minder SUVs.
* Elektrische auto's (te herkennen aan de groene kentekens) zie je maar sporadisch. Er zijn wel steeds meer laadpunten.
* Wegen liggen er goed bij, ik ben eigenlijk geen echt slechte wegen meer tegengekomen, ook niet in steden. De autosnelwegen zijn eigenlijk zonder uitzondering in uitstekende staat.
* Geen hangjongeren of vervelende lui gezien. Ook niet in de metro in Warschau (4 ritten gemaakt).
* Gemakswinkels zijn echt overal in steden. Er zijn veel plekken waar je 2 of 3 Żabka's binnen een 3 minuten lopen hebt. Er zijn 11.000 Żabka's en je hebt ook nog andere 'express' varianten van supermarkten (zoals Carrefour). Het prijsniveau lijkt ongeveer de Nederlandse Albert Heijn te zijn.
* Parkeergarages hebben vaak een eigen toilet waar je met scannen van je inrijkaartje, gebruik van kan maken. Van wat ik heb gezien waren deze schoon en netjes. Sowieso zie je best vaak openbare toiletten.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Tijd dat ik een keer de moeite neem om naar Polen te gaan.
-
Chris
- Moderator
Er komen laadpalen op 31 verzorgingsplaatsen (MOPs). Er zijn twee aanbieders geselecteerd: Ekoen en Tesla.
De aanbieders moeten zowel laadpunten voor auto's als vrachtauto's aanbieden. Er moeten 4 laadpunten van in totaal 600 kW worden aangeboden, waarvan twee punten minstens 150 kW moeten aanbieden. Voor vrachtwagens geldt 3600 kW, waarvan twee punten met minimaal 350 kW.
Eind 2026 moeten de laadpunten in elk geval met laag vermogen in gebruik worden genomen. Dit is afhankelijk van de aansluiting op het stroomnet.
Ekoen zien er zo uit. Dit is langs de A2. De prijs is 1,99 PLN per kWh (€ 0.47)

De aanbieders moeten zowel laadpunten voor auto's als vrachtauto's aanbieden. Er moeten 4 laadpunten van in totaal 600 kW worden aangeboden, waarvan twee punten minstens 150 kW moeten aanbieden. Voor vrachtwagens geldt 3600 kW, waarvan twee punten met minimaal 350 kW.
Eind 2026 moeten de laadpunten in elk geval met laag vermogen in gebruik worden genomen. Dit is afhankelijk van de aansluiting op het stroomnet.
Ekoen zien er zo uit. Dit is langs de A2. De prijs is 1,99 PLN per kWh (€ 0.47)

-
chriskrusz
- autoweg
Ook laat het plaatje zien hoe EVs lichtgroene kentekenplaten hebben, al is het verschil met de gewone witte in het echt wat duidelijker dan hier op de foto.
-
Chris
- Moderator
De salarissen in Polen stijgen enorm snel. In april 2025 was het gemiddelde bruto salaris in Polen 9.045 złoty per maand (€ 2.130), dat is +9,3% vergeleken met een jaar eerder.
Als je nog goedkoop op vakantie wil in Europa neemt het aantal landen waar het nog echt spotgoedkoop is wel rap af zo. Ook in de oostelijke EU landen liggen de salarissen al snel boven de € 2000 per maand, waar dit een jaar of 10 - 15 geleden vaak amper meer dan € 1000 per maand was. De prijzen stijgen ook mee.
In 2012 lagen de salarissen in grote delen van Polen nog op slechts € 700 - 800 per maand.
In Polen betalen 75% van de huishoudens geen huur of hypotheek en bezitten ze hun eigen huis, waardoor de woonlasten erg laag zijn. Dat komt uit de communistische tijd. Dus € 2130 is qua koopkracht nog een stuk meer.
Als je nog goedkoop op vakantie wil in Europa neemt het aantal landen waar het nog echt spotgoedkoop is wel rap af zo. Ook in de oostelijke EU landen liggen de salarissen al snel boven de € 2000 per maand, waar dit een jaar of 10 - 15 geleden vaak amper meer dan € 1000 per maand was. De prijzen stijgen ook mee.
In 2012 lagen de salarissen in grote delen van Polen nog op slechts € 700 - 800 per maand.
In Polen betalen 75% van de huishoudens geen huur of hypotheek en bezitten ze hun eigen huis, waardoor de woonlasten erg laag zijn. Dat komt uit de communistische tijd. Dus € 2130 is qua koopkracht nog een stuk meer.
-
Ger81
- autoweg
In 30 jaar tijd van een straatarm -feitelijk failliet- ex-communistisch land waar aan alles gebrek was, naar een florerende welvaartstaat op westers niveau.
Ik heb het hier al eens het Poolse Wirtschaftswunder genoemd. Het blijft indrukwekkend. En ook profijtelijk voor landen als Nederland en Duitsland, laten we dat niet vergeten.
Ubi volentia est, via est