[PL] Algemeen Polen - Poland - Polska
Moderator: Moderatoren
-
- Secretaris
Görlitz is de enige grotere Silezische stad die thans nog (deels) op Duits grondgebied ligt. De grens tussen Saksen en Silezië lag oorspronkelijk westelijk van de Neisse, en in die zin is die steen met het opschrift "Poort naar Silezië" bij die tunnel heel toepasselijk.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])
-
- stadsweg
-
- Secretaris
-
- 2x3 autosnelweg
-
- 4x5 autosnelweg
@ Peter, ze laten natuurlijk vooral niet de slechtste stukken zien.
In het algemeen: De A 4a is kennelijk genummerd als S 7 op de bewegwijzering. Leuk om dat te weten (Marcel kan zijn website weer eens gaan aanpassen)
Foto van knooppunt Wroclaw is bewerkt. Dat ziet er uit als een jaren '60 gedrocht met oud asfalt enzo. Maar er zijn plannen om dat geval een face-lift te geven dus. Nou mijn zegen hebben ze, maar zo ziet het (nog) niet uit dus

In het algemeen: De A 4a is kennelijk genummerd als S 7 op de bewegwijzering. Leuk om dat te weten (Marcel kan zijn website weer eens gaan aanpassen)
Foto van knooppunt Wroclaw is bewerkt. Dat ziet er uit als een jaren '60 gedrocht met oud asfalt enzo. Maar er zijn plannen om dat geval een face-lift te geven dus. Nou mijn zegen hebben ze, maar zo ziet het (nog) niet uit dus

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- Secretaris
Zuidelijke rondweg Warschau
DHVtimes 2005/2 schreef: Rondweg rond Warschau
DHV heeft de opdracht gekregen voor het ontwerp van een deel van de toekomstige zuidelijke rondweg rond de Poolse hoofdstad Warschau. Het tracé van 19,5 kilometer omvat een brug over de rivier de Vistula (Weichsel), een 2,6 kilometer lange tunnel onder het woongebied Ursynow en circa 45 kunstwerken zoals viaducten en een fly-over.
DHV is verantwoordelijk voor het ontwerp, het verkrijgen van bouwvergunningen en het opstellen van aanbestedingsdocumenten. Het tracé is onderdeel van de zuidelijke rondweg rond Warschau waarbij DHV al eerder werd betrokken. In mei 2004 werd DHV opdracht verleend voor het ontwerp van een tracé van 15 kilometer, alsmede 5 kilometer toegangsweg tot de nieuwe luchthaventerminal.
Het project voor de 19,5 kilometer rondweg heeft voor DHV een totale contractwaarde van € 9,5 miljoen en zal in december 2006 worden afgerond. De uitvoering ligt in handen van DHV Polska, in samenwerking met DHV in Nederland.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])
-
- 2x4 autosnelweg
-
- 4x5 autosnelweg
Stelling 1:
Het is een ramp voor het milieu dat de gemiddelde Pool sinds 1990 zeven keer minder per trein reist en 10 tot 15 keer meer per auto.
Stelling 2:
Het is een zegen voor het milieu dat de Polen dat nu doen in auto's met katalysator en niet in pruttelende tweetakt Trabbi's, Wartburgs, e.d.
Stelling 3:
Polen wordt binnen afzienbare tijd populairder dan Frankrijk als vakantiebestemming.
[Henk Westbroek modus aan]
Wat is waar?
[einde Henk Westbroek modus]
Het is een ramp voor het milieu dat de gemiddelde Pool sinds 1990 zeven keer minder per trein reist en 10 tot 15 keer meer per auto.
Stelling 2:
Het is een zegen voor het milieu dat de Polen dat nu doen in auto's met katalysator en niet in pruttelende tweetakt Trabbi's, Wartburgs, e.d.
Stelling 3:
Polen wordt binnen afzienbare tijd populairder dan Frankrijk als vakantiebestemming.
[Henk Westbroek modus aan]
Wat is waar?
-
- Secretaris
Neem een antwoord in gedachten.....Vinny schreef:[Henk Westbroek modus aan]
Wat is waar?
JA, STELLING 3 !
De Vereniging Eigen Huis zal je ongetwijfeld willen helpen bij het kopen van je vakantiestulpje...

-
- 4x5 autosnelweg
Frank_NL schreef:Niet te vergelijken, maar 10-15x zoveel autorijden zou ook niet kunnen met het vroegere wagenpark. Voordeel van technisch mindere auto's is dat er minder kilometers mee worden gemaakt, naast allerlei andere oorzaken.
Niet te vergelijken dus, er zijn zoveel factoren.
Vergeet niet dat het Nederlands wagenpark nog in de 60-er jaren het technisch niveau had, dat het Pools wagenpark begin jaren 90 had. Zeg ik met mijn beperkte autotechnische inzicht.
-
- 2x2 autosnelweg
-
- Secretaris
Op deze site valt in het Pools te lezen dat de A4 bij Gliwice (Gleiwitz) naar verwachting op 28 oktober a.s. voor het verkeer zal worden opengesteld.
Dan is er tussen Breslau en Krakau sprake van een doorgaande A4.
(Met dank aan autobahn-online)
-
- Moderator
Het zal wel, kan er weinig van maken. Maar ik wist niet dat het stuk door het stedelijk gebied tussen Gliwice en Katowice al af was...René schreef:Op deze site valt in het Pools te lezen dat de A4 bij Gliwice (Gleiwitz) naar verwachting op 28 oktober a.s. voor het verkeer zal worden opengesteld.
-
- stadsweg
Stelling 1 is waar
Stelling 2 is krom
Stelling 3 is niet erg realistisch, en aangezien veel massavakantiegangers de boel nogal komen verzieken met hun auto's, ook niet erg gewenst
Ik was het verleden jaar volledig eens met documentairemakers die over het gebied dat ze in beeld brachten, Mazurie en Podlasie, zeiden "dat de streek haar charme mede ontleent aan de eenvoudige ontsluiting (waardoor het al eeuwenlang een vrij geisoleerd gebied is)".
Stelling 2 is krom
Stelling 3 is niet erg realistisch, en aangezien veel massavakantiegangers de boel nogal komen verzieken met hun auto's, ook niet erg gewenst
Ik was het verleden jaar volledig eens met documentairemakers die over het gebied dat ze in beeld brachten, Mazurie en Podlasie, zeiden "dat de streek haar charme mede ontleent aan de eenvoudige ontsluiting (waardoor het al eeuwenlang een vrij geisoleerd gebied is)".
-
- 4x5 autosnelweg
-
- Moderator
Ik ben daar 2 jaar geleden nog geweest. Geen A4 te bekennen. Wel een na-oorlogs stuk tussen Katowice en Kraków, misschien dat je dat bedoeld?Vinny schreef:Dat is nou volgens mijn informatie het oudste stuk van de 'moderne' (leest na-oorlogse) A 4Chrizz schreef:Maar ik wist niet dat het stuk door het stedelijk gebied tussen Gliwice en Katowice al af was...
-
- 4x5 autosnelweg
-
- Moderator
Ja dat stuk ligt er al een tijdje (tol). Ik dacht dat je het stuk tussen Gliwice - Zabrze - Katowice bedoelde. Dat stuk wat je bedoelt is trouwen 45km ongeveerVinny schreef:Ik bedoel het stukje van 28 kilometer ten zuiden van Olkusz...

Tussen Gliwice en Katowice loopt wel een 2x2 autoweg (met VRI's).
-
- 2x3 autosnelweg
http://www.autostrady.com/a4/gallery/le ... hojnow.jpgVinny schreef:@ Peter, ze laten natuurlijk vooral niet de slechtste stukken zien.![]()
-
- 2x3 autosnelweg
-
- Moderator
-
- 2x4 autosnelweg
-
- 2x2 autosnelweg
-
- Moderator
-
- 2x2 autosnelweg