[PL] Algemeen Polen - Poland - Polska
Moderator: Moderatoren
-
- 2x2 autosnelweg
-
- 2x2 autosnelweg
-
- 4x5 autosnelweg
-
- 2x3 autosnelweg
-
- 4x5 autosnelweg
-
- 2x2 autosnelweg
Gdansk, vormt samen met Gdynia en Sopot de "driestad".Vinny schreef:Hoe groot is Gdansk eigenlijk?
Van Wikipedia de volgende info:
De naam driestad (Trójmiasto) wordt in Polen gegeven aan de agglomeratie van Gdynia, Sopot en Gdansk. Er wonen meer dan 1 miljoen mensen in dit gebied.
Verkeer en vervoer
De hoofdweg in GdanskHet wegverkeer wordt in deze agglomeratie hoofdzakelijk door twee belangrijke verkeersaders afgehandeld. De hoofdweg die door de steden loopt en autosnelweg 6 die op enige afstand ten westen van de steden is gelegen. Met name de hoofdweg door de steden, bestaande uit 2- tot 4 rijstroken per richting is een congestiegevoelige weg, deels veroorzaakt door de vele verkeerslichten.
-
- 4x5 autosnelweg
-
- 2x2 autosnelweg
-
- 2x4 autosnelweg
-
- 2x2 autosnelweg
Goede wegen toch zo te zien. Zelfs een klaverblad met rangeerbanen!
Verder wat me opvalt is dat ze bij elk bord bij de afslaande richting de maximumsnelheid vermelden. Vind ik een goede zaak. (Hoewel maximum snelheid daar ook wel vervangen mag worden door adviessnelheid). Mag van mij in Nederland ook wel ingevoerd worden. Met name bij (hele en halve) klaverbladlussen lijkt me dit wel handig (en natuurlijk vooral: veilig!).
Verder wat me opvalt is dat ze bij elk bord bij de afslaande richting de maximumsnelheid vermelden. Vind ik een goede zaak. (Hoewel maximum snelheid daar ook wel vervangen mag worden door adviessnelheid). Mag van mij in Nederland ook wel ingevoerd worden. Met name bij (hele en halve) klaverbladlussen lijkt me dit wel handig (en natuurlijk vooral: veilig!).
-
- Moderator
-
- 2x2 autosnelweg
De bewegwijzering van Polen bekijk ik met gemengde gevoelens. Op de één of andere manier komt de bewegwijzering wat pover over. Dunne pijlen en kleine borden boven de weg; niet mooi. Wel erg fraai die dubbele pijl voor rechtdoor op 500 meter voor een afslag. Polen maakt kleuronderscheid tussen autosnelwegen en daarbuiten. Prima, gaarne ook in Nederland invoeren. En kilomterborden na een afslag. Ook prima en ook gaarne in Nederland invoeren.
-
- Moderator
A6 Szczecin

Na al deze foto's van deze site moet ik concluderen dat de Polen zeker op de goede weg zijn. Met name de A4 kan nog flink verbeterd worden op sommige stukken, maar de goede stukken zijn al wel in de meerderheid, met name de nieuwe A2 en A4 Kraków - Wroclaw.
De doorgaande B-wegen in Polen zijn vaak druk en met veel spoorvorming.

Na al deze foto's van deze site moet ik concluderen dat de Polen zeker op de goede weg zijn. Met name de A4 kan nog flink verbeterd worden op sommige stukken, maar de goede stukken zijn al wel in de meerderheid, met name de nieuwe A2 en A4 Kraków - Wroclaw.
De doorgaande B-wegen in Polen zijn vaak druk en met veel spoorvorming.
-
- Moderator
de nieuwe A2 wordt tolweg (zeer lage toltarieven), en de A4 tussen Katowice en Kraków is tolweg (dat is ook de oudste tolweg). Of de gehele A4 tol wordt weet ik niet. ze zijn nu het stuk Krzywa - Wroclaw aan het renoveren. (dat wordt ook hoog tijd). De A4 wordt doorgetrokken tot aan de Oekraine.Willem schreef:Is dat een tolweg, of nog tolvrij?
-
- 2x2 autosnelweg
-
- verkeersader
De wegen in Polen zien er OK uit, maar de wegwijzers zijn om op te schieten.
Ik heb begrepen dat autosnelwegen met Ax in een rood schildje worden aangeduid en niet-snelwegen gewoon zonder prefix in een rood schildje? Nochtans zie ik op deze foto's geregeld blauwe borden met enkel een niet-snelwegnummer erop, en groene met snelwegnummer... Ik volg niet meer.
Ook de afstandenborden blinken niet uit in duidelijkheid. Ik heb het dan bijvoorbeeld over dit exemplaar.
En waarom heeft nog niemand wat gezegd over het afschuwelijke lettertype? Dát lijkt me pas slecht leesbaar!

Ik heb begrepen dat autosnelwegen met Ax in een rood schildje worden aangeduid en niet-snelwegen gewoon zonder prefix in een rood schildje? Nochtans zie ik op deze foto's geregeld blauwe borden met enkel een niet-snelwegnummer erop, en groene met snelwegnummer... Ik volg niet meer.
Ook de afstandenborden blinken niet uit in duidelijkheid. Ik heb het dan bijvoorbeeld over dit exemplaar.
En waarom heeft nog niemand wat gezegd over het afschuwelijke lettertype? Dát lijkt me pas slecht leesbaar!
-
- stadsweg
-
- 4x5 autosnelweg
@ Frits: Het secundaire wegennet (in de regio Wroclaw) is redelijk goed te noemen. Dat de snelwegen zo slecht zijn komt natuurlijk omdat men deze niet heeft willen opknappen in het Communistische tijdperk en na de overgang op de vrije markt economie men liever de prioriteiten ergens anders legde. Pas sinds de toetreding tot de EU is het land een belangrijk transportland geworden en wil men ook wat aan deze verbindingen doen. Door middel van tolheffing probeert men trouwens ook dit met zo min mogelijk 'staats' geld te realiseren. Vergeet niet dat men met een zware erfenis heeft gezeten van jarenlang wanbeleid in alle sectoren. Dat kan niet in één keer hersteld worden ~ en bovendien hebben ze natuurlijk niet een extra geldpotje wat Oost-Duitsland wel had.
(Een beetje offtopic: Ik maak me wel een beetje zorgen over het neo-conservatisme dat zwaar heeft toegeslagen in dat land, en de tolerantie voor minderheidsgroepen als homo's zichtbaar aan het afnemen is
)
(Een beetje offtopic: Ik maak me wel een beetje zorgen over het neo-conservatisme dat zwaar heeft toegeslagen in dat land, en de tolerantie voor minderheidsgroepen als homo's zichtbaar aan het afnemen is

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- Moderator
Polen is een vrij conservatief katholiek land. De vorige Paus kwam er dan ook vandaan. Misschien dat het daardoor komt.
Ik heb het idee dat de snelwegen in Polen óf heel slecht óf heel goed zijn. In ieder geval lijkt de prioriteit nu te gaan liggen in het snel renoveren van de A4 en A6, en het in rap tempo aanleggen van de A1 tussen Gdansk en Katowice (met mogelijk ombouw van de "1" tussen Lodz en Katowice), en de A2 tussen de Duitse grens en in ieder geval Warszawa, maar er zijn plannen de weg door te trekken naar Brest in Wit Rusland, waar die gaat aansluiten op de huidige snelweg (anyone confirm that status?) door Wit Rusland richting Minsk en Moskva.
De A4 wordt verlengd richting L'vov in de Oekraine, en het stukje A4 tussen Zgorzelec (Duitse grens) en Krzywa (huidige A4-A18) word gebouwd. Verder wordt de "18" omgebouwd tussen de Duitse A15 en de huidige Poolse A18.
Ik heb het idee dat de snelwegen in Polen óf heel slecht óf heel goed zijn. In ieder geval lijkt de prioriteit nu te gaan liggen in het snel renoveren van de A4 en A6, en het in rap tempo aanleggen van de A1 tussen Gdansk en Katowice (met mogelijk ombouw van de "1" tussen Lodz en Katowice), en de A2 tussen de Duitse grens en in ieder geval Warszawa, maar er zijn plannen de weg door te trekken naar Brest in Wit Rusland, waar die gaat aansluiten op de huidige snelweg (anyone confirm that status?) door Wit Rusland richting Minsk en Moskva.
De A4 wordt verlengd richting L'vov in de Oekraine, en het stukje A4 tussen Zgorzelec (Duitse grens) en Krzywa (huidige A4-A18) word gebouwd. Verder wordt de "18" omgebouwd tussen de Duitse A15 en de huidige Poolse A18.
-
- Moderator
-
- autoweg
-
- 4x5 autosnelweg
Nee, weg '3' is geen autosnelweg. Het is een gewone rijksweg. N 3 zouden wij in het Nederlands zeggen 
Poolse wegnummering:
A x: Autosnelweg (vaak met tol, dan staat dat er overigens op de bewegwijzering bij vermeld)
S x: Autoweg, Expressweg (semi-autosnelweg, vaak enkelbaans of met gelijkvloerse kruisingen)
x, xx: Rijksweg (meestal tweestrooks)
9x : Gedegradeerde rijksweg inmiddels vervangen door een Autosnelweg, of Expressweg met nummer "x")
xxx: Provinciale weg, zoneringssysteem is van toepassing.

Poolse wegnummering:
A x: Autosnelweg (vaak met tol, dan staat dat er overigens op de bewegwijzering bij vermeld)
S x: Autoweg, Expressweg (semi-autosnelweg, vaak enkelbaans of met gelijkvloerse kruisingen)
x, xx: Rijksweg (meestal tweestrooks)
9x : Gedegradeerde rijksweg inmiddels vervangen door een Autosnelweg, of Expressweg met nummer "x")
xxx: Provinciale weg, zoneringssysteem is van toepassing.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- Moderator
-
- stadsweg
Volgens mij geeft het bovenste gedeelte altijd aan op welke weg je rijdt. In dit geval dus de A6-E28. Een eind verderop kun je route 3-E65 op richting Świnoujście. Het is niet duidelijk of je op dat zelfde punt ook route 10 op kan richting Bydgoszcz of dat dat weer een andere afrit is...Ali schreef:Wat ik héél onhandig vind aan de afstandsborden is het feit dat je aan de hand daarvan niet kan uitmaken op welke weg je aan het rijden bent, slechts via welke wegen de desbetreffende steden te bereiken zijn...
Hier valt over te discussiëren. Ik vind het zelf geen mooi lettertype, maar niet echt slecht leesbaar. Alleen zou ik een andere 'a' willen zien. De 'a' in dat lettertype lijkt teveel op de letter 'o'.Rien schreef:En waarom heeft nog niemand wat gezegd over het afschuwelijke lettertype? Dát lijkt me pas slecht leesbaar!
Groetsels, Patrick
-
- 4x5 autosnelweg
-
- 2x2 autosnelweg