Digitale camera's

Als geregistreerd forumgebruiker kunt u meedoen en stemmen in de Foto van de Maand! (Photocontest/Bilderwettbewerb)

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8711
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door captain007 » di 21 jun 2011, 10:05

^^ Het lijkt mij ook erg interessant en aangezien dit topic over digitale camera's gaat lijkt het gebruik ervan daarvan mij ook nauw verwant met het onderwerp ;). In ieder geval nu al bedankt voor de tip Hensepens (ik heb zelf ook de 18-105VR kitlens erbij :)).

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Digitale camera's

Bericht door Sophie » di 21 jun 2011, 19:01

^^ Ik zelf ga met de 18-55 Lens beginnen. Daar komt misschien nog een groothoekconverter bij.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door Hensepens » di 21 jun 2011, 20:47

Een heel hoofdstuk over Flitsfotografie, dus volgens mij zit dat onderwerp er wel tussen.

Daarnaast wordt uitgebreid ingegaan op de verschillende standen (automatisch, half automatisch (diafragma en sluitertijd)), dus voor elk wat wils.

Het mooie is dat hij de basis van fotograferen koppelt aan de D3100, dus de afbeeldingen in het boek zijn zeer herkenbaar. Daarnaast worden ook de verschillende menu's behandeld.

Al met al een mooi boek (176 blz.) om de kunst van fotograferen rechtstreeks te koppelen aan de D3100.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Digitale camera's

Bericht door Davy » do 23 jun 2011, 19:05

Vandaag heb ik deze via de post ontvangen (besteld via een tip op het forum):
Afbeelding

Vandaag meteen even uitgeprobeerd, en ik ben er zeer tevreden over! Het filmpje is nu aan het uploaden, kan je zometeen het resultaat bekijken.
Ik wil wel kijken om een videocamera aan te schaffen, want mijn huidige compactcamera filmt op zich nog wel redelijk (wel geen HD) , maar de filmpjes zijn amper te bewerken omdat het Quicktime-filmpjes zijn. Iemand suggesties voor videocamera's?

edit: het filmpje is hier te vinden.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door mhkamp » do 23 jun 2011, 19:24

^^ Mag ik een link? Ik heb er namelijk ook wel belang bij.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Digitale camera's

Bericht door Davy » do 23 jun 2011, 19:29

^^
Je kan hem hier bestellen.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door keokiracer » do 23 jun 2011, 19:38

^^ Die houd ik ook even in het achterhoofd ;)
Is het trouwens ook mogelijk er een grotere camera op te plaatsen, zoals deze? (ja, Poolse website, maar was degene met de beste foto v/d camera)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Digitale camera's

Bericht door Davy » do 23 jun 2011, 19:47

De houder is geschikt voor camera's tot 1,8 kg. ongeveer, dus dat moet wel lukken denk ik. Wel is het zo dat je het beste de houder kan laten "steunen" ergens op het dashboard van je auto, zo krijg je het beste beeld. Indien de arm los hangt (dus enkel via de zuignap aan de voorruit) dan kan je bij hogere snelheden en/of slecht wegdek toch wat schokkerige beelden krijgen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door mavas » do 23 jun 2011, 20:02

daviedoff schreef:maar de filmpjes zijn amper te bewerken omdat het Quicktime-filmpjes zijn. Iemand suggesties voor videocamera's?
Dat is toch geen probleem. Valt prima te bewerken met Cyberlink Powerdirector (tip van Chris). Mijn camera spuugt ook alleen maar MOV-bestanden er uit.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door keokiracer » do 23 jun 2011, 20:08

daviedoff schreef:De houder is geschikt voor camera's tot 1,8 kg. ongeveer,
nog geen 300 gram, dus dat moet lukken.
daviedoff schreef:Wel is het zo dat je het beste de houder kan laten "steunen" ergens op het dashboard van je auto, zo krijg je het beste beeld.
Dat was ik sowieso al van plan, aangezien ik die zuignapjes nooit zo vertrouw (klinkt wel érg wantrouwig :lol:), ze schieten bij mij altijd los, hoe goed de zuignapjes ook zijn. Maar iig bedankt, ik denk dat er binnenkort nog een bestelling van bol.com binnenvalt op de deurmat ;)
mavas schreef:Valt prima te bewerken met Cyberlink Powerdirector (tip van Chris).
Bedankt Mavas & Chris :top:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Digitale camera's

Bericht door Mark » do 23 jun 2011, 23:39

Timmetje schreef:^^ Ben vandaag eens bij de electronicazaak geweest en heb de 1100D en de D3100 uitgeprobeerd. Bij de D3100 werk je echt dat je een goed ding in de hand hebt, daartegen oogt de Canon als speelgoed. Ook hebben ze nog een Canon 500D, maar die lijkt me toch niet zo goed als de D3100.
De 500D is een inmiddels redelijk verouderd model van de semi-professionele spiegelreflexen van Canon, hij is inmiddels al opgevolgd door de 550D en die sinds maart door de 600D. Deze modellen staan in principe boven de Nikon D3100. Het Nikon analoog aan de Canon 550D/600D ligt geloof ik meer bij de Nikon D5100 of D90. De Canon 1000D/1100D zijn echte spiegelreflexen voor beginners en staan dan ook redelijk lager dan bijvoorbeeld de 600D die nog steeds geschikt is voor beginners, maar simpelweg meer functies biedt voor de wat doorgewinterde amateur.

Maargoed, een van de belangrijkste dingen bij het kopen van een camera vind ik altijd: ligging in de hand en het menu. Als hij niet goed in je hand ligt erger je er continu aan, eveneens als je het menu erg onoverzichtelijk vind. En dat is iets wat per persoon verschilt ;).

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door simon » vr 24 jun 2011, 8:22

Het hangt er ook sterk mee samen waar je de camera voor wilt gebruiken. Wie veel portretfoto's maakt, zal aansturing van externe flitsers belangrijk vinden - een wegenfotograaf zal daar niets om geven.

Zelf ben ik blij dat mijn camera een ISO heeft tot 6400, dat het mogelijk maakt bij heel weinig licht uit de hand te fotograferen. Met een statief krijg je toch heel andere resultaten.

Voordeel van Canon vind ik, dat meer functies buiten het menu om benaderbaar zijn - bij andere merken moet je al snel het menu induiken, ik kom vrijwel nooit in de menu's, praktisch alleen voor het instellen van sterkte van de opklapflits.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door keokiracer » vr 24 jun 2011, 8:27

^^ Met mijn JVC kom ik ook bijna nooit in het menu, meerdere dingen zijn gewoon via het scherm te regelen, erg handig :yes: :top:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Digitale camera's

Bericht door Sophie » vr 24 jun 2011, 8:43

De Nikon D3100 met het 18-55mm objektief is inmiddels binnen.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door keokiracer » ma 27 jun 2011, 12:05

daviedoff schreef: Je kan hem hier bestellen.
:computypen:
Hij valt binnen 4-8 werkdagen op de mat :D
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door mhkamp » ma 27 jun 2011, 17:35

^^ Goh, dat had ik nog niet gelezen :roll:
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door keokiracer » ma 27 jun 2011, 17:37

^^ toen was die nog niet besteld en moest ik nog overleggen met mijn ouders, nu is het zeker ;)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8711
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door captain007 » ma 27 jun 2011, 21:27

Timmetje schreef:De Nikon D3100 met het 18-55mm objektief is inmiddels binnen.
En hoe zijn de eerste ervaringen met deze camera? Ben ook benieuwd hoe de foto's met het 18-55mm objectief eruit zien.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door mhkamp » ma 27 jun 2011, 21:44

daviedoff schreef:Vandaag heb ik deze via de post ontvangen (besteld via een tip op het forum):
Afbeelding
En ik heb hem inmiddels ook besteld :D
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Digitale camera's

Bericht door Sophie » di 28 jun 2011, 1:06

captain007 schreef:
Timmetje schreef:De Nikon D3100 met het 18-55mm objektief is inmiddels binnen.
En hoe zijn de eerste ervaringen met deze camera? Ben ook benieuwd hoe de foto's met het 18-55mm objectief eruit zien.
Het bevalt goed.
Foto's in de spoiler.
SPOILER: TOON

Terras in de regen. Ik stond ongeveer 7 meter van dat terras weg (en 3 verdiepingen hoger)
Afbeelding

Foto in een zaal. De Isowaarde stond per ongeluk nog op 3200, de kwaliteit blijft toch oké:
Afbeelding

Kerktoren:
Afbeelding
Van dichterbij:
Afbeelding

Spookrijden: (afstand tot de auto's ongeveer 15-20 meter)
Afbeelding


De foto's van de kerk zijn op 18mm, de andere op 55mm
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Digitale camera's

Bericht door Davy » do 07 jul 2011, 23:30

En wie heeft ondertussen zijn camera-houder al ontvangen en/of gebruikt?

Ik heb me trouwens vandaag een nieuwe compactcamera aangeschaft, want helemaal tevreden was ik toch niet van die vorige (vaak erg korrelige foto's). Ik heb in de solden een Samsung ST90 gekocht, deze kan ook in HD filmen, en in de vroege avond meteen maar even getest op een stukje E40 (ik moest in Aalter zijn, dus het ommetje was snel gemaakt).
Link
(het duurt wel lang vooraleer Youtube de video heeft verwerkt, na meer dan een halfuur nog steeds maar 240p.)

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door keokiracer » vr 08 jul 2011, 0:12

daviedoff schreef:En wie heeft ondertussen zijn camera-houder al ontvangen en/of gebruikt?
(...)
(het duurt wel lang vooraleer Youtube de video heeft verwerkt, na meer dan een halfuur nog steeds maar 240p.)
Al ontvangen en binnenkort ga ik hem voor het eerst in de auto gebruiken (vandaag een paar wolkenvideo's gedaan als tests: beviel me wel :top:)
Dat laatste is echt waar: dat had ik ook op de video op de fiets bij de A4, dat duurde 13 uur voor het HD was! (video van slechts 2 minuten: bij een video van 25 minuten van mij (vliegtuigen @Schiphol) duurde het slechts 45 minuten :confuuuse: )
Oh ja: Mooie video :top:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door mhkamp » vr 08 jul 2011, 15:58

daviedoff schreef:En wie heeft ondertussen zijn camera-houder al ontvangen en/of gebruikt?)
Wel ontvangen, nog niet gebruikt.

EDIT: Voor de klussers onder ons:
Bij het statiefje heb je een inbussleutel gekregen voor het verlengstuk. Als je op verschillende voertuigen zit ( ik: in de auto = verlengstuk nodig / vrachtwagen = zonder verlengstuk) heb je die inbussleutel nodig om het verlengstukje er af te halen, dan wel er op te zetten.
Aangezien ik soms nogal verstrooit ben, en ik altijd dingen nodig bent als ik ze niet kan vinden heb ik een oplossing bedacht: Boor in het verlengstuk een gat ter grootte van de inbussleutel, na het boren past het er net niet in, dus even met 'gepast' geweld het gaatje ietwat groter maken. Gepast geweld doe je door de inbus op het gaatje te zetten en met de hamer op de inbus te tikken. Herhaal dit twee 'a drie keer. Dit om de sleutel ook wat stroef te doen zitten, maar ook er makkelijk eruit te kunnen halen. Nadat dat klaar is past je inbussleutel in het gaatje, en raak je deze niet meer kwijt.

NOTE: Wil je het geheel netjes houden, leg overal een oude lap omheen. Dan is de kans (ook op de inbussleutel) op schade klein.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Digitale camera's

Bericht door Davy » ma 11 jul 2011, 21:19

Vandaag even een test gedaan met de camera: een video opgenomen met 30 frames per seconde en een video opgenomen met 15 frames per seconde. Ik wou eens weten wat dit uiteindelijk als resultaat gaf bij het maken van een versnelde wegvideo, en ik moet zeggen dat het goed meevalt, op het eerste zicht zie ik geen verschil bij versnelde weergave (uiteraard zie je dat wel goed als je de video op originele snelheid afspeelt). Voordeel natuurlijk bij 15 frames/seconde is dat de filmpjes een stuk minder zwaar worden.

De 2 filmpjes heb ik op Youtube gezet, ziet er iemand het verschil? ;)
Link
Link

En wat ik niet snap: mijn camera filmt op formaat 1280 x 720, dit zou dan toch (semi) HD moeten zijn? Ze komen in elk geval niet zo op Youtube (480p), en ook de kwaliteit vind ik eenmaal online minder worden...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76292
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Digitale camera's

Bericht door Chris » ma 11 jul 2011, 21:22

daviedoff schreef:En wat ik niet snap: mijn camera filmt op formaat 1280 x 720, dit zou dan toch (semi) HD moeten zijn? Ze komen in elk geval niet zo op Youtube (480p), en ook de kwaliteit vind ik eenmaal online minder worden...
Dat zou 720p moeten zijn, maar een en ander is ook afhankelijk van je output van je video edit programma. Als je niet op 720p rendert, dan krijg je ook geen 720p video.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door keokiracer » ma 11 jul 2011, 22:42

daviedoff schreef:En wat ik niet snap: mijn camera filmt op formaat 1280 x 720, dit zou dan toch (semi) HD moeten zijn? Ze komen in elk geval niet zo op Youtube (480p), en ook de kwaliteit vind ik eenmaal online minder worden...
Omdat ik binnenkort ook veel van deze filmpjes ga maken, heb ik even een oudere video versneld en geüpload. Ook via Windows Movie Maker en bij mij is de video full HD :?
Video;
SPOILER: TOON

Link
Ik ga even wat muziek uitzoeken voor het filmpje :computypen:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Digitale camera's

Bericht door boe! » di 12 jul 2011, 18:39

keokiracer schreef:Omdat ik binnenkort ook veel van deze filmpjes ga maken, heb ik even een oudere video versneld en geüpload.
Neem dan wel een filmpje waarbij de camera niet steeds beweegt, want dit is niet om aan te zien.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door keokiracer » di 12 jul 2011, 18:53

^^ You ask, we serve
Alleen rond 0:30 beweeg ik even ;)
Let wel, er zitten kleine corecties van het beeld tussen (korte bewegingen), omdat ik nog geen statief had o.i.d., dus de camera schoof wel eens en dan moest ik dat corrigeren.
Link
(Audioswap aangevraagd, dit lied)
Link
(Nog niet op uiteindelijk kwaliteit = 1080p, net geüpload, nog geen audioswap).
Alleen de andere A9-video, bij de werkzaamheden Alkmaar en dan zijn de oefenprojecten klaar en begin ik met de nieuwe video's (die ik overigens nog niet heb kunnen maken).
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76292
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Digitale camera's

Bericht door Chris » di 12 jul 2011, 20:33

Je moet eigenlijk alleen timelapse videos maken als je ze met een statief of andere montage aan je dashboard of voorruit hebt gemonteerd. Zelf vasthouden op het dashboard werkt nooit.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door keokiracer » di 12 jul 2011, 20:41

^^ Nogmaals, meer een test om te kijken of het versnellen lukt ;). Kijken hoe lang het duurt, wennen aan het programma etc. En natuurlijk ook kijken wat het publiek ervan vindt :D
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Plaats reactie