Digitale camera's

Als geregistreerd forumgebruiker kunt u meedoen en stemmen in de Foto van de Maand! (Photocontest/Bilderwettbewerb)

Moderator: Moderatoren

Davy
expressweg

Re: Digitale camera's

Bericht door Davy » ma 22 aug 2011, 22:47

Vandaag een erg mooi koopje gedaan via een kennis van mij: een full-HD camera (Sanyo Xacti), quasi nieuw (1 maand oud) voor de helft van de nieuwprijs. De reden dat hij deze camera verkocht is de te beperkte zoomfunctie, iets wat ik nu net niet of weinig gebruik. Dus de video's die vanaf nu online komen zullen full-HD zijn.
Ik heb ook meteen eens een plaatje gemaakt van de camera-opstelling in mijn auto:
Afbeelding

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » ma 22 aug 2011, 23:23

Hé, dat statief komt me bekend voor ;)
Ziet eruit als een mooie camera, ik wacht al op de Full-HD filmpjes :) :top:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Ties
autoweg

Bericht door Ties » di 23 aug 2011, 16:02

Ik heb de indruk dat fabrikanten de term HD enkel als excuus gebruiken om zoveel mogelijk slechte-kwaliteitspixels op een plaatje te proppen. De meeste films in "HD-kwaliteit" stellen mij dan ook erg teleur. Ik zou me niet alleen laten leiden door het feit dat je camera in zogenaamde HD-kwaliteit kan filmen, ik zou zeker ook letten op de andere kwaliteiten van de camera.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » di 23 aug 2011, 16:12

^^ Dat is dezelfde trend als destijds met de eerste digitale camera's met alsmaar meer megapixels, waarbij bleek dat dit lang niet altijd de kwaliteit van de foto's ten goede kwam. Het is niet anders dan bij andere apparaten dat je verder moet kijken dan enkel de specs op papier en ook reviews van apparaten moet bekijken.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » di 23 aug 2011, 21:55

Jullie kunnen strals beoordelen, heb een paar "testfilmpjes" gemaakt die ik zometeen op Youtube ga gooien. ;)

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » di 23 aug 2011, 22:27

daviedoff schreef: Ik heb ook meteen eens een plaatje gemaakt van de camera-opstelling in mijn auto:
Afbeelding
Zit die niet vreselijk in je gezichtsveld?
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » di 23 aug 2011, 22:29

Gelijk maar mijn opstelling:
Afbeelding

Afbeelding
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » di 23 aug 2011, 22:33

Nee want die hangt in het midden, die "bult" waar de houder op steunt is een gedeelte van de middenconsole. Het enige waar de camera (eigenlijk vooral de houder, de camera zelf hant ver genoeg naar achter) een gedeelte van mijn zicht ontneemt, is van mijn motorkap.

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » di 23 aug 2011, 22:34

Ok! :top:

Ik zie ook mensen die hun TomTom zo ophangen, vandaar:

Afbeelding

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » di 23 aug 2011, 22:39

Ik heb maar 1 camera en kan dus moeilijk een foto v/d opstelling maken, maar het ziet eruit als een combi van Daviedoff en geelhoed: de locatie v/d camera is praktisch in het midden van de voorruit (iets naar rechts zodat ik zonder de bestuurder te hinderen de camera aan en uit kan doen), en zo laag mogelijk op de ruit vastgeplakt dmv hetzelfde statief als die je bij Daviedoff op de ruit vastgeplakt ziet :)
daviedoff schreef: Ik heb ook meteen eens een plaatje gemaakt van de camera-opstelling in mijn auto:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Sta je daar op de vluchtstrook ofzo? :dontknow:
Lukt het uploaden trouwens? Gaat zeker een stuk trager nu het met HD is ;)
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Davy
expressweg

Bericht door Davy » di 23 aug 2011, 22:54

^^ Geen vluchtstrook, maar een parkeerstrook langs de ring van Brugge.
Het uploaden gaat inderdaad vrij langzaam, en ben benieuwd hoe het resultaat op Youtube zal zijn. Eerst komt een video onbewerkt, dus ook met geluid, en dan zometeen dezelfde video bewerken via Moviemaker (versneld afspelen, titel toevoegen) en dan ook eens zien wat het resultaat zal zijn...

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » di 23 aug 2011, 23:01

^^ Het filmpje dat ik vandaag heb geplaatst was versneld pakweg 2 minuten (echte tijd 6 minuut nog iets) lang en was 200 mb groot via Moviemaker. De video van Schiphol naar Rotterdam was na bewerken 6 minuten lang (echte tijd pakweg 30 minuten) en 500 mb groot. In het laatste geval duurt het bij mij ca anderhalf uur voordat deze door Moviemaker is opgeslagen en gepubliceerd. Dus ongeveer 2 uur na ik op publiceren klik, is de video zichtbaar op youtube :)

Davy
expressweg

Bericht door Davy » di 23 aug 2011, 23:23

De video, in het begin reed ik met mijn raam open, daardoor hoor je wat windgeluiden en het tegenliggende verkeer:
Link
zometeen gooi ik dan in deze post ook de bewerkte video erbij.
edit: hier is hij:
Link
Enkel de instelling voor de belichting kan nog iets beter, voor de rest ben ik tevreden. :D

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » di 23 aug 2011, 23:30

^^ Geweldige HD-kwaliteit, beter dan mijn camera geloof ik. :top: (ik weet niet eens hoeveel megapixels het zijn :oops:)
Ben benieuwd hoe het er versneld uitziet, ik kan niet wachten :ongeduldig: ;)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 27 aug 2011, 13:05

Cyberlink powerdirector:
Afbeelding

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » za 27 aug 2011, 17:43

^^ Is het handig om ermee te werken?
Ik heb Powerlink director namelijk net gevonden op mijn pc (stond helemaal verstopt in de map afbeeldingen...), ik ga het eens uitproberen. Hij is nu aan het downloaden. Duurt nog ca. 2 minuten voor 'ie klaar is.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » za 27 aug 2011, 18:21

Ik heb deze nu ook. Op zich wel.

Misschien weet Chris ook of er rasters in zitten, zodat je de JPG plaatjes (verkeersborden o.i.d) mooi op lijn kan zetten.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 27 aug 2011, 18:40

Ik heb dat nog nooit gebruikt. Ik maak altijd PNG-tjes voor de verkeersborden en wegwijzers op ware grootte (1920 px breed). Door de achtergrond van het PNG-tje transparant te maken krijg je dus bovenstaand effect.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » za 27 aug 2011, 21:08

daviedoff schreef:
Link
Even mezelf quoten i.v.m. deze video (en ook nog een andere die ik deze week geupload heb die hetzelfde "probleem" heeft)... Als jullie deze video bekijken, is er dan bij jullie muziek te horen? Ik heb daar audioswap opgegooid, en dat zou niet meer "in behandeling" zijn, de muziekgegevens worden ook bij de video vermeldt, maar ik hoor dus niets... Ligt dit aan mijzelf/mijn computer of is het Youtube zelf?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 27 aug 2011, 21:09

^^ Ik heb momenteel hetzelfde.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » za 27 aug 2011, 21:15

daviedoff schreef:Even mezelf quoten i.v.m. deze video (en ook nog een andere die ik deze week geupload heb die hetzelfde "probleem" heeft)... Als jullie deze video bekijken, is er dan bij jullie muziek te horen? Ik heb daar audioswap opgegooid, en dat zou niet meer "in behandeling" zijn, de muziekgegevens worden ook bij de video vermeldt, maar ik hoor dus niets... Ligt dit aan mijzelf/mijn computer of is het Youtube zelf?
Bij iedereen zo volgens mij. Bij 240p heb je wel muziek, verder niet.. Probeer maar bij die video (alleen op videopagina, hier gaat het niet lager dan 360p). Bij 240p wel en de rest niet. Erg irritant :kwaad:. Bij mij is het deze video; (muziek = modulation - White flame)
SPOILER: TOON

Link

Davy
expressweg

Bericht door Davy » za 27 aug 2011, 21:25

Ah het ligt dus niet aan mij, gelukkig :p . Ik vond het vreemd eerlijk gezegd...
Vandaag voor het eerst met de "nieuwe" cam 2 langere snelwegvideo's gemaakt in Belgie, ik heb ze nu net bewerkt en opgeslagen via Moviemaker, morgen gooi ik ze online (nu geen tijd meer, ik moet zometeen nachtdienst draaien).

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » zo 28 aug 2011, 0:37

Als jullie foto's of video's maken, waar plaatsen jullie dan de camera. Het lijkt me niet dat je fatsoenlijk kan autorijden met steeds een camera in je hand.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » zo 28 aug 2011, 0:43

^^ Dan wordt ook het beeld erg schokkerig.
Kijk eens vanaf bovenaan deze pagina ;)

Bongo
verkeersader

Bericht door Bongo » ma 29 aug 2011, 14:14

geelhoed schreef:Gelijk maar mijn opstelling:
Afbeelding
Heb jij nou een kachelpijp in je auto?

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » ma 29 aug 2011, 17:54

Afbeelding

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » di 30 aug 2011, 13:12

Bongo schreef: Heb jij nou een kachelpijp in je auto?
Meerdere, maar die zijn niet te zien op de foto.

De Sanyo Xacti VPC-GH1 van Davidoff ziet er wel goed uit. Kan die ook opnemen terwijl hij aan de usb spanning hangt?

Ik zag hem in de MediaMarkt voor 169euro.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » di 30 aug 2011, 19:55

^^ Geen idee eerlijk gezegd... Wel is het zo dat de standaard-batterij geen erg lange levensduur heeft, na bijvoorbeeld mijn 2 wegenvideo's van gisteren (samen ongeveer 40 minuten) en een stuk of 5 foto's was de batterij zo goed als plat... Dus ofwel een extra batterij ofwel een aansluiting via de sigarettenaansteker is zeker geen overbodige luxe als je meerdere video's wil maken ;) .
Maar voor de rest ben ik persoonlijk erg tevreden over de beeldkwaliteit, en een groot voordeel is dat het "schroefgat" om de camera op de houder te monteren helemaal vooraan zit, waardoor deze perfect past onder de voorruit (zie de foto).

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » di 30 aug 2011, 21:25

De korte batterijduur had ik in de reviews gezien ja.

Dat lopen op boordspanning is wel een vereiste. Ik heb mijn beide huidige cams ook zo gemod dat ze op een sigarettelader van Nokia lopen. In de HD cam zitten nog 4 AAA's voor als de spanning wegvalt zodat ze in ieder geval de avi nog kunnen afsluiten.

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » do 01 sep 2011, 14:57

Mijn camera'tje is bedoeld voor in de auto en werd geleverd met zuignap-houder, een sigarettenaansteker-plug en een heel lang snoer. Hij begint automatisch met opnemen als ie aangezet wordt, en hij zet zichzelf aan als ie stroom krijgt. Bovendien stopt ie ook weer automatisch enkele seconden nadat de spanning is weggevallen. Zit het SD-kaartje vol, dan gooit ie het oudste bestand automatisch weer weg. Je hebt er dus echt totaal geen omkijken naar en kan 'm makkelijk alle ritten laten opnemen.

Op mijn kaartje van 16 GB past ruim 5 uur aan beeldmateriaal. Als ik iets interessants meemaak op de weg wat vastgelegd is door m'n camera, haal ik het SD-kaartje eruit en kopieer ik het interessante stukje naar m'n laptop.

Het dingetje heeft een uitklapbaar schermpje, maar daar heb je eigenlijk alleen wat aan bij het richten. De kwaliteit van het schermpje is slecht en de bediening irritant (vooruitspoelen gaat niet, bijvoorbeeld).