Digitale camera's
Moderator: Moderatoren
-
- expressweg
Re: Digitale camera's
@Chris: Dat gebied is eigenlijk verdrongen door de extreem dure smartphones in NL/BE.
Wellicht meer geluk bij KameraExpress of in Duitsland?
Wellicht meer geluk bij KameraExpress of in Duitsland?
-
- 2x3 autosnelweg
Via bijvoorbeeld ReBuy kan je ook aan tweedehands refurbished camera's komen, van redelijk tot zeer goede staat.
-
- verkeersader
Echt zonde dat dit soort camera's niet meer verkrijgbaar zijn. De lenscover die niet meer automatisich opengaat is inderdaad een bekend probleem. Ik ben iets meer dan 10 jaar geleden begonnen met fotograferen (natuurfotografie is een grote hobby van mij) en heb altijd een compactcamera van de Canon Powershot serie gehad. Eerst een Canon Powershot A470 die ik later vervangen heb door een SX210 in 2012 vanwege problemen. In 2015 heb ik een SX710 gekocht. In 2020 is die helaas kapot gegaan, en sindsdien heb ik een SX730 gekocht in Zwitserland, waar ik nog steeds heel tevreden over ben. Ik heb recent ook een oude Nikon D3000 DSLR gekocht, maar ik merk dat ik toch snel terugpak naar mijn compactcamera, door de grootte van de DSLR, terwijl mijn telefoon qua foto's niet goed genoeg is en de zoomcapaciteit mist.Chris schreef: ↑za 23 jul 2022, 12:37 Ik wil eigenlijk mijn compactcamera vervangen door een nieuwe, aangezien hij wat problemen heeft (onscherpe foto's zonder duidelijke reden en lenscover gaat niet meer automatisch open).
Echter dit soort camera's zijn eigenlijk niet meer verkrijgbaar. Zowel op Coolblue als Bol.com zijn vrijwel alle modellen niet leverbaar. Behalve de dure high-end camera's van 700+ euro.
Discussieren is de kunst van het weglaten.
-
- expressweg
Sony Cybershot? Fujifilm Finepix? Ik zie een voor mij onbekend merk Rollei met best veel compact camera's.
-
- Moderator
De hele ontwikkeling van dit soort compactcamera's lijkt tot stilstand te zijn gekomen.
Ik heb nu een Canon PowerShot SX620 HS en die staat op CoolBlue en Bol.com nog steeds als één van de modellen in dat segment ondanks dat deze al meer dan 6 jaar geleden op de markt is gekomen.
Voor de massa-markt heeft de smartphone dit natuurlijk vervangen. En kennelijk gaat vanwege het chiptekort, de prioriteit naar de duurdere modellen, in de compactcamera-klasse zijn dat vooral de vloggercamera's van 700+ euro.
Ik heb nu een Canon PowerShot SX620 HS en die staat op CoolBlue en Bol.com nog steeds als één van de modellen in dat segment ondanks dat deze al meer dan 6 jaar geleden op de markt is gekomen.
Voor de massa-markt heeft de smartphone dit natuurlijk vervangen. En kennelijk gaat vanwege het chiptekort, de prioriteit naar de duurdere modellen, in de compactcamera-klasse zijn dat vooral de vloggercamera's van 700+ euro.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik gebruik wel vrijwel altijd mijn telefoon voor foto's, maar ik vind toch dat een compactcamera wel mooiere foto's maakt. Voor de instgrampopulatie voldoet een telefoon wel.
Zelf heb ik geen zin om op vakantie ook nog eens de camera mee te zeulen, dus ik kies voor de makkelijkste weg.
Zelf heb ik geen zin om op vakantie ook nog eens de camera mee te zeulen, dus ik kies voor de makkelijkste weg.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- expressweg
Als 400 a 450 euro nog in je budget valt, zou je nog eens kunnen kijken naar Panasonic DC-TZ96EGChris schreef: ↑za 23 jul 2022, 16:23 De hele ontwikkeling van dit soort compactcamera's lijkt tot stilstand te zijn gekomen.
Volgens de Tweakers specs komt het nog aardig in de buurt. Maar het is niet echt mijn topic qua kennis.
-
- autoweg
Ik heb in 2019 een Canon powershot SX 740 HS gekocht.
Heel fijn toestel, reageert lekker snel en heeft ondanks z'n platte body wel 40x optische zoom.
Ook tevreden over de optische beeldstabilisatie. Zie dat die nu voor zo'n 370,- te koop staat.
Heel fijn toestel, reageert lekker snel en heeft ondanks z'n platte body wel 40x optische zoom.
Ook tevreden over de optische beeldstabilisatie. Zie dat die nu voor zo'n 370,- te koop staat.
-
- Moderator
NOS heeft er ook een bericht over: Goedkope camera kopen? Je vist vrijwel overal achter het net
-
- 2x2 autosnelweg
Covid19, Oekraïne.. Dooddoener. Of we zo afhankelijk zijn...
Daarom wil Rutte ook af van de boeren, dan kunnen we het uit een oorlogsland ophalen... Ow wacht... Dan gaat Jan Modaal het weer betalen....
Daarom wil Rutte ook af van de boeren, dan kunnen we het uit een oorlogsland ophalen... Ow wacht... Dan gaat Jan Modaal het weer betalen....
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
- expressweg
Sinds kort neem ik foto's vanuit de hoogte: namelijk met een drone, de DJI Mini 2.
Totnutoe ben ik er zeer tevreden over, het geeft een andere dimensie dan foto's vanop de grond. Zijn er medeforummers die ook een drone hebben?
Een plaatje genomen tijdens de recente trip naar Frankrijk, Marne-Rijnkanaal vlakbij Saverne:

Totnutoe ben ik er zeer tevreden over, het geeft een andere dimensie dan foto's vanop de grond. Zijn er medeforummers die ook een drone hebben?
Een plaatje genomen tijdens de recente trip naar Frankrijk, Marne-Rijnkanaal vlakbij Saverne:

-
- 2x5 autosnelweg
Dat is de drone die net onder de grens van 250 gram valt, waarvoor je geen vliegbewijs nodig hebt. Ik heb daar ooit wel eens een positieve review over gezien, maar ik heb er (nog) geen drone aangeschaft.
-
- autoweg
Ik heb een aantal FPV (zelfbouw) drones maar ik vind het knutselen eraan eigenlijk bijna leuker dan het vliegen zelf. Da's ook niet voor foto's, maar met een GoPro erop kan je best leuke videootjes maken.
-
- 2x3 autosnelweg
Ik vind de foto hierboven (en die in het weertopic) wel erg korrelig. Is het mogelijk om nog iets aan de instellingen te doen of een andere camera eraan vast te hangen?
-
- expressweg
De foto's zijn hier op lage kwaliteit gepost (geupload via Tapatalk), in werkelijkheid is de kwaliteit beter.
Wel is de foto in deze draad inderdaad wat korrelig door de mindere lichtomstandigheden.
Verder is het nog een beetje oefenen wat de beste instellingen zijn.
Wel is de foto in deze draad inderdaad wat korrelig door de mindere lichtomstandigheden.
Verder is het nog een beetje oefenen wat de beste instellingen zijn.
-
- 4x3 autosnelweg
-
- 2x2 autosnelweg
Ik was deze zomer aan het Lac de Sainte Croix en onze "buur" 30m verder was zich ook aan het amuseren met z'n drone. Verstoorde natuurlijk de rust van iedereen met z'n herrie, maar dat vond ik niet het meest opmerkelijke. Met welk recht laat je je drone foto's maken van andere mensen door er over te hoveren en duidelijk je camera te laten focussen?
Weet je, als ik met m'n camera in een drukke straat een foto wil maken focus ik niet op de mensen die passeren, maar je drone op 10m hoogte laten stabiliseren en dan wat foto's nemen van de mensen onder je is iets totaal anders.
Iemand die daar wat over kan zeggen?
Weet je, als ik met m'n camera in een drukke straat een foto wil maken focus ik niet op de mensen die passeren, maar je drone op 10m hoogte laten stabiliseren en dan wat foto's nemen van de mensen onder je is iets totaal anders.
Iemand die daar wat over kan zeggen?
-
- Penningmeester
Jazeker! Ik heb een DJI Phantom 3 Advanced. Tweedehandsje uit volgens mij 2017, dat leek me op zich wel een aardige optie om mee te starten en wat vlieguren te maken. Vorig jaar januari heb ik in Luxemburg mijn theoriecertificaat gehaald. Techniek staat ook in deze branche bepaald niet stil, en ik zie de laatste tijd veel beelden voorbij komen met een kwaliteit waar ik niet aan kan tippen. Daarom ben ik van plan t.z.t. (als er meer duidelijk is over de Europese certificering) een Mavic 3 te kopen, al was het maar omdat die naast een groothoek- ook een telelens heeft. Ik vind dat de fisheye op de Phantom 3 nogal sterk vertekent.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.
-
- Moderator
Chris schreef: ↑za 23 jul 2022, 12:37 Ik wil eigenlijk mijn compactcamera vervangen door een nieuwe, aangezien hij wat problemen heeft (onscherpe foto's zonder duidelijke reden en lenscover gaat niet meer automatisch open).
Echter dit soort camera's zijn eigenlijk niet meer verkrijgbaar. Zowel op Coolblue als Bol.com zijn vrijwel alle modellen niet leverbaar. Behalve de dure high-end camera's van 700+ euro.
Maar ja, ik wil juist een eenvoudige en kleine camera om met één hand, point-and-shoot, in de autostand, snel foto's te kunnen maken. Dus geen spiegelreflex en geen telefooncamera.
Inmiddels lijkt het chiptekort wat gereduceerd te zijn. Er zijn weer compactcamera's te koop.Chris schreef: ↑za 27 aug 2022, 14:37 NOS heeft er ook een bericht over: Goedkope camera kopen? Je vist vrijwel overal achter het net
Ik heb een Panasonic Lumix DC-TZ90 aangeschaft. Na jaren Canon te hebben gehad, nu eens wat anders geprobeerd, mede omdat Canon mij toch wel wat tegen viel. De Panasonic is wel een stukje groter dan de echt compacte camera's.
Vanochtend heb ik een rondje gereden en een project bezocht om het toestel uit te testen voor het gebruik dat ik normaal doe (drive-by foto's en projectfoto's). Het valt mij niet tegen, de foto's zijn stukken beter dan met de Canon PowerShot SX620 HS die ik voorheen had. Zelfs tegen de zon in zijn de foto's nog best goed gelukt. Ze zijn minder grainy en minder donker dan ik met de Canon had. De sensor zal wel beter zijn. Hij was ook wel iets duurder dan de Canon indertijd volgens mij.

benzineprijs 05-04-2023 by European Roads, on Flickr

N50 Zalkerbroek 03 by European Roads, on Flickr

N307 Roggebotbrug 05-04-2023 37 by European Roads, on Flickr
Vanwege de trillingen van de lucht is 30x zoom eigenlijk niet erg bruikbaar.

N307 Roggebotbrug 05-04-2023 03 by European Roads, on Flickr
-
- 2x3 autosnelweg
Strakke foto's, Chris.
Ik heb tot 2015 ook een Panasonic gehad en die gaf nogal korrelige foto's. Als ik dit zie is de kwaliteit (of de techniek) met grote sprongen vooruit gegaan, in tegenstelling tot wat Canon ervan bakt.
Ik heb tot 2015 ook een Panasonic gehad en die gaf nogal korrelige foto's. Als ik dit zie is de kwaliteit (of de techniek) met grote sprongen vooruit gegaan, in tegenstelling tot wat Canon ervan bakt.
-
- verkeersader
Ik heb laatst een Nikon compactcamera van €399 gehad (weet het exacte model niet meer, met iets van 30x optische zoom). Toen ik een compactcamera zocht en de specs vergeleek blijk dat veel van die toestellen gebaseerd zijn op 4-5 jaar oude technologie, en de software lijkt nog in 2005 te zijn blijven hangen.
Ik heb nu een Google Pixel van €399 en ben eigenlijk verbaasd hoe goed de foto's en (vooral) video's daarvan zijn. De Nikon had enkel optische stabilisatie terwijl de Pixel optische en software stabilisatie combineert. Vooral bij video is het dag en nacht verschil. De foto's van de Nikon hadden iets meer detail, maar ik zocht ook een toestel voor goede video opname. Daarin viel dat toestel erg tegen en heb ik het maar weggedaan. Ook de audio opname van de Pixel is veel beter. Het enige wat ik eigenlijk echt mis is de optische zoom.
Ik heb nu een Google Pixel van €399 en ben eigenlijk verbaasd hoe goed de foto's en (vooral) video's daarvan zijn. De Nikon had enkel optische stabilisatie terwijl de Pixel optische en software stabilisatie combineert. Vooral bij video is het dag en nacht verschil. De foto's van de Nikon hadden iets meer detail, maar ik zocht ook een toestel voor goede video opname. Daarin viel dat toestel erg tegen en heb ik het maar weggedaan. Ook de audio opname van de Pixel is veel beter. Het enige wat ik eigenlijk echt mis is de optische zoom.