Digitale camera's

Als geregistreerd forumgebruiker kunt u meedoen en stemmen in de Foto van de Maand! (Photocontest/Bilderwettbewerb)

Moderator: Moderatoren

harry
Wegnummerfotograaf

Re: Digitale camera's

Bericht door harry » ma 10 dec 2007, 11:31

Frits schreef:de A75 ligt gewoon erg lekker in de hand.
Leuke naam voor een toestel.

"Foto van de A73, gemaakt met de A75."
(En afgedrukt op een A4)
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 10 dec 2007, 11:44

...en uitvergroot hangende bij harry aan de muur op A0-formaat :mrgreen:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » vr 21 dec 2007, 18:32

Vandaag een klein statiefje aangeschaft. Best fijn ding. Geen last meer van bewogen foto's in ieder geval. :)

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » vr 04 jan 2008, 0:29

Tot je statief omvalt... (is mij eens overkomen)

Een advies voor als je met statief fotografeert: gebruik de timer, bijv. op 2 seconden. Dan ben je ook van de beweging door het indrukken van het knopje af, iets wat een groter probleem wordt naarmate de camera's kleiner worden :)

ACT-F
verkeersader

Bericht door ACT-F » vr 04 jan 2008, 20:50

Ik heb gisteren mijn oude Powershot A20 aan de wilgen gehangen, want na bijna 6 jaar trouwe dienst werd het toch tijd voor een camera die iets meer kan. Vooral foto's schieten in het donker was te moeilijk met zo'n simpele camera. Mijn nieuwe camera is de Powershot S5 IS met 8 GB SDHC geheugen. Helaas ben ik op dit moment te ziek en te verkouden om buiten te spelen :( Maar ik verheug me er wel op :D

Afbeelding
Meer bitumen!

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 04 jan 2008, 20:56

Mooi toestelletje ! ;)
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Ties
autoweg

Bericht door Ties » za 05 jul 2008, 14:59

Ik heb een Canon Powershot A580 (4x optische zoom, 8 MP [maar al die megapixels maakt dat tegenwoordig toch niet meer uit]). Ik heb er een 2GB SD kaartje bij, genoeg om al gauw 800 foto's in goede kwaliteit te maken.
Op dit moment een gemiddelde compactcamera, ik vind het een fijn apparaatje.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 13 jul 2008, 13:35

En ik mag ook weer op zoek naar een nieuwe camera. Ik heb er één met een eigen accu (Minolta DImage 400) waarvan 1 van mijn accu's het recent begaf. Ik heb er nog 1 die echter snel leegraakt. Ik heb geen zin om een nieuwe te zoeken. Mijn camera is toch al 4 jaar oud, tijd vor iets nieuws dus.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 13 jul 2008, 13:55

Ik zou iets met batterijen zoeken. Als die op zijn kan je makkelijk nieuwe kopen in een supermarkt/tankstation/etc.

Als je voor een niet al te dure compactcamera wilt gaan, zou ik een Canon Powershot nemen.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 13 jul 2008, 18:27

Ik heb het idee dat camera's mét batterijen zwaar en onhandig zijn. Hoe is de ervaring daarmee van anderen?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 13 jul 2008, 18:38

Ik heb een camera die maar 2 batterijen nodig heeft, en die is absoluut niet zwaar. Op het werk heb ik nog zo'n oude camera met 4 batterijen, en die is wel vrij zwaar. Maar die dingen worden natuurlijk ook steeds lichter.

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » zo 13 jul 2008, 19:21

Ik ben erg tevreden met mijn ultracompactcamera, de Panasonic Lumix fx9. Die is zo klein dat ik er geen last van heb als ik 'm alle dagen meeneem op vakantie. Helaas kan zo'n klein camera'tje geen mooie foto's maken als er weinig licht is.

Vooral het geringe gewicht van mijn camera is een feest. Ik heb erg zwakke spieren en met deze camera kan zelfs ik onbewogen foto's maken.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 13 jul 2008, 19:34

Hoe is die prijs? Mijn vrouw heeft ook zwakke spieren en die zou met zo'n camera eindelijk ook eens foto's kunnen maken.

Autosnelwegen.net

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » zo 13 jul 2008, 20:12

Toen ik 'm kocht was 'ie 360 euro. Voor mij een flinke investering, maar ik heb er geen spijt van gehad. Inmiddels is de prijs van soortgelijke camera's onder de 200 euro gezakt; de fx9 zelf wordt niet meer nieuw verkocht.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 13 jul 2008, 20:35

Palance schreef:Ik heb het idee dat camera's mét batterijen zwaar en onhandig zijn. Hoe is de ervaring daarmee van anderen?
Mijn camera heeft 4 AA-batterijen. Maar om nou te zeggen dat ding zwaar is ... nee.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 13 jul 2008, 20:43

Palance schreef:Ik heb het idee dat camera's mét batterijen zwaar en onhandig zijn. Hoe is de ervaring daarmee van anderen?
Ik heb een Sony DSC-700 met batterijen (twee stuks), prima te bedienen en zeker niet zwaar.
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 13 jul 2008, 20:45

Ook niet 'onhandig'? (log, zeg maar)?

Autosnelwegen.net

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » zo 13 jul 2008, 20:49

Zwaar is relatief aan wat je kunt tillen en dus voor iedereen anders. En in het geval van camera's komt daar stilhouden bij als vereiste. Ik kan prima iets van een paar kilo tillen, maar niet stilhouden. Wat voor de een "zeker niet zwaar" is, kan voor de ander een apparaat zijn dat te zwaar is om een middagje foto's mee te schieten.

4 AA's zijn samen 96 gram (zojuist gewogen); mijn camera weegt zelf 127 gram. Geen idee wat de accu daarvan weegt (niet bij de hand) maar beduidend minder dan 96 gram!

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 13 jul 2008, 20:56

Palance schreef:Ook niet 'onhandig'? (log, zeg maar)?
In mijn camera zitten 3 batterijen naast elkaar en 1 daarvoor. Dat geeft een uitstulping waardoor de camera juist goed vast te pakken is. Ik (met een chronisch overbelaste rechterpols) kan de camera vasthouden en bedienen zonder mijn linkerhand te gebruiken. Mijn camera weegt 245 gram (exclusief batterijen) en bijna 3 jaar oud.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 13 jul 2008, 20:59

Die van mij weegt 227 gram inclusief batterijen. Ook met uitsluitend de rechterhand te bedienen.

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » zo 13 jul 2008, 21:15

Mijn oude camera woog incl. batterijen zo'n 250 gram en dat gaf me veel moeite.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 13 jul 2008, 22:35

Ik had ooit een camera met AA-batterijen maar die was inderdaad vrij zwaar.
We hebben nu meerdere camera's in huis (Kodak, Canon Ixus), allemaal met snel oplaadbare accu; erg tevreden over.
Losse batterijen is ook best wel duur, want zo lang gaan die krengen zeker niet mee.
Nee, mijn voorkeur gaat uit naar een accu-toestelletje.

Overigens heb je sinds kort ook al de mogelijkheid om je mobieltje op te laden met een AA-batterij.
Het zou met niets verbazen als dit in de toekomst ook voor fototoestelaccu's beschikbaar komt.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » zo 13 jul 2008, 22:41

Rene schreef:Losse batterijen is ook best wel duur, want zo lang gaan die krengen zeker niet mee.
Een setje goede oplaadbare batterijen met een hoog amperage (ik gebruik zelf 2400mA) hoeven niet zo heel duur te zijn, en die heb je met een nacht slapen ook zo weer opgeladen. Ik houd wel altijd een setje gewone batterijen erbij als reserve.

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » zo 13 jul 2008, 22:48

Een nacht doen over opladen, wat klinkt dat ouderwets. Mijn camera-accu is in 2 uur weer vol, en da's op vakantie soms wel zo praktisch, ookal heb ik er twee. Ik kan op zich de hele dag met zo'n accu doen, maar lege accu's vallen niet altijd op de juiste momenten in de planning.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 13 jul 2008, 22:50

Palance schreef:Ook niet 'onhandig'? (log, zeg maar)?
Nee, is een mooi compactcamera'tje.
Een setje goede oplaadbare batterijen met een hoog amperage (ik gebruik zelf 2400mA) hoeven niet zo heel duur te zijn, en die heb je met een nacht slapen ook zo weer opgeladen. Ik houd wel altijd een setje gewone batterijen erbij als reserve.
Ik gebruik altijd Duracell Plus-batterijen, die gaan lang mee en zijn geregeld ergens goedkoop op de kop te tikken. Tegenwoordig verkoopt Action ze ook, ik meen voor nog geen zes euro voor 12 batterijen. Altijd betrouwbaarder dan een accu of oplaadbare batterijen, en een nieuw setje verse niet-oplaadbare batterijen gaat langer mee dan een volgeladen setje oplaadbare batterijen.
René schreef:Overigens heb je sinds kort ook al de mogelijkheid om je mobieltje op te laden met een AA-batterij.
Ik heb al twee of drie jaar een noodoplader voor mobiele telefoons die op 4 AAA-batterijen werkt, zo nieuw is het idee dus ook weer niet.
Coen Tunnel

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » zo 13 jul 2008, 23:16

Coen Tunnel schreef:Ik gebruik altijd Duracell Plus-batterijen, die gaan lang mee en zijn geregeld ergens goedkoop op de kop te tikken. Tegenwoordig verkoopt Action ze ook, ik meen voor nog geen zes euro voor 12 batterijen. Altijd betrouwbaarder dan een accu of oplaadbare batterijen, en een nieuw setje verse niet-oplaadbare batterijen gaat langer mee dan een volgeladen setje oplaadbare batterijen.
Maar op lange termijn zijn gewone batterijen wel een stuk duurder. Verschil in betrouwbaarheid en gebruiksduur heb ik ook nog niets van gemerkt. Ik schiet tegenwoordig zo 3 keer mijn geheugenkaart vol (+- 1000 foto's) op één setje opgeladen batterijen.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 14 jul 2008, 8:07

Uit kostenoverwegingen gebruik ik tegenwoordig oplaadbare batterijen. De wat minder lange gebruiksduur weegt volgens mij niet op tegen de lagere kosten. Ik heb wel meegemaakt dat opgeladen batterijen zich spontaan ontladen als ze een tijdje niet gebruikt zijn. Even opletten dus.

Ik gebruik oplaadbare batterijen van Duracell met 2650 mA en een goedkoper (reserve)setje van de Karwei met 2200 mA. Verschil in prestatie heb ik nog niet kunnen ontdekken.

Ehuls
verkeersader

Bericht door Ehuls » ma 14 jul 2008, 10:58

Jeroen schreef:
Rene schreef:Losse batterijen is ook best wel duur, want zo lang gaan die krengen zeker niet mee.
Voor oplaadbatterijen bestaan ook snelladers die de batterijen in ongeveer een uur weer opladen hoor. Zo gebruik ik dat zelf ook. Heb twee setjes oplaadbare batterijen zodat wanneer het ene setje leeg is, ik door kan gaan met het andere setje en zodoende nooit hoef te stoppen vanwege lege batterijen/accu's.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 14 jul 2008, 23:42

Jeroen schreef:Maar op lange termijn zijn gewone batterijen wel een stuk duurder. Verschil in betrouwbaarheid en gebruiksduur heb ik ook nog niets van gemerkt. Ik schiet tegenwoordig zo 3 keer mijn geheugenkaart vol (+- 1000 foto's) op één setje opgeladen batterijen.
3000 foto's met één keer opladen van je batterijen? :schrikreactie:
Coen Tunnel

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » di 15 jul 2008, 0:49

Met de herhaalstand op oneindig herhalen en het knopje ingedrukt blijven houden zit je daar zo op. :D