HogeSnelWeg

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Mascotte
woonerf
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:04
Locatie: Oosterhout

HogeSnelWeg

Bericht door Mascotte » za 14 jan 2006, 23:42

Mogelijk al in t forum voorbij gekomen - nog niet gevonden - de HogeSnelWeg

volgens Structon
De afgelopen decennia is in Nederland de bevolking sterk gegroeid en de welvaart gestegen. Er heeft een toenemende verstedelijking plaatsgevonden en met onder andere de aanleg van VINEX-locaties en industriegebieden is de fysieke scheiding tussen wonen en werken duidelijker waarneembaar geworden. Dit alles heeft ertoe geleid dat de mobiliteit sterk is toegenomen. De bereikbaarheid is onder druk komen te staan, aangezien de ontwikkeling van infrastructuur is achtergebleven bij de mobiliteitsgroei.

Strukton Integrale Projecten ziet in de scheiding van verkeersstromen een oplossing voor de mobiliteitsproblematiek. Deze scheiding van verkeersstromen is gericht op de behoefte van de verkeersdeelnemers en wordt door ons aangeduid met de term "ontvlechting". In onze visie kan ontvlechting op twee manieren plaatsvinden. Er kan sprake zijn van het ontvlechten van doorgaand verkeer en van lokaal verkeer. Maar ook personenverkeer en vrachtverkeer kan men ontvlechten.

Een goed voorbeeld hiervan is de HogeSnelWeg. Dit private initiatief bestaat uit een tweede wegdek boven de bestaande snelweg. De HogeSnelWeg kan met name een oplossing bieden voor files die ontstaan bij knooppunten, door het tweede wegdek te gebruiken voor doorgaand personenverkeer. Hierdoor wordt bij knooppunten zowel lokaal van doorgaand verkeer alsmede personen- van vrachtvervoer gescheiden: "dubbele" ontvlechting dus.

De HogeSnelWeg beschikt over eigen op- en afritten. Per rijrichting is slechts één rijstrook beschikbaar. Inhalen is hierdoor niet mogelijk, waardoor een rustig wegbeeld wordt gecreëerd. Een verkeersbegeleidingssysteem zal de toegestane snelheid voor personenauto's op de HogeSnelWeg afstemmen op het verkeersaanbod, weersinvloeden en omgevingsfactoren. De reis verloopt daardoor sneller, veiliger en meer ontspannen.

Met de aanleg van een tweede dek boven de bestaande snelweg wordt de capaciteit vergroot en wordt optimaal gebruik gemaakt van de beschikbare ruimte. Dit kan gezien worden als een vorm van het benutten van de bestaande infrastructuur.

Er kan gekozen worden om de gebruikers van de HogeSnelWeg een vergoeding te laten betalen voor een filevrije route over lange afstanden. Het ontvlechten van verkeersstromen middels de HogeSnelWeg biedt:
• keuzevrijheid voor de gebruiker, namelijk wel of niet betalen;
• mogelijkheden voor een publiek private samenwerkingsvorm.

Onze partners bij de ontwikkeling van de HogeSnelWeg zijn Imtech en de Stichting HogeSnelWeg.
en de daarbij behorende pdf

In de pdf spreekt men van meer dan 1000km HogeSnelWeg, vlgs Google zijn er nog steeds plannen om dit uit te voeren op A1, A27 en de randweg Eindhoven. Daar het onderschrift van deze pdf het jaartal 2001 heeft ben ik benieuwd hoe actueel deze 'oplossing' anno 2006 is, iemand enig idee?
... ? ...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 14 jan 2006, 23:51

Zie de topics over de A27 bij Gorinchem.

Alain
expressweg
Berichten: 3484
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » zo 15 jan 2006, 0:32

Wat betreft de Randweg Eindhoven: dat voorstel voor een 'H2' heeft er enige tijd gelegen, maar heeft het niet gehaald. Je kunt je afvragen of die keuze verstandig is geweest; de huidige ombouw is een zeer complexe operatie die veel tijd en geld zal gaan kosten.
Het hele idee van HSW's vind ik zo gek nog niet, vooral niet op de corridors waar veel lange-afstandsverkeer is tussen de grote plaatsen aan die snelweg is zo'n 'weg op poten' eigenlijk heel logisch.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » zo 15 jan 2006, 6:14

Ik zie over het algemeen weinig in dubbeldeks wegen. Volgens mij is het vaak namelijk niet de ruimte die het punt is (dan zijn dubbeldeks wegen een oplossing), maar puur onwil.
Als de ruimte er is zijn snelwegen op of onder maaiveld volgens mij vrijwel altijd beter dan dubbeldeks, vanwege lagere kosten en minder geluidsoverlast en horizonvervuiling.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 15 jan 2006, 10:53

In het geval van de A 2 / Eindhoven zou ik de HSW wel zien zitten. Het spaart gewoon enorme werkzaamheden op het maaiveld ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

hneel
autoweg
Berichten: 1079
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Bericht door hneel » zo 15 jan 2006, 13:33

Lijkt me erg duur...

Aan de andere kant zou scheiden van vrachtverkeer en personenverkeer wel positief kunnen zijn. Dat gaat vaak gewoon niet goed samen. Vooral bij op- en afritten heb je als personenauto vaak last van treintjes vrachtwagens die mensen er niet tussen laten.

Alain
expressweg
Berichten: 3484
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » zo 15 jan 2006, 13:36

hneel schreef:Lijkt me erg duur...

Aan de andere kant zou scheiden van vrachtverkeer en personenverkeer wel positief kunnen zijn. Dat gaat vaak gewoon niet goed samen. Vooral bij op- en afritten heb je als personenauto vaak last van treintjes vrachtwagens die mensen er niet tussen laten.
Dat laatste is vooral een mentaliteitskwestie (en ééntje die ik moeilijk kan begrijpen, maar goed). Hoe dan ook, ook ik zie het er in de toekomst nog wel van komen dat vrachtverkeer via aparte rijbanen gaat rijden. Zeker wanneer Nederland zich als 'distributieland' op de kaart wil blijven zetten, zou zo'n investering helemaal zo gek nog niet zijn. Een dubbeldeksweg zou dan inderdaad een goede oplossing zijn: 'gewoon' verkeer (onder een bepaald gewicht) op de normale snelweg, en vrachtverkeer op de HSW.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » zo 15 jan 2006, 13:38

De Westrandweg wordt straks, bij de Basisweg in Amsterdam, verhoogd aangelegd, op een viaduct.

Alain
expressweg
Berichten: 3484
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » zo 15 jan 2006, 13:43

Hajo: het idee achter de HSW is natuurlijk, dat deze boven een bestaande snelweg wordt aangelegd. Feitelijk dus een dubbeldeksweg. Knooppunt Batadorp is ook verhoogd aangelegd, en dat is een spectaculair gezicht vanaf de Boschdijk, de oude weg Eindhoven-Den Bosch, waar twee verbindingsbogen op twee verschillende hoogtes over deze weg worden getild.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » zo 15 jan 2006, 13:51

Alargule: de Westrandweg loopt straks op een viadcut boven de Basisweg. Dat is dan m.i. ook een dubbeldeksweg, of niet?

Die situatie bij Eindhoven ken ik, inderdaad een spectaculair gezicht.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » zo 15 jan 2006, 14:08

Even OT: het gaat natuurlijk over KP Ekkersweijer ;)

Ik denk dat dubbeldekssnelwegen best een optie mogen zijn in de stedelijke gebieden.

Alain
expressweg
Berichten: 3484
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » zo 15 jan 2006, 14:12

IQ[] schreef:Even OT: het gaat natuurlijk over KP Ekkersweijer ;)
:wall: Natuurlijk...Net zoals ik Veldhoven en Venlo op een slechte dag ook nog wel eens dooreen haal...:roll:
Ik denk dat dubbeldekssnelwegen best een optie mogen zijn in de stedelijke gebieden.
Ik dacht eerder aan lange, doorgaande corridors. Maar daar waar weinig ruimte is om in de breedte te bouwen, is in de hoogte inderdaad een goed alternatief.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 15 jan 2006, 14:40

Maar die ene rijstrook per richting mag toch eigenlijk geen snelweg genoemd worden? Die moeten minimaal 2x2 zijn. Anders was het stukje N50 wat 2x1+vluchtstrook is ook snelweg.

En ik denk niet dat die hogesnelwegen mooi in het landschap zullen staan. In stedelijke gebieden kunnen ze w.m.b. wél, en daar is de scheiding van verkeersstromen ook het meest noodzakelijk denk ik zo.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 15 jan 2006, 15:23

Dat laatste is vooral een mentaliteitskwestie (en ééntje die ik moeilijk kan begrijpen, maar goed). Hoe dan ook, ook ik zie het er in de toekomst nog wel van komen dat vrachtverkeer via aparte rijbanen gaat rijd
Dit zal gebeuren op de A 86, rondweg Parijs. Daar komt de Narrow Urban Gauge tunnel-concept, zodat in twee tunnelbuizen 8 rijstroken passen i.p.v. 4. Wel wordt een strigente scheiding tussen vracht- en autoverkeer toegepast.

In Nederland is het net te smal. Men wil op de ringwegen tenminste vijf rijstroken per richting (op termijn).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 15 jan 2006, 15:57

Hajo schreef:Alargule: de Westrandweg loopt straks op een viaduct boven de Basisweg. Dat is dan m.i. ook een dubbeldeksweg, of niet?
Nee. Hij ligt er slechts minimaal boven. De zuidelijke rijbaan van de A5 ligt straks slechts gedeeltelijk boven de noordelijke van de Basisweg.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » zo 15 jan 2006, 17:29

Ik heb de tekening er eens bijgepakt: klopt. Dat had ik niet gezien.

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Bericht door praatpaal » ma 16 jan 2006, 20:55

waar is dat spul te bewonderen (A5-westrandweg)? ^^

inderdaad zou ik het in stedelijke gebiede graag zien. 2x2 is dan voor een snelweg wel gewenst. Ook een spactaculair en stedelijk gezicht!
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Plaats reactie