Foto-suggesties voor Harry?

Opmerkingen over Autosnelwegen.nl, .eu en Autosnelwegen.net
(en eventueel over andere wegensites van forumdeelnemers)

Moderator: Moderatoren

Kedinger
woonerf

Re: Foto-suggesties voor Harry?

Bericht door Kedinger » wo 13 apr 2022, 11:07

In Marle (gem. Hellendoorn) staat een mooie 'antieke' ANWB-wegwijzer. De plaatsen erop zijn volgens mij oude veldnamen, of zo... waarvan de meest niet op de topografische kaart terug te vinden zijn.

https://www.google.com/maps/@52.4196323 ... 8192?hl=nl

:vlag-nl: Kedinger

Kedinger
woonerf

Bericht door Kedinger » wo 13 apr 2022, 12:19

Misschien nog een opmerking over https://borden.plaatsengids.nl/pgemLanderd.html
Hier worden de gemeenten Uden en Landerd nog apart vemeld. Deze gemeenten zijn per 01-01-2022 samengevoegd tot de gemeente Maashorst.

:vlag-nl: Kedinger

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 13 apr 2022, 19:33

Kedinger schreef: wo 13 apr 2022, 11:07 In Marle (gem. Hellendoorn) staat een mooie 'antieke' ANWB-wegwijzer.
Heb ik al! (Over "mooi" valt trouwens te twisten.)
SPOILER: TOON

Afbeelding
Kedinger schreef: wo 13 apr 2022, 12:19 Hier worden de gemeenten Uden en Landerd nog apart vemeld. Deze gemeenten zijn per 01-01-2022 samengevoegd tot de gemeente Maashorst.
Hier kreeg ik toevallig maandag ook al een mailtje over. Ik zal het na mijn vakantie aanpassen! :top:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 22 mei 2022, 18:53

De nieuwe weg van Waaslandhaven-Oost (E34) naar P+R Linkeroever gaat als N420 door het leven. De N420 staat wel op jouw website, maar daar is dit wegnummer gekoppeld aan een weg in Gent.

Afbeelding

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 24 jun 2022, 15:09

Ik was er de afgelopen 2 weken vaker langsgereden, maar pas vanmorgen viel het me op dat op deze wegwijzer in Zuidzande (tussen Cadzand en Oostburg) nog verwezen wordt naar de N58. Helaas geen eigen foto, wel Streetview:

https://goo.gl/maps/vRBmnjuiSdemRsAJA
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 24 jun 2022, 18:13

^^ Deze dus. :)

Afbeelding
--Harry.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 24 jun 2022, 18:25

Ik zag hem niet zo snel op je site staan :oops:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 08 jul 2022, 18:36

Heb je interesse in borden van de Vrije Republiek Tessel?
:arrow: https://www.texelsecourant.nl/nieuws/al ... n-den-burg

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 06 dec 2022, 20:54

Bij de veerhaven van Holwerd zijn komborden geplaatst (zwart-op-wit) met de vermelding Pier Holwerd. Ik kon deze niet vinden op jouw website. Onderstaand beeld heb ik uit een dashcamvideo geknipt (niet mijn video). Dit is bij het verlaten van de veerhaven.

Afbeelding

Kedinger
woonerf

Bericht door Kedinger » di 27 dec 2022, 10:49

Het universiteitsterrein lijkt een stad in de stad. Hier een soort van kombord van de 'University of Twente'
Het is natuurlijk geen kombord, maar vond het wel leuk om een plaatje van te schieten.
Afbeelding

:vlag-nl: Kdngr

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 27 dec 2022, 13:10

^^ Die stond inderdaad nog op mijn todo-lijst.

Ik weet niet waar ik me het meest aan moet ergeren. Het gebruik van een Engelse naam voor de Universiteit Twente, of de spelfout in cameratoezicht...
--Harry.

kees
expressweg

Bericht door kees » di 27 dec 2022, 14:12

harry schreef: di 27 dec 2022, 13:10 ^^ Die stond inderdaad nog op mijn todo-lijst.

Ik weet niet waar ik me het meest aan moet ergeren. Het gebruik van een Engelse naam voor de Universiteit Twente, of de spelfout in cameratoezicht...
Hetzelfde bij camerasurveillance.
De combinatie van 'bebouwde kom' en ' eigen weg' vind ik ook bijzonder.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 27 dec 2022, 15:19

^^ Camera surveillance is in dit geval Engels, en dan is de spatie wel correct.

Overigens is vrijwel elk universiteitsterrein of bv. ook een ziekenhuisterrein een eigen weg. Het bordje eigen weg hangt hier puur om te voorkomen dat het ooit een openbare weg wordt. Met de status van eigen weg kan de wegbeheerder, in dit geval de universiteit, volledig zelf bepalen of en wanneer de weg wordt afgesloten.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 27 dec 2022, 17:23

De WUR heeft formeel komborden met Wageningen aan de entrees. Daarnaast nog een bord met huisregels.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 27 dec 2022, 17:29

Univertity of Twente doet me denken aan de borden in de Rotterdamse haven.
Daarop staat Port of Rotterdam.
Dan denk ik altijd: als ik mag kiezen, doe dan maar Port.
--Harry.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 05 feb 2023, 18:15

boe! schreef: zo 22 mei 2022, 18:53 De nieuwe weg van Waaslandhaven-Oost (E34) naar P+R Linkeroever gaat als N420 door het leven. De N420 staat wel op jouw website, maar daar is dit wegnummer gekoppeld aan een weg in Gent.

Afbeelding
Ik ben er gisteren langsgereden.
Helaas kon ik het nummer zelf niet op de foto krijgen. Het nummer lijkt maar op één kruispunt te worden aangegeven.
Voorlopig dus alleen deze impressie:
Afbeelding
(Links de ring, waarvan 1 rijstrook was afgezet.)
--Harry.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 05 feb 2023, 19:29

harry schreef: zo 05 feb 2023, 18:15 Het nummer lijkt maar op één kruispunt te worden aangegeven.
N420 staat volgens Streetview van 5 maanden geleden bij afrit 8 van de E34 (zoals ook op het plaatje van boe! te zien) en onder de E17 bij Zwijndrecht aangegeven:
https://maps.app.goo.gl/4Hk7MUkxEpgLGcKm9

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 05 feb 2023, 19:34

^^ O ja. Dat laatste bordje heb ik alleen van de achterkant gezien. :)
--Harry.

Kedinger
woonerf

Bericht door Kedinger » za 01 apr 2023, 22:50

De Twentse gemeente Rijssen-Holten is de eerste gemeente in deze regio die tweetalige plaatsnaamborden plaatst...
Of het nu veel beter is? Voor mij hoeft het niet, straks moet er nog een skyline bij op, en dan worden borden wel erg groot, vind ik tenminste...
Maar wie ben ik... Ook in Fryslân (Friesland dus) vind ik het verschrikkelijk. Hoe spreek die namen als niet-Fries uit? Evenzo in Limburg, een niet Limburger breekt er de tong over. Dus wat mij betreft, voor de duidelijkheid, één naam is genoeg. Maar dat is mijn mening.
Afbeelding

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » za 01 apr 2023, 23:07

^^ Ook in Drenthe zijn er tweetalige borden.
Het past wel bij het feit dat het Nedersaksisch een erkende minderheidstaal is.
--Harry.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 05 apr 2023, 20:31

harry schreef: zo 05 feb 2023, 18:15
boe! schreef: zo 22 mei 2022, 18:53 De nieuwe weg van Waaslandhaven-Oost (E34) naar P+R Linkeroever gaat als N420 door het leven.
Ik ben er gisteren langsgereden. Helaas kon ik het nummer zelf niet op de foto krijgen.
Afgelopen weekend lukte dat wel, mede dankzij een nieuwe camera:
Afbeelding

Afbeelding
--Harry.

Mundial
stadsweg

Bericht door Mundial » do 06 apr 2023, 22:07

Kedinger schreef: za 01 apr 2023, 22:50 De Twentse gemeente Rijssen-Holten is de eerste gemeente in deze regio die tweetalige plaatsnaamborden plaatst...
Of het nu veel beter is? Voor mij hoeft het niet, straks moet er nog een skyline bij op, en dan worden borden wel erg groot, vind ik tenminste...
Maar wie ben ik... Ook in Fryslân (Friesland dus) vind ik het verschrikkelijk. Hoe spreek die namen als niet-Fries uit? Evenzo in Limburg, een niet Limburger breekt er de tong over. Dus wat mij betreft, voor de duidelijkheid, één naam is genoeg. Maar dat is mijn mening.
Begrijp ik jouw standpunt goed als ik het zo samenvat: langs de ene kant vind je dat één naam genoeg is maar geen onuitspreekbare naam in de lokale taal (zoals in Friesland) dus eigenlijk helemaal geen lokale talen op de bewegwijzering.
Persoonlijk heb ik er niets op tegen: als dat er voor zorgt dat sprekers van lokale talen zich meer gerespecteerd voelen en het helpt voor de instandhouding van lokale cultuur.
Nederlandse wegbeheerders lijken wel voor het Belgische systeem van tweetalige borden te kiezen waarbij één van de talen cursief staat. Ik vindt dat minder handig dan het Griekse systeem waarbij er met twee kleuren gewerkt wordt.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 07 apr 2023, 12:19

Mundial schreef: do 06 apr 2023, 22:07 Nederlandse wegbeheerders lijken wel voor het Belgische systeem van tweetalige borden te kiezen
Gelukkig alleen bij plaatsnaamborden, niet bij wegwijzers.
--Harry.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » za 08 apr 2023, 1:08

Mundial schreef: do 06 apr 2023, 22:07 Persoonlijk heb ik er niets op tegen: als dat er voor zorgt dat sprekers van lokale talen zich meer gerespecteerd voelen en het helpt voor de instandhouding van lokale cultuur.
Bewegwijzering heeft meerdere functies, maar instandhouding van lokale cultuur of het zorgdragen van respect voor sprekers van streektalen behoren daar expliciet niet toe.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 08 apr 2023, 13:03

harry schreef: vr 07 apr 2023, 12:19
Mundial schreef: do 06 apr 2023, 22:07 Nederlandse wegbeheerders lijken wel voor het Belgische systeem van tweetalige borden te kiezen
Gelukkig alleen bij plaatsnaamborden, niet bij wegwijzers.
Tweetalige wegwijzers ken ik in Nederland eigenlijk alleen maar van Schiphol. Daar wordt naast het Nederlands ook in het Engels bewegwijzerd. Bij plaatsnamen geldt dat er maar één taal op de wegwijzers staat. In 99% van de gevallen de Nederlandse, voor plaatsnamen in Wallonië tegenwoordig de Franse naam (Luik staat volgens mij sinds ca. 2016 niet meer als zodanig aangegeven) en voor plaatsnamen in Duitsland sinds de jaren '80 de Duitstalige naam. In Friesland hangt het er een beetje van af: de gemeente bepaalt of de officiële naam Fries of Nederlands is en de officiële naam wordt op de bewegwijzering vermeld. Plaatsnamen die tweetalig in Nederland bewegwijzerd staan ken ik zo uit mijn hoofd niet.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 08 apr 2023, 13:49

Vinny schreef: za 08 apr 2023, 13:03 Tweetalige wegwijzers ken ik in Nederland eigenlijk alleen maar van Schiphol. Daar wordt naast het Nederlands ook in het Engels bewegwijzerd.
Vlak Rotterdam niet uit.

Autosnelwegen.net

Mundial
stadsweg

Bericht door Mundial » ma 10 apr 2023, 13:51

Rene schreef: za 08 apr 2023, 1:08
Mundial schreef: do 06 apr 2023, 22:07 Persoonlijk heb ik er niets op tegen: als dat er voor zorgt dat sprekers van lokale talen zich meer gerespecteerd voelen en het helpt voor de instandhouding van lokale cultuur.
Bewegwijzering heeft meerdere functies, maar instandhouding van lokale cultuur of het zorgdragen van respect voor sprekers van streektalen behoren daar expliciet niet toe.
Daar kunnen we over discussiëren, dat is ook in topics of Frankrijk of Spanje al aan bod gekomen maar dit lijkt me niet het aangewezen topic daarvoor. Mijn mening wijkt wat af van wat hier vaak op het forum gangbaar is maar goed misschien speelt ook het feit dat ik een opleiding volg binnen de humane wetenschappen ook wel mee, hier zitten over het algemeen meer ingenieurs/mensen met een meer technische achtergrond.

Om even terug on topic te gaan, ik kwam onlangs een bordje tegen dat de grens van Elsene aanduidt. de grens loopt dwars door deze straat, dat is meteen ook de reden dat de zones i.vm. parkeren daar in het midden van de straat plots wijzigen.
Ik had al eens iets geschreven over de wat vreemde creatie op de grens met Sint-Pieters Woluwe aan metrostation Pétillon, onddertussen is StreetView daar ook gepasseerd.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 10 apr 2023, 14:38

Ik bedenk me trouwens dat er in Nederland wel een tweetalige naam op de wegwijzers staat:
https://goo.gl/maps/mjW8GeFatJxpz3RW6
De namen Cadier en Keer zouden, volgens taalkundige Riemer Reinsma, eenzelfde oorsprong kunnen hebben. De naam Cadier zou zijn oorsprong ontlenen aan het Latijnse Calidarium, hetgeen 'plaats voor warme baden' betekent. In vroegere tijden lag de taalgrens ietwat noordelijker. Het dorp was oorspronkelijk Romaanstalig en heette Calidier, later verbasterd naar Caidier. Toen ook Germaanstaligen zich in de streek vestigden, viel omstreeks 1400 de -d weg en werd de naam verbasterd naar Caieer. Dit werd nog later - omstreeks 1600 - als Keer geschreven. Uit 1736 dateert een vermelding Cadier ofte Keer.[2][3]
Maar goed, dit voorbeeld geldt natuurlijk wel een beetje in de categorie 'ver gezocht' :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 10 apr 2023, 15:34

Palance schreef: za 08 apr 2023, 13:49
Vinny schreef: za 08 apr 2023, 13:03 Tweetalige wegwijzers ken ik in Nederland eigenlijk alleen maar van Schiphol. Daar wordt naast het Nederlands ook in het Engels bewegwijzerd.
Vlak Rotterdam niet uit.
En Eijsden, waar tweetalig Nederlands-Franse verwijzingen naar het station staan:

https://www.google.nl/maps/@50.7735337, ... 384!8i8192

Er stond eerder meer, maar de verwijzingen naar het Historisch Centrum en Winkelcentrum lijken verdwenen te zijn. Oud Streetviewbeeld:

https://www.google.nl/maps/@50.78275,5. ... 384!8i8192

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » ma 10 apr 2023, 15:38

Vinny schreef: ma 10 apr 2023, 14:38 Ik bedenk me trouwens dat er in Nederland wel een tweetalige naam op de wegwijzers staat:
https://goo.gl/maps/mjW8GeFatJxpz3RW6
De namen Cadier en Keer zouden, volgens taalkundige Riemer Reinsma, eenzelfde oorsprong kunnen hebben. De naam Cadier zou zijn oorsprong ontlenen aan het Latijnse Calidarium, hetgeen 'plaats voor warme baden' betekent. In vroegere tijden lag de taalgrens ietwat noordelijker. Het dorp was oorspronkelijk Romaanstalig en heette Calidier, later verbasterd naar Caidier. Toen ook Germaanstaligen zich in de streek vestigden, viel omstreeks 1400 de -d weg en werd de naam verbasterd naar Caieer. Dit werd nog later - omstreeks 1600 - als Keer geschreven. Uit 1736 dateert een vermelding Cadier ofte Keer.[2][3]
Maar goed, dit voorbeeld geldt natuurlijk wel een beetje in de categorie 'ver gezocht' :mrgreen:
Zo vergezocht is het niet, op plaatsengids.nl lees ik het volgende:
Cadier en Keer zijn oorspronkelijk één en dezelfde naam. Het is een zogeheten doublet; Cadier is de romaanstalige vorm, Keer de Nederlandse.(1)