Foto-suggesties voor Harry?

Opmerkingen over Autosnelwegen.nl, .eu en Autosnelwegen.net
(en eventueel over andere wegensites van forumdeelnemers)

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Foto-suggesties voor Harry?

Bericht door Rene » ma 10 apr 2023, 16:31

De verwijzing naar Drachten is ook tweetalig :dyn_hyp:

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Foto-suggesties voor Harry?

Bericht door Kaaiman » ma 10 apr 2023, 16:46

Drachten in het Fries is Drait...
TOEVOEGING
O, dat lijkt dus niet officieel te zijn
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Foto-suggesties voor Harry?

Bericht door Coen Tunnel » ma 10 apr 2023, 18:05

^^ De Drait is het riviertje waar Drachten naar genoemd is, maar is dus geen Friese naam voor Drachten. In het Fries heet Drachten ook gewoon Drachten.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Foto-suggesties voor Harry?

Bericht door Kaaiman » ma 10 apr 2023, 19:48

Hè, verdrait, je hebt gelijk. :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Foto-suggesties voor Harry?

Bericht door harry » ma 10 apr 2023, 22:45

Ik weet niet precies waar ik dit moet plaatsen, dus maar hier. Het gaat om een foto-suggestie voor Harry. :)

Iemand zei dat ik mijn foto's wel erg comprimeerde waardoor ze er niet zo goed uitzien.
Misschien kan ik betere kwaliteit krijgen terwijl het toch binnen mijn grenzen (max aantal bytes, max lengte/breedte) valt.
Om dit uit te zoeken heb ik een experimentje gedaan.
Dit is de originele foto:
https://wegnummers.nl/2023experiment/P1 ... 28zx39.JPG (tegen de 6MB)

Normaal maak ik daar met Gimp een plaatje van zoals dit (maar deze keer 100% ipv 98% kwaliteitsbehoud):
Afbeelding
(225KB)

Ik kan een grotere omvang nemen, 1000 pixels breed. Dan wordt het (met GIMP) 291KB:
Afbeelding

Ik kan ook een uitsnede met Irfanview maken. Na "sharpen" is het maar 93KB en dat ziet er zo uit:
Afbeelding

Welke is beter? :dontknow:
Ik heb de indruk dat het allemaal niet zo heel veel uitmaakt. Het begint sowieso met een (relatief kleine) uitsnede van de originele drive-by foto.
Kwaliteit "Mark" of "Chris" zal ik daar niet mee halen...

Of kan ik met GIMP of Irfanview nog dingen doen die een beter resultaat geven? (Bij voorkeur 640x480 en max 400KB.)

De PC waar ik dit mee post heeft een groot beeldscherm. Ik zal straks eens kijken hoe dit bericht er op een tablet uitziet.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Foto-suggesties voor Harry?

Bericht door Chris » ma 10 apr 2023, 22:55

Als je een uitsnede (crop) maakt die maar een klein deel van de oorspronkelijke foto omvat, dan zal je eerder tegen kwaliteitsproblemen lopen. Bij die onderste zie je toch wel veel artifacten die ten koste van de kwaliteit gaan ten opzichte van de bovenste. Vooral rond de letters en kleurovergangen blauw-wit.

Het ligt een beetje aan wat het onderwerp van de foto is. Als dit één bord of wegwijzer is, dan voldoet een kleiner formaat vaak wel. Als het meer een totaalbeeld is, zoals een landschap of een hele weg, dan is een groter formaat beter. Op overzichtsfoto's gaat ook met 1000px een boel informatie verloren omdat het zo klein wordt. Details vallen dan nog amper op.

Tegenwoordig wordt het internet op zoveel verschillende formaten schermen gelezen dat het moeilijk is om één grootte als de juiste te zien. Op een telefoon is het scherm zo klein dat informatie heel snel verloren gaat. Maar zo'n telefoonscherm heeft vaak wel een hele hoge resolutie. Op een tablet ziet het er anders uit en op een laptopscherm of computermonitor ook.

Op PC heb je ook nog verschillende layouts van het Wegenforum, smal en breedbeeld. En bij hele grote monitoren (zoals 4K) heb je nog weer dat foto's verschalen.

Maar als je standaard je foto's uitsnijdt zoals in je oorspronkelijke foto, waarbij je misschien maar een vijfde van de foto gebruikt om die grote weerspiegeling van het dashboard buiten beeld te houden, dan heb je ook niet zo veel mogelijkheden meer om nog wat verbeteringen door te voeren.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Foto-suggesties voor Harry?

Bericht door kees » di 11 apr 2023, 0:21

harry schreef: ma 10 apr 2023, 22:45
Welke is beter? :dontknow:
Ik heb de indruk dat het allemaal niet zo heel veel uitmaakt.
Ik vind de laatste de beste.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Foto-suggesties voor Harry?

Bericht door Kaaiman » di 11 apr 2023, 8:23

Je hebt tegenwoordig ook nog allerlei bestandstypen die minder ruimte innemen èn betere kwaliteit leveren. JPEG stamt al uit de jaren 90 en de techniek heeft niet stilgestaan. De grote techreuzen gebruiken bijvoorbeeld WebP of AVIF. Moderne browsers kunnen dat prima aan, maar ik weet niet of GIMP of IrfanView het ook ondersteunen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Foto-suggesties voor Harry?

Bericht door harry » di 11 apr 2023, 11:03

Chris schreef: ma 10 apr 2023, 22:55 Bij die onderste zie je toch wel veel artifacten die ten koste van de kwaliteit gaan ten opzichte van de bovenste.
kees schreef: di 11 apr 2023, 0:21 Ik vind de laatste de beste.
Smaken verschillen?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Foto-suggesties voor Harry?

Bericht door Chris » di 11 apr 2023, 11:14

De onderste foto is verscherpt. Dat is duidelijk te zien aan die artifacten rond de letters en kleurovergangen. Hij wordt daardoor wel beter leesbaar. Gezien dat de oorspronkelijke foto wat ver weg was en net niet perfect scherp, is het logisch om je foto toch wat te verscherpen. Het is ook een beetje de balans vinden tussen de mate van verscherping die nodig is en wat je kan doen zonder dat het korrelig wordt.

Ik verscherpte de drive-by foto's ook regelmatig, maar ik heb nu een nieuw toestel waar dat minder nodig lijkt.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Foto-suggesties voor Harry?

Bericht door Lekkere Kwal » di 11 apr 2023, 11:21

Kaaiman schreef: di 11 apr 2023, 8:23 De grote techreuzen gebruiken bijvoorbeeld WebP of AVIF. Moderne browsers kunnen dat prima aan, maar ik weet niet of GIMP of IrfanView het ook ondersteunen.
WebP verdient daarbij de voorkeur omdat het breder ondersteund wordt, ook door Gimp en IrfanView (de laatste met een plugin maar die zit in het officiele plugin pakket). Daarnaast is Avif alleen beter dan WebP bij zeer hoge compressie die je sowieso niet zou gebruiken bij normale on-line publicaties die er nog goed uit moeten zien.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Foto-suggesties voor Harry?

Bericht door Chris » wo 12 apr 2023, 14:44

Je vraagt je af wat eigenlijk het nut van WebP of Avif is. Ze worden online vooral gebruikt voor foto's van lage resoluties bij nieuwsartikelen zie ik. Precies het soort foto's waar datagebruik en bandbreedte het minst relevant is. Websites die multimedia aanbieden hebben veel meer bandbreedte nodig voor video dan voor foto's, of dat nu jpg of webp is.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Foto-suggesties voor Harry?

Bericht door Lekkere Kwal » wo 12 apr 2023, 17:20

^^ dat komt doorgaans niet vanaf dezelfde server. Men kan met die formaten met minder capaciteit toe en dus geld besparen voor zowel opslag als bandbreedte. Het is natuurlijk ook een beetje de omgekeerde wereld nu, de vraag zou moeten zijn waarom men niet algemeen naar de nieuwe formaten overstapt en jpg lekker in het verleden laat liggen. Je ziet dit bijvoorbeeld al gebeuren op de iphone waarbij de camera in Avif werkt en je jpg als exportformaat kan opvragen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Foto-suggesties voor Harry?

Bericht door Chris » wo 12 apr 2023, 18:49

WebP wordt veel gebruikt voor afbeeldingen die in de range van 100 - 200 kB zitten. Daar bespaart het dan 10, 20 of 30 kB. Misschien was dat ten tijde van traag inbelinternet of heel ouderwetse ADSL nog relevant, maar die tijd zijn we al wel 20 jaar voorbij volgens mij. Het lijkt mij dat die standaard van WebP gewoon veel te laat is gekomen, in een tijd waarin alles veel meer om video draait, of waar veel websites vol bewegende reclames zitten.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Foto-suggesties voor Harry?

Bericht door Lekkere Kwal » wo 12 apr 2023, 19:14

^^ jij hebt het over hoe het nu wordt toegepast, ik heb het over waar men uiteindelijk naartoe wil, namelijk dat elke foto in die formaten wordt gepubliceerd. Dan snijdt het pas daadwerkelijk hout. Je beoordeelt het nut van het formaat nu op basis van de niche van kleine afbeeldingen, terwijl dat het formaat natuurlijk niet valt aan te rekenen. Alleen al op dit forum regent het foto's, ik zie daar wel een behoorlijk nut in om dat in wat efficiëntere formaten te distribueren. Kan je nagaan hoe het voor sites als imgur en Flickr zou zijn.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Foto-suggesties voor Harry?

Bericht door Vinny » wo 12 apr 2023, 19:53

Voor het inlezen van Webp heb je wel een aparte uitbreiding nodig, dus dat is erg klant-onvriendelijk. Ik merk zelf dat ik vaak het mooiste resultaat krijg als ik ze in Ifranview bijsnij, de kleuren aanpas en in JPG opsla.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Foto-suggesties voor Harry?

Bericht door Schelpenpaadje » di 18 apr 2023, 23:33

Chris schreef: wo 12 apr 2023, 18:49 WebP wordt veel gebruikt voor afbeeldingen die in de range van 100 - 200 kB zitten. Daar bespaart het dan 10, 20 of 30 kB. Misschien was dat ten tijde van traag inbelinternet of heel ouderwetse ADSL nog relevant, maar die tijd zijn we al wel 20 jaar voorbij volgens mij. Het lijkt mij dat die standaard van WebP gewoon veel te laat is gekomen, in een tijd waarin alles veel meer om video draait, of waar veel websites vol bewegende reclames zitten.
Je hebt gelijk dat webp relatief vooral stappen zet met illustratieve foto's en afbeeldingen in de range van enkele tientallen tot maximaal enkele honderden kilobytes. Dit zijn qua formaat en functie ook geen afbeeldingen waarbij een beetje kwaliteitsverlies kwaad kan. Hoewel dat laatste wel meevalt; webp is vooral een slimmere compressie waardoor je het verschil niet of nauwelijks ziet.

Voor commerciële sites is de laadtijd van pagina's nog veel belangrijker dan de capaciteit van de servers (cdn's) waar ze hun plaatjes e.d. hosten.

De snelheid waarmee een volledige webpagina kan worden gedownload en gerenderd is bepalend voor de gebruikservaring van bezoekers maar bovenal is het een factor in de vindbaarheid in Google. Snel ladende pagina's komen makkelijker in de top van de zoekresultaten. En in die concurrentieslag kan elke kB bepalend zijn.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Foto-suggesties voor Harry?

Bericht door Palance » di 25 apr 2023, 7:54

Tijdens Luik-Bastenaken-Luik afgelopen zondag zag ik dit juweeltje voorbijkomen: https://goo.gl/maps/2jk5TZSGXmGCKUYw6
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Kedinger
woonerf
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 27 jun 2011, 20:28
Locatie: Overijssel

Re: Foto-suggesties voor Harry?

Bericht door Kedinger » do 04 mei 2023, 13:28

Sommige buurtschappen zijn bijzonder inventief om toch aan te geven dat je de buurtschap binnenkomt,
al valt het in een snelle auto misschien minder op, wandelend zie het het best wel goed...
Een tip voor wie graag wandelt. Voor wie eens wil/kan/moet onthaasten.
Ik kan het ook niet aanbevelen om deze buurtschap met de auto de bezoeken.
Parkeer je auto ergens buiten waar die staan kan en mag, en ontdek verder te voet de buurtschap en de omgeving.
Vooral in het voorjaar, met het frisse groen, bloeiende bloemen, bloesemende bomen, en zingende vogels is het er prachtig.
Hierbij het plaatje van een paaltje dat dienst doet als bepaling van de buurtschap Oosterveld
Van een of andere bewoner die wilde weten dat hij of zij in Oosterveld woonde...
Overigens, voor degenen die niet weten waar dit buurtschapje ligt: het valt postaal onder Geesteren (Gelderland).
Afbeelding

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Foto-suggesties voor Harry?

Bericht door boe! » zo 14 mei 2023, 15:03

De N415 is zichtbaar op hectometerpaaltjes, de gele bordjes aan het begin van de weg en soms op tijdelijke bewegwijzering.
:arrow: https://wegnummers.nl/nl/x400.html#nl_n415

Sinds deze maand is de N415 ook zichtbaar op wegwijzers ... alleen niet op de N415 zelf.

Onderstaande foto's zijn gemaakt op het terrein van het Tergooi ziekenhuis in Hilversum. Daar is een volledig nieuw ziekenhuis gebouwd dat het oude ziekenhuis gaat vervangen. Het nieuwe pand wordt komend weekeinde in gebruik genomen. De nieuwe in- en uitgang komt aan de N415 te liggen. Op het ziekenhuisterrein zijn een aantal wegwijzers geplaatst die de belangrijkste (ziekenhuis)bestemmingen weergeven. Daarbij staat de uitgang prominent weergegeven en is voorzien van het wegnummer N415 in zwart-op-geel. Dat klopt uiteraard niet (het zou een indirecte verwijzing in wit-op-blauw moeten zijn), maar er valt wel meer op te merken over de borden.
SPOILER: TOON

Vlakbij de ingang
Afbeelding

Halverwege de nieuwbouw
Afbeelding

Vlakbij de HOV-baan/spoorlijn
Afbeelding

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Foto-suggesties voor Harry?

Bericht door Snelwegfreak » zo 14 mei 2023, 15:09

Mijn hemel, men heeft weer zelf zitten knutselen :roll:
Prima dat er kritiek is op de NBd, maar je ziet wat voor ellende er geplaatst wordt als zij het niet uitvoeren.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Foto-suggesties voor Harry?

Bericht door Wesso » zo 14 mei 2023, 16:27

ReDdesign...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Foto-suggesties voor Harry?

Bericht door mavas » zo 28 mei 2023, 13:25

Ik zag op de Wieder 29 in De Goorn bij een verkeersschool van de week nog een leuke zelfgefrabiceerde wegwijzer op een eigen terrein staan: https://www.google.nl/maps/@52.623223,4 ... ?entry=ttu

Lijkt net echt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Foto-suggesties voor Harry?

Bericht door kees » ma 31 jul 2023, 20:49

Op de Lange Voorhout in Den Haag staat momenteel een kunstproject.
Aan een wegportaal hangen twee interessante borden.
- A11 met 'Den Haag cultuur'
- A3 met 'Vanaf hier mag alles'

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Foto-suggesties voor Harry?

Bericht door Chris » ma 31 jul 2023, 21:02

Deze:
Afbeelding

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Foto-suggesties voor Harry?

Bericht door harry » ma 31 jul 2023, 21:05

^^ Die heb ik al een tijdje, maar hij staat nog niet on-line.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Foto-suggesties voor Harry?

Bericht door kees » di 01 aug 2023, 0:20

Inderdaad, dat bord dus.

Gebruikersavatar
Allan C
stadsweg
Berichten: 303
Lid geworden op: wo 26 aug 2020, 13:13
Locatie: France
Contacteer:

Re: Foto-suggesties voor Harry?

Bericht door Allan C » wo 02 aug 2023, 15:27

^^ Motorway sign in downtown for park access..?? Really?
:denk:

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Foto-suggesties voor Harry?

Bericht door Wouter N14 » wo 02 aug 2023, 15:30

^^ It's art, so everything is allowed :nuts:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Foto-suggesties voor Harry?

Bericht door harry » wo 02 aug 2023, 20:09

Allan C schreef: wo 02 aug 2023, 15:27 Really?
Google even de vertaling van het rechter bord: "vanaf hier mag alles". :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gesloten