Radio: files in lengte en vertragingstijd

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Snelweghans
zandpaadje

Radio: files in lengte en vertragingstijd

Bericht door Snelweghans » vr 20 jan 2006, 16:35

Wat mij vanmiddag is opgevallen is dat op de radio (538) nu ook de vertragingstijden oplezen. Gaat op de lange termijn de vertragingstijd het overnemen van de kilometerlengte bij files?
Hoe betrouwbaar zijn deze tijden verder. Files zijn vrij precies te meten, hoe berekent men dan de filetijd?

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » vr 20 jan 2006, 16:38

Ik heb het laatst ook gehoord...Kwam voor mij onrealistisch over, want een stilstaande ( :!: ) file van 3km daar ben je (denk ik) niet in 5 min. doorheen... :roll: :?
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Snelweghans
zandpaadje

Bericht door Snelweghans » vr 20 jan 2006, 16:40

klopt volgens mij ook vrij weinig.
de vertraging is of minder dan 5 minuten, of circa 5 minuten of meer dan twintig minuten. Tijden tussen de 5 en 20 minuten kunnen weer wel op de minuut gemeten worden.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 20 jan 2006, 16:41

Ik heb liever een melding in lengte. Als vaste weggebruiker weet ik namelijk donders goed dat een file op de ene plek meer oponthoud betekent dan op de andere. En verkeersinformatie is nu juist bij uitstek voor de ter plekke bekende interessante informatie, om wat mee te doen. Zeg nu zelf, als je ergens volstrekt onbekend bent, ga je dan voor een file van een paar kilometer jezelf een weg zoeken ? Nee, dat doe je pas bij grote calamiteiten.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » vr 20 jan 2006, 16:46

Ik vind het ook handiger de lengte te weten dan de tijd, aangezien die vertraging (net als René al zei) kan verschillen....Als de file op een gegeven moment langzaam begint te rijden, klopt de tijdsduur niet meer, terwijl de afstand nog wel klopt... :roll:
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Snelweghans
zandpaadje

Bericht door Snelweghans » vr 20 jan 2006, 16:50

Hoe bereken ze uberhaubt de vertragingstijd?

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 20 jan 2006, 16:57

De exacte methoden die de VID hanteert ken ik niet, maar de basisgegevens die ze binnenkrijgen bestaan uit minuutgegevens per onderstation, met daarin de gegevens van tenminste snelheid en intensiteit. Daar kun je natuurlijk een berekening op loslaten. Dergelijke algorithmes zijn ook gebruikt om de reistijd te berekenen tussen Utrecht en Amersfoort t.b.v. DRIP-teksten.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 21 jan 2006, 14:29

Met het slechte weer eind november stond er ook een vertragingstijd op Teletekst vermeld. Record daar was iets van ruim 3 uur vertraging op de A2! :shock:
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 21 jan 2006, 16:00

Coen Tunnel schreef:Met het slechte weer eind november stond er ook een vertragingstijd op Teletekst vermeld. Record daar was iets van ruim 3 uur vertraging op de A2! :shock:
Sterker nog: 4 uur en 15 minuten toen de file op de A2 de recordlengte van 92 km bereikte.

kees
expressweg

Bericht door kees » za 21 jan 2006, 16:10

Wat ik bij filemeldingen altijd belachelijk vind, is bijvoorbeeld (fictief):
Holendrecht - Breukelen 6 km
Breukelen - Oog in Al 7 km

Ik vraag me al een hele tijd af waarom er niet gewoon gezegd wordt Amsterdam - Utrecht in totaal 13 km file, want dan hoef je zelf niet de files op te tellen (zeker als ze zoals op de radio heel snel verteld worden) en worden kleine files wel meegenomen, omdat ze deel uitmaken van een grotere reeks van files. Bovendien sluiten de files bijna op elkaar aan, dus kun je ze gewoon als 1 geheel beschouwen.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 21 jan 2006, 16:29

Het optellen van files gebeurt al. De VID maakt regelmatig melding van files die "in totaal 13 km" zijn.

Alles bij elkaar optellen vind ik te kort door de bocht. Als er hooguit een kilometer tussen twee files zit dan vind ik optellen zinvol. Als de snelheid tussen twee files niet hoger ligt dan 70 km/uur zou ik daar ook voorstander van zijn. In jouw voorbeeld zou er 5 kilometer kunnen zitten met normaal verkeer. Optellen zou in dat geval wat overdreven zijn.
Laatst gewijzigd door boe! op za 21 jan 2006, 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 21 jan 2006, 17:27

Aangeven in lengte. In tijd betekent dat de automobilist moet weten hoe lang hij over een bepaald traject doet als er geen files zijn, en dat zijn alleen automobilisten die ter plaatse bekend zijn. Afschaffen die tijdsaanduidingen dus en gewoon de filelengte aangeven.
Donateur Vereniging Wegenforum

ACT-F
verkeersader

Bericht door ACT-F » zo 22 jan 2006, 19:38

Een file in reistijd aangeven vind ik op zich niet verkeerd, mits deze betrouwbaar is. De enige betrouwbare metingen die ik kan verzinnen zijn trajectcontroles (dan worden ze tenminste nuttig gebruikt) en metingen d.m.v. mobieltjes. Op dit moment moet je afgaan op je ervaring, iets wat een lokaal onbekende niet kan doen. Da's niet echt handig als je een afspraak hebt op onbekend terrein.
Meer bitumen!

Goldie
woonerf

Bericht door Goldie » ma 23 jan 2006, 21:02

Ook met trajectcontroles gaat het mis. Als je van een auto zijn vertraging meet (zeg x minuten), is deze informatie voor mensen die die file inrijden x minuten oud. Niet zo erg als x klein is, maar je wil het juist weten als x meer dan 10 minuten wordt. Hoe je de vertraging dus ook bepaalt, het blijft behelpen.

woutero
stadsweg

Bericht door woutero » di 24 jan 2006, 9:00

op de A13 tussen Ypenburg en Kleinpolderplein wordt bij Ypenburg de reistijd tot de ruit van R'dam aangegeven. Ik check elke keer als ik daar kom of het klopt, en het klopt 95% van de keren op de minuut. Vind ik daarom eigenlijk handiger dan een melding van het aantal km's file, want dan weet je nog steeds niet hoe lang dat gaat duren.

Albert Einstein
dorpsstraat

Bericht door Albert Einstein » di 24 jan 2006, 9:18

Enerzijds is de file inderdaad bedoeld voor mensen die dagelijks een traject rijden. Aan de andere kant heeft die groep weinig andere alternatieven.

Waar het nl echt handig voor is is voor wat langere afstand waarbij je alternatieven hebt. Als ik bijv richting Munchen rijd kan ik op iets van 4 verschillende manieren tussen Frankfurt en Munchen rijden. Dan is het juist fijn om een idee te hebben waar het drukker is.