Radio: files in lengte en vertragingstijd
Moderator: Moderatoren
-
- zandpaadje
Radio: files in lengte en vertragingstijd
Wat mij vanmiddag is opgevallen is dat op de radio (538) nu ook de vertragingstijden oplezen. Gaat op de lange termijn de vertragingstijd het overnemen van de kilometerlengte bij files?
Hoe betrouwbaar zijn deze tijden verder. Files zijn vrij precies te meten, hoe berekent men dan de filetijd?
Hoe betrouwbaar zijn deze tijden verder. Files zijn vrij precies te meten, hoe berekent men dan de filetijd?
-
- autoweg
-
- zandpaadje
-
- Secretaris
Ik heb liever een melding in lengte. Als vaste weggebruiker weet ik namelijk donders goed dat een file op de ene plek meer oponthoud betekent dan op de andere. En verkeersinformatie is nu juist bij uitstek voor de ter plekke bekende interessante informatie, om wat mee te doen. Zeg nu zelf, als je ergens volstrekt onbekend bent, ga je dan voor een file van een paar kilometer jezelf een weg zoeken ? Nee, dat doe je pas bij grote calamiteiten.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])
-
- autoweg
-
- zandpaadje
-
- Secretaris
De exacte methoden die de VID hanteert ken ik niet, maar de basisgegevens die ze binnenkrijgen bestaan uit minuutgegevens per onderstation, met daarin de gegevens van tenminste snelheid en intensiteit. Daar kun je natuurlijk een berekening op loslaten. Dergelijke algorithmes zijn ook gebruikt om de reistijd te berekenen tussen Utrecht en Amersfoort t.b.v. DRIP-teksten.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])
-
- Voorzitter
-
- 2x5 autosnelweg
-
- expressweg
Wat ik bij filemeldingen altijd belachelijk vind, is bijvoorbeeld (fictief):
Holendrecht - Breukelen 6 km
Breukelen - Oog in Al 7 km
Ik vraag me al een hele tijd af waarom er niet gewoon gezegd wordt Amsterdam - Utrecht in totaal 13 km file, want dan hoef je zelf niet de files op te tellen (zeker als ze zoals op de radio heel snel verteld worden) en worden kleine files wel meegenomen, omdat ze deel uitmaken van een grotere reeks van files. Bovendien sluiten de files bijna op elkaar aan, dus kun je ze gewoon als 1 geheel beschouwen.
Holendrecht - Breukelen 6 km
Breukelen - Oog in Al 7 km
Ik vraag me al een hele tijd af waarom er niet gewoon gezegd wordt Amsterdam - Utrecht in totaal 13 km file, want dan hoef je zelf niet de files op te tellen (zeker als ze zoals op de radio heel snel verteld worden) en worden kleine files wel meegenomen, omdat ze deel uitmaken van een grotere reeks van files. Bovendien sluiten de files bijna op elkaar aan, dus kun je ze gewoon als 1 geheel beschouwen.
-
- 2x5 autosnelweg
Het optellen van files gebeurt al. De VID maakt regelmatig melding van files die "in totaal 13 km" zijn.
Alles bij elkaar optellen vind ik te kort door de bocht. Als er hooguit een kilometer tussen twee files zit dan vind ik optellen zinvol. Als de snelheid tussen twee files niet hoger ligt dan 70 km/uur zou ik daar ook voorstander van zijn. In jouw voorbeeld zou er 5 kilometer kunnen zitten met normaal verkeer. Optellen zou in dat geval wat overdreven zijn.
Alles bij elkaar optellen vind ik te kort door de bocht. Als er hooguit een kilometer tussen twee files zit dan vind ik optellen zinvol. Als de snelheid tussen twee files niet hoger ligt dan 70 km/uur zou ik daar ook voorstander van zijn. In jouw voorbeeld zou er 5 kilometer kunnen zitten met normaal verkeer. Optellen zou in dat geval wat overdreven zijn.
Laatst gewijzigd door boe! op za 21 jan 2006, 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x3 autosnelweg
-
- verkeersader
Een file in reistijd aangeven vind ik op zich niet verkeerd, mits deze betrouwbaar is. De enige betrouwbare metingen die ik kan verzinnen zijn trajectcontroles (dan worden ze tenminste nuttig gebruikt) en metingen d.m.v. mobieltjes. Op dit moment moet je afgaan op je ervaring, iets wat een lokaal onbekende niet kan doen. Da's niet echt handig als je een afspraak hebt op onbekend terrein.
Meer bitumen!
-
- woonerf
Ook met trajectcontroles gaat het mis. Als je van een auto zijn vertraging meet (zeg x minuten), is deze informatie voor mensen die die file inrijden x minuten oud. Niet zo erg als x klein is, maar je wil het juist weten als x meer dan 10 minuten wordt. Hoe je de vertraging dus ook bepaalt, het blijft behelpen.
-
- stadsweg
op de A13 tussen Ypenburg en Kleinpolderplein wordt bij Ypenburg de reistijd tot de ruit van R'dam aangegeven. Ik check elke keer als ik daar kom of het klopt, en het klopt 95% van de keren op de minuut. Vind ik daarom eigenlijk handiger dan een melding van het aantal km's file, want dan weet je nog steeds niet hoe lang dat gaat duren.
-
- dorpsstraat
Enerzijds is de file inderdaad bedoeld voor mensen die dagelijks een traject rijden. Aan de andere kant heeft die groep weinig andere alternatieven.
Waar het nl echt handig voor is is voor wat langere afstand waarbij je alternatieven hebt. Als ik bijv richting Munchen rijd kan ik op iets van 4 verschillende manieren tussen Frankfurt en Munchen rijden. Dan is het juist fijn om een idee te hebben waar het drukker is.
Waar het nl echt handig voor is is voor wat langere afstand waarbij je alternatieven hebt. Als ik bijv richting Munchen rijd kan ik op iets van 4 verschillende manieren tussen Frankfurt en Munchen rijden. Dan is het juist fijn om een idee te hebben waar het drukker is.