[AVUS] Duitsland, de geschiedenis van wegracen op Autobahnen

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

[AVUS] Duitsland, de geschiedenis van wegracen op Autobahnen

Bericht door Coen Tunnel »

AVUS

Duitsland kent een geschiedenis van snelheidswedstrijden op autosnelwegen. De eerste autosnelweg, de AVUS, is later een circuit geworden en de F1 Grand Prix van Duitsland is er zelfs eenmaal georganiseerd. Tegenwoordig staan er nog steeds tribunes en de oude starttoren is tegenwoordig het wegrestaurant/motel Avus, gelegen bij het Dreieck Funkturm. De zogenaamde Nordkurve is hier nog te zien, de oude steile Nordkurve is intussen verdwenen. Toerwagenklasse DTM reed hier eind jaren '90 nog.

De AVUS (A115):
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

F1 Grand Prix van Duitsland 1959 op de AVUS:
http://www.artun.ee/~korc/pix/formulaon ... 20avus.jpg

Bernd Rosemeyer

Bernd Rosemeyer was een van de bekendste Duitse coureurs van voor de oorlog. In 1936 werd hij Europeers Kampioen. In 1937 behaalde Rosemeyer, in strijd met coureur Rudolph Caracciola, het record van hoogste snelheid (406,32 km/u) op een normale verkeersweg. Op 28 januari 1938 lukte het zijn concurrent op dit record scherper te stellen op de A5 tussen Frankfurt en Heidelberg. Hij bereikte 432,692 km/u. Rosemeyer probeerde gelijk daarna het record te verbreken. Bij zijn derde run ging het mis. Met ruim 440 km/u werd de wagen van Rosemeyer door zijwind gegrepen en Rosemeyer verongelukte bij Mörfelden. Hij was op slag dood. Een gedenkpaaltje bij een parkeerplaats herinnert hier aan. Rosemeyer is in Berlijn begraven.

De laatste foto van Bernd Rosemeyer, op de A5, bij zijn recordpoging op die noodlottige 28e januari 1938:
Afbeelding

De gedenkplaats langs de A5:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Karlsruher Dreiecksrennen

In Karlsruhe zijn er op het Autobahndreieck de Karlsruher Dreiecksrennen geweest eind jaren '40 en begin jaren '50. Met een zeer mager startveld reed hier in 1949 de Formule 2. Het Autobahndreieck is slechts kort gebruikt voor races.

Het circuit op Dreieck Karlsruhe:
http://www.formula2.net/Karlsruhe2.JPG
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

440 km/h op een verkeersweg. :shock:
Coen Tunnel
Voorzitter

Jazeker. In het vooroorlogse Duitsland gebruikte men de Autobahnen graag voor dit soort dingen als snelheidsrecord. Deze technische wedloop ging tussen de twee Duitsers Caracciola en Rosemeyer in hun Auto Unions. Rosemeyer was overigens benoemd tot Hauptsturmführer bij de SS. Voor volk, vaderland en trots stapte Bernd Rosemeyer in die wagen, om er nooit meer uit te stappen.

Een interessant Engelstalig artikel over Bernd Rosemeyer kun je hier vinden:
http://www.kolumbus.fi/leif.snellman/zana.htm
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Grappig om te weten, wist ik nog niet. Is dat record uit 1938 nog wel eens scherper gezet. ?Overigens kan ik om bekende redenen niet zo zitten met die crash :!:

N.B.: Op Dreieck Karlsruhe waren trouwens de te nemen bochten wel heel scherp.
A35-racer
dorpsstraat

Bericht door A35-racer »

waldo79 schreef:Overigens kan ik om bekende redenen niet zo zitten met die crash :!:
Pardon? Beetje teveel Wegmisbruikers gekeken of zeau? :roll: Beetje respect voor de overleden helden hè.

Anyway, ik "race" regelmatig op Avus met Grand Prix 3 en Grand Prix Legends... best een snelle baan ja... en als het misgaat gaat het goed mis... whehehe... :lol:

"Vroegah" was het vrij normaal om Grand Prix's op openbare wegen te organiseren (Rouen, Spa, enz.).
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Dat deze meneer wegracete vind ik heel gewaagd van hem. Zijn politieke kleur bevalt me niet zo; om die reden kon ik me niet zo opwinden over die fatale crash. (Tja, nogal off-topic, hè)
Coen Tunnel
Voorzitter

A35-racer schreef:"Vroegah" was het vrij normaal om Grand Prix's op openbare wegen te organiseren (Rouen, Spa, enz.).
Monaco en Melbourne zijn tegenwoordig nog de enige stratenraces voor de F1, want ook van Spa is geen stukje meer openbare weg.

Off-topic: In Duitsland wordt nog geracet op de Norisring in Nürnberg, daar waar de nazi's vroeger tezamen kwamen. De oude Steintribüne bestaat nog steeds en wordt gebruikt als tribune voor de races... Vroeger zat de Rijkspartijdag hier.

Afbeelding
http://www.kaeferteam-nuernberg.de/trib ... aende.html
Coen Tunnel
Voorzitter

waldo79 schreef:Dat deze meneer wegracete vind ik heel gewaagd van hem. Zijn politieke kleur bevalt me niet zo; om die reden kon ik me niet zo opwinden over die fatale crash. (Tja, nogal off-topic, hè)
Rosemeyer was één van de beste vooroorlogse coureurs en een pionier. Voor de oorlog waren ook al veel belangrijke mensen, zonder dat ze het altijd wilden, benoemd in hoge functies. Die weigerde je niet zomaar. Rosemeyer was coureur en juist de techniek en de sport werden in het toenamlige Duitsland gebruikt voor propaganda. Ik praat niet goed dat Rosemeyer bij de SS zat, maar hij was wel een goede coureur en de zaken zijn niet altijd zo zwart-wit als ze zijn. Rosemeyer was bovenal een sportman, gericht op prestaties.
Bernd Rosemeyer had been appointed to a rank in the SS organization, Hauptsturmführer, to honour him and to exploit a hi-image person. Such a rank could also have acted as a shield for his well-known non-aligment with the Nazi orthodoxy.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Dank je Coentunnel voor die nuancering. Inderdaad, de prestaties van sportlui zijn bij uitstek geschikt om te politiseren. Helaas :(
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

Lijkt me wel mooi om te zien, 440 op een snelweg. Uiteraard met het goede materiaal enzo. ;)
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Binnenkort komen er ook auto's op de markt die harder dan 400 kunnen:

http://www.spiegel.de/auto/aktuell/0,15 ... 79,00.html

In Duitsland zal men dan ook wel zo hard gaan rijden ...
jeroent
autoweg

Bericht door jeroent »

marcel schreef: In Duitsland zal men dan ook wel zo hard gaan rijden ...
De Duitse autofabrikanten (behalve Porsche) begrenzen hun auto's op 250 km/u. Vind ik een heel goed compromis tussen veiligheid en betutteling.
Wat mij betreft geldt dat voor alle auto's die op de openbare weg worden toegelaten.
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

marcel schreef:Binnenkort komen er ook auto's op de markt die harder dan 400 kunnen:

http://www.spiegel.de/auto/aktuell/0,15 ... 79,00.html

In Duitsland zal men dan ook wel zo hard gaan rijden ...
Die ken ik al. Prachtige wagen, maar in Nederland kwam er bij de prijs nog € 800.000,- aan BPM en BTW bij! Wat een gegraai! :shock:
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

ViaHaaren schreef:Wat een gegraai! :shock:
Als je bedoelt "wat een absurde bedragen"... heb je helemaal gelijk. Maar als je denkt dat moederconcern Volkswagen hier winst op maakt, forget it!
Bugatti lijdt op elke verkochte Veyron flink verlies, ondanks de hoge verkoopprijs. De ontwikkelingskosten zijn namelijk absurd hoog in verhouding tot het aantal te verkopen auto's. :bigeyes:
Coen Tunnel
Voorzitter

Het is dan ook meer een prestigeobject van Volkswagen, die de snelste productieauto ooit wilden maken.
Coen Tunnel
Voorzitter

Dresden-Hellerau

Ook op Autobahndreieck Dresden-Nord vonden races plaats. Op een wel heel bijzonder parcours!

Afbeelding
De Helleraurennen in 1951.

Afbeelding

Bautzen

Eind jaren '50 reed onder andere de Formule 2 op de Autobahn in Bautzen, schijnbaar via een afrit.

Afbeelding
CborG
verkeersader

Bericht door CborG »

Wat leuk! jammer dat dat tegenwoordig niet meer kan, of het moet een nieuwe weg zijn die nog niet geopend is.
Zo kraait den boer z'n haantje
Coen Tunnel
Voorzitter

CborG schreef:Wat leuk! jammer dat dat tegenwoordig niet meer kan, of het moet een nieuwe weg zijn die nog niet geopend is.
Nou ja, langs de AVUS staan de tribunes nog en er is in 1999 nog geracet.
brun
woonerf

Bericht door brun »

Leuk onderwerp zeg! Vooral in de jaren vijftig is véél geraced op autobahndriehoeken, waaronder bij Chemnitz en bij Dessau. Bij de laatste plaats is ook een ander autobahnracecircuit aanwezig, dat je nu nog steeds kunt herkennen. Iets ten zuiden van Dessau, ter hoogte van de plaats Wolfen, is de A9 kaarsrecht over 10 km lengte. Dat deel heeft vanaf de jaren dertig drie rijstroken per richting en een geasfalteerde middenberm. Het was bedoeld als traject voor recordpogingen (vergelijkbaar met die waarbij Rosemeyer is gestorven). Mercedes-Benz werkte in die dagen ook aan de auto die het wereldsnelheidsrecord-ter-land moest breken, de T80: een zesassig gestroomlijnd gevaarte met een vliegtuigmotor. Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes_T80

Het omgekeerde gebeurde trouwens ook: een racecircuit dat nooit in gebruik is genomen en uiteindelijk een gewone provinciale weg werd: http://8w.forix.com/deutschlandring.html
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Vlak over de grens bij Roermond liggen ook nog de restanten van een oud circuit: De Grenzlandring.

Ik vond volgende artikel hierover: :arrow: Bron
De Grenzlandring was van 1948 t/m 1952 het snelste circuit van Europa. Dit 9,005 km lange ovale circuit bestaande uit openbare weg had een militaire oorsprong. Aan het begin van de Tweede Wereldoorlog hadden de duitse soldaten een transportroute nodig richting het westelijke front. Omdat er zwaar materiaal over deze weg vervoerd moest worden werd gekozen voor betonplaten. Na de oorlog deed de weg dienst als ringweg rond de stad Wegberg. Op een nacht was de burgemeester van het nabijgelegen Rheydt verdwaald op deze weg, toen hij voor de derde keer dezelfde fietser inhaalde had hij door dat hij rondjes aan het rijden was. Hij vroeg de in Rheydt woonachtige coureur Emil Vorster dit parcours eens op zijn mogelijkheden voor races te onderzoeken. En zo gebeurde het dat op 19 September 1948 hier de eerste races werden gehouden.

Het parcours bestond uit lange rechte stukken en langgerekte linker bochten. Het was zeer snel en gevaarlijk, er was geen enkele marge voor fouten. Bij de motorraces van 11-09-1949 reed Georg Meier met zijn BMW een gemiddelde racesnelheid van 209 km/h, in zijn snelste ronde was het gemiddelde 216 km/h. Bij de auto's bereikte Toni Ulmen op 9 September 1951 een gemiddelde racesnelheid van 211,9 km/h.

Op 31-08-1952 slaat het noodlot toe, Helmut Niedermayr crasht in de Roermonder-kurve en komt tussen het publiek terecht. Er vielen 13 doden en 42 gewonden waaronder Helmut Niedermayr zelf. Dit betekende het einde van de Grenzlandring, de minister van binnenlandse zaken verbood het om hier nog langer te racen.

Tegenwoordig is de Grenzlandring openbare weg en doet nog steeds dienst als ringweg van de stad Wegberg.
brun
woonerf

Bericht door brun »

Ahja, de Grenzlandring. Zie ook http://8w.forix.com/6thgear/grenzlandring.html
Dat verhaal over een aanvoerroute voor militaire transporten ken ik, maar 't is nooit bewezen. Sterker nog: velen vragen zich af waarom een aanvoerroute cirkelvormig moet zijn...? Waarschijnlijk is het al vanaf het begin als circuit aangelegd, maar zijn de documenten daarover verloren gegaan.
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Cirkel voor defensieve doeleinden? Voor aanvallende en defensieve bewegingen tegelijkertijd? :lol:
Nee, ik vond het ook onwaarschijnlijk dat deel van het verhaal...
brun
woonerf

Bericht door brun »

In de buurt zat in de jaren dertig een NSKK-opleidingscentrum. Het NSKK was een soort militaire ANWB van de Nazi's. Het is aannemelijk dat de Grenzlandring bedoeld was voor auto- en motoropleidingen.
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Wohin fahren wir? Immer gerade aus... :lol:
Coen Tunnel
Voorzitter

Karl-Marx-Stadt

Afbeelding

Dessau

Afbeelding

Bernau

Afbeelding
CborG
verkeersader

Bericht door CborG »

Die rare ringweg van wegberg viel mij als klein kind al op op de kaart. dat was dus een cicuit.
Zo kraait den boer z'n haantje
Coen Tunnel
Voorzitter

Inderdaad, dat was een ovaal circuit om Wegberg heen. Zo zijn er nog wel meer bekende wegcircuits, zoals de Schleizer Dreieck. En nog wel veel meer Dreiecken, drie stukken weg die in een driehoek lopen en tezamen een circuit vormen.
Coen Tunnel
Voorzitter

De Grenzlandring:

Afbeelding

Tegenwoordig:

Afbeelding

Foto's van de Grenzlandring zoals die er tegenwoordig bijligt op:

http://8w.forix.com/6thgear/grenzlandring.html
Coen Tunnel
Voorzitter

Opvallend trouwens dat de Grenzlandring in de Tweede Wereldoorlog gebouwd is... :shock:
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Ach ja, tegenwoordig mag er nog steeds legaal op Duitse Autobahnen geraced worden. :roll:
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel