[R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Actuele grote projecten

Moderator: Moderatoren

Alfa
2x4 autosnelweg

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Alfa » ma 22 jun 2015, 22:02

In het officiële overkappingsonderzoek van de stad Antwerpen wordt ook een glazen overkapping aangehaald. Maar er werd daar gesteld dat die ook aan het Tunneldecreet moet voldoen. Dus dat is geen oplossing.

Die driekwart-overkappingen hier zijn wel interessant. Maar die doen niets aan de barrière-werking. Daardoor zijn ze een beetje vis noch vlees.

Lambo19
autoweg

Bericht door Lambo19 » ma 22 jun 2015, 22:39

Zo'n 'glazen' overkappingen lijkt me toch wenselijker qua verkeersveiligheid dan een ondertunneling. Als er dan een ongeval gebeurt rijdt het verkeer zich letterlijk in de val.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » ma 22 jun 2015, 22:55

Lambo19 schreef:Als er dan een ongeval gebeurt rijdt het verkeer zich letterlijk in de val.
En bij een glazen overkapping niet dan? :confuuuse:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » di 23 jun 2015, 1:43

Hoe het regeltechnisch zit weet ik niet, maar bij elke vorm van overkluizing heb je te maken met veiligheidsrisico's die kenmerkend zijn voor een tunnel. Denk bijvoorbeeld aan het afvoeren van uitlaatgassen door een ventilatiesysteem, een scenario voor branden en het hebben van vluchtroutes.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » di 23 jun 2015, 8:04

^^ Een glazen overkapping lijkt me wel goedkoper. En als je allemaal overkappingen maakt van 249 meter, dan kun je over de naden een korte, grotere overkapping plaatsen. Dat zie je ook wel bij geluidsschermen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » di 23 jun 2015, 8:16

Alfa schreef:Qua mobiliteit klaagt Ringland dat een van de voornaamste punten niet gerealiseerd wordt en dat is de scheiding van doorgaand en lokaal verkeer.
Vinny schreef:Die is er in wezen wel, namelijk de R 10. Het probleem van die weg is dat de verknoping met de R 1 bijzonder slecht is en ook weinig doorstroomt.
Is er eigenlijk ooit naar gekeken om de R10 te optimaliseren en alle afritten zonder aantakkende snelwegen te saneren op de R1? Volgens mij ben je dan in één keer klaar.

Lambo19
autoweg

Bericht door Lambo19 » di 23 jun 2015, 10:17

keokiracer schreef:
Lambo19 schreef:Als er dan een ongeval gebeurt rijdt het verkeer zich letterlijk in de val.
En bij een glazen overkapping niet dan? :confuuuse:
Dan heb je nog steeds de aanwezigheid van daglicht op de weg, dat schept een veiliger gevoel en je kan verder en gedetailleerder kijken dan in een tunnel het geval is. Stel me wel de vraag wat er moet gebeuren als er een grote brand ontstaat bij zo'n overkapping, dat kan ook niet echt praktisch zijn lijkt me.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » di 23 jun 2015, 11:25

Zomaar drie redenen waarom een glazen overkapping not-done is.

* Onderhoud. Glas wordt snel smerig (zie de geluidswal van Dordrecht) en houdt er rekening mee dat je het van binnen én buiten moet schoonhouden. Normale tunnels moeten ook af en toe gewassen worden, maar bij glas zal dat bovengemiddeld zijn.
* Reflecties voor het wegverkeer zullen hinderlijk zijn.
* Glas heeft een laag smeltpunt (500-600 graden Celsius), bij hevige branden wordt die temperatuur wel gehaald. Alleen kwartsglas heeft een extreem hoog smeltpunt (1700 graden Celsius) maar dat is ook gelijk een flink stuk duurder en kwetsbaar (wordt eigenlijk vooral gebruikt in speciaal lab glaswerk).

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 23 jun 2015, 13:52

RSK schreef:^^ Een glazen overkapping lijkt me wel goedkoper. En als je allemaal overkappingen maakt van 249 meter, dan kun je over de naden een korte, grotere overkapping plaatsen. Dat zie je ook wel bij geluidsschermen.
De overkappingen worden vooral voorgesteld om het barrière-effect van de Ring wat te temperen. Met glazen overkappingen maak je het juist meer een barrière door die gigantische contructie die bovenop het dak geen bruikbare ruimte creëert. Een glazen overkapping is dus voor niemand echt een oplossing. Het enige voordeel dat het heeft is dat het goedkoper is, maar als het geen meerwaarde heeft op gebied van extra ruimte en dergelijke zijn dat verloren kosten.

De Ring ligt trouwens in Vesten en dus grotendeels verdiept. Dat maakt dat een overkapping eigenlijk de facto niet meer behelst dan een soort 'brede brug' bouwen. De grondlichamen liggen er al.
RSK schreef:
Alfa schreef:Qua mobiliteit klaagt Ringland dat een van de voornaamste punten niet gerealiseerd wordt en dat is de scheiding van doorgaand en lokaal verkeer.
Vinny schreef:Die is er in wezen wel, namelijk de R 10. Het probleem van die weg is dat de verknoping met de R 1 bijzonder slecht is en ook weinig doorstroomt.
Is er eigenlijk ooit naar gekeken om de R10 te optimaliseren en alle afritten zonder aantakkende snelwegen te saneren op de R1? Volgens mij ben je dan in één keer klaar.
Dan verplaatst het lokale verkeer van de Ring zich gewoon naar de omliggende wijken en de Singel.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » di 23 jun 2015, 14:03

Alfa schreef:De overkappingen worden vooral voorgesteld om het barrière-effect van de Ring wat te temperen.
Die insteek had ik niet primair bedacht. Ik dacht dat men vooral de uitstoot vanaf de ring wilde beperken/sturen. Als dat niet het hoofddoel is, schiet je met een glazen kap weinig op.
Alfa schreef:
RSK schreef:Is er eigenlijk ooit naar gekeken om de R10 te optimaliseren en alle afritten zonder aantakkende snelwegen te saneren op de R1? Volgens mij ben je dan in één keer klaar.
Dan verplaatst het lokale verkeer van de Ring zich gewoon naar de omliggende wijken en de Singel.
En dat is erg omdat? Volgens mij was het juist de bedoeling om files te bestrijden. Door lokaal verkeer wat eigenlijk niets op een snelweg te zoeken heeft daar ook niet te faciliteren, los je op de R1 behoorlijk wat problemen op, ook qua turbulentie. Bovendien hebben aanpassingswerken aan de R10 slechts beperkt effect op de doorstroming van de R1, terwijl het aanleggen van een parallelstructuur op de R1 veel hinder zal veroorzaken.

tovm74
autoweg

Bericht door tovm74 » di 23 jun 2015, 15:15

gva.be schreef:Ringlandcollectief: “Verschuif tunnel meer naar het noorden”

Vandaag om 12:16 | Bron: BELGA - ANTWERPEN - De Oosterweelverbinding is, zoals ze momenteel gepland staat, niet compatibel met het Ringlandconcept dat streeft naar de volledige overkapping van de Antwerpse ring. Dat concludeert het Ringlandcollectief uit eigen studiewerk dat beide plannen met elkaar vergelijkt. Een bijkomende Scheldekruising combineren met Ringland kan wel, klinkt het, maar dan enkel indien het tracé van die tunnel meer naar het noorden wordt opgeschoven.
Het volledige artikel vindt u hier

Waar ik in het begin nog vond dat ringland een open en positief alternatief wou bieden, begint het, naar mijn mening, meer en meer te lijken op een zoveelste NIMBY groepje dat van zichzelf vindt dat ze alle kennis in pacht heeft en het zoveel beter weet.

Ben benieuwd of men nog zo "positief" gaat blijven over ringland als het volledige kostenplaatje wordt uitgerekend.
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 23 jun 2015, 16:04

Het overkappen van de ring levert eigenlijk niet zo heel veel op. Okay, de snelweg is ondergronds, maar op maar een paar plekken staat bebouwing echt dicht langs de R1, en bovendien is het nogal een dode zone omdat je weinig op zo'n overkapping kan bouwen. Het wordt dan een strook gras geflankeerd door drukke stadswegen voor verkeer van en naar de aansluitingen. Met enkelstrooks afritten zoals je in sommige renders ziet, kom je er ook niet. Daarnaast blijven de spoorlijnen barrières vormen.

Lambo19
autoweg

Bericht door Lambo19 » di 23 jun 2015, 17:50

Van Besien is ook weer bezig...
Van Besien: “Het is of Ringland, of de Oosterweelverbinding”
Vlaams parlementslid Wouter Van Besien (Groen) ziet in de conclusie van actiegroep Ringland dat de Oosterweelverbinding niet combineerbaar is met het Ringlandconcept het einde van het “én-én verhaal” van de Vlaamse regering en BAM (Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel).
http://www.gva.be/cnt/dmf20150623_01744 ... verbinding

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » di 23 jun 2015, 18:06

^^ Niet om het een of ander, maar wat zal het de regering het interesseren wat Van Besien er van vindt? Ik heb niet echt de indruk dat N-VA/CD&V/VLD en Groen in dezelfde electorale vijver vissen, dus dit lijkt me meer een optreden voor eigen publiek.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 23 jun 2015, 18:33

^^ Ik heb Wouter van Besien er nog nooit op kunnen betrappen dat hij naar iemand anders luistert, dus ik stel voor dat we zijn D66/GL-achtige praat gewoon negeren.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 23 jun 2015, 18:37

Het is in ieder geval eerder op dit forum aan de orde geweest. Ik meen me te herinneren dat de verknoping met de R 1 vooral t.h.v. de Kennedytunnel extra weefproblemen gaat opleveren die er nu al zijn...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

tovm74
autoweg

Bericht door tovm74 » di 23 jun 2015, 18:45

De vraag is ook hoe gaan ze de overkapping doen ter hoogte van schijnpoort?
Er ligt daar iets in de weg ... namelijk de premetro ...

Afbeelding

Maar ja, dit gaat sowieso voor problemen zorgen als ze het viaduct gaan wegwerken (wat ook bij het BAM tracé zou gebeuren).

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 23 jun 2015, 22:55

^^Op die plek dan er indedaad niet overkapt worden, noch verdiept aangelegd. Plaatselijk zal de weg daar ook even boven het maaiveld verschijnen. Daar heeft Van Besien vorige maand nog veel spel rond gemaakt. Zie: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... eesd.dhtml
RSK schreef:^^ Niet om het een of ander, maar wat zal het de regering het interesseren wat Van Besien er van vindt? Ik heb niet echt de indruk dat N-VA/CD&V/VLD en Groen in dezelfde electorale vijver vissen, dus dit lijkt me meer een optreden voor eigen publiek.
Geldt dat niet voor elke politicus? Uiteindelijk is dat ook hun doel: hun electoraat vertegenwoordigen in het parlement. Groen heeft in dit geval als bijkomende taak oppositie te voeren tegen de regering. Dat is een vrij universeel politiek gegeven.

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 23 jun 2015, 23:55

De volledige argumentatie van de eerdere uitspraak van Ringland aangaande de 'comptabiliteit' met Oosterweel: http://content.ringland.be/studies/comp ... ngland.pdf.

De algemene conclussie van Ringland is dat het niet comptabiliteit is met de Oosterweelverbinding. Maar daarmee bedoelen ze blijkbaar niet dat de Ring niet volledig overkapt kan worden, ze focussen zich eerder op de discussie SRW/DRW. Dan kan het misschien wel kloppen dat er tussen Antwerpen-Oost en het nieuwe knooppunt aan het Sportpaleis te weinig weefruimte is om de stromen lokaal en doorgaand verkeer te scheiden. Maar ik vraag me af of dat nu wel de essentie van hun ontwerp is. De overkapping zal wel belangrijker zijn, en dat kan technisch wél samen met Oosterweel

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 24 jun 2015, 7:24

De nadelen die ze noemen m.b.t. ondergronds weven en dergelijke, gelden natuurlijk ook als de Oosterweel niet wordt aangelegd. :nothanks:
Er staat ook een mooi plaatje over de verrkeersintensiteiten in. Ik denk dat een ondergrondse Oosterweelverbinding met 2x3 zonder additionele tolheffing de beste manier is om de verkeersgroei te accomoderen en op de R 1 bouw je een paar stadsducten tegen de barrièrevorming van deze snelweg.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Lambo19
autoweg

Bericht door Lambo19 » wo 24 jun 2015, 11:32

Pijnpunt is dus vooral de Hollandse knoop bij het sportpaleis, welke door de complexiniliteit geen overkappingsmogelijkheden biedt. Ander probleem blijft dan weer de Kennedytunnel, die nog steeds overbelast zal zijn. Hoe dan ook, de R1 zal altijd een drukke en filegevoelige weg zijn. Denk niet dat je met het scheiden van het doorgaand en lokaal verkeer daar een oplossing voor bieden. Ringland mag dan wel beweren dat hun project niet compatibel is met het BAM-tracé, stel me de vraag welk effect Ringland zal hebben op de Kennedytunnel. Dan maak je er nog een grotere flessenhals van dan het al is. Desondanks blijft een realisatie van de voorgestelde plannen door Ringland wel onrealistisch zonder een extra Scheldekruising. In feite voorziet Ringland ook geen échte oplossing voor het grootste knelpunt op de R1.

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 24 jun 2015, 11:57

De studies vliegen ons tegenwoordig om de oren. Ringland heeft ook de gedetailleerde studie die het bij Vectris bestelde op haar site staan: http://content.ringland.be/studies/rapp ... ectris.pdf. Hier zie je hoe ze van plan zijn de Tunnelrichtlijn te omzeilen. Die verbiedt nl. 'afvallende rijstroken'. In het Ringlandplan zullen er daarom enkel rijstroken bijkomen per bijkomende afrit. Daardoor wordt de Ring flink breder (op de breedste stuken 8 rijstroken) en daar komt ook de claim van de verhoogde capaciteit vandaan. Op pagina 30 op dat document zie je het verschil tussen de capaciteit van de huidige Ring en Ringland. Momenteel is de capaciteit op het breedste stuk 10.000 voertuigen per uur per richting. Bij Ringland zou dat op het breedste stuk 18.770 voertuigen per uur per richting zijn.

In het rapport wordt het als volgt geformuleerd:
Het Ringland-concept stelde 2x3 rijstroken voor vanaf de Kennedytunnel die geleidelijk aan overgingen in een centraal deel met intotaal 2x6 rijstroken per rijrichting (voor beide tunnelkokers samen). Vertrekpunt was de toepassing van de Europese tunnelrichtlijn, die maakt dat er geen rijstroken mogen ‘verdwijnen’ in een tunnel. Daardoor ‘verdikt’ de ring in Ringland telkens met een rijstrook als er een oprit bijkomt.
Vanaf pagina 60 zie een capaciteitsberekening van de huidige Ring gebaseerd op de handleiding Capaciteit Infrastructuur Autosnelwegen van Rijkswaterstaat uit 2011. Vanaf pagina 69 kan je dan de detailleerde schema's zijn van het Ringland-plan. Centraal liggen altijd de lokale rijstroken en aan de flanken de doorgaande rijstroken. Het aantal stippellijnen stelt het aantal rijstroken voor.

Lambo19
autoweg

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring

Bericht door Lambo19 » wo 24 jun 2015, 12:45

^^
Feit is dat 2 rijstroken voor het doorgaand verkeer bij de Kennedytunnel veel te weinig is. Vraag is ook of het wel verstandig is om de capaciteit op de huidige ring uit te breiden. Dan maak je die juist aantrekkelijker voor het verkeer. Terwijl het toch de bedoeling is dat het verkeer afkomstig van de E34, E17 richting E313, E19 en A12 ( en vice versa) gebruik dient de maken van Oosterweel.
Het ontwerp van OMGEVING trekt dit principe verder door. Het voorziet een extra rijstrook in de SRW net voorbij de Kennedytunnel (om terugslag te vermijden) en koppelt de A12 consequenter aan. Dat levert een gabarit op, met op het centrale stuk 2x3 rijstroken in de SRW en 2x5 in de DRW, of in totaal 2x8 rijstroken. De doorsnedes geven aan dat er in de zate van de Ring alleszins voldoende ruimte is om deze verschillende profielen in te passen, ook met de nodige veiligheidsstroken, vluchtwegen en aparte evacuatie-kokers. Alles samen biedt Ringland op de Ring zelf dus een capaciteitstoename van meer dan 50 % tussen E19 en E313.

De R1 beschikt op de breedste delen momenteel al over 2x5 rijstroken. Dit betekent dus vooral extra capaciteit voor het lokaal verkeer op de SRW. Is het aandeel lokaal verkeer zo groot dat men daar werkelijk 2x3 rijstroken moet voorzien?

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 24 jun 2015, 12:54

^^ze willen ook de Singel (R10) verleggen naar de Ring zodat beide gebundeld kunnen worden. Verder is hun logica ook dat eens de Ring overkapt is het niet erg is als er meer gebruik gemaakt wordt van de bestaande Ring. Ze stellen het nut van de Oosterweelverbinding zelfs in vraag daardoor.
Feit is dat 2 rijstroken voor het doorgaand verkeer bij de Kennedytunnel veel te weinig is. Vraag is ook of het wel verstandig is om de capaciteit op de huidige ring uit te breiden. Dan maak je die juist aantrekkelijker voor het verkeer. Terwijl het toch de bedoeling is dat het verkeer afkomstig van de E34, E17 richting E313, E19 en A12 ( en vice versa) gebruik dient de maken van Oosterweel.
2 rijstroken voor doorgaand verkeer is inderdaad nogal weinig. Al weet ik niet hoe de verdeling daar exact zit. Het kan best dat er momenteel ook vrij veel verkeer dat van de Kennedytunnel gebruik maakt dat in Antwerpen zelf moet zijn (en dus de lokale tunnelbuis moet hebben).

Een soortgelijke achillespees is knooppunt Antwerpen-Zuid waar er na de afrit E19 ook maar twee rijstroken zouden overblijven voor doorgaand verkeer.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » wo 24 jun 2015, 12:57

Alfa schreef:^^ze willen ook de Singel (R10) verleggen naar de Ring zodat beide gebundeld kunnen worden. Verder is hun logica ook dat eens de Ring overkapt is het niet erg is als er meer gebruik gemaakt wordt van de bestaande Ring. Ze stellen het nut van de Oosterweelverbinding zelfs in vraag daardoor.
Dus in principe vinden ze het niet erg als er nog meer verkeer (van de R10) op de al enorm drukke R1 geduwd wordt en dan nog gaan vragen waarom de Oosterweel nodig is?

:sadley: :sadley:
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 24 jun 2015, 13:02

^^Zoals gezegd is er in hun plannen is er wel sprake van een gevoelige capaciteitsuitbreiding. Van 10.000 voertuigen per uur per richting (wat nu de capaciteit is) naar 18.770 voertuigen per uur op het breedste stuk. Met invoegstroken bij zouden er daar 10 rijstroken liggen!

Dat plan om de Singel in de bedding van de Ring te leggen is trouwens niet nieuw: in het oorspronkelijke BAM-plan werd dit ook voorzien. Zij het dat het daar naast de bestaande Ring zou aangelegd worden en er uiteraard nog geen sprake was van een overkapping.
Laatst gewijzigd door Alfa op wo 24 jun 2015, 13:06, 3 keer totaal gewijzigd.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » wo 24 jun 2015, 13:02

Tijd om die rapporten ritueel te verbranden en eens de Oosterweel aan te leggen. Je wordt er niet vrolijk van als je alleen al naar dit topic kijkt. 47 pagina's sinds 2005 verder en er is nog steeds geen teken dat de schop daadwerkelijk de grond in gaat. Ben benieuwd hoeveel pagina's er nog volgeschreven moeten worden voordat we hier daadwerkelijk bouwfoto's gaan zien.

tovm74
autoweg

Bericht door tovm74 » wo 24 jun 2015, 13:32

Is er eigenlijk al een inschatting gemaakt van de tijd die nodig is om ringland aan te leggen?
En wat men met het verkeer gaat doen tijdens deze periode?

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » wo 24 jun 2015, 13:37

Alfa schreef:^^Zoals gezegd is er in hun plannen is er wel sprake van een gevoelige capaciteitsuitbreiding. Van 10.000 voertuigen per uur per richting (wat nu de capaciteit is) naar 18.770 voertuigen per uur op het breedste stuk. Met invoegstroken bij zouden er daar 10 rijstroken liggen!
Hmm, oké. Dat is al iets positiever dan ik dacht maar feit blijft dat ze de Kennedytunnel compleet negeren en het is nu niet alsof dat zo'n enorm rustige tunnel is...

jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 » wo 24 jun 2015, 13:39

tovm74 schreef:Is er eigenlijk al een inschatting gemaakt van de tijd die nodig is om ringland aan te leggen?
En wat men met het verkeer gaat doen tijdens deze periode?
Gewoon Antwerpen afsluiten tijdens de werken. :mrgreen:

Serieuzer: Ik denk dat zo'n overkapping wel in fasen kan aangelegd worden. In die zin is dat niet veel verschillend als een viaduct of ecoduct aanleggen. Dan word eerst één rijbaan overkapt, verkeer gaat dan plaatelijk in beide richting over de andere baan. Dus qua organisatie niet veel verschillend tov toen men de ring heraanlegde in 2005. Maar daar zullen anderen meer van weten.
Ik denk dat het grootste praktisch probleem het viaduct van Merksem zal zijn. Kan je daar een sleuf onder graven terwijl het viaduct daar staat?