[R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Actuele grote projecten

Moderator: Moderatoren

Alfa
2x4 autosnelweg

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Alfa » di 20 feb 2024, 23:35

Chris schreef: di 20 feb 2024, 22:49 Hoe lang is het dubbeldeks deel eigenlijk? Het zal wel niet zo lang zijn als de Koning Willem-Alexandertunnel in Maastricht, die is 2,3 kilometer dubbeldeks.
De Kanaaltunnels worden 2,7 km lang, het dubbeldekgedeelte 2,5 km. Ter hoogte van het Albertkanaal splitst de tunnel zich immers in in een zuidelijke en noordelijke tak.

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 20 feb 2024, 23:40

Het Oosterweelproject is zeker qua schaal wel een indrukwekkend project. Maar niet kan tippen aan een brug. Mocht men dit bouwen was dit project veel bekender geweest (en konden we er inmiddels al over rijden trouwens):
Afbeelding

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 21 feb 2024, 0:10

Mocht men toch voor het tracé met de Lange Wapperbrug gekozen hebben, had men exact dezelfde afgezonken Scheldetunnel gebouwd. Het is de Kanaaltunnel die er nu in de plaats van de tunnel komt (samen met andere wijzigingen).

In elk geval, het was het uiteindelijke resultaat van de verkeerde manier waarop de overheid destijds naar infrastructuur keek. Prestigeprojecten lanceren waarvan men er vanuit ging dat de bevolking het wel zou slikken..

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 21 feb 2024, 0:34

^^ Eerst en vooral is 'prestigeproject' een compleet hol begrip geworden waarmee tegenstanders letterlijk elk project neerhalen. Ook deze tunnels zullen vast wel voor 'prestigeproject' uitgemaakt worden door tegenstanders. Wat is er overigens mis met prestige? Verder had deze brug niets met prestige te maken, het was gewoon de goedkoopste manier om het noordelijk havengebied te doorkruisen. En het was nog iconisch ook, twee vliegen in 1 klap. Uiteindelijk heeft men alles gewoon onder de grond gestoken, uit een misplaatste 'steek het onder de grond en niemand maalt er om gedachte', met een stevig prijskaartje. Later is het project nog meer ontspoort door ook te eisen dat andere delen van de Ring onder de grond gestoken worden.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 21 feb 2024, 18:14

Wimpie25 schreef: di 20 feb 2024, 22:34 Een render waar ook al signalisatie op zichtbaar is (inclusief de volledige groene borden die we in de nieuwe bewegwijzering rond Antwerpen zien verschijnen).

Volledig groene borden? Ik neem aan alleen voor autosnelwegen. Maar is dat beperkt tot Antwerpen of wordt dit de nieuwe standaard in Vlaanderen?

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 21 feb 2024, 18:33

^^
Wanneer op signalisatie alle bestemmingen verwijzen naar routes via autosnelwegen, wordt vanaf nu heel de wegwijzer groen gemaakt. Een oud gebruik dat terug opgang maakt.

Alfa schreef: wo 21 feb 2024, 0:34 ^^ Eerst en vooral is 'prestigeproject' een compleet hol begrip geworden waarmee tegenstanders letterlijk elk project neerhalen. Ook deze tunnels zullen vast wel voor 'prestigeproject' uitgemaakt worden door tegenstanders. Wat is er overigens mis met prestige? Verder had deze brug niets met prestige te maken, het was gewoon de goedkoopste manier om het noordelijk havengebied te doorkruisen. En het was nog iconisch ook, twee vliegen in 1 klap. Uiteindelijk heeft men alles gewoon onder de grond gestoken, uit een misplaatste 'steek het onder de grond en niemand maalt er om gedachte', met een stevig prijskaartje. Later is het project nog meer ontspoort door ook te eisen dat andere delen van de Ring onder de grond gestoken worden.
Uiteraard is prestige een belangrijk aspect dat hand in hand gaat met grote infrastructuurwerken, maar in het geval van de Lange Wapper was van het begin duidelijk dat het een "aannemersbrug" was. Een project waarbij te weinig de verzuchtingen van de omwonenden en de maatschappij waren in acht genomen.

Mocht bijvoorbeeld vanaf het begin af zich geëngageerd hebben om het deel van de ring dat nu onder de grond verdwijnt, mee in het project te verwerken, dan had het publiek wellicht minder aversie gehad tegen het monsterbrug die in de planning zat. Nu was het een project met veel bling bling, blah blah en schoudergeklop in het onderonsjeclubje dat toen bestond uit de politiek en de bouwpromotors.

Voor een project met zulke impact - en dat al zo lang aansleepte - was er gewoon te weinig geluisterd naar de Antwerpenaren. En men heeft hen zo lang mogelijk monddood willen houden, totdat er geen andere mogelijkheid meer was dan een referendum te houden. waarvan men trouwens binnen de politiek tot op de laatste moment van uit ging dat de bevolking ging stemmen voor de optie met de brug.

Voor mijn part mogen er meer strekken van onze grote ringwegen onder de grond verdwijnen.

Mundial
stadsweg

Bericht door Mundial » wo 21 feb 2024, 19:42

Mikhail schreef: di 20 feb 2024, 23:27 Wat ik mij afvraag, is de Kennedytunnel in het begin een 2+2 geweest met een pechstrook langs beide kanten of was het direct al een 3+3 verbinding zonder pechstrook? Ik denk eerlijk gezegd de laatste optie, maar ben het niet zeker.
Op basis van de beelden in dit filmpje en deze fotozou ik zeggen 3+3.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 21 feb 2024, 19:52

^^
Zoals te zien in onderstaand legendarisch filmpje en op foto's van bij de opening, is de Kennydytunnel altijd al een 3+3 geweest. De Antwerpse ring zelf was trouwens voor die tijd en naar West-Europese normen erg ruim opgezet. De mosterd is toen gehaald uit de VS.

Afbeelding

Afbeelding
Link

Archeopendra1234
verkeersader

Bericht door Archeopendra1234 » wo 21 feb 2024, 20:39

^^
Achteraf gezien was 4x2 geen overbodige optie 😅

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 21 feb 2024, 22:13

^^
De dame sprak wel profetische woorden, die opname is van 1969 en nu 50 jaar later is het Oosterweel al wat de klok slaat :lol:

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » wo 21 feb 2024, 22:54

Zou iemand dan nog de reden weten waarom men een 3+3 gepland had zonder pechstrook, of zou men eerst toch een 2+2 geopteerd hebben met pechstrook? In die tijdsgeest mocht het toch allemaal ruimer opgezet zijn dan nu, en al zeker in bij ons in België. Ik ben wel benieuwd naar het antwoord, moest hier überhaupt al een antwoord op te vinden zijn.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 21 feb 2024, 23:02

Aan beide kanten van de tunnel zijn belangrijke in- en uitvoegers. Ik denk dat het daarom al vrij snel met drie rijstroken per richting is uitgedacht.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 21 feb 2024, 23:31

Zoals Vinny aangeeft, zowel aan de noordelijke als de zuidelijke kant van de tunnels liggen belangrijke knooppunten. De 3+3 opstelling was ook de minimale breedte van de rest van de ring.

Afbeelding

Afbeelding

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » do 22 feb 2024, 11:36

Klopt, maar de 3+3 was wel standaard uitgerust met pechstrook, behalve in de tunnel dan. Zou dat een domme misrekening geweest zijn of al besparing avant la lettre?

Ik vind het een interessante denkpiste, aangezien de Craeybeckxtunnel een 4+4 is met pechstrook (die nog altijd aanwezig is). OK die laatste tunnel is wel pas opgeleverd rond 1985, maar had wel meer ruimtereservering als de Kennedytunnel, zouden ze toen hun fout van de te kleine gedimensioneerde Kennedytunnel ingezien hebben OF de aansluiting van de geplande maar nooit aangelegde grote ring van Antwerpen al als ruimtereservering gerekend hebben?!

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 22 feb 2024, 11:39

^^
Da's puur bouwtechnisch, tunnelelementen die dienen afgezonken te worden, kosten een stuk meer om te bouwen dan een ter plaatse uitgegraven tunnel. In de nieuwe Scheldetunnel zijn ook geen pechstroken voorzien, de bouwtechniek is quasi gelijk aan die van de Kennedytunnel.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 22 feb 2024, 13:13

De afmetingen van de elementen kunnen ook bepalend zijn voor het kunnen transporteren van de bouwlocatie naar de uiteindelijke afzinklocatie. In Nederland zijn afzinktunnels bekend die bijvoorbeeld alleen bij hoogtij ingevaren en afgezonken konden worden omdat ze anders te groot waren voor transport door de vaargeul. De elementen van de Scheldetunnel moeten door de sluizen bij Zeebruggen worden gevaren.

Bij tunnels speelt ook mee dat de kosten van vluchtstroken vaak niet opwegen tegen de baten. Tunnels zonder vluchtstroken zijn denk ik in heel Europa meer de norm dan tunnels met vluchtstroken.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 22 feb 2024, 14:05

Dat maakt een rit door de Craeybeckxtunnel toch al een ervaring, dat zijn joekels van tunnelbuizen!

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » do 22 feb 2024, 14:42

Wat je zegt! Heb eigenlijk nog nooit door een breder tunnel gereden, en was altijd al een wauw effect van toen ik als 12 jarige voor de eerste keer door deze tunnel kon meerijden.

Archeopendra1234
verkeersader

Bericht door Archeopendra1234 » do 22 feb 2024, 18:39

Wimpie25 schreef: wo 21 feb 2024, 23:31 Zoals Vinny aangeeft, zowel aan de noordelijke als de zuidelijke kant van de tunnels liggen belangrijke knooppunten. De 3+3 opstelling was ook de minimale breedte van de rest van de ring.

Afbeelding

Afbeelding
Wat een mooie foto's... één van die EMH's ligt bij mij op de zolder... wat me enorm opvalt is de middenberm waar je in principe een U-turn nog zou kunnen maken😅
Wat staat er op het bord rechts naast Bergen op Zoom?

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » do 22 feb 2024, 18:40

^^ Haven, Hasselt, Turnhout.
Svenlo

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 22 feb 2024, 18:50

Archeopendra1234 schreef: do 22 feb 2024, 18:39
Wimpie25 schreef: wo 21 feb 2024, 23:31 Zoals Vinny aangeeft, zowel aan de noordelijke als de zuidelijke kant van de tunnels liggen belangrijke knooppunten. De 3+3 opstelling was ook de minimale breedte van de rest van de ring.

https://www.moskenes.be/wp-content/uplo ... p-Ring.jpg

https://www.moskenes.be/wp-content/uplo ... erhout.jpg
Wat een mooie foto's... één van die EMH's ligt bij mij op de zolder... wat me enorm opvalt is de middenberm waar je in principe een U-turn nog zou kunnen maken😅
Wat staat er op het bord rechts naast Bergen op Zoom?
Van links naar rechts: Breda - Bergen-Op-Zoom - Haven | Hasselt - Turnhout | Borgerhout.

Meer dan er vandaag opstaat!

Afbeelding

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 22 feb 2024, 19:55

Wimpie25 schreef: do 22 feb 2024, 18:50 Bergen-Op-Zoom
Volgens mij staat het zoder streepjes op het bord.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 22 feb 2024, 22:57

Chris schreef: do 22 feb 2024, 13:13 De afmetingen van de elementen kunnen ook bepalend zijn voor het kunnen transporteren van de bouwlocatie naar de uiteindelijke afzinklocatie. In Nederland zijn afzinktunnels bekend die bijvoorbeeld alleen bij hoogtij ingevaren en afgezonken konden worden omdat ze anders te groot waren voor transport door de vaargeul. De elementen van de Scheldetunnel moeten door de sluizen bij Zeebruggen worden gevaren.

Bij tunnels speelt ook mee dat de kosten van vluchtstroken vaak niet opwegen tegen de baten. Tunnels zonder vluchtstroken zijn denk ik in heel Europa meer de norm dan tunnels met vluchtstroken.
Ah zou dat het zijn? Ooit een keer bij een excursie geweest waar iemand uitlegde waarom de Drechttunnel uit 2+2+2+2 rijstroken bestaat en toen was het verhaal dat het technisch niet mogelijk is om een afzinktunnel over zo'n enorme breedte te bouwen, dus dat het gesegmenteerd gebouwd moest worden. En ik weet nog dat ik dacht: Technisch niet mogelijk? We kunnen mensen op de maan krijgen :lol:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 22 feb 2024, 23:21

^^ Dus ipv 'technisch niet mogelijk' zegt men beter 'het is te duur'.

Archeopendra1234
verkeersader

Bericht door Archeopendra1234 » do 22 feb 2024, 23:39

sven_engelen schreef: do 22 feb 2024, 18:40 ^^ Haven, Hasselt, Turnhout.
Haven was hetgene ik niet kon lezen, big thanks😁

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 22 feb 2024, 23:40

Alfa schreef: do 22 feb 2024, 23:21 ^^ Dus ipv 'technisch niet mogelijk' zegt men beter 'het is te duur'.
Da's nogal sceptisch gesteld. Het is wel theoretisch mogelijk om eentje ter plaatse te bouwen die breder is, maar zoals hierboven aangehaald is het daarom nog niet mogelijk om zo'n enorm gevaarte ter plaatse te krijgen. Van alle afbeeldingen die ik van allerhande afzinktunnels ter wereld kan terugvinden, hebben deze allen een breedte van maximaal drie rijstroken. Mocht dat echt mogelijk zijn om breder te gaan, had dit al lang gebeurd geweest. Want geloof me, het is goedkoper om een tunnel met vier rijstroken af te gieten, dan er twee van 2 rijstroken te voorzien.

Archeopendra1234
verkeersader

Bericht door Archeopendra1234 » do 22 feb 2024, 23:40

Alfa schreef: do 22 feb 2024, 23:21 ^^ Dus ipv 'technisch niet mogelijk' zegt men beter 'het is te duur'.
Ofwel: Ventilus 2.0 🥰

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 23 feb 2024, 0:15

Wimpie25 schreef: do 22 feb 2024, 23:40
Da's nogal sceptisch gesteld. Het is wel theoretisch mogelijk om eentje ter plaatse te bouwen die breder is, maar zoals hierboven aangehaald is het daarom nog niet mogelijk om zo'n enorm gevaarte ter plaatse te krijgen. Van alle afbeeldingen die ik van allerhande afzinktunnels ter wereld kan terugvinden, hebben deze allen een breedte van maximaal drie rijstroken. Mocht dat echt mogelijk zijn om breder te gaan, had dit al lang gebeurd geweest. Want geloof me, het is goedkoper om een tunnel met vier rijstroken af te gieten, dan er twee van 2 rijstroken te voorzien.
De meeste lijken inderdaad maximum 3 rijstroken te hebben. Maar ik heb er toch eentje gevonden met 4 rijstroken: https://engage.gov.bc.ca/fraserrivertunnel/.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 23 feb 2024, 1:51

Het zou inderdaad kunnen dat je het nog wat kan rekken tot 4 rijstroken. Onder voorbehoud van de juiste omstandigheden zoals diep bevaarbaar waterlichaam, eventueel wat versmalde rijstroken,... etc.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » za 24 feb 2024, 19:54

Vinny schreef: do 22 feb 2024, 22:57
Chris schreef: do 22 feb 2024, 13:13 De afmetingen van de elementen kunnen ook bepalend zijn voor het kunnen transporteren van de bouwlocatie naar de uiteindelijke afzinklocatie. In Nederland zijn afzinktunnels bekend die bijvoorbeeld alleen bij hoogtij ingevaren en afgezonken konden worden omdat ze anders te groot waren voor transport door de vaargeul. De elementen van de Scheldetunnel moeten door de sluizen bij Zeebruggen worden gevaren.

Ah zou dat het zijn? Ooit een keer bij een excursie geweest waar iemand uitlegde waarom de Drechttunnel uit 2+2+2+2 rijstroken bestaat en toen was het verhaal dat het technisch niet mogelijk is om een afzinktunnel over zo'n enorme breedte te bouwen, dus dat het gesegmenteerd gebouwd moest worden. En ik weet nog dat ik dacht: Technisch niet mogelijk? We kunnen mensen op de maan krijgen :lol:
Wegenwiki.nl over de Drechttunnel schreef:Er werd voor een gangbare afzinktunnel gekozen, die in het dok in Barendrecht gebouwd werd, en vervolgens via de Oude Maas naar Dordrecht werd gevaren en dan afgezonken. Het probleem is echter dat de Oude Maas niet voldoende diepgang heeft voor tunnelelementen waar 4 rijstroken in passen. Daardoor heeft men moeten kiezen voor 4 aparte tunnelbuizen met elk twee rijstroken. De keuze voor 2x4 of 4x2 is dus niet op basis van verkeerskundige afwegingen gemaakt, maar louter vanwege het transport van Barendrecht naar Dordrecht.